Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 17874
En litt sensasjonalistisk tittel for et godt formål

Et lite tips til dere alle:

Universitetet i Oslo har nå lagt ut masse såkalte "enkeltemner" hvor man kan søke plass. Dette er enkeltemner på f.eks. 10 eller 20 studiepoeng (normalt sett tar man 30 i løpet av et semester). Du kan fint kombinere flere enkeltemner. Mange av enkeltemnene har ingen (eller svært lite) obligatorisk undervisning; altså kan du ta det ved siden av jobb (eller andre studier) - så lenge du leser på egenhånd og møter opp til eksamen i november/desember. Bare pass på at eksamensdatoene for de ulike emnene du melder deg opp i ikke kolliderer (det er ingen kontroll på dette fra Universitetets side; dette er ditt ansvar å sjekke).

Samtidig koster det kun studieavgiften ved UiO - pt. cirka 690 kr per semester. Hvor fett er ikke det? Nesten gratis utdanning ved siden av din ordinære jobb = mer kunnskap, høyere lønn, lykkeligere liv

Se alle enkeltemnene som er ledige nedenfor - du må søke innen
1. september. Spør meg gjerne hvis du har spørsmål.

http://www.uio.no/studier/emner/ledi...ser/index.html
Sist endret av Stormen; 19. august 2015 kl. 10:33.
Dette er også mulig hos Høgskolen i Molde, hvor mange av emnene har videoundervisning publisert på himoldex.no. Dog er søknadsfristen for høsten utgått (15. august), men man kan ha det i bakhodet for vårsemesteret.
UIT tilbyr også en del. Feks ped 0001. Du får også refusert semester avgift om du studerer ved to universiteter /høyskoler.
Det er jo greit å ha en eller annen plan, og ikke bare pøse på med ulike fag uten at det til slutt utgjør en grad.

Det er også enkelte fag som overlapper hverandre i innholdet, og da sliter du den dagen du søker om å få de godkjent i en grad.

Med andre ord: det kan være hensiktsmessig å snakke med en studieveileder før man begynner å pøse på med fag. Men: kunnskap er kunnskap, så det har jo verdi i seg selv uansett.
Sitat av reklame Vis innlegg
Med andre ord: det kan være hensiktsmessig å snakke med en studieveileder før man begynner å pøse på med fag. Men: kunnskap er kunnskap, så det har jo verdi i seg selv uansett.
Vis hele sitatet...
Det er da ganske så enkelt å unngå. UiO og NTNU, de to eneste jeg har sjekket har studiehåndbok hvor det står hvilke fag man trenger for en grad.
Fordelen med dette er også at du får student-status og kan spare en god del på det. Bare ved å kjøpe student-månedskort kollektivt sparer man rundt 400 måneden.
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Fordelen med dette er også at du får student-status og kan spare en god del på det. Bare ved å kjøpe student-månedskort kollektivt sparer man rundt 400 måneden.
Vis hele sitatet...
Det er kun om du tar nok studiepoeng så det kan regnes som heltidsstudie.
Får man ikke studentkort ved mindre man tar 30stp i semesteret? For et studentkort er nok til å grafse til seg billigere tog feks.
Sist endret av SkyMarshal; 19. august 2015 kl. 13:15.
Sitat av moret Vis innlegg
Det er kun om du tar nok studiepoeng så det kan regnes som heltidsstudie.
Vis hele sitatet...
Står ingenting om det på hjemmesiden til UiO, bare at du på melde deg opp på studentweb og betale semesteravgift.

Uansett ikke noe problem å melde seg opp i noen ekstra fag for å få status som heltidsstudent.

Artikkel om jukse-studenter her.
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Står ingenting om det på hjemmesiden til UiO, bare at du på melde deg opp på studentweb og betale semesteravgift.

Uansett ikke noe problem å melde seg opp i noen ekstra fag for å få status som heltidsstudent.

Artikkel om jukse-studenter her.
Vis hele sitatet...
Men det står massevis om dette hos feks ruter.no.

Og joda, det er ikke noe stress å bekrefte en utdanningsplan/melde seg opp i fag og få studentkort. Hvorvidt man gidder får være opp til hver enkelt.

Jeg har forøverig tenkt å ta noen hobby-fag ved siden av jobb en god stund nå. Finnes jo massevis av emner ved haugevis av skoler som ser interessante ut.
Sitat av moret Vis innlegg
Men det står massevis om dette hos feks ruter.no.

Og joda, det er ikke noe stress å bekrefte en utdanningsplan/melde seg opp i fag og få studentkort. Hvorvidt man gidder får være opp til hver enkelt.

Jeg har forøverig tenkt å ta noen hobby-fag ved siden av jobb en god stund nå. Finnes jo massevis av emner ved haugevis av skoler som ser interessante ut.
Vis hele sitatet...
Jada, de har rettningslinjene sine, men jeg har fortsatt til gode og se en kontrollør undersøke hvorvidt noen er heltidsstudent eller ei. De sjekker bare studentkort og semesterbevis, og om du er under 30.

Flott å ta fag! Ser for meg at jeg kommer til å ta et eller to fag i året selv etter jeg er ferdig utdannet
Man må vel ha generell studiekompetanse for å søke på disse enkeltemnene?
"KULH1111 – Tupac, hiphop og kulturhistorie (10 studiepoeng)"
Sitat av Zirto Vis innlegg
Man må vel ha generell studiekompetanse for å søke på disse enkeltemnene?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du "trenger" det på papiret. Men for meg er det innlysende, at det er liten vits å ta noen av disse kursene, hvis du ikke har nødvendige forkunnskaper.
Nå vet ikke jeg hva du har, men hvis vi som et eksempel sier du har matematikk 1 år fra videregående (VG1 ?). Så er det iallfall ganske innlysende for meg, at kursene "kvantemekanikk" eller "romfysikk" ikke kommer til å bli noen suksess. Og det tror jeg du er enig i selv også.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er da ganske så enkelt å unngå. UiO og NTNU, de to eneste jeg har sjekket har studiehåndbok hvor det står hvilke fag man trenger for en grad.
Vis hele sitatet...
Da er jo tydeligvis målet en grad.

Slik jeg kjenner studie, kan man ta inntil 80 frie studiepoeng i en bachelor og få disse godkjent i graden. Dersom fagene overlapper hverandre i innhold vil man da ikke kunne få begge fagene godkjent, og man sitter med 180 stp uten bachelor.

Så dersom målet er bare å ta fag for å ta fag, er saken grei. Kunnskap er kunnskap, og det kan antageligvis ta seg greit ut på CV at man har studert ved siden av jobb f.eks. Jeg ser ikke helt poenget i å bare ta fag uten at det gir noe form for formell utdannelse, men det er kanskje bare jeg som tenker slik.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg vet ikke om du "trenger" det på papiret. Men for meg er det innlysende, at det er liten vits å ta noen av disse kursene, hvis du ikke har nødvendige forkunnskaper.
Nå vet ikke jeg hva du har, men hvis vi som et eksempel sier du har matematikk 1 år fra videregående (VG1 ?). Så er det iallfall ganske innlysende for meg, at kursene "kvantemekanikk" eller "romfysikk" ikke kommer til å bli noen suksess. Og det tror jeg du er enig i selv også.
Vis hele sitatet...
Det står inngangsvilkårene for fagene på nettsiden.
Sist endret av reklame; 19. august 2015 kl. 15:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg ser ikke helt poenget i å bare ta fag uten at det gir noe form for formell utdannelse, men det er kanskje bare jeg som tenker slik.
Vis hele sitatet...
??

Enkeltfag er "formell utdannelse". Mener du istedenfor ordet "grad"? I svært, svært mange yrker vil det være ekstremt positivt om du har "bygget på" utdannelsen din med 1-2 år med noe relatert.

La oss f.eks. si du fra før har bachelor i programmering - og så tar 1 år jusstudier sentrert rundt f. eks. datakriminalitet eller personvern. Da går du fra å være en "vanlig" programmerer til en programmerer med utdannelse (!) innen de juridiske aspektene ved datakriminalitet - og kan lettere søke jobb hos f.eks. Kripos, NSM, Politiet, m.fl. Det er bare et eksempel selvfølgelig; kombinasjonen av fagområder er hva som gjør en kandidat gull verdt.
Sist endret av Stormen; 19. august 2015 kl. 16:28.
Sitat av Stormen Vis innlegg
??

Enkeltfag er "formell utdannelse". Mener du istedenfor ordet "grad"? I svært, svært mange yrker vil det være ekstremt positivt om du har "bygget på" utdannelsen din med 1-2 år med noe relatert.

La oss f.eks. si du fra før har bachelor i programmering - og så tar 1 år jusstudier sentrert rundt f. eks. datakriminalitet eller personvern. Da går du fra å være en "vanlig" programmerer til en programmerer med utdannelse (!) innen de juridiske aspektene ved datakriminalitet - og kan lettere søke jobb hos f.eks. Kripos, NSM, Politiet, m.fl. Det er bare et eksempel selvfølgelig; kombinasjonen av fagområder er hva som gjør en kandidat gull verdt.
Vis hele sitatet...
Siden du quotet bare deler av avsnittet, skal jeg repetere for å avklare hva jeg mener:
Dersom du som i eksempelet ditt finner et fag som i tillegg til utdannelsen din kan gjøre deg mer attraktiv, er dette en god ting å gjøre. Vi er med andre ord helt enige slik jeg ser det.

Dersom du derimot bare tar fag for å ta fag, mener jeg man bør få veiledning i hvordan man bygger utdannelsen, ettersom mange emner overlapper i innhold og senere ikke fører til formell utdannelse.

Ps. begrepet "formell utdannelse" bruker jeg utelukket på fullført eksamen som gir en eller annen form for profesjon eller tittel. Mulig jeg tar feil og at man kunne brukt dette begrepet på enkeltfag også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Dersom du derimot bare tar fag for å ta fag, mener jeg man bør få veiledning i hvordan man bygger utdannelsen, ettersom mange emner overlapper i innhold og senere ikke fører til formell utdannelse.
Vis hele sitatet...
Omtrent uansett kva fagkombinasjoner du tenkjer ut vil du ha fordel ved å ha eit ekstra fag framfor nokon som ikkje har det. Jobber du t.d. som programmerer og har et sidefag i engelsk, veit arbeidsgjevar automatisk at du har meir engelskkunnskaper enn ein som ikkje har faget.

Og ja - enkeltfag er trygt innafor formell utdanning.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Omtrent uansett kva fagkombinasjoner du tenkjer ut vil du ha fordel ved å ha eit ekstra fag framfor nokon som ikkje har det. Jobber du t.d. som programmerer og har et sidefag i engelsk, veit arbeidsgjevar automatisk at du har meir engelskkunnskaper enn ein som ikkje har faget.
Vis hele sitatet...
Ehm, ja? Det er vel et meget åpenbart eksempel.

Jeg kan derimot ikke se hvordan en programmerer kan dra mer nytte av flere tilfeldige 15 stp fag, og det er det som er det ene poenget mitt. Hvordan kan en programmerer stille sterkere til en stilling med 15 stp i kristendom f.eks? Jeg nevnte at det kan evt ses på som en god egenskap på CV at man studerer ved siden av jobb, men kompetansen og faget er lite verdt i for eksempel ditt eksempel.

Det andre poenget var mer myntet på at dersom man skal ha en grad (f.eks bachelorgrad som veldig mange jobber krever) kan man ikke nødvendigvis plukke fritt fag i graden, da mange kan overlappe i innhold. Da kan man ende opp med 180 stp, men mangler 30 for å få graden.

Oppsummert: Dersom man skal videreutdanne seg, kan det lønne seg å snakke med en veileder om hvilke fagkombinasjoner som er gode, og senere mulig kan gi en grad.

For all del, utdanning er utdanning, og vil uansett gi en eller annen positiv virkning. Og 15 stp alene, kvalifiserer ikke til annet enn annen utdanning og er slik jeg tolker begrepet ikke formell utdannelse.
Sist endret av reklame; 19. august 2015 kl. 18:46.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Og 15 stp alene, kvalifiserer ikke til annet enn annen utdanning og er slik jeg tolker begrepet ikke formell utdannelse.
Vis hele sitatet...
Du tar feil.

Jeg har selv ansatt 30-40 mennesker i mitt liv (i selskaper tilknyttet bl.a. Egmont og TV2), og dersom noen har fag på CV-en, så stiller de selvfølgelig sterkere enn en tilsvarende kandidat uten. Jeg har sikkert sett 500 CV-er i mitt liv. Ergo stemmer det ikke at enkeltemner ikke kvalifiserer til annet enn annen utdanning. Men selvfølgelig har du rett i at enkeltemnets relevans spiller stor rolle; kristendom vil telle langt mindre enn f.eks. et enkeltemne innen juss eller et relevant samfunnsfag (i programmererer-eksempelet).

Videre *er* det formell utdanning, uavhenging av hva din høyst subjektive definisjon av begrepet "formell utdanning" er. Utdanning er utdanning, uansett om det er enkeltemner, fagskole, bachelor, master eller noe annet. Men enkeltemner er ikke en selvstendig GRAD, det kan vi kanskje være enige om.
Sist endret av Stormen; 19. august 2015 kl. 20:23.
Med mindre du sprer fagene dine på alle instituttene (fagområdene) skal det mye til å bomme helt på UiOs krav til en fri bachelor:
Fritt samansett bachelorgrad

Ein fritt samansett bachelorgrad oppnår du på grunnlag av 3 års studium (180 studiepoeng) der dette må inngå:

Examen philosophicum (10 studiepoeng)
Examen facultatum (10 studiepoeng)
Ei emnegruppe med til saman minst 80 studiepoeng
Ei emnegruppe med til saman minst 40 studiepoeng
Dei andre emna i bachelorgraden kan veljast fritt

Dersom emnegruppa på minst 80 studiepoeng er innanfor realfag, treng du ikkje examen facultatum i graden.

Fakultetet fastset dei krava som gjeld til samansetjing av emnegruppene som skal inngå i graden.
Jeg ser ikke poenget i å fortsette dette. Jeg ville bare ha frem at det kan lønne seg å diskutere med veileder hvilke enkeltemner man tar dersom målet er på sikt å bygge en bachelor(som vi er enige i er verdt mer enn enkeltemner, og emnene er vel også på mellomnivå). Mange emner, spesielt juridiske som du nevner, overlapper hverandre, og foruten (det jeg kaller) CV fyll ikke medfører seg en eventuell grad eller det jeg kaller formell utdannelse.

Dette var bare et tips som jeg selv har gått i fellen på, og jeg er ikke uenig i noe du skriver.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Jeg har to deltidsjobber. Denne uken begynte jeg på Høgskolen i Buskerud og Telemark for å ta et årsstudium ved siden av jobb. Jeg er helt enig i at det kan være svært gunstig. Jeg studerer internasjonal forståelse og samarbeid. Jeg tenker at det vil se bra ut på CVen og at jeg kanskje vil dra nytte av å ha gode karakterer i disse emnene (særlig hvis jeg skal søke om småjobber i andre land), men jeg gjør det også minst 50% for moro skyld. Jeg gjør det altså i hovedgrunn for å lære, være mer produktiv og få høgskole-erfaring. Anbefaler tankegangen til Stormen! Personlig synes jeg det å hoppe i en 3-årig bachelorgrad er et stor skritt og da vil jeg være 99% sikker på at avgjørelsen jeg tar er riktig for meg. Derfor er det å ta et årsstudium eller noen interessante emner ved siden av jobb et godt forslag for de som liker å lære.
Vet ikke om det blir det samme, men vet det er mulig ved flere studier (inkludert der jeg går) å sette opp en utdanningsplan slik at du tar en 3 årig bachelor på flere år. Blir da fullt mulig å ha en jobb i tillegg. Dette er også helt gratis om du ser bort fra den avgiften på rundt 700
▼ ... over en måned senere ... ▼
Faen synd fristen for å melde seg på var 1. september. Ble permitert fra jobb idag, og viss jeg skal prøve å gå videre på skole (universitet eller høgskole) så trenger jeg flere studiepoeng nå siden det ikke er første gangs søket :/ Må jeg vente ett år for å klare søke på noe som kan gi mer mer poeng? For så å vente ett år til det etterpå bare for å begynne på ett studie som gir for eks bachelor?
Sitat av Stormen Vis innlegg
En litt sensasjonalistisk tittel for et godt formål
Hvor fett er ikke det? Nesten gratis utdanning ved siden av din ordinære jobb = mer kunnskap, høyere lønn, lykkeligere liv
Vis hele sitatet...
sånn bortsett fra at det viser seg at høyere lønn ikke øker lykke. Derimot gjør ekstra tid med familie og venner det, som man ikke får ved å studere ved siden av fulltid.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vedicknowledge Vis innlegg
sånn bortsett fra at det viser seg at høyere lønn ikke øker lykke. Derimot gjør ekstra tid med familie og venner det, som man ikke får ved å studere ved siden av fulltid.
Vis hele sitatet...
Tja... Det er en del forskning som taler for en annen konklusjon enn du presenterer, i hvert fall opp til en viss rikdom:

Psychologist Daniel Kahneman and economist Angus Deaton, also drawing on Gallup data, famously concluded that happiness doesn’t really increase above incomes of $75,000 a year.
Vis hele sitatet...
Kilder og mer omtale her: http://time.com/money/2802147/does-money-buy-happiness/
Sitat av Stormen Vis innlegg
Tja... Det er en del forskning som taler for en annen konklusjon enn du presenterer, i hvert fall opp til en viss rikdom:
Vis hele sitatet...
Flisespikkeri. 75 000$ er i amerikansk sammenheng svært respektabelt. Kan vel sammenlignes med ~1000 000 NOK i norsk sammenheng. Startlønnen til de fleste studier ligger vel greit under en mill for de fleste fullførte masterstudier (man finner selvsagt unntak). For en vanlig person så vil mer penger = mer lykke, selv om jeg tipper de aller fleste vet og er enig i at penger er langt fra alt.
Sist endret av murloc; 28. september 2015 kl. 23:07.
Jeg har ikke hatt tid til å lese alle kommentarene, så beklager dersom noen hr svart på dette alt.

Er det mulig å gjøre dette til våren også? Ute å reiser, men må starte studier neste høsten og kunne trenge noen flere poeng!
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av B4ld3r Vis innlegg
Jeg har ikke hatt tid til å lese alle kommentarene, så beklager dersom noen hr svart på dette alt.

Er det mulig å gjøre dette til våren også? Ute å reiser, men må starte studier neste høsten og kunne trenge noen flere poeng!
Vis hele sitatet...
Det er mulig å gjøre hvert eneste semester, som det er 2 av i året.. Vår og høst
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå drar jeg opp en måned gammel tråd, beklager det.

Har seg slik at jeg ønsker å ta enkeltemner ved UIO fra januar 2016, da studiet jeg går tillater 60 studiepoeng fra et annet universitet, og alternativene på mitt nåværende universitet er lite relevant for det jeg ønsker å drive med. Noen som har søkt enkeltemner ved januaropptaket, og kan si noe om hvor stor sjanse det er for å få plass på emnet man ønsker? Vil tro dette er enklere en ved semesterstart om høsten, fordi mange som har startet et på fks. en Bachelor har byttet eller falt fra innen januar. Noen som kan bekrefte dette? Er det slik at det kun er 2-3 ledige plasser på populære emner når dette førstemann til mølla kjøret starter 15. januar?
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Nå drar jeg opp en måned gammel tråd, beklager det.

Har seg slik at jeg ønsker å ta enkeltemner ved UIO fra januar 2016, da studiet jeg går tillater 60 studiepoeng fra et annet universitet, og alternativene på mitt nåværende universitet er lite relevant for det jeg ønsker å drive med. Noen som har søkt enkeltemner ved januaropptaket, og kan si noe om hvor stor sjanse det er for å få plass på emnet man ønsker? Vil tro dette er enklere en ved semesterstart om høsten, fordi mange som har startet et på fks. en Bachelor har byttet eller falt fra innen januar. Noen som kan bekrefte dette? Er det slik at det kun er 2-3 ledige plasser på populære emner når dette førstemann til mølla kjøret starter 15. januar?
Vis hele sitatet...
Det er jo helt umulig å svare på når du ikke engang forteller ved hvilket fakultet du vil studere.
Les her: http://www.uio.no/studier/opptak/enkeltemner/
Hvorvidt det er plass til deg på kurset ditt avhenger helt av hvilket kurs du vil ta. Jeg vet av erfaring at det eksisterer kurs hvor det alltid er ledige plasser, det er det eneste jeg kan si helt sikkert. Du må jo uansett bare prøve. Enten så går det, eller så går det ikke.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er jo helt umulig å svare på når du ikke engang forteller ved hvilket fakultet du vil studere.
Les her: http://www.uio.no/studier/opptak/enkeltemner/
Hvorvidt det er plass til deg på kurset ditt avhenger helt av hvilket kurs du vil ta. Jeg vet av erfaring at det eksisterer kurs hvor det alltid er ledige plasser, det er det eneste jeg kan si helt sikkert. Du må jo uansett bare prøve. Enten så går det, eller så går det ikke.
Vis hele sitatet...
Fakultetet for samfunnsvitenskap. At det er alltid ledige plasser vil jeg nok tro, men ingen som har tatt enkeltemner over flere år, og sett noen tendenser? Hvor fort går det før ting er fullt osv? Tenker da på de litt mer populære studiene, ikke arkivvitenskap osv.

Men ja, dette blir vel litt som å spå fremtiden, får vel bare vente og se.
Noen som kan svare på et kjapt spørmsål?

23/5 regelen:
For å få generell studiekompetanse med 23/5-regelen må du oppfylle tre vilkår:
1. Du må fylle 23 år eller meir det året du søkjer om opptak.
2. Du må dokumentere at du har fullført og bestått alle dei seks studiekompetansefaga.
3. Du må dokumentere minst 5 års arbeidspraksis og/eller utdanning.

Hva er de seks studiekompetansefagene? Altså, jeg ser lista over fag, og hvor mange timer.. Alle fagene er jo fag jeg hadde de 2 årene jeg gikk yrkesfag på VGS, men er dette nok?
Eller må jeg tilbake på skolebenken å ta et år påbygg for å kunne gå høyskole?
Sist endret av KarlsenK; 29. oktober 2015 kl. 23:38.
Regner med at du fant dette på Samordna opptak.
Som det står nederst på siden, ta kontakt med opptakskontoret ved et universitet eller en høyskole og be de sjekke for deg.

Ellers kan du ta en kikk på denne siden Der står eksamenskodene som du antagelig vil finne på vitnemålet ditt, men også en oversikt over fag du trenger når du har tatt yrkesfag.

Det ser ut som om du må innom skolebenken en tur.
▼ ... over et år senere ... ▼
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
DING!

Da er det på tide å melde seg opp folkens!

Masse gratis, flotte kurs på studweb.uio.no og andre oppmeldingsportaler nå

Logg inn og meld deg opp, få en bedre jobb og forbedre livet ditt.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan melder man seg opp? Forsøkte å logge inn via IDporten, men det kommer opp at jeg ikke har noen bruker?
Dette er for sent, dersom du ikke allerede er lagret hos UiO sine sider med generell studiekompetanse. Fristen for å melde seg opp var 1.august.