Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5372
Jeg prøvde bremsene iste på glatta for å stopp i et kryss, så hadde jeg en liten simulasjon for hva jeg ville gjort om bilen forran jeg bråbremsa eller det var glatt og jeg bare skei forover. Iallfall jeg kjørte i 30 inn mot veien og bråbremsa ABS slo inn og bremsen ble hard, umulig å tråkke mer inn eller ville slippe...så stoppa jeg til slutt, med litt mer forståelse og lært meg selv hva jeg ville gjort om dette skjer på ekte. Men det jeg lurer på er ; skal bremsene fungere på denne måten? At det "låste" seg inntil jeg stoppa....ikke noe inn eller ut på pedalen, eller er det ABS som fungerer på denne måten? Eller noe seriøst galt me bremsene?
Takker for svar
ABS skal virke slik at det kjennes ut som en skrapebevegelse når du bråbremser. Altså, ABS'en slår inn og ser til at hjulet alltid er i bevegelse og ikke låser seg. Det kjennes litt rart. Litt "humpete" pedal.

Det skal dog ikke låse seg til du er stoppet. Det kan være fordi kulde\is\dritt i kallipper gjør at stempelet i kallipperen ikke går tilbake når du slipper bremsene. Det kan være farlig, men er ikke noe stor ting å fikse.

Dersom hjulene låste seg, er det hvertfall noe galt med ABS'ene dine. At bremsen ble hard og umulig å tråkke lenger inn, indikerer bare at du har nok bremseveske og du ikke lekker bremseveske.

Til slutt vil jeg bare anbefale alle å "leke" seg litt med bremser og på glatten nå når det er kaldt. Det er bare slik man blir kjent med bil, sine egne ferdigheter og kan bli en tryggere og bedre billist. Jeg foretar ALLTID en ordentlig bremsetest når det er kaldt og kan være glatt, bare for å sjekke at alt er i orden.
Sist endret av reklame; 4. januar 2010 kl. 23:10.
At du ikke får trykket inn pedalen helt er helt normalt, i tillegg vil du merke en dirring i pedalen.
Sitat av reklame Vis innlegg
ABS skal virke slik at det kjennes ut som en skrapebevegelse når du bråbremser. Altså, ABS'en slår inn og ser til at hjulet alltid er i bevegelse og ikke låser seg. Det kjennes litt rart. Litt "humpete" pedal.

Det skal dog ikke låse seg til du er stoppet. Det kan være fordi kulde\is\dritt i kallipper gjør at stempelet i kallipperen ikke går tilbake når du slipper bremsene. Det kan være farlig, men er ikke noe stor ting å fikse.

Dersom hjulene låste seg, er det hvertfall noe galt med ABS'ene dine. At bremsen ble hard og umulig å tråkke lenger inn, indikerer bare at du har nok bremseveske og du ikke lekker bremseveske.

Til slutt vil jeg bare anbefale alle å "leke" seg litt med bremser og på glatten nå når det er kaldt. Det er bare slik man blir kjent med bil, sine egne ferdigheter og kan bli en tryggere og bedre billist. Jeg foretar ALLTID en ordentlig bremsetest når det er kaldt og kan være glatt, bare for å sjekke at alt er i orden.
Vis hele sitatet...
Skrapebevegelsene er det, men når jeg bråbremsa så låste bare pedalen seg, abs slo fortsatt inn på hjulene..hvordan kan man få fikset stempelproblemet og hvor mye koster det? Bilen er relativ ny 2008 modell.
Sitat av Biffen Vis innlegg
Skrapebevegelsene er det, men når jeg bråbremsa så låste bare pedalen seg, abs slo fortsatt inn på hjulene..hvordan kan man få fikset stempelproblemet og hvor mye koster det? Bilen er relativ ny 2008 modell.
Vis hele sitatet...
Altså, når du slapp pedalen, gikk ikke pedalen tilbake? Jeg ville aller først funnet meg en god strekning uten biler eller personer (gjerne en tørr tunnel) og tatt noen ordentlige bremsedrag for å se om det er noe overflaterust eller koks\salt\dritt som ligger i stempelet\bremseskivene\kallipperen en plass, og kan fjernes med varme og friksjon. Mest sannsynlig ikke, da stempelet ligger "inni" kallipperen og er beskyttet godt fra dritt fra veien.

Dersom dette ikke lar seg gjøre, tipper jeg 30-60 minutters reperasjon på et verksted (inkl.mva ca.1000-1200 kr?), selv om dette ikke er noe problem å gjøre selv for selv den mest uerfarne. Du har dog en ganske ny bil, så jeg regner med dette kan være en garantisak?
Sist endret av reklame; 4. januar 2010 kl. 23:23.
Vis den er låst og dette er en relativt ny bil bremser den vel selv.
Altså når den sklir, akkurat som at den speeder. Stabiliserings greier. Kan ikke alle de tekniske ordene hehe.

Edit: ESP http://en.wikipedia.org/wiki/Electro...bility_control

Er dette din bil ? lurer jeg på.
Sist endret av Mrlarsen; 4. januar 2010 kl. 23:25.
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Vis den er låst og dette er en relativt ny bil bremser den vel selv.
Altså når den sklir, akkurat som at den speeder. Stabiliserings greier. Kan ikke alle de tekniske ordene hehe.
Vis hele sitatet...
At en bil bremser "seg selv" tviler jeg på er noe "stabiliserings greier". Det er jo direkte farlig!

ESP er først og fremst antiskrens og hvordan bilen med akslerasjon og bremser kan rette opp eventuelle sladder.
Sist endret av reklame; 4. januar 2010 kl. 23:26.
Sitat av reklame Vis innlegg
Altså, når du slapp pedalen, gikk ikke pedalen tilbake? Jeg ville aller først funnet meg en god strekning uten biler eller personer (gjerne en tørr tunnel) og tatt noen ordentlige bremsedrag for å se om det er noe overflaterust eller koks\salt\dritt som ligger i stempelet og kan fjernes med varme og friksjon.

Dersom dette ikke lar seg gjøre, tipper jeg 30-60 minutters reperasjon på et verksted, selv om dette ikke er noe problem å gjøre selv for selv den mest uerfarne. Du har dog en ganske ny bil, så jeg regner med dette kan være en garantisak?
Vis hele sitatet...

Det er det første jeg skal prøve å få gjort imorgen, greit å finne ut hvordan bilen reagerer under alt annet en normale omstendigheter.

Ja det blir en garantisak, enda mer klaging og skriking på forhandler.
Takk for tips og hjelp iallfall. oppdaterer imorgen med hva utfallet av testen ble.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
saken er at på noen biltyper/modeller så er det ikke bare ABS'en som slår inn når man bremser på glatt føre.
uten at man nødvendigvis merker det, kan bilen oppdage at man er på tur til å få overstyring på bilen (sladd/sleng), og bilen kobler inn det meste av sikkerhetsrutiner for å hindre dette.

på f.eks nye mercedes innebærer dette at bilen ikke er normalt "kjørbar" igjen før ALT er slik det skal, alle dekkene peker rett vei og alle hjulene har samme hastighet.

dette innebærer ofte at bilen har bortimot 0km/t før man får lov å kjøre videre.
noen av disse systemene fungerer bedre enn andre, noen er mer følsomme og noen lar deg slippe unna med mer.

og det at pedalen blir steinhard er helt normalt. den bruker alt av bremseveske til å holde opp trykket mellom bremsepedal og bremseskive.
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Vis den er låst og dette er en relativt ny bil bremser den vel selv.
Altså når den sklir, akkurat som at den speeder. Stabiliserings greier. Kan ikke alle de tekniske ordene hehe.

Edit: ESP http://en.wikipedia.org/wiki/Electro...bility_control

Er dette din bil ? lurer jeg på.
Vis hele sitatet...
Det er riktig, esp er det på den...litt ekkel følelse når man sklir rett fremover uten å stoppe
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Biffen Vis innlegg
Ja det blir en garantisak, enda mer klaging og skriking på forhandler.
Vis hele sitatet...
høres ikke ut som en feil i mine ører, tror bare det er uvant for deg å kjøre en bil med slike anti-ditt-og-datt-systemer.
Sitat av Biffen Vis innlegg
Det er det første jeg skal prøve å få gjort imorgen, greit å finne ut hvordan bilen reagerer under alt annet en normale omstendigheter.

Ja det blir en garantisak, enda mer klaging og skriking på forhandler.
Takk for tips og hjelp iallfall. oppdaterer imorgen med hva utfallet av testen ble.
Vis hele sitatet...
Gå til forhandler og si akkurat dette du skrev her inne. Si at du forlanger en kontroll på bilen, fordi du ikke føler deg trygg når bremsene henger seg fast når du bremser. Tror jeg ville rådet deg til det FØR du eventuelt tok en bremsetest. Bremsene er trossalt den viktigeste sikkerhetsdetaljen på en bil.
Sitat av reklame Vis innlegg
At en bil bremser "seg selv" tviler jeg på er noe "stabiliserings greier". Det er jo direkte farlig!

ESP er først og fremst antiskrens og hvordan bilen med akslerasjon og bremser kan rette opp eventuelle sladder.
Vis hele sitatet...
Om man da tråkker bremsen hardt på glatt vinterføre, begynner bilen og gli. Om man glir rett frem eller sideveis kommer vel litt ann på om man kjører i en sving eller på en slette. En såkalt "sladd" får du vel neppe med mindre du drar i handbrekket. Så hva skjer da for at ESP slår inn? Jo du skal f.eks svinge men bilen går rett frem og da merker den at den mister veigrepet?

Som jeg har fortstått det. Dette er like mye spørsmål som en påstand.
Sitat av somnium Vis innlegg
høres ikke ut som en feil i mine ører, tror bare det er uvant for deg å kjøre en bil med slike anti-ditt-og-datt-systemer.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det har noe med uvant eller vandt å gjøre, jeg vil finne ut hvorfor ting reagerer som de gjør...dessuten hva vet du om at jeg har hatt noe annet før?
Sitat av somnium Vis innlegg
saken er at på noen biltyper/modeller så er det ikke bare ABS'en som slår inn når man bremser på glatt føre.
uten at man nødvendigvis merker det, kan bilen oppdage at man er på tur til å få overstyring på bilen (sladd/sleng), og bilen kobler inn det meste av sikkerhetsrutiner for å hindre dette.

på f.eks nye mercedes innebærer dette at bilen ikke er normalt "kjørbar" igjen før ALT er slik det skal, alle dekkene peker rett vei og alle hjulene har samme hastighet.

dette innebærer ofte at bilen har bortimot 0km/t før man får lov å kjøre videre.
noen av disse systemene fungerer bedre enn andre, noen er mer følsomme og noen lar deg slippe unna med mer.

og det at pedalen blir steinhard er helt normalt. den bruker alt av bremseveske til å holde opp trykket mellom bremsepedal og bremseskive.
Vis hele sitatet...
Slutt å drit deg ut da. Selv om en bil er utstyrt med ESP, trenger man vel ikke stoppe helt opp fordi ESP'en merker en sladd?

For hva er det du egentlig sier? At dersom man kommer i en sving på motorveien i 90 km\t og bilen merker en sladd, så er ikke bilen "kjørbar" før man har stoppet bilen? Jeg tror deg ikke.

Dessuten har bremseskiva fint lite med trykket på bremsevesken å gjøre.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av reklame Vis innlegg
Gå til forhandler og si akkurat dette du skrev her inne. Si at du forlanger en kontroll på bilen, fordi du ikke føler deg trygg når bremsene henger seg fast når du bremser. Tror jeg ville rådet deg til det FØR du eventuelt tok en bremsetest. Bremsene er trossalt den viktigeste sikkerhetsdetaljen på en bil.
Vis hele sitatet...
som jeg allerede har sagt, dette er over all sannsynlighet ikke en feil på bilen.

les over, så never jeg et par eksempler her i tillegg på hvorfor dette er slik det er:

1. du er en gammel dame som har skrøpelige bein og som ikke klarer å trykke pedalen så hardt inn. bilen registrerer at pedal dog blir dyttet inn "kjapt", og registrer det som en nødsituasjon. løsning: bilen bremser hardt for deg, selv om du ikke trykker pedalen så hardt inn som om du hadde gjort dette veldig sakte.

2. du er en gammel mann og havner i en nødssituasjon, du får panikk, og du tråkker febrilsk på bremsepedalen. kanskje du er vant med en gammel bil der du må pumpe på pedalen for å kunne styre samtidig. du hogger inn bremsene og trykker opp og ned på pedalen i raske bevegelser med resultat i at du får en større bremselengde enn nødvendig. løsning: bilen holder bremsene inne for deg til bilen er under kontroll (ikke sladd eller bruk for ABS lengre).
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Om man da tråkker bremsen hardt på glatt vinterføre, begynner bilen og gli. Om man glir rett frem eller sideveis kommer vel litt ann på om man kjører i en sving eller på en slette. En såkalt "sladd" får du vel neppe med mindre du drar i handbrekket. Så hva skjer da for at ESP slår inn? Jo du skal f.eks svinge men bilen går rett frem og da merker den at den mister veigrepet?

Som jeg har fortstått det. Dette er like mye spørsmål som en påstand.
Vis hele sitatet...
Ok. Slik jeg har forstått det, kobler ESP'en inn dersom den merker at bilen er på vei til å få en sladd. Det den da gjør, er å bremse med det ENE hjulet som er diagonalt med det hjulet som har\er i ferd med å få en sladd. Når motsladden kommer, vil ESP'en gi litt akslerasjon til den retningen som ESP'en i forrige trekk tok kraft fra. Veldig knotete å forklare, men det er faktisk avansert.

En sladd kan man enkelt få i en sving dersom man har høy nok fart og dårlig nok grep og trenger ikke dras av håndbrekk
Sitat av reklame Vis innlegg
Slutt å drit deg ut da. Selv om en bil er utstyrt med ESP, trenger man vel ikke stoppe helt opp fordi ESP'en merker en sladd?

For hva er det du egentlig sier? At dersom man kommer i en sving på motorveien i 90 km\t og bilen merker en sladd, så er ikke bilen "kjørbar" før man har stoppet bilen? Jeg tror deg ikke.

Dessuten har bremseskiva fint lite med trykket på bremsevesken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Så-så. Voldsomt hissig tone, synes jeg.

Han sa vel at dersom bilen merker en sladd på motorveien, vil bilen gjøre det den kan for å stabilisere den, og du kan ta over igjen når hjulene peker riktig vei og har samme hastighet. Jeg har ikke vært borti det selv, men kan ikke høre noe galt i det.

At dette enkelte ganger innebærer at man må ned i nesten 0 er jo faktisk riktig. Selv om det ikke nødvendigvis gjelder overalt, for eksempel på motorveien. Men det var jo ikke det han sa.

Og har ikke bremseskiven noe med trykket på bremsevæsken å gjøre?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Biffen Vis innlegg
dessuten hva vet du om at jeg har hatt noe annet før?
Vis hele sitatet...
jeg antar du ikke har så fryktelig mye erfaring med dette ettersom du i bunn og grunn spør om ABS og hvordan bremsesystemet fungerer.

Sitat av reklame
Slutt å drit deg ut da. Selv om en bil er utstyrt med ESP, trenger man vel ikke stoppe helt opp fordi ESP'en merker en sladd?

For hva er det du egentlig sier? At dersom man kommer i en sving på motorveien i 90 km\t og bilen merker en sladd, så er ikke bilen "kjørbar" før man har stoppet bilen? Jeg tror deg ikke.

Dessuten har bremseskiva fint lite med trykket på bremsevesken å gjøre.
Vis hele sitatet...
for det første; hold det språket ditt for deg selv.

for det andre; jo, mange biler har slike systemer der bilen bortimot stopper om den ikke klarer å rette opp bilen (selv om det er så lite at man som sjåfør knapt merker det). et eksempel på dette er mercedes.

for det tredje: nei, om bilen er utenfor situasjonen som først oppsto, altså at alle hjul triller i samme hastighet og sensorene merker at bilen kjører rett frem uten å skli, så kanselleres disse systemene slik at du fortsetter som normalt.

problemet er når det er veldig glatt, eller når man nødbremser.
da vil bilen automatisk begynne å skli NOE (selv om det er så lite at du ikke oppdager det), pga. forskjell i friksjon på skivene, belegg på bremseklosser, forskjell i underlag, osv. derfor kan det ta lang tid før bilen bedømmer alt som OK igjen, med resultat i at man bortimot har stoppet opp når man snakker om hastighet.

for det fjerde: jeg sa at den opprettholder trykket i bremseslangene og mot stemplet i kalipperen slik at pedalen har tilgjengelig trykk for å bli presset mot bremseskiven. jeg har aldri sagt at bremseskiven har noe direkte påvirkning på bremsetrykket. les hva jeg skriver før du svarer meg på en frekk måte.
Sitat av somnium Vis innlegg

1. du er en gammel dame som har skrøpelige bein og som ikke klarer å trykke pedalen så hardt inn. bilen registrerer at pedal dog blir dyttet inn "kjapt", og registrer det som en nødsituasjon. løsning: bilen bremser hardt for deg, selv om du ikke trykker pedalen så hardt inn som om du hadde gjort dette veldig sakte.

2. du er en gammel mann og havner i en nødssituasjon, du får panikk, og du tråkker febrilsk på bremsepedalen. kanskje du er vant med en gammel bil der du må pumpe på pedalen for å kunne styre samtidig. du hogger inn bremsene og trykker opp og ned på pedalen i raske bevegelser med resultat i at du får en større bremselengde enn nødvendig. løsning: bilen holder bremsene inne for deg til bilen er under kontroll (ikke sladd eller bruk for ABS lengre).
Vis hele sitatet...
DER ble diskusjonen av en type jeg ikke orker å delta i. Nyttårsforsett.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Så-så. Voldsomt hissig tone, synes jeg.

Han sa vel at dersom bilen merker en sladd på motorveien, vil bilen gjøre det den kan for å stabilisere den, og du kan ta over igjen når hjulene peker riktig vei og har samme hastighet. Jeg har ikke vært borti det selv, men kan ikke høre noe galt i det.

At dette enkelte ganger innebærer at man må ned i nesten 0 er jo faktisk riktig. Selv om det ikke nødvendigvis gjelder overalt, for eksempel på motorveien. Men det var jo ikke det han sa.

Og har ikke bremseskiven noe med trykket på bremsevæsken å gjøre?
Vis hele sitatet...
fantastisk, en som faktisk leste hva jeg faktisk skrev uten å være opptatt av å være høy på pæra først. poeng til deg kjære realist.
http://www.dinside.no/101744/nodbrems-assistanse
Ja det finnes. Ikke helt korrekt men ja.

ESP:

http://www.dinside.no/101748/elektro...ilitetsprogram

Vanligste betegnelse:
Elektronisk antiskrensprogram

Andre betegnelser
Elektronisk stabilitetsprogram, elektronisk antisladdprogram

Funksjon: Forhindrer skrens

Trer i kraft: Ved forhjuls-, bakhjuls- og firehjulsskrens

Virkemåte: Innhenter informasjon fra en rekke givere, deriblant ABS-systemet, rotasjonssensorer og G-sensorer. Disse gir informasjon om bilens virkelige oppførsel.

Informasjonen fra disse giverne sammenlignes med andre givere, som forteller om motorkraft og rattutslag. Disse gir informasjon om bilens ønskede oppførsel.



Illustrasjon: Mercedes-Benz
Illustrasjon: Mercedes-Benz
Hvis informasjonen om hvordan bilen virkelig oppfører seg ikke stemmer overens med informasjonen om motorkraft og rattutslag, konkluderer systemet med at skrens har oppstått. Ved skrens brukes bremsene til å bremse ned ett eller flere hjul for å stanse skrensen.


# Forhjulsskrens/understyring: Bremser typisk ned indre bakhjul
# Bakhjulsskrens/overstyring: Bremser typisk ned ytre forhjul

Det mest moderne systemene bremser om nødvendig ned flere hjul. ESP vil om nødvendig også redusere motorkraften.

Illustrasjon: Mercedes-Benz
Illustrasjon: Mercedes-Benz
I motsetning til antispinn-systemet, er ikke ESP avhengig av at føreren gir gass. ESP fungerer helt selvstendig, selv om føreren ikke berører noen pedaler.

Valgfrihet: Kunne tidligere alltid kobles ut, men stadig flere produsenter kutter nå ut av-knappen

Utbredelse: Standard i de alle premium-biler og i de fleste mellomklassebiler. Stadig større utbredelse også i kompaktklasse- og småbiler.
Jeg velger å sitére denne siden med spørsmål og svar om ABS-bremser.
In many vehicles, drivers may experience a rapid pulsation of the brake pedal--almost as if the brakes are pushing back at you. Sometimes the pedal could suddenly drop. Also, the valves in the ABS controller may make a noise that sounds like grinding or buzzing. In some cars you may feel a slight vibration--this means the ABS is working. It is important NOT to take your foot off the brake pedal when you hear noise or feel pulsations, but instead continue to apply firm pressure.
Vis hele sitatet...
Dette er altså bare en sikkerhet for å forsikre seg om at dersom du trør pedalen helt inn i løpet av et veldig kort tidsrom blir pedalen værende der til bilen har bremset. Mange pumper fortsatt på bremsen av gammel vane, noe som ødelegger en del av effekten ABS-bremser kan ha.
Sitat av somnium Vis innlegg
eller oppdaget du bare at jeg faktisk vet litt om hva jeg prater om?
Vis hele sitatet...
Hehe, hvis han ikke vil krype til korset - ja, da blir han jammen meg dratt dit.
Fin måte å melde seg ut av diskusjonen på, det der.

Sitat av B3nd1k Vis innlegg
Jeg velger å sitére denne siden med spørsmål og svar om ABS-bremser.


Dette er altså bare en sikkerhet for å forsikre seg om at dersom du trør pedalen helt inn i løpet av et veldig kort tidsrom blir pedalen værende der til bilen har bremset. Mange pumper fortsatt på bremsen av gammel vane, noe som ødelegger en del av effekten ABS-bremser kan ha.
Vis hele sitatet...
Og der tror jeg fasiten kom og bekreftet det somnium har sagt. Takk for link.
Sitat av B3nd1k Vis innlegg
Jeg velger å sitére denne siden med spørsmål og svar om ABS-bremser.


Dette er altså bare en sikkerhet for å forsikre seg om at dersom du trør pedalen helt inn i løpet av et veldig kort tidsrom blir pedalen værende der til bilen har bremset. Mange pumper fortsatt på bremsen av gammel vane, noe som ødelegger en del av effekten ABS-bremser kan ha.
Vis hele sitatet...

KP fin link fint svar Takk
Har man en bil med skikkelig bra bremser og abs så kan det redde deg i mange situasjoner nå som det er glatt ute! Og hvis man merker at det er noe humbug med det så sjekk det med en gang! Det gjorde ikke jeg, og det endte med at hjula låste seg i det jeg kjørte ned en bakke før en sving, hadde ikke kjangs til å "pumpebremse" å det endte med at jeg kjørte i autoværnet og tok venstre side av fronten.. he he