Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3445
Har kjøpt en Samsung S4 av en kødd i Oslo som nå viser seg å være tyvegods. Har vært i samtale med Telenor i dag og fått bekreftet at den er stjålet, så nå sitter jeg med en ganske kostbar brevvekt her. Enn hvor lyst jeg har å sette en spiker i skallen på han som solgte meg den, er han selvfølgelig umulig å få tak i, annet enn en adresse og to telefonnumre.

Anyway, topic:
Hva ville du gjort med en S4 som er sperret på IMEI?

Den kommer seg fint opp på WiFi, så kan jo sette den opp som webcam eller noe sånt. Evt. bruke den som mp3-spiller. Eller middels-dårlig kamera. Hammer. Minnepenn med touch. Dørstøtte. Mulighetene er mange. Det er vel noen her inne som også har erfaring med å endre IMEI?
Sitat av MannY Vis innlegg
Har kjøpt en Samsung S4 av en kødd i Oslo som nå viser seg å være tyvegods. Har vært i samtale med Telenor i dag og fått bekreftet at den er stjålet, så nå sitter jeg med en ganske kostbar brevvekt her. Enn hvor lyst jeg har å sette en spiker i skallen på han som solgte meg den, er han selvfølgelig umulig å få tak i, annet enn en adresse og to telefonnumre.

Anyway, topic:
Hva ville du gjort med en S4 som er sperret på IMEI?

Den kommer seg fint opp på WiFi, så kan jo sette den opp som webcam eller noe sånt. Evt. bruke den som mp3-spiller. Eller middels-dårlig kamera. Hammer. Minnepenn med touch. Dørstøtte. Mulighetene er mange. Det er vel noen her inne som også har erfaring med å endre IMEI?
Vis hele sitatet...
Gi den til politiet og anmeld selger?
Du har ingen nytte av den, men eieren vil kanskje gi deg en belønning hvis han får den igjen. Det vil uansett være den riktige tingen å gjøre, både etisk og juridisk, og husk at du nå egentlig er skyldig i heleri. Dersom telenor rapporterer dette til snuten, men du selv ikke tar kontakt, så vil det ikke se så bra ut for deg.
Flere på XDA-Developers som har løst problemet ved å bruke samsung sitt dummy Imei på Vodafone.

Kansje en eller annen Teleoperatør i norge som tillater dette også.
Ut av egen nysgjerrighet, lar Telenor deg beholde tyvegods?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Gi den til politiet og anmeld selger?
Du har ingen nytte av den, men eieren vil kanskje gi deg en belønning hvis han får den igjen. Det vil uansett være den riktige tingen å gjøre, både etisk og juridisk, og husk at du nå egentlig er skyldig i heleri. Dersom telenor rapporterer dette til snuten, men du selv ikke tar kontakt, så vil det ikke se så bra ut for deg.
Vis hele sitatet...
Sånn, da var den obligatoriske første posten med hva som jeg etisk, moralsk og juridisk sett må gjøre overstått, så da håper jeg at vi slipper flere. Selvfølgelig burde jeg levere den inn, i mot å få et brev to uker senere om at saken er henlagt, men da sitter jeg ihvertfall tomhendt. Jeg har hatt min andel saker som bare blir henlagt, og prøver her å vri 3800 kroner til noe bedre enn et A4-ark med noe blekk på. Jeg var i Oslo forrige helg, og Oslopolitiet har jaggu mer å sette fingrene i enn en som svindler folk med mobiltelefoner.

Øvrig info til nyskjerrige sjeler: Jeg har vært i kontakt både med Politiet vedr. full historikk på telefonen, hvor de konkluderte at den mest sannsynlig er stjålet, og med Telenor senest i dag for å endelig få bekreftet at den er tyvegods. Myoxocephalus er den første som anbefaler meg å anmelde forholdet og levere inn telefonen.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Ut av egen nysgjerrighet, lar Telenor deg beholde tyvegods?
Vis hele sitatet...
Tror ikke de kan sende noen på døra hans for å hente telefonen hvis det er det du mener.

Til TS: det finnes mange måtes å skifte IMEI på uten at jeg er noe ekspert på området, så er det vel bare å prøve og google litt.
Ellers så, når jeg har vært i "syden" og kjøpt et utenlandsk midlertidig simkort så er vanligvis mobilen jeg har med låst til en norsk operatør og da bare drar jeg til en mobilforhandler som ikke ser ut som elkjøp og ber de låse den opp. Det har fungert hver gang.
Stjålne biler blir jo slaktet og solgt.
Reservedeler er jo nyttige.
Kanskje IMEI sperren ikke virker på alle kontinenter.
Sitat av MannY Vis innlegg
Sånn, da var den obligatoriske første posten med hva som jeg etisk, moralsk og juridisk sett må gjøre overstått, så da håper jeg at vi slipper flere. Selvfølgelig burde jeg levere den inn, i mot å få et brev to uker senere om at saken er henlagt, men da sitter jeg ihvertfall tomhendt. Jeg har hatt min andel saker som bare blir henlagt, og prøver her å vri 3800 kroner til noe bedre enn et A4-ark med noe blekk på. Jeg var i Oslo forrige helg, og Oslopolitiet har jaggu mer å sette fingrene i enn en som svindler folk med mobiltelefoner.

Øvrig info til nyskjerrige sjeler: Jeg har vært i kontakt både med Politiet vedr. full historikk på telefonen, hvor de konkluderte at den mest sannsynlig er stjålet, og med Telenor senest i dag for å endelig få bekreftet at den er tyvegods. Myoxocephalus er den første som anbefaler meg å anmelde forholdet og levere inn telefonen.
Vis hele sitatet...
Ah, du er en sånn en, ja. Det burde jeg vel egentlig ha skjønt... Vel, du spurte om råd og du fikk det. Du fikk ikke engang noen moralpreken. Jeg er litt forundret over at du ønsker å beholde en stjålet (og for deg ubrukelig) telefon etter at du har informert snuten om det, for hvis jeg var purk ville jeg si at dette var en helerisak som var veldig lett å oppklare. Men, det er meg, da. Hvis du absolutt skal gjøre deg til kjeltring for småpenger, så kan du jo bare selge den videre - hvem vet, kanskje han du kjøpte den av hadde gjort akkurat det samme?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ah, du er en sånn en, ja. Det burde jeg vel egentlig ha skjønt... Vel, du spurte om råd og du fikk det. Du fikk ikke engang noen moralpreken. Jeg er litt forundret over at du ønsker å beholde en stjålet (og for deg ubrukelig) telefon etter at du har informert snuten om det, for hvis jeg var purk ville jeg si at dette var en helerisak som var veldig lett å oppklare. Men, det er meg, da. Hvis du absolutt skal gjøre deg til kjeltring for småpenger, så kan du jo bare selge den videre - hvem vet, kanskje han du kjøpte den av hadde gjort akkurat det samme?
Vis hele sitatet...
Vel, nå er vi på freakforum og ikke diskusjon.no, så ja, det burde du egentlig ha skjønt. Det er jo heller ingen hemmelighet at Politiet overvåker dette forumet tett heller. Bra du ikke er Politi ihvertfall da 3800,- er ikke småpenger for en student ihvertfall, og da er en sperret telefon langt mer verdt enn en henlagt sak. Det jeg prøver å gjøre er å se verdien i det jeg sitter igjen med, og utvide horisontlinjen litt lengre enn "ubrukelig".
Selg den via eBay til et land som ikke deler samme IMEI svarteliste som Norge.
Prøv dette. (Krever root)

1. Download QPST
2. Write down your IMEI (you can find it on the back of the phone behind the battery)
3. Turn on your phone
4. Open the keypad and dial *#22745927
5. Enable hidden menu
6. Go back to the keypad and dial *#7284#
7. Click Qualcomm USB Settings
8. Select RMNET + DM + MODEM and click ok
9. On your computer, open up Device Manager
10. Locate Ports (COM & LPT) and expand it
11. Write down (COM10) (yours may be different, just write it down)
12. Open up QPST
13. Select Ports & Add new port...
14. Enter your port (mine was (COM10) so I will put "COM10" in BOTH boxes)
15. In QPST select Start Clients and RF NV Item Manager
16. In RF NV Item Manager go to Settings -> Comport
17. Select your port from the drop menu and press ok
19. Under "File" choose Read Supported NV RF Items
20. From the list of items navigate to number 550
You will see 9 text boxes. This is where you will put in your IMEI.
It`s weird how it`s ordered so follow this EXACTLY.
You will need to enter your IMEI from left to right, but backwards.
Here`s what I mean: ***Make sure the Hex box is checked***
Code: EXAMPLE: Say your IMEI is 954091051099226
The boxes would look like so: 8 (This must go in the first box) 9a (The "a" represents the fact that the last pair only consists of 1 number) 45 90 01 (this can be written as 1 as well) 15 90 29 62 21. Once you enter in the data, press Write NV 22. Reboot your phone (remember to put your phone back to MTP + ADB by dialing *#7284#)

Kilde: http://www.askmefast.com/Change_IMEI....html#q2929915
Du kjøpte S4 brukt for 3800 kroner, når du kunne fått en helt NY mobil for 4000 kroner hos Lefdal med ditt navn på papirene...
Sist endret av Gulingen; 25. oktober 2013 kl. 16:49.
Ofte når folk lager slike tråder har de egentlig stjålet gjenstanden selv.

Om dette er diskusjon.no eller freak er vel uinteressant? Det må være lov å komme med fornuftige forslag selvom noen idioter synes det er idiotisk.

Telefonen er som du skriver en brevvekt for deg. Bruk hodet og lever den inn. Men du kan kanskje ikke det, ref øverste linje.
Ja.

Finn deg en billig S4 med knust skjerm, IMEI ligger i hardware(som du sikkert vet).

Bytt skjerm fra sperret tlf.

Nyt/selg..?
Sitat av burgerfeit Vis innlegg
Prøv dette. (Krever root)

1. Download QPST
2....
Vis hele sitatet...
Takk, men jeg er ikke ute etter å ha bytte IMEI på den. Å selge den videre med falsk IMEI gjør meg uten tvil til kjeltring, selv om majoriteten her inne tydeligvis ikke ser meg som annet enn akkurat det.

Sitat av Gulingen Vis innlegg
Du kjøpte S4 brukt for 3800 kroner, når du kunne fått en helt NY mobil for 4000 kroner hos Lefdal med ditt navn på papirene...
Vis hele sitatet...
Salget skjedde i august, og tro meg, du vil ikke vite alt surret som har vært siden den ble kjøpt. Dette var mens telefonen fortsatt kostet gode 5000,- i butikk.

Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Ofte når folk lager slike tråder har de egentlig stjålet gjenstanden selv.

Om dette er diskusjon.no eller freak er vel uinteressant? Det må være lov å komme med fornuftige forslag selvom noen idioter synes det er idiotisk.

Telefonen er som du skriver en brevvekt for deg. Bruk hodet og lever den inn. Men du kan kanskje ikke det, ref øverste linje.
Vis hele sitatet...
Jeg kom her på jakt etter kreative innspill til hva jeg kan gjøre med telefonen. Jeg har ikke tenkt å selge den videre og dra enda en person inn i denne møjla, for ikke å snakke om at det er dokumentforfalskning, og gjør meg til en faktisk kjeltring, og en samvittighet jeg ikke orker. En brevvekt er fortsatt mer verdt enn en henlagt sak i statistikken, og jeg kan ikke si at jeg mister nattesøvnen over at telefonen ikke ligger på et lager i et år eller to før den blir destruert. Hadde du sittet her som jeg sitter, og ikke bak din vegg med nonsjalante og moralsk korrekte holdninger, eller hatt en evne til å se forbi denne, hadde du nok skjønt det.

Hadde trodd noen her skulle klare å komme med noen kreative ideer til hva jeg kan bruke telefonen til, utover brevvekt, uten å trykke meg selv eller trekke andre ned i søla. Verken Politiet selv eller Telenor har i det hele tatt nevnt at jeg burde levere den inn, og jeg kom ikke her for å bli fortalt det heller. Syntes det er synd at telefonen bare ligger her, da det er så mye mer enn bare en telefon, og å ringe/sende meldinger er bare en liten del av den.
Det du eventuellt kan bruke den til er å laste ned Spotify og proppe den full med musikk (Laste ned ALT av lister du har) og bruke den som en MP3/Multimediestasjon. Videre kan du jo kjøre på med masse spill, bruke den som vekkeklokke eller rett og slett bare bruke den som et læreobjekt og øve på å installere ROM's/Øve på å skifte komponenter.


Litt brainstorming fra min side, men var sikkert noe du kunne tenkt deg til der! Er enig i at det blir dumt å levere den inn for en henlagt sak og mobilen blir destruert, da kan du heller bruke den til rekreasjon/øvingsobekt.
Du kan laste ned diverse apper, kanskje til og med programmere litt selv, og lage en hel masse med mottagere i huset, som lar deg "fjernstyre" ting i huset?

Bruke den som en fjernkontroll til feks. lys og lydanlegg, etc.

Dog det er vel for litt spesielt innterreserte.

(Kanskje en litt dyr og dårlig GPS?)
Du kan bruke den som musikkspiller i bilen (carputer med begrensa muligheter)?
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Du kan bruke den til alt du hadde tenkt å bruke den til, utenom å ringe og sende sms..
Takk, takk! Nå begynner det å komme litt gode ideer, det setter jeg stor pris på!

Å bruke den som forsøkskanin for å lære meg litt om telefonens "anatomi" både hardware-og softwaremessig er ikke dumt. Har tenkt på å bruke den som navigasjon i bil, men er usikker på hvor bra GPS fungerer uten mobildatatilkobling. Slik jeg har forstått det er den ganske avhengig av den, men jeg kan jo teste. Har også alltid hatt lyst å feste en telefon på bikkjen når vi går tur, og ha en på meg, for så å spore hvor lang distanse hver av oss tilbakelegger.

Å lage den som en fjernkontroll hadde ikke vært dumt, det hadde vært bedre å ha den liggende på sofabenken enn tre fjernkontroller.

Noen som vet om det hadde vært mulig å koble den opp som en medieenhet for streaming? Er jo tross alt langt heftigere hardware enn f.eks. Rasberry Pi, innebygget lagring har jo den også.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Det er rett og slett urimelig at du skal eie denne telefonen. Nummer en, den er stjelt, nummer to: IMEI er stengt. Ndeida, klart du skal ha den, fordi du har betalt for den! Så når du først har betalt for et slik vedunderverk, men at den er sperret, så betyr jo det at du ikke lenger bruker den som en telefon, men som en multimedieenhet el.

- Koble den til Spotify, evt bruk den som docking
- Wifi hotspot til gjester (fra wifi > nytt wifi, cocky = ja..men bygg videre ?)
- Bilkamera (last ned app)
- Spill
- Sjekk ut denne siden for å låse opp IMEI (vet dog. ikke om det fungerer) : http://www.gsmliberty.net/shop/samsu...es-p-2939.html
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av MannY Vis innlegg
Takk, takk! Nå begynner det å komme litt gode ideer, det setter jeg stor pris på!

Å bruke den som forsøkskanin for å lære meg litt om telefonens "anatomi" både hardware-og softwaremessig er ikke dumt. Har tenkt på å bruke den som navigasjon i bil, men er usikker på hvor bra GPS fungerer uten mobildatatilkobling. Slik jeg har forstått det er den ganske avhengig av den, men jeg kan jo teste. Har også alltid hatt lyst å feste en telefon på bikkjen når vi går tur, og ha en på meg, for så å spore hvor lang distanse hver av oss tilbakelegger.

Å lage den som en fjernkontroll hadde ikke vært dumt, det hadde vært bedre å ha den liggende på sofabenken enn tre fjernkontroller.

Noen som vet om det hadde vært mulig å koble den opp som en medieenhet for streaming? Er jo tross alt langt heftigere hardware enn f.eks. Rasberry Pi, innebygget lagring har jo den også.
Vis hele sitatet...
Du kan skaffe Unified Remote og Endomondo. Endomondo er en treningsapp med gpslogg der du kan velge blant en haug av aktiviter. Den plotter løypa du går springer jobb svømmer kjører osv. Du får snittfart o.l.

Unfied Remote kan fjernstyre datamaskiner via utrolig mange programmer o.l.

Bruke den til navigasjon skaffer du en app som kan laste ned maps offline. Det finnes gratise apps.

Skaff deg custom rom og root på XDA.
Sitat av MannY Vis innlegg
Noen som vet om det hadde vært mulig å koble den opp som en medieenhet for streaming? Er jo tross alt langt heftigere hardware enn f.eks. Rasberry Pi, innebygget lagring har jo den også.
Vis hele sitatet...
http://xbmc.org/xbmc-for-android/

Last ned XBMC til telefonen og du kan bruke den som medieserver. Så kan du f.eks hente filmer, serier osv fra PCen din ved hjelp av SMB.
Lapse It Pro er en handy app til Timelapse. Fungerte veldig bra på min Xperia Z iallefall
Sitat av MannY Vis innlegg
Vel, nå er vi på freakforum og ikke diskusjon.no, så ja, det burde du egentlig ha skjønt.
Vis hele sitatet...
At noe postes på Freak.no gjør det ikke til en post der alt av moral og etikk automatisk kastes ut av vinduet. Dette er ikke utelukkende et forum for kriminelle og halvkriminelle. Så nei, det er ikke selvsagt at at noen burde skjønne at du ikke ønsker den slags tilbakemeldinger med utgangspunkt i at du poster på freak.no. Det er vel heller omvendt, at når man poster slikt her så må man forvente å få den type tilbakemeldinger; da det heldigvis er en rekke brukere her med gode holdninger i forhold til nettopp moral og etikk.

Til sak:

Har du adresse og to telefonnumre på fyren du kjøpte av så burde han vel strengt tatt ikke være umulig å få tak i.
Sitat av MannY Vis innlegg
[...]Har tenkt på å bruke den som navigasjon i bil, men er usikker på hvor bra GPS fungerer uten mobildatatilkobling. Slik jeg har forstått det er den ganske avhengig av den, men jeg kan jo teste.
Vis hele sitatet...
GPS kan du fint bruke uten mobildata. Jeg har selv TomTom på min telefon som fungerer ypperlig. Sygic er et annet alternativ.
Sist endret av Fuzzybossen; 26. oktober 2013 kl. 13:10.