Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2045
Heisann, sannsynligvis er det om den nye Harry-Potter filmen jeg skal konversere om.
Jeg så filmen for noen dager siden, og jeg hadde kansje litt forventinger til filmen. Ikke så "store" forventninger men, kansje litt..der jeg hadde en fundering om det.

Forventningene mine kan dere se selv. Det var at når jeg hadde sett traileren får første gang,
så jeg når Harry potter og vennene hans var oppklare for den "krigen", så fikk jeg en tanke om at det kommer kansje en krig between "Voldemort" sin hær og "Humlesnurr" sin arme, Og at de kommer til å gjennombryte reglene som er noe inngripende på Galtvort.

Der gikk det BING i hodet mitt, og jeg gikk direkte til Kinoen får å anskaffe meg billetten jeg hadde sett frem til.

Etter at jeg hadde sett den ...... filmen, var det ikke det jeg hadde forventet fra filmen av.
De reglene som de "brøyt" var egentlig ikke så verdens stort.
Krigen som skulle komme opp, hendte ikke i filmen
Men, jeg kan ærklere ut en ting, at det var litt action i slutten av filmen men ikke så stort.
Det var jo Humlesnurr mot Voldemort. Men det var heller ikke så stor "duell".

Så det jeg vil forhøre nå, det er at hva dere synes om filmen?
Var den kjedelig, umorsom, ensformig?
Eller var den tiltalende, grei film?

Hadde dere store forventninger eller temmlig lite?
hva trodde dere ville inntreffe i filmen?

Hva med krigen`dere hadde kansje forventet litt til?

Sleng ut alt som dere synes var positivt og negativt med filmen.

Mvh. El tomaso
Takk for svar
Sist endret av el tomaso; 31. juli 2007 kl. 17:09.
Ganske store forventninger! Filmen innfridde ikke, og jeg ble dypt skuffet! Får bare håpe de ikke ødelegger de to gjenværende filmene også...
Det var da ikke noe krig i føniksordenen? Har ikke sett filmen (lest boka). Jeg kommer nok til å se filmen hvis bare pengeboka strekker til. Og jeg har egentlig ikke noen særlig forventninger til filmen, den forje var jo helt grusom.
el tomaso's Avatar
Trådstarter
49 0
ja har du et poeng der, filmen innfridde ikke. og at de ikke gjør det samme mot de to gjenværende filmene som vi forventer iallefall til.

Flere svar, hva dere synes

jeg ville spørre, ikke får å skrøyte men, om at dere synes jeg skrev dårlig norsk eller hva som kunne gjort bedre? sån at jeg vet det til neste gang.

flere svar til om hva dere synes om filmen .
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg var så uheldig å droppe innom kinosalen for å se dette makkverket, og jeg holdt på å sovne gjennom hele tiden. Og det verste av alt? Akkurat når jeg trodde at det skulle skje noe, så sluttet filmen. Gjesp. Harry Potter FU.
el tomaso's Avatar
Trådstarter
49 0
Får å avklare det, var mesteparten bare bla bla bla, snakking i nesten hele filmen.
Jeg kan fårstå at i alle filmer så snakker de, men i den filmen ble det for mye!
Denne filmen er nok et eksempel på at man bør lese boka (dersom filmen er basert på en bok). Den innfridde ikke i det hele tatt.

Et eksempel: I begynnelsen av boka er Harry drittsur osv. for at Ron og Hermione ikke har tatt kontakt med ham. I boka blir dette selvsagt bygd oppover mot en steamout og man "føler" med når man leser boka. I filmen mangler denne oppbyggelsen og steamouten blir svak.

Andre ting som irriterer meg er selvsagt ting man endrer fra bok til film. F.eks. i filmen er Cho den som tyster om Room of Requirements, noe som spiller inn på "forholdet" mellom Harry og Cho, mens i boka er det venninen tl Cho som tystet.

BTW: Det er en "krig" i Order of the Phoenix, og det er "krigen" mellom Ministry of Magic og Dumbledore. Ingen skikkelig krig før i film 7.
Sist endret av Gjerven; 31. juli 2007 kl. 17:29.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg sovna 4-5 ganger i løpet av filmen. Fikk dessverre ikke sove mer pga. bråkete 11-åringer rundt meg.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
jeg ble veldig skuffa over den filmen, den var aldeles ikke opp til forventingen. Blir nok ikke mer harry magi for meg paa en stund.
jeg synes filmen var helt grei. Så kan jeg tilføye det at jeg ikkel likte sveisen hans i denne filmen. Han kler mye bedre det litt lengre og rufsete håret som han hadde i "Ildbegeret" filmen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har ikke vært på kino på årevis, så først transformers, en film som infridde forventningene, men et par dager etterpå slengte jeg og en kompis oss på kino for å se Harry potter.

Dette dro ganske hardt ned på noe som kunne blitt en lang tradisjon med kinogåing, jeg kjedet meg igjennom flere deler av filmen og for meg personlig ble hele greia med at hekserådet tok over galtvort en typisk fascistisk klisjé.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av Cinamon
jeg synes filmen var helt grei. Så kan jeg tilføye det at jeg ikkel likte sveisen hans i denne filmen. Han kler mye bedre det litt lengre og rufsete håret som han hadde i "Ildbegeret" filmen.
Vis hele sitatet...
Cinamon, WTF?? Håret til Harry Potter? Siden når begynte noen å bry seg om hvordan en imaginær trollmann ser ut på håret? Ikke at det er noe galt med det, men: er du homo?
el tomaso's Avatar
Trådstarter
49 0
Men folkens, jeg ville spørre dere om jeg har skrevet Harry potter topicen.. grei nok? eller var det dårlig norsk? hva synes der?
Filmen har endt som de fleste filmer basert på bøker flest. Boka er bedre. Denne filmen som alle andre basert på bøker bruker millioner av cæsh på fantastiske film-effekter og gir møkka om de "pirker" litt i historien. Noe som fører til at folk som digger bøkene bygger opp et sinne mot filmen.

For en utenforstående (en som ikke har lest bøkene) vil filmen sikkert være kjempegod, spennende osv osv. Men, om du har lest boka vil du bli irritert over alle småtingene, som ikke nødvendigvis vil ha noen effekt på storyen og det ikke ville kostet et øre mer (eller kanskje?) å endre på, som de absolutt må endre på. De lar en del detaljer stå utenfor og klarer ikke å fange følelsen man får av boka, slik er det alltid :P De hadde lett klart å spytte inn en time ekstra med filmmateriale og lagd en film for bokelskerne

Hva med krigen`dere hadde kansje forventet litt til?
Vis hele sitatet...
På en måte kan man si at bok 1-6 er forspillet til bok 7. Man møter Harry og Voldemort. Voldemort gjenoppstår og det bygges opp mot en trollmannskrig. Denne krigen kommer da i bok 7.
el tomaso's Avatar
Trådstarter
49 0
ok, stadig fikk jeg besvarelse på hva som ville egentlig forekomme opprinnelig i filmen.
Dere skjønner at, jeg har alt annet en ikke lest boken. Jo, jeg leste diminutiv ca bare begynnelsen av harry potter boken.(jeg klare rett å slett ikke å betenke meg hva bok jeg leste om).
Ja det ble aldri nevnt noe krig i trailerene så skjønner ikke hvorfor du trodde krigen kom i film 5.. Den kommer nemlig i film 7. Så gled deg...

Jeg syntes filmen var veldig bra til tider, ikke helt den samme Harry Potter følelsen som det var med de andre filmene, men skuespillerene vokser og de skifter stadig regissør osv så man kan ikke forvente samme greie gang på gang, en helt grei film mener jeg
Sist endret av simdal; 31. juli 2007 kl. 19:37.
Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg syns om denne filmen, men den var i alle fall langt fra de første Harry Potter filmene som jeg fortsatt synes har noe eget. De 2 første altså.

Jeg er veldig glad i bøkene, og syntes denne fulgte boka for dårlig. Order of the Phoenix boka synes jeg er en av de beste bøkene, mens denne filmen er den dårligste hittil.

Når det er sagt skal det også sies at denne filmen var enormt bra laget.
Som f.eks under Occlumancy timene med Snape der vi får et tilbakeblikk fra The Philosophers Stone filmen, bare at Snape kommen inn i minnet.
Generelt sett var effektene i denne filmen veldig bra, men de bør skjerpe seg til de to siste filmene.
Filmen var skuffende fordi den virket som en etappe mellom forrige og neste film, som en middels kjedelig episode av en spennende tv-serie. Fikk rett og slett ikke følelsen av at dette var en fullverdig FILM. 3/6
Sitat av Stormen
Cinamon, WTF?? Håret til Harry Potter? Siden når begynte noen å bry seg om hvordan en imaginær trollmann ser ut på håret? Ikke at det er noe galt med det, men: er du homo?
Vis hele sitatet...
nei, jeg er ikke homo.
el tomaso's Avatar
Trådstarter
49 0
Sitat av simdal
Ja det ble aldri nevnt noe krig i trailerene så skjønner ikke hvorfor du trodde krigen kom i film 5.. Den kommer nemlig i film 7. Så gled deg...
Vis hele sitatet...
oi, ok jeg beklager så veldig mye. Jeg misforstod dere. Ok jeg får da vel se fram til film 7 vonlig.
Har aldri lest en Harry Potter bok før. Rett å slett fordi dette virker som et barnslig univers. Men missforstå meg rett. Jeg har sett filmene 1-4 og har funnet ut at det er mye underholdning å hente hær. Men det jeg mener er at for at en bok skal interessere meg så må det finne sted i et mer voksent univers.

PS: Jeg kan ikke på noen måte verken krittisere eller rose bøkerne siden jeg ikke har lest de. Det er bare min forutinntatte mening.

Men til poenget.

Å sammenlikne en bok med en film blir som å sammenlikne en vanlig sykkel mot en BMW. Hvis du legger til at BMW har produsert begge deler. Altså bilen får deg dit du vil og ser MYE bedre ut. Mens sykkelen ser ikke ut som mye med første øyenkast. Men det du finner ut er at sykkelen har mange fler bruksområder og mange flaere finesser.

På denne måten blir film og bok helt umulig og sammenlikne. Det finnes de som liker og se på film og de som liker og lese bøker. Men det kreves en spesiell type person til å lese en bok. Og det er MANGE av dem, deriblant meg selv. Men stort sett alle som har tålmodighet til å lese en bok som tar xx antall timer, kan se en film på max 3 timer.

Derfor ser du alltid at "boka er bedre en filmen". Dette vil alltid være en sannhet fordi boka kommer alltid først. Det skrives aldri en bok etter en film. '

Så å drive å si hva som mangler ved en film er ikke vits... De som har lest boka vet hva de savner og dem som bare ser filmen er fornøyde
el tomaso's Avatar
Trådstarter
49 0
Sitat av murloc
Har aldri lest en Harry Potter bok før. Rett å slett fordi dette virker som et barnslig univers. Men missforstå meg rett. Jeg har sett filmene 1-4 og har funnet ut at det er mye underholdning å hente hær. Men det jeg mener er at for at en bok skal interessere meg så må det finne sted i et mer voksent univers.

PS: Jeg kan ikke på noen måte verken krittisere eller rose bøkerne siden jeg ikke har lest de. Det er bare min forutinntatte mening.

Men til poenget.

Å sammenlikne en bok med en film blir som å sammenlikne en vanlig sykkel mot en BMW. Hvis du legger til at BMW har produsert begge deler. Altså bilen får deg dit du vil og ser MYE bedre ut. Mens sykkelen ser ikke ut som mye med første øyenkast. Men det du finner ut er at sykkelen har mange fler bruksområder og mange flaere finesser.

På denne måten blir film og bok helt umulig og sammenlikne. Det finnes de som liker og se på film og de som liker og lese bøker. Men det kreves en spesiell type person til å lese en bok. Og det er MANGE av dem, deriblant meg selv. Men stort sett alle som har tålmodighet til å lese en bok som tar xx antall timer, kan se en film på max 3 timer.

Derfor ser du alltid at "boka er bedre en filmen". Dette vil alltid være en sannhet fordi boka kommer alltid først. Det skrives aldri en bok etter en film. '

Så å drive å si hva som mangler ved en film er ikke vits... De som har lest boka vet hva de savner og dem som bare ser filmen er fornøyde
Vis hele sitatet...
Det har du akkuratt rett i. Det er notorisk stakkarslig for de som har allerede lest boken, men de som har ikke lest boken de kan jo bare være fornøyde å se filmen.

Men det var en ting jeg hadde lyst til å ha en kort omtale om. Det var at jeg ville spør hva tid vi bruker EDIT:??

Takksigelse for svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Drittfilm. Engasjerte meg på nokså nøyaktig null måter, og handlinga var dødeleg forutseibar, sjølv om det er et par år sidan eg las boka. Effektane er billige og altfor overdrevne. Kvifor kunne dei ikkje laga ein film som fokuserte på personane og ikkje på ei oppvisning i fyrverkeri? Mykje av bøkene handlar jo om relasjoner mellom menneske, og korleis slike relasjoner endrar seg. Dei greide ikkje å formidle det i filmen.

Kort sagt, 2 totalt borktasta timer av mitt liv som eg desverre aldri vil få igjen.
Etter å ha lest alle innlegene her, fikk jeg litt mindre lyst å se filmen, tror nok at jeg lar være å se den.
Har dere ingenting posetiv å si om filmen?
Jeg for min del har aldri vært noe interessert i Harry Potter. Har sett den første filmen da den gikk på kino, og husker egentlig ikke hva jeg syntes da.

Men nå ble jeg dradd med på denne filmen av damen, som da er veldig opphengt i harry potter, og syns egentlig det bare så tragisk ut med de ungene som stod å viftet med tryllestaven, og plutselig kom rulleteksten.. Nå har jo ikke jeg satt meg inn i Harry Potter mer enn hva jeg har hørt fra andre, så kan jo hende det var derfor jeg syns filmen var tragisk....
Eneste denne filmen var brukendes til var at dama jeg hadde med fikk ideer under "kjærlighetsscenen" (labre greier det også) med Harry og Cho, og valgte å følge deres eksempel. Det som kom etter fikk jeg ikke fulgt så nøye med på, men har lest boka, så whatever.
Den var bedre en firern. I nr.4 legger du ekstremt godt merke til scene skifte fordi resigøren skal absolutt prøve å dekke hele boka, så scenene driver bare å flasher forran øya på deg. I den nye filmen har de klart å lage mye bedre overganger fra scene til scene som gjør at alt virker mye smoothere (selv om bok 5 er lengere en bok 4).

Alt i alt synes jeg film 3 og 5 er de beste Harry Potter filmene. Den eneste grunnen til at jeg tror mange ikke likte den siste filmen er fordi den ikke var like underholdende actionmessig som de forige, noe som jeg syntes var helt ok fordi da tok de seg bedre tid til å gi deg historien og ikke bare action.

Film 5 er en absolutt mer velbalansert filmen en den forige.