Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5324
Etter å ha vært snylter på UE-forumet i lang tid, er det vel på tide med mitt første bidrag: En norsk, forlatt togstasjon.



















Flotte bilder, er det lov å spørre hvor den ligger hen? Det hadde forøvrig med et godt stykke arbeid, kunne blitt et fantastisk fett hus ut av den togstasjonen.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Veldig stilig! Likte fargene i bildene godt.
Er det denne togstasjonen du nevnte på turen vår, som befinner seg i en av de største byene i Norge?

Gleder meg til å se mer fra deg!
Trådstarter
Takk Thoryllo, og korrekt.

Parkett: Jeg hørte buekorps og brannsupportere like i nærheten.
Noen av disse bygningene er i ferd med å bli restaurert nå, av Høgskolen i Bergen.
Utrolig fine bilder Noen tips til hvordan man kan ta sånne typer bilder?
psst.... koengen..psst
Trådstarter
Takk.

Tips: Bruk stativ, laaaang lukkertid, selvutløser og høyt blendertall, slik at alt i hele bildet blir skarpt.

Disse bildene ble tatt sent på kvelden, akkurat før og etter at solen gikk ned, da er lyset veldig fint. Bildene er tatt i RAW-format og fargene/kontrastene er justert ganske mye i Photoshop i ettertid.

Rett etter at bildet er tatt, er det ofte lurt å bruke litt tid på å se etter om utsnittet ble bra nok, og om det er ting i bildet som ikke burde vært der og som kan fjernes ved å gå litt tettere på.
Har vært i Bergen en gang, for over 20 år siden, men brukte kart-tjenestene og fant disse bygningene nå.
Finner ikke akkurat den du har bilder av (i alle fall er jeg ikke sikker på hvem av dem det er, om den fortsatt er på kartet...flyfoto).

Men er det togstasjon, eller mer vognhall/godshall eller verksted? (var).
Sitat av Natiah Vis innlegg
Takk Thoryllo, og korrekt.

Parkett: Jeg hørte buekorps og brannsupportere like i nærheten.
Noen av disse bygningene er i ferd med å bli restaurert nå, av Høgskolen i Bergen.
Vis hele sitatet...
Takker, må prøve noe lignende selv engang

NB: Gjør det noe om jeg lagrer bildene selv? Synes de var utrolig flotte.
Sist endret av PopeSweetJesus; 11. mars 2013 kl. 09:51.
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
NB: Gjør det noe om jeg lagrer bildene selv? Synes de var utrolig flotte.
Vis hele sitatet...

Å lagre bilder til eget bruk har vel aldri brutt noe regelverk...
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Takker, må prøve noe lignende selv engang

NB: Gjør det noe om jeg lagrer bildene selv? Synes de var utrolig flotte.
Vis hele sitatet...
Går sikkert fint så lenge du ikke bruker dem til noe og gir creds til Nathia.
Fine bilder med fine farger
Sitat av Natiah Vis innlegg
Etter å ha vært snylter på UE-forumet i lang tid, er det vel på tide med mitt første bidrag: En norsk, forlatt togstasjon.
Vis hele sitatet...

Nathia - noe sier meg at det er flere bygninger med på bildene dine...?
Ikke bare en "togstasjon"?

Busken som vokser oppe ved vinduet er synlig på et av online-kartene :-)
Trådstarter
Mechie: Du har helt rett, bildene er en mix av flere bygninger som ligger tett inntil hverandre. Ja, mener det var en ekte togstasjon. Er litt usikker på hvilke av byggene som er under restaurering nå, og om noen av de står tomme fremdeles..? Hvilket kart kan du se treet på?

PopeSweetJesus: Yes, bare lagre i vei, så lenge du ikke publiserer dem andre steder.

UncleAndy: Takk.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Veldig flotte bilder. Liker spesielt godt de hvor lyset skinner så fint gjennom diverse dør og vindusåpninger. Er ikke alltid så lett å ta spennende bilder i tomme rom som dette, men ble veldig vellykket syns jeg. Fine de detaljene med små trær og vegetasjon som vokser her og der og.
tøffe bilder fra NSB kronstad mekaniske verksted
Vil bare gjøre oppmerksom på at det er forskjell på en "Togstasjon" og et verksted/lokstall
Trådstarter
MrNorUE: Takk! Er superfan av dine bilder og locations.

Åh, jeg trodde faktisk det var en togstasjon.. :/
Sorry! Er vel mer opptatt av foto enn historie, var derfor jeg ikke skrev så mye info om stedet og skrev at jeg mente at det var en togstasjon. Ser jo nå at det var et verksted.
Velkommen, Natiah! Veldig fine bilder. Historien bak er alltids interessant, så hvis du sitter på info må du gjerne dele. Men det er også smart å holde tett om hvor slikt er, og da bare dele med de som sender deg pm, slik at stedet ikke blir herpet. Håper på flere bilder fra deg!
Trådstarter
Hei, og takk for gode råd. Ja, er nok best å være selektiv med stedene en kringkaster location på, selv om jeg synes det er hyggelig å dele. Det kommer flere bilder.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av peerulvulv Vis innlegg
Velkommen, Natiah! Veldig fine bilder. Historien bak er alltids interessant, så hvis du sitter på info må du gjerne dele. Men det er også smart å holde tett om hvor slikt er, og da bare dele med de som sender deg pm, slik at stedet ikke blir herpet. Håper på flere bilder fra deg!
Vis hele sitatet...
Syns ikke alltid man ukritisk skal gi bort lokasjoner på PM heller. Mye ramp der ute som bare vil ødelegge og stjele som spør om ting via pm. Når noen spør meg prøver jeg å finne ut om de har noe å vise til av fotografier o.l. fra før så de viser en klar interesse. Mailer som "Hei. Hvor er ditt og datt. hilsen meg" hender det at jeg tilogmed "glemmer" å svare på.
Sist endret av MrNorUe; 19. mars 2013 kl. 14:41.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Syns ikke alltid man ukritisk skal gi bort lokasjoner på PM heller. Mye ramp der ute som bare vil ødelegge og stjele som spør om ting via pm. Når noen spør meg prøver jeg å finne ut om de har noe å vise til av fotografier o.l. fra før så de viser en klar interesse. Mailer som "Hei. Hvor er ditt og datt. hilsen meg" hender det at jeg tilogmed "glemmer" å svare på.
Vis hele sitatet...

Enig i at folk bør holde ting litt for seg selv, men disse tomme mursteinshallene er vel ikke mest spennende å loke rundt i.
Det er ikke mulig å ta bilder her lengre, er en skole der nå. kun noen fasader er tatt vare på...
Derfor ga jeg F med å ikke røpe hvor det er...
Skal si du finner mange kule steder, fine bilder du legger ut også
Likte dette stedet godt