Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 9571
Crazy Son Of A Bitch
Hallaisen Freaks!

Har en gammel bil som står i garasjen, som eg har prøvd å bli kvitt ei stund, bilen er ganske vraket (ned-knekt tak, knust frontrute, bulker). og får noen dager siden vart eg kontaktet av en fyr fra Sveits, han sa han kunne kjøpe bilen og han skulle få en transport-agent til å hente den etter at eg hadde fått pengene, og transportere bilen til Sveits. Etter fleire timer søk etter informasjon på nettet fann eg ut at det måtte være noen her inne som har erfaringer eller informasjon om eksport av bil til utlandet.

Hvordan ungår eg å bli lurt? eg veit at eg ikkje skal overlevere bilen før eg har pengene, men det er også alt eg veit.
Burde eg levere inn skilta før salg? (bilen har ikkje sjans å komme igjennom norsk EU-kontroll)
Må eg betale noen avgifter eller levere noen papirer til staten, eller er det trygt å gjøre det uten papirer?
Får eg igjen vrakpant på bilen siden den tas ut av landet?

Har bare pratet med kjøper på e-post og har skreve at bilen er ein "spare parts car"/delebil. sikrer dette meg vist han finner noen feil på bilen eg har glømt å skrive?

Eg hadde vert evig taknemlig om noen kunne gje meg tips og instruksjoner slik at eg kan selge bilen uten å noen på nakken.

Venligst flytt innlegget vist det ikke ligger under riktig kategori.

Takk,
xSay
Du ungår å bli lurt ved ikke å gjennomføre denne "dealen".
Hvor mye peger er det snakk om? Vurdert høgging, eller selge på norsk forum for den biltypen?
Crazy Son Of A Bitch
Trådstarter
Er bare 5000 kr, men det er no bedre enn vrakpanten på 3000. Noen som vet om VW Polo forum her da?
Er dette en spesiell bil? Høres merkelig ut at en person fra Sveits ønsker å kjøpe en vrakbil fra Norge, for å så betale mer i transport nedover enn du vil få igjen på vrakpanten...

Du får ikke noe vrakpant så lenge du ikke leverer den inn til en godkjent vrakplass, da får du utbetalt 3000 kroner.
Crazy Son Of A Bitch
Trådstarter
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Er dette en spesiell bil? Høres merkelig ut at en person fra Sveits ønsker å kjøpe en vrakbil fra Norge, for å så betale mer i transport nedover enn du vil få igjen på vrakpanten...

Du får ikke noe vrakpant så lenge du ikke leverer den inn til en godkjent vrakplass, da får du utbetalt 3000 kroner.
Vis hele sitatet...
Det er ein 82mod vw polo Formel E, så det er en litt sjelden bil, men eg heller sjønner ikkje kordan ditta kan være gunstig får kjøper, derfor eg er litt i tvil. Men vist han prøver å lure meg, Så kan eg vell snu leiken? Så lenge eg har fått pengene på konto (paypal forresten) og har skrevet til han på e-post at bilen burde sjåast på som delebil, så kan han vell ikkje gjøre noe som slår tilbake på meg? eller er det her eg tek feil?
Er ikke dette en velkjent svindler metode?
Mener flere har blitt kontaktet av denne type kjøper via finn.no
Ingen importerer en gammel polo fra Norge til Sveits, dette er nok lurest å holde seg unna.
Crazy Son Of A Bitch
Trådstarter
Sitat av Dasset Vis innlegg
Er ikke dette en velkjent svindler metode?
Mener flere har blitt kontaktet av denne type kjøper via finn.no
Ingen importerer en gammel polo fra Norge til Sveits, dette er nok lurest å holde seg unna.
Vis hele sitatet...
Noen som vet hvordan denne svindler metoden blir utført? må nå være mulighet å forhindre det og heller lure svindleren
Veit ikke om å bli svendler selv er veien å gå for å "ta igjen".

Følg tidligere råd, sell den på norsk bilforum som delbil eller vrak den hos vrakhandler og få vrakpanten din.
Sitat av xSAY Vis innlegg
Det er ein 82mod vw polo Formel E, så det er en litt sjelden bil, men eg heller sjønner ikkje kordan ditta kan være gunstig får kjøper, derfor eg er litt i tvil. Men vist han prøver å lure meg, Så kan eg vell snu leiken? Så lenge eg har fått pengene på konto (paypal forresten) og har skrevet til han på e-post at bilen burde sjåast på som delebil, så kan han vell ikkje gjøre noe som slår tilbake på meg? eller er det her eg tek feil?
Vis hele sitatet...
Paypal gir "svindeleren" en del muligheter for å trekke tilbake pengene, be om pengene i kontant, det være seg euro eller norske kroner. Har du pengene i hånda, samt e-post korrespondanse hvor det står uttrykkelig hvilken stand bilen er i (vrakstand/delebil), er det lite den andre personen får gjort.

Ville heller godttatt å tape en liten femtilapp på bank/vekslingsgebyrer osv., enn å risikere å sitte igjen uten noen ting.
Sist endret av Dibsent; 22. november 2014 kl. 14:26.
Sitat av xSAY Vis innlegg
Det er ein 82mod vw polo Formel E, så det er en litt sjelden bil, men eg heller sjønner ikkje kordan ditta kan være gunstig får kjøper, derfor eg er litt i tvil. Men vist han prøver å lure meg, Så kan eg vell snu leiken? Så lenge eg har fått pengene på konto (paypal forresten) og har skrevet til han på e-post at bilen burde sjåast på som delebil, så kan han vell ikkje gjøre noe som slår tilbake på meg? eller er det her eg tek feil?
Vis hele sitatet...
Dette er en typisk scam.. De kommer til å presentere en kvittering for overført beløp til Paypal kontoen din(Som selvfølgelig er fake), eventuelt også si at de har betalt deg 800 kr ekstra og spørre om du kan betale transportmannen for dem.

Deretter sitter du(Hvis man er fryktelig dum) igjen uten bilen, og en sum penger fattigere.
Ingen problem så lenge du får pengene inn på din Bank Konto.. Ikke bruk Paypal!
Sitat av thundercat Vis innlegg
Ingen problem så lenge du får pengene inn på din Bank Konto.. Ikke bruk Paypal!
Vis hele sitatet...
This. Vist du mottar pengene på konti først ser jeg ikke noe problem.
http://vacn.no/ , rett plass å prøve å selge den. VW/Audi-entusiaster. Var selv medlem inntil nylig, og det er titt og ofte folk som etterspør Veteran-Polo. Kjenner du noen som er medlem så kan de poste den for deg.
Sist endret av Hobby; 22. november 2014 kl. 17:09.
Tja om penga var på konto når bilen hentes så ville nå jeg bare latt bilen gå. Da er du kvitt rasket og du trenger ikke gjøre en dritt for å bli av med den. Bare sørg for at du har all kommunikasjon med kjøper på epost, slik at om det skulle skje noe med paypal så kan du dokumentere at du sa ifra om tilstanden på bilen.

Ikke gå med på å lever bil FØR pengene er på din konto, og ikke aksepter at du skal betale noe for frakt.
Kan ikke helt se hvordan et slikt salg kan gå galt - du får oppgjør før du frigir bil. Kjøper betaler frakt og organiserer frakt selskapet slik at de kommer og plukker opp bilen.

Slik jeg ser det er dette en flott mulighet for å bli kvitt noe dritt som du sannsynligvis ikke hadde fått solgt med det aller første likevel.
Kan jo sjekke om noen på http://www.bilforumet.no/ vil ha den.
Crazy Son Of A Bitch
Trådstarter
Takk får gode råd og tips, og eg innser no at dette er nokså sikkert eit svindlerforsøk, men frtoretang har eit godt poeng. Har eg penga i handen når han blir henta og eposten lagra, så vil eg sei at eg føler meg ganske trygg. eller er det en metode som vi overser som kan bli brukt imot meg?
Sitat av Picard Vis innlegg
De kommer til å presentere en kvittering for overført beløp til Paypal kontoen din(Som selvfølgelig er fake), eventuelt også si at de har betalt deg 800 kr ekstra og spørre om du kan betale transportmannen for dem.
Vis hele sitatet...
Dette er det som er mest vanlig har jeg fått inntrykk av.

De sier de har overført, viser til fake screenshot/kvittering, og så en eller annen bullshit forklaring om hvorfor du ikke har mottatt pengene på konto.
Sitat av xSAY Vis innlegg
Takk får gode råd og tips, og eg innser no at dette er nokså sikkert eit svindlerforsøk, men frtoretang har eit godt poeng. Har eg penga i handen når han blir henta og eposten lagra, så vil eg sei at eg føler meg ganske trygg. eller er det en metode som vi overser som kan bli brukt imot meg?
Vis hele sitatet...

Ikke utlever før penga er på konto. Enten på bank eller paypal.
Som andre sier så kan det hende noen forsøker seg på fake screenshots o.l men det unngår du jo om du venter med å utlevere til penga faktisk er hos deg.


Ser forresten nå at det er en litt spesiell og sjelden bil du selger, og om det er en bil som er vrien å skaffe så er det ikke noe rart om en entusiast må lete europa rundt etter delebiler. Vi nordmenn handler jo biler og delebiler fra mobile.de for millionbeløp hvert år. Er ikke utenkelig at en å annen bil også drar andre veien altså ut av Norge.
Jeg ville ikke stolt på Paypal heller. Paypal beskytter alltid kunden, ofte på bekostning av selleren, og det er helt for jævlig og prøve å begynne og krangle med dem.

Pass på at du har pengene på kontoen når du gir over bilen, og ikke aksepter "bildebevis bevis på overføring" eller noe slikt.

Jeg ville ikke stolt på Paypal heller. Paypal beskytter alltid kunden, ofte på bekostning av selleren, og det er helt for jævlig og prøve å begynne og krangle med dem.

Pass på at du har pengene på kontoen når du gir over bilen, og ikke aksepter "bildebevis bevis på overføring" eller noe slikt.
Sist endret av Picard; 24. november 2014 kl. 05:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av senmord Vis innlegg
This. Vist du mottar pengene på konti først ser jeg ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke helt, kamerat av meg solgte et småfly for noen år tilbake siden. Kjøper fra Russland var veldig ivrig for å kjøpe dette, tilbydde 50k ekstra, og pengene var inne på konto nesten før de hadde avtalt alt skikkelig.
Han hørte med banken bare for å forsikre seg om at alt var riktig, og det viste at pengene kom fra en stjålet bankkonto, og de endte opp med å bli trukket tilbake en uke senere.