Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1039
Har Windows 7 på min HP Pavillion G6 laptop. Litt over et år gammel.
Dritt PC ja, har egentlig vært det fra starten av...

Men det siste halvåret (ca) har den begynt å fryse når jeg holder på med ting. Kan like godt skje i Windows Utforsker som på Chrome, Firefox etc. Det starter med at den ikke reagerer når jeg f.eks klikker på en link (akkurat som at internett har falt ut). Så begynner den å "tenke". Når jeg da klikker på et eller annet for å få den til å reagere så blir det jeg holder på med "hvitt" eller i hvertfall grått/lysere, så står det i parantes øverst "Svarer ikke". Musa kan jeg bevege på helt fint og den blå tenke sirkelen går rundt og rundt. Så helt fryst er den jo ikke.

Dette resulterer i hvertfall i at jeg rett og slett må bruke svenske-knappen og starte den på nytt igjen. Har funnet meg i dette i ca 6 mnd nå. Kan skje opp til flere ganger daglig. Men nå i det siste har den i tillegg begynt å bruke jæ*!% langt tid for å starte opp! Når vi kommer til "Starter Windows" siden med det Windows flagget som beveger seg, så bruker den rundt 20 minutter på å komme seg gjennom dette.

Like før jeg pælmer hele dritten ut av vinduet og konventerer til Mac bare på trass! Noen som kan redde meg før dette skjer??
Kjæresten hadde det samme problemet, ble bare værre med tiden...

Jeg reformaterte pc'en hennes på fredag, det har ikke skjedd etter det
Før skjedde det mange ganger om dagen.
Sist endret av KjemikalieX; 1. juli 2013 kl. 20:33.
Hm, kanskje det er det eneste alternativet rett og slett...
Er det noe spesielt man trenger for å gjøre det? Noen cd eller no?

Regner med man mister alt man har på den?
For meg høres det ut som disken er på vei til å dø. Kjør en S.M.A.R.T test og sector scan.
Hvis du ikke tar backup så mister du alt du har, ja.
Du trenger en Windows CD for å formatere harddisken din.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvis du ikke tar backup så mister du alt du har, ja.
Du trenger en Windows CD for å formatere harddisken din.
Vis hele sitatet...
Det gjør du absolutt ikke.

Formatere kan man gjøre med mange forskjellige medier, reinstallasjon av windows derimot krever en windows-cd\dvd.
Takk for alle svar!

Trur nok jeg blir nødt til å formatere her ja...driver og tar backup av alt jeg har nå, men tar jo så jævla lang tid siden den stopper opp og fryser hele tiden!!

Jeg klarer jo så klart ikke å finne igjen den Windows cden som fulgte med.
Kan man få en ny en på Elkjøp der man kjøpte den? Koster det noe?
Eller var det andre måter man kunne få ordnet dette på uten cd?

Sorry, men er så grønn når det gjelder IT!
Sitat av buffyfan84 Vis innlegg
Takk for alle svar!

Trur nok jeg blir nødt til å formatere her ja...driver og tar backup av alt jeg har nå, men tar jo så jævla lang tid siden den stopper opp og fryser hele tiden!!

Jeg klarer jo så klart ikke å finne igjen den Windows cden som fulgte med.
Kan man få en ny en på Elkjøp der man kjøpte den? Koster det noe?
Eller var det andre måter man kunne få ordnet dette på uten cd?

Sorry, men er så grønn når det gjelder IT!
Vis hele sitatet...
med mindre du også vil reinstallere alt søppelet som lå på maskina klarer du deg med en hvilken som helst windowsplate fra for eksempel bukta. hvis du vil aktivere windows lovlig må du laste ned samme versjon som allerede ligger på maskina
Det er mulig at du kan tilbakestille den til fabrikkinnstillingene:

How to Perform an HP System Recovery
Jeg opplevde lignende symptomer da den ene disken min holdt på å dø.

Det som skjer er at Windows forsøker å aksessere et område på harddisken som er skadet, og programtråden "henger" mens den venter på at I/O-operasjonen skal utføres. Kontrolleren på harddisken forsøker å lese sektoren for harde livet, men det fungerer ikke, og den vil prøve igjen mange ganger før den gir seg. Disse feilede forsøkene vil lagres i S.M.A.R.T-infoen til harddisken, og denne kan du lese ut vha. mange ulike programmer.

Det er mulig å remappe de ødelagte sektorene ved å bruke verktøyene for å se etter diskfeil, men hvis dette faktisk er problemet ditt så tror jeg det har gått litt for langt allerede til at det hjelper å dempe symptomene.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det gjør du absolutt ikke.

Formatere kan man gjøre med mange forskjellige medier, reinstallasjon av windows derimot krever en windows-cd\dvd.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke nødvendigvis cd/DVD for reinstallasjon av windows, fordi flere datamaskiner deriblant HP har en Recovery Partisjon på harddisk'en som lar deg reinnstallere windows uten bruk av cd/dvd.
Sist endret av øyvind95; 6. juli 2013 kl. 10:56.
Og den recoveryen er full av dritt som garantert irriterer deg, clean install fra medium og skriv inn key.