Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 6708
Johnny Cash mofos
En kompis og jeg ble nylig tatt for å ha stjålet på den lokale kiosken, (ja, jeg vet at stjeling er galt blablabla...er ikke ute etter en moralpreken).
Hvis hun anmelder oss, kan vi da gå til motangrep ved å si at vi får kvittering etter å ha kjøpt noe der, og at hun tok i vennen min og stakk hendene i lommen hans (hvor godteriet lå).
Det jeg lurer på er; Har ikke jeg som kunde rett på kvittering når jeg handler?, kan det indikere at hun jobber svart? Og om vi har en sak i og med at hun tok i lommene til vennen min?

ble litt dårlig formulert, men...trengs mer info bare sprø, så skal jeg gjøre mitt beste for å informere mer.

burde lest grundigere gjennom, ja.
Hun gir ikke ut kvitteringer selv om vi spør om det. sier hun ikke har. hun tar heller ikke kort, bare slenger pengene i et kassaapparat uten å slå inn noe.
Sist endret av espen1812; 3. februar 2009 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette går i underforumet "dine rettigheter".
Selv om hun gjør noe galt så rettferdiggjør ikke det at dere har stjålet.
Dette skal ikke være et problem sålenge hun fører et korrekt regnskap.
Politiet gidder vel neppe å bry seg om litt små-nasking. De har vel bedre ting å ta seg til :P
Det går ann å forsvare seg selv, men det beste funker er å si til dama at dere angrer og ikke skal gjøre det lengere osv.
Det hjalp hos meg, men da stjal jeg ikke, men det var noe annet.

Men serr, stjal dere godteri?
Politiet henlegger de fleste saker med godteri-nasking på butikken. Spesielt hvis du er under den kriminelle lavalderen... De har andre ting å bruke ressurser på, en smågutter som stjeler tyggis!
Johnny Cash mofos
Trådstarter
godt og høre, jeg er så pingle av meg...blir skremt av ingenting:P
Hva er det med alle "fjortissene" som kommer her på forumet å "skriker" ut om sine rettigheter ang. nasking?
Er du under den kriminelle lavalder (15år) så er det værste som kan skje Konfliktråd. Der foresatte er tilstede og alt ordner seg som regel, da mange saker omhandler NASKERI, ikke TYVERI!.

Straffeloven § 391a.
For naskeri straffes den som forøver eller medvirker til tyveri eller underslag, når straffskylden må regnes for liten på grunn av de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for øvrig.

Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

På samme måte straffes den som forøver eller medvirker til heleri, bedrageri eller overtredelse av § 262 under omstendigheter som nevnt i første ledd.
Sist endret av Clr; 3. februar 2009 kl. 22:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kom til å tenke på noe jeg leste i en post her for lenge siden.
Vet ikke om det er til noen nytte men her :


En ting som er viktig når man snakker om sine rettigheter ovenfor politiet og andre håndhevere av loven, er skillet mellom politiet - og jurister.

Når det gjelder episoden ovenfor, så hadde ekspeditøren full rett til å fortsette jakten på tyven - selv om han hadde kastet fra seg stereoanlegget. Dette fordi verdien (sannsynligvis) overskred 2500 kr. Det er kun hvis verdien er under dette beløpet at det hjelper å gi tyvegodset i retur - og derved slippe straff.

Men - selv om stereoanlegget hadde kostet UNDER 2500 kr, så kunne ekspeditøren fortsatt jakten på gjerningsmannen. Hvorfor? Skillet mellom teori - og praksis.

Politiet foretar en subjektiv avveining i hver sak. De er ikke perfekte - i motsetning til domstolene. Og med dette mener jeg ikke at domstolene ikke gjør feil; men at domstolene ALLTID forholder seg til hva som står i loven. Det gjør ikke politiet.

Hvis stereoanlegget hadde kostet under 2500 kr, ekspeditøren hadde fortsatt jakten - og pågrepet gjerningmannen (f.eks ved å legge ham i bakken og foreta en sivil arrest), så ville han i teorien gjort noe ulovlig. MEN: Når politiet hadde ankommet åstedet, ville de 99% sikkert oversett opptrinnet - og kun mottatt anmeldelsen på gjerningsmannen.

Dette fordi politiet ofte velger å la være å forfølge en slik sak.

Så kommer det viktige: Det er først når en sak blir anmeldt, at de ikke lenger kan oppføre seg slik. Da er det nemlig juristene som gjør vurderingene, mens politiets eneste oppgave er å skaffe bevis, gjøre tekniske undersøkelser og foreta annet feltarbeid.

Essensen i dette er at man ikke burde stole blindt på rettighetene sine; fordi politiet ofte gjør unntak fra loven. I positiv - og negativ retning
Vis hele sitatet...
Hvis det skulle være så lol at det blir sak ut av dette, blir nok de to tingene du tar opp (1: nasking og 2: svartsalg av varer) tatt opp i hver sin rettssak, der din mening osv ikke har noe å si, bare de bevisene du klarer å komme fram med (event. at du blir kalt inn som vitne)

Ingen av disse tingene kommer nok til å bli tatt opp noe annet sted enn et lite forhør + snakking med foreldrene dine, og ho vil nok bare få en advarsel, hvis politiet i det hele tatt bryr seg siden det er en lokalkiosk..
Sist endret av puffxd; 3. februar 2009 kl. 23:00.
Dere skal få kvittering. Om dere ikke en gang har mulighet til å få det om dere spør om det kan dere bruke det som motangrep. Det hjelper dere neppe særlig mye. Dere blir fortsatt straffet (i den grad man kan kalle det straff). Dere får bare "hevn".
Politiet vil ikke gjøre noe stort med det. Det verste som kan skje er en bekymringsprat på politistasjonen med foreldrene dine og deg (hvis du er mindreårig).

edit: Kommer selfølgelig an på hva du og har stjålet og dets verdi.
Sist endret av Heisenberg1; 4. februar 2009 kl. 21:49.
Vet dere om hun så dere på videokamera?
Uansett; neste gang, vær mer forsiktige! Finn et hjørne der det ikke er noe videokamera, putt det du vil ha i lommen, og ta gjerne med noe fra det hjørnet du var i. Husk at du ikke må være nervøs, men være hyggelig og smile til ansatte. Hils gjerne på dem også. Du må også kjøpe noe! Kanskje en avis e.l. Det er også lurest å gå aleine. Lykke til videre med naskingen
Syns det er veldig feil å oppmuntre noen til Nasking ( er vel også ulovlig å oppmuntre noen til å bryte loven ).
Selv syns jeg du fortjener all straff du måtte få! (til trådstarter )
Sitat av fomox Vis innlegg
( er vel også ulovlig å oppmuntre noen til å bryte loven ).
Vis hele sitatet...
Jeg oppmuntrer overhode ikke. Jeg deler bare gode naskeerfaringer.
Det er ingen oppmuntring her. Du kan også lese boken 101 ting ikke alle burde kunne, her står det mange ulovlige guider til hvordan svindle, snylte, etc. Er denne boken ulovlig kanskje? nei.
Sitat av 23-42.4, Vis innlegg
Vet dere om hun så dere på videokamera?
Uansett; neste gang, vær mer forsiktige! Finn et hjørne der det ikke er noe videokamera, putt det du vil ha i lommen, og ta gjerne med noe fra det hjørnet du var i. Husk at du ikke må være nervøs, men være hyggelig og smile til ansatte. Hils gjerne på dem også. Du må også kjøpe noe! Kanskje en avis e.l. Det er også lurest å gå aleine. Lykke til videre med naskingen
Vis hele sitatet...

Aldri bli for sikker på dette ''tipset''.
Ble fersket en gang for nasking og det var nemlig fordi han hadde sett jeg hadde tatt varen til en blindsone og deretter kommet etter.

Om han har lov til å sende anmeldelse er en annen sak, men de GJØR det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjører på med et spørsmål angående stjeling. Hva skjer hvis man blir tatt for å ha stjelt en ipod for 1600 ? Anmeldelse, eller lar de det bare gå med en advarsel?
Sitat av Ola89 Vis innlegg
Kjører på med et spørsmål angående stjeling. Hva skjer hvis man blir tatt for å ha stjelt en ipod for 1600 ? Anmeldelse, eller lar de det bare gå med en advarsel?
Vis hele sitatet...
Hvis du bruker huet litt, så skjønner du det temmelig fort..
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Sitat av Ola89 Vis innlegg
Kjører på med et spørsmål angående stjeling. Hva skjer hvis man blir tatt for å ha stjelt en ipod for 1600 ? Anmeldelse, eller lar de det bare gå med en advarsel?
Vis hele sitatet...
Hei du.
Hvis det var din iPod som DU hadde spart penger til å kjøpe og noen hadde stjålet den.... Hadde du likt det??

trur ikke det, nei!

Respekter andre med mennesker og ikke stjel fra dem!
Sitat av AndyCandy Vis innlegg
Hvis du bruker huet litt, så skjønner du det temmelig fort..
Vis hele sitatet...
Mange ganger de bare lar det gå med advarsel..
Sitat av Ola89 Vis innlegg
Kjører på med et spørsmål angående stjeling. Hva skjer hvis man blir tatt for å ha stjelt en ipod for 1600 ? Anmeldelse, eller lar de det bare gå med en advarsel?
Vis hele sitatet...
Anmeldelse.
Har du stjålet eller skal du stjele? For om du blir tatt i å stjele for verdier under 2500 så bare stikk av. De har ikke lov å stoppe deg.
Sitat av plohg Vis innlegg
Anmeldelse.
Har du stjålet eller skal du stjele? For om du blir tatt i å stjele for verdier under 2500 så bare stikk av. De har ikke lov å stoppe deg.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke tatt noe nei, tenkte på fra en stor elektro kjede (elkjøp, expert etc). Skal aldri ta noe fra privatpersoner jeg kjenner eller små firmaer. (alt er hypotetisk)
Sitat av plohg Vis innlegg
Anmeldelse.
Har du stjålet eller skal du stjele? For om du blir tatt i å stjele for verdier under 2500 så bare stikk av. De har ikke lov å stoppe deg.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan gå inn i en butikk og legge noe snus i jakka mens de ser på, for da og bare gå ut derfra?

Kan de virkelig ikke gjøre meg noenting?
Sitat av AndyCandy Vis innlegg
Kan de virkelig ikke gjøre meg noenting?
Vis hele sitatet...
De kan ringe politiet. Og de KAN holde deg igjenn, men de har ikke LOV til å holde deg igjen. Om du har stjålet/ødelagt for mer enn 2500kr kan de utføre en sivil arrest.
Sist endret av plohg; 27. februar 2009 kl. 16:48.
Tror den loven ble endret for et par år siden hvis jeg ikke tar helt feil. så nå er det ikke en sånn minste grense lenger-
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av plohg Vis innlegg
De kan ringe politiet. Og de KAN holde deg igjenn, men de har ikke lov til å holde deg igjen. Om du har stjålet/ødelagt for mer enn 2500kr kan de utføre en sivil arrest.
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at dette har blitt forandret (var en del diskusjon om det i en eller flere tråder for en stund siden). Noen som har kilder? Greit å vite rettighetene sine som sivilarrestør så man ikke havner i trasige situasjoner fordi man prøvde å stoppe en eller annen tjuvradd.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Tror den loven ble endret for et par år siden hvis jeg ikke tar helt feil. så nå er det ikke en sånn minste grense lenger-
Vis hele sitatet...
Noen som har klider på det? Eller tidligere dommer som beviser det..
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Ola89 "Jeg har ikke tatt noe nei, tenkte på fra en stor elektro kjede (elkjøp, expert etc). Skal aldri ta noe fra privatpersoner jeg kjenner eller små firmaer. (alt er hypotetisk) "

Okei, miss forstod deg kansje jeg... bedre fra firma enn privat persjoner
Sist endret av ass-beer; 27. februar 2009 kl. 16:53.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Tror den loven ble endret for et par år siden hvis jeg ikke tar helt feil. så nå er det ikke en sånn minste grense lenger-
Vis hele sitatet...
Kan stemme det. Jeg har ikke studert juss. Leste det i en annen tråd på forumet.
Du kan utføre en sivilarrest om noen tar et peace merke i godteriavdelingen, ettersom naskeri har en strafferamme på opptil 6 måneder og/eller bøter. det samme gjelder da for tyveri.

Og til trådstarter så kan faktisk ikke dama bak disken ta tingene dine ut av lomma di, selv om hun så deg stjele dem, ettersom det da blir ransakelse. Det hun kan gjøre er jo å ringe politiet og få dem til å ransake deg isteden.
Gjelder det som tyveri etter at du har forlatt kassa eller etter at du har forlatt butikken (med varene). Hypotetisk.
Tyveri er jo at du tar med deg en vare ut av butikken, altså forbi kassa.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Tyveri er jo at du tar med deg en vare ut av butikken, altså forbi kassa.
Vis hele sitatet...
Man skal forlate lokalet ja.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Tyveri er jo at du tar med deg en vare ut av butikken, altså forbi kassa.
Vis hele sitatet...
Tror hele problemet blir å komme seg unna butikken egentlig, tviler på at de butikkansatte har kondis nok til å ta igjen tyven hvis man først har kommet seg unna butikken. Men kan ikke butikken låse igjen dørene? Husker jeg så det på TV en gang, men det var hos en gullsmed da (London)..
Sitat av Genetic Vis innlegg
Tviler på at noe sånt er i bruk i Norge. Virker typisk krim-gullsmed gjøre noe sånt.

Men jeg bare spør deg igjen: Hva er poenget med å stjele EGENTLIG?
Vis hele sitatet...
Spørs hva du mener med å låse igjen dørene. Vet om flere urmakere her i byen som har åpen butikk med låst dør. Ergo, man må ringe på og bli sluppet inn av butikkansatte.

Og svaret er vel åpenbart? Og tilegne seg en gjenstad man trenger så man ikke trenger å betale for den, eller for å så selge den selv og tjene penger, eller pga spenningen.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Hvis du vil ha penger, kan du klippe plenen/måke snø. Vil du ha spenning kan du hoppe i strikk fra et fjell. Du kan tilogmed droppe strikken om du vil ha det virkelig spennende
Vis hele sitatet...
Å ja jøss. Men nå er det ikke faktisk alle som får tilbudet om å måke snø eller klippe plen, ei heller tjener man så mye på det. Og man har kanskje ikke tid til å bruke mye tid på å tjene lite penger, når man heller bare kan stjele.
Hvis du virkelig ikke skjønner hvorfor folk stjeler så vil du bare ikke forstå, og da er det lite en forklaring kan hjelpe.
Sitat av Dice Vis innlegg
Spørs hva du mener med å låse igjen dørene. Vet om flere urmakere her i byen som har åpen butikk med låst dør. Ergo, man må ringe på og bli sluppet inn av butikkansatte.

Og svaret er vel åpenbart? Og tilegne seg en gjenstad man trenger så man ikke trenger å betale for den, eller for å så selge den selv og tjene penger, eller pga spenningen.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var at det er en vanelig glassdør som slipper kunder ut og inn bortsett fra at bak kassa så har de en knapp som kan låse for tyver ved eventuelt tyveri, men en elektro butikk har vel ikke det? Eller..
Det at dama i kassa ikke f.eks gir ut kviteringer har egentlig ikke noe med saken og gjøre, om dete vil så kan dere anmelde henne for dette i en ekstern sak (uten at jeg tror det har noen hensikt), og vennen din vil få samme straff uansett, det er tross alt han som er tyven.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Heller å jobbe noen uker enn å få store bøter og i verstefall sitte noen måneder i fengsel
Vis hele sitatet...
Jaja, jeg er helt enig, men det er hva du og jeg foretrekker, andre synes bare risken er gøy eller aktseptabel, i tillegg kan de være flinke til å stjele.

tribalgoth: Poenget blir det samme. Såfremt du ikke klarer å klippe nok plener på 10 minutter og fortsatt tjene 7000 kroner så er det fortsatt mer tidsparende å stjele.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Tror den loven ble endret for et par år siden hvis jeg ikke tar helt feil. så nå er det ikke en sånn minste grense lenger-
Vis hele sitatet...
§ 171. Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når:
1) det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler,
2) det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige,
3) det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder,
4) han selv begjærer det av grunner som finnes fyldestgjørende.


http://www.lovdata.no/all/hl-19810522-025.html#map020



Tror ikke den har blitt endret. Hadde de fjernet "minimums grensen" hadde jeg kunne foretatt en lovlig sivil arrest på deg fordi du slang med leppa til meg.
Sitat av Ola89 Vis innlegg
Gjelder det som tyveri etter at du har forlatt kassa eller etter at du har forlatt butikken (med varene). Hypotetisk.
Vis hele sitatet...
Det er tyveri / naskeri når varen har passert siste betalingspunkt. Så i det sekundet du går forbi kassen er det naskeri / tyveri.
Jeg jobber i butikk. Og det er ene og alene dere drittunger som nasker som gjør at vi står og kontrollteller varer til langt på natt ved varetellinger. I en databutikk er det ikke sånn at vi har betalt bare litt for varene. En vare til 5000 kr, kan godt ha en kost pris på 4500. Og disse varene må vi være helt sikker på at ikke er der før vi bokfører med tap på varen.

Hvis jeg møter deg en dag blir det ikke moralpreken, men et balltre i ræva før jeg skal knuse alle tenna dine for så å få deg til og suge det rent! Slutt med den barnslige stjelinga!
Sist endret av murloc; 20. mai 2009 kl. 19:37.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg jobber i butikk. Og det er ene og alene dere drittunger som nasker som gjør at vi står og kontrollteller varer til langt på natt ved varetellinger. I en databutikk er det ikke sånn at vi har betalt bare litt for varene. En vare til 5000 kr, kan godt ha en kost pris på 4500. Og disse varene må vi være helt sikker på at ikke er der før vi bokfører med tap på varen.

Hvis jeg møter deg en dag blir det ikke moralpreken, men et balltre i ræva før jeg skal knuse alle tenna dine for så å få deg til og suge det rent! Slutt med den barnslige stjelinga!
Vis hele sitatet...
Dette er jeg så jævlig enig i Bra at noen tar tak i unger som stjeler!
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg jobber i butikk. Og det er ene og alene dere drittunger som nasker som gjør at vi står og kontrollteller varer til langt på natt ved varetellinger. I en databutikk er det ikke sånn at vi har betalt bare litt for varene. En vare til 5000 kr, kan godt ha en kost pris på 4500. Og disse varene må vi være helt sikker på at ikke er der før vi bokfører med tap på varen.

Hvis jeg møter deg en dag blir det ikke moralpreken, men et balltre i ræva før jeg skal knuse alle tenna dine for så å få deg til og suge det rent! Slutt med den barnslige stjelinga!
Vis hele sitatet...

Dere er bra korttenkt da.

Pengene som går til overtidsbetaling for elendige ansatte kunne vel gått til tyverisikring av varene.

Forresten, slutt med den barnslige utskjellingen din.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av skolms Vis innlegg
Dere er bra korttenkt da.

Pengene som går til overtidsbetaling for elendige ansatte kunne vel gått til tyverisikring av varene.

Forresten, slutt med den barnslige utskjellingen din.
Vis hele sitatet...
For å få vite hva man har i beholdningen så må man ta varetelling...

Elendige ansatte? Det er nok du, herr skolms, som er barnslig!

Hvordan mener du man kan tyverisikre ting bedre utenom pipe-greiene?
De ressursene det krever overgår nok utgiftene for tyveriene.
Sist endret av Grimdoc; 20. mai 2009 kl. 20:18.
Assa, de annsatte stjeler vel like mye, eller kansje mer en kundene.
Så det er nok like mye de annsattes skyld at du må stå der og telle til langt på natt
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Skralla1 Vis innlegg
Assa, de annsatte stjeler vel like mye, eller kansje mer en kundene.
Så det er nok like mye de annsattes skyld at du må stå der og telle til langt på natt
Vis hele sitatet...
Assa er en leverandør av låser, nøkler og navneskilt, ellers er det ikke noe ord.

Hvordan kan du tro at ansatte stjeler like mye som kundene i butikken?
Såklart er det svinn som kommer fra innsiden av bedriften også, men det er i mye mindre skala. Særlig i organiserte butikker som har orden på sakene.

Selv har jeg aldri jobbet i butikk, så er ikke derfor jeg forsvarer butikkeierne, men fordi loven og logisk tankegang er slik!

Til dere som mener nasking og stjeling er greit (uansett grunn): dere kan jo skrive opp adressen deres her, så kan jeg eller de som vil komme og plukke litt småting fra eiendommen og inni husene deres, så får vi se om du er like blid da
For dette blir ikke noe verre/bedre enn å stjele fra en butikk.
Sist endret av Grimdoc; 21. mai 2009 kl. 00:02. Grunn: Skriveleif
Sitat av skolms Vis innlegg
Dere er bra korttenkt da.

Pengene som går til overtidsbetaling for elendige ansatte kunne vel gått til tyverisikring av varene.

Forresten, slutt med den barnslige utskjellingen din.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg men.. HVA?

Vi er en liten bedrift med 3 stykker som har jobbet sammen i ca 3 år nå. Vi stjeler IKKE fra jobben vår. Og hva mener du med elendige ansatte? At vi er dårlige å telle? Vi har faktisk ikke muligheten for og telle varer i arbeidstiden.. for gjett hva; da må vi faktisk jobbe!
Så det må skje på søndag eller etter stengetid, å da er det overtid. Og med ca 150-200 varegrupper er det litt og telle. Og svinnvarer MÅ dobbelsjekkes.

Skal være enig i at utsagnet mitt ikke var av den voksne typen, men siden jeg mener det er like barnslig å naske føler jeg at jeg må ned på deres nivå for og få dere til og fatte noe.
Sitat av murloc Vis innlegg
Skal være enig i at utsagnet mitt ikke var av den voksne typen, men siden jeg mener det er like barnslig å naske føler jeg at jeg må ned på deres nivå for og få dere til og fatte noe.
Vis hele sitatet...
Mener du seriøst at nasking og ekstrem vold er etisk like gale?
Sitat av zenzen0 Vis innlegg
Mener du seriøst at nasking og ekstrem vold er etisk like gale?
Vis hele sitatet...
Du er jo nødt til å forstå at jeg ikke hadde gjort dette i virkeligheten. Jeg er ikke en mental ustabil galning som går å knuser tenner med balltre. Men sagt på den måten så forstår man at jeg er forbanna på de som stjeler?

Og for og svare direkte, nei det er så klart mye verre å knuse tryne på noen en å stjele. Mener du vold er greit så lenge den ikke er ekstrem?(nei det mener du vel ikke, men spørsmålet blir like teit)
Sitat av murloc Vis innlegg
Du er jo nødt til å forstå at jeg ikke hadde gjort dette i virkeligheten. Jeg er ikke en mental ustabil galning som går å knuser tenner med balltre. Men sagt på den måten så forstår man at jeg er forbanna på de som stjeler?

Og for og svare direkte, nei det er så klart mye verre å knuse tryne på noen en å stjele. Mener du vold er greit så lenge den ikke er ekstrem?(nei det mener du vel ikke, men spørsmålet blir like teit)
Vis hele sitatet...
Nei, jeg synes ingen typer vold er forsvarlig, ingen typer tyveri heller for den saks skyld.

Jeg tror virkelig ikke du hadde oppsøkt noen og knust trynet deres på grunn av et lite naskeri. Men jeg har hørt om en som ble banket opp av en irritert butikkarbeider engang. Selv om du kanskje ikke ville utført en voldelig handling mot noen, noengang, var jeg litt i tvil.
Sist endret av zenzen0; 22. mai 2009 kl. 00:01.