Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 5298
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Man kjøper en pakke pølser og får ti pølsebrød, men får derimot 12 pølsebrød i en pakke. Ja, jeg vet det er mange som har sagt det før - og selve spørsmålet er det ikke noe spesielt nytt med. Men jeg kom til å tenke litt på det.

Produsentene av pølser hevder at de bruker et titallsystem når det kommer til pakking. Greit nok. Den kan jeg kjøpe. Men, derimot de som produserer - de bruker et tolvtallsystem (vår alles kjære duodesimalsystem som vi kjenner til. Biblioteker har et kjært forhold til dette og bruker det hyppig, verden over. Bortsett fra Danmark selvfølgelig. De har vistnok et eget system for kategorisering av bøker. Høres fornuftig ut, i og med at deret generelle forhold til tall er ut av en annen verden! Tullete vigesimalsystem) Jeg kan ikke i mitt alldeles så fornuftige sinn på noen måter skjønne hvorfor i allhverden er en produsent av pølsebrød faktisk er nødt til å måtte følge duodesimalsystemet? Jeg mener, selv om man i det hele tatt følger et slik system så må det da for svingende være mulig å få pakket ned ti pølser i en pakke? Jaja, den dagen jeg går inn i pølseindustrien; da skal det faen pakkes binært!


Uansett, det jeg kom fram til var et par tanker om det hele. De lyder som følger;

Jeg kjøper en pakke pølser og en pakke pølsebrød. Jeg får altså ti pølser, og ti pølsebrød - og i samme slengen får jeg faktisk ikke mindre enn TO pølsebrød til, ekstra. Helt gratis! Flott! Jeg som forbruker er bare ikke opplyst om dette og må ressonere meg fram til dette selv. Greit nok. Evig optimist.

Jeg betaler faktisk for 12 pølser i en pakke, men i mylderet av byråkrati, avgifter, skatt og meterlang rød-teip så forsvinner det faktisk to pølser fra meg som går rett i pølseboka til staten (eller en tilsvarende instans). Så det jeg må nøye meg med, er ti pølser. Så, hvis jeg i anledning Scha sin bursdag skulle finne på å kjøpe ti pakker pølser og ti pakker pølsebrød. Så vil vi stå igjen med en overflod av 20 pølsebrød etter kalaset er over! Hva i pokker skal man da med alle pølsebrødene? Joda, det jeg må gjøre er å faktisk kjøpe meg ytterlige TO pakker pølser til for å få ende på problemet. Aha! her snakker vi om samspill mellom produsentene. Jeg vedder på at de deler fortjenesten. Her snakker vi om å melke forbrukerene for det de er gode for!

Er det rart man føler seg utnyttet og snytt? Noen er nødt til å ta et ansvar her, og det sporenstreks!
Jeg synes du bare skal la Scha stå for maten i sin egen bursdag så kan heller du stå for din egen drikke. Problem solved ;P
Ånei! Verden kommer til å gå under.

God skrevet.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Morsom lesning. Men jeg tror det hele koker ned til bestemmelser i Gilde og hvem det enn er som lager pølsebrød.
Sikkert en av verdens mange misforståelser...
Sitat av |d13m0b
Jeg kjøper en pakke pølser og en pakke pølsebrød. Jeg får altså ti pølser, og ti pølsebrød - og i samme slengen får jeg faktisk ikke mindre enn TO pølsebrød til, ekstra. Helt gratis! Flott! Jeg som forbruker er bare ikke opplyst om dette og må ressonere meg fram til dette selv. Greit nok. Evig optimist.
Vis hele sitatet...
Du får disse pølsebrødene gratis! Hvis de først ordner på noe kan du regne med at det er disse de fjerner, uten å sette ned prisen. Det er tidligere bevist at du trenger ikke å levere mer enn 4/5 av varene og fortsatt kunne ta samme prisen (halvliter på byen!), så ikke bli overrasket om disse pølsebrødene forsvinner. Bare vær glad for de gratis varene.
Sist endret av Laurentius; 10. april 2005 kl. 16:00.
hehe, morsomt innlegg må jeg si
Dette går på det samme som frokostblandinger egentlig. Total sløsing. Ta Weetos f.eks.

De fyller opp pakken med disse sjokolade greierne, men ikke helt opp til toppen. Det er minst 8cm fra toppen av pakken og ned som det bare er luft. Hvorfor ikke fylle helt opp til toppen? Kalles sløsing av papp spør du meg. Istedenfor å lage den så stor når de egentlig ikke trenger det, kunne de ha lagd esken mindre. Og spart mye penger.

Skal jeg forklare hvorfor de gjør de slik?

Ok, hør her: Hvis du kjøper en pakke pølser, og en pakke brød, så vil du sitte igjen med to pølsebrød. En uke senere skal du ut å handle. Du titter inn i skapet ditt for å se hva du allerede har.

"Oi, to pølsebrød jo.. Synd å la de gå til skamme. Jeg kan jo ikke kaste de heller? Jeg får kjøpe noen pølser"

Og så kommer du i butikken, og kan liksom ikke bare kjøpe pølser - fordi da vil du ha et overskudd av pølser, og ingen pølsebrød. Så du kjøper likegjerne en pakke pølsebrød til.

Og slik fortsetter det i det evige!!! De to resterende pølsebrødene er nemlig en slags "huskelapp" om videre kjøp. Og nettopp derfor vil de ALDRI endre på denne praksisen. De kaller den bare "den gyldne 10-pølser-og-12-pølsebrød praksisen"
markedsføring, robin
Hehe, veldig bra skrevet. Hvordan vet man egentlig navnene på alle de tallsystemene?
Sitat av |d13m0b
(blablabla) duodesimalsystem (blablabla) Tullete vigesimalsystem (...) da skal det faen pakkes binært!(...)
Vis hele sitatet...
(Jeg har en forkjærlighet til fremmedord. De er altfor lite brukt i hverdagen. Ja til et flamboyant ordforråd!)
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Stormen: Joda, det vil faktisk gå opp. Regnet på det nå.

Jeg kjøper ti pølser og 12 pølsebrød. Jeg har igjen 2. Kjøper så en pakke pølser og en pakke pølserbrød til. Jeg står så igjen med 4 brød. Kjøper så en pakke pølser og en pakke pølsebrød til. Står igjen med 6 brød. Kjøper så nye pakker. Står igjen med 8. Nye pakke, står igjen med 10. Denne gangen trenger jeg bare å kjøpe en pakke pølser.

12-10+12-10+12-10+12-10+12-10-10 = 0.

Men på den tiden så antar jeg at de første brødene har begynt å bli gamle. Teoretisk mulig, men hvor vidt det gjør seg i praksis får være en annen sak.
Ja men når du kjøper pølsepakke og brødpakke nr 2, så gjemmer du to av de nyeste brødene!
For å si det sånn: Du skal være jævlig glad i pølser, for å rekke spise opp 6 pakker innen brødene blir dårlige.

6 pakker x 10 pølser = 60 pølser totalt å spise opp

Hvis vi da regner med at du spiser pølser til frokost og middag, totalt gjennomsnittslig gross på 6 om dagen, så vil de allikevel ta deg 10 dager med intens pølsespising før du kommer igjennom. Og innen det skjer, så tipper jeg at kroppen din har brutt sammen som følge av mangelfull ernæring, noe som vil kunne ha fatalt utfall. Jeg vil mao. anbefale deg å droppe videre tvangstanker rundt dette temaet, da det potensiellt kan bety slutten på deg
Sist endret av Stormen; 10. april 2005 kl. 16:20.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Å tulling! Har du aldri grilla på fylla? Da er det vanlig at sånn ca 2 stk pølser enten detter av grillen eller svir seg så kullsvart at det er fysisk umulig å spise. Og at ca. 4 brød brenner seg skikkelig eller faller på bakken. Så det er 2 reservebrød til de som skal på fylla. Resen skal egentlig bare drite i de 2 brødene. Eller gi de til en ku eller noe slikt dersom de griller i naturen.
Kjøp burger sier nå jeg, der får man vel like mye av hvert?
Tror faktisk pølsebrød holder seg en stund (eller så er det på tie å kaste mine) så du kan vel spare opp til at du slepper å kjøpe brød for hver 10. pakke eller hva dere kom frem til =)
Jeg liker ikke pølser så jeg bruker å spise de 2 ekstra brødene med nugatti. koselig det.
Lompe................
Det finnes faktisk noen andre muligheter også:
  • Du kan kjøpe lomper i stedet for brød (lomper får du i både 10- og 8-pakninger).
  • Du kan bake dine egne pølsebrød (10 stk)
  • Du kan lage egne pølser (12 stk)
  • Du kan samle opp overflødige pølsebrød i noen måneder, kværne de og arrangere fest med skonrokker laget av pølsebrød...
Evt. slutte å spise pølser
mMm... Pølser..

Ja. Dette undra eg meg over ein gang, og svaret eg fekk var: staten(snuten). Dei held oppsyn over oss, passer på kva me propper i kroppen og kva me kvittar oss med. Dersom me hiv brøda så holder dei telling på det. Et du ikkje opp, er du ein fare for naturen og politiet set det på rullebladet ditt. Så eg et alltid opp!

Nei, frå fleip til alvor. Eg trur grunnen til at dei har fleire pølsebrød i pakken er for å bli kvitt mest moglegt frå fabrikken, så dei alder går underskudd. Så til dei dagar alle vil ha pølse i lompe, har dei litt å gå på.
--
Sende mail og spørre?
--
Lurer på om det hadde vært mange som hadde begynt å kjøpe mine pølsebrød hvis jeg hadde startet en egen bedrift som lagde pølsebrød i 10-pakninger jeg...
Sitat av Denethor
Sende mail og spørre?
Vis hele sitatet...
Det tror jeg pinadø jeg skal gjøre!
Gilde det da eller?

Edit: Faen, det er ikke de samme produsentene..
Sist endret av random8173; 10. april 2005 kl. 17:42.
Det finnes vel noen pølsebrødprodusenter som leverer i 10-pakninger? Bare at de vanligste, og billigste leveres i 12 pakninger? Finnes jo mange type pølsebrød!
De to resterende pølsebrødene er der for at Scha kan lure jenter på bursdagen sin. "Se, mer pølse!"
Sitat av Waffel
Evt. slutte å spise pølser
Vis hele sitatet...
Det er klin umulig.
Sitat av TipeX
De to resterende pølsebrødene er der for at Scha kan lure jenter på bursdagen sin. "Se, mer pølse!"
Vis hele sitatet...
..To? For nordmenn held det med ei

Edit: OffT: no koker eg meg pølser og sjekker om det framleis er godt. Pølse i lompe vs. pølse i brød.
Sist endret av Denethor; 10. april 2005 kl. 18:52.
Du får to ekstra pølsebrød med siden det ofte er noen som går i stykker, ramler ned i grillen, eller at en måke stikker av med de.

Lett.
Herregud, dere eier ikke folkeskikk. De stakkars pølsene fortjener da ikke å bli spist i de små, stuslige, usle, ekle og dumme pølsebrødene. Skal man først spise pølser skal man ha "Store pølsebrød" eller "Chicagobrød". Desverre løser ikke dette problemet, de kommer nemlig i 8-pack.

Når jeg tenker meg om kan man jo kjøpe en pakke med gode pølsebrød, og en pakke med vonde pølsebrød. Kjøper man da 2 pakker med pølser har man faktisk 20 pølsebrød og 20 pølser
Jeg har en annen løsning på dilemmaet: Du kan alliere deg med 5 utvalgte folk fra NFF. Så kan alle kjøpe hver sin pølsepakke, men kun 5 ut av de 6 deltakerne kjøper pølsebrød. Det vil jo nemlig være 2 til overs fra hver av de 5 andre pølsebrødpakkene, så sistemann får GRATIS pølsebrød - og de 5 andre får riktig antall pølsebrød til sine 10 pølser
Hva med å kjøpe 2 pakker pølser og en pakke med vanlige pølsebrød og en med chicagobrød?
10+10-12-8 = 0
om de er sånne crappy pølsebrød som ryr sammen når du skal lage plass til pølsa, så trenger du to ekstra.. hva er poenget med å ha et pølsebrød som ikke henger sammen? rett i søpla..
Sitat av Croyfer
Du får to ekstra pølsebrød med siden det ofte er noen som går i stykker, ramler ned i grillen, eller at en måke stikker av med de.

Lett.
Vis hele sitatet...

Nemlig! Kor ofte skjer det ikkje at pølsebrødet brekk i to ( på midten ) eller på tvers? På tvers brekk mine pølsebrød ganske ofte, og da er jo det bare til å kaste. Det skjer også at det kjem væske på pølsebrøda, noko som gjer det til ein svært ekkel konsistens.
Men er ikkje dette eit luksusproblem? Jobbar du kanskje på ein bensinstasjon og prøver å få diskusjonen vekk frå bensinpris-diskusjonen?
Burde uansett ha fantes to pakker. Ein for dei som mister på grillen/øydlegg det somehow (som croyfer og hawkai) eller har problem i fylla (som Delusional).
Og ein pakke for oss som ikkje øydlegg dei med veta osv. Eg veit at eg er ganske god på å ikkje øydlegge noko pølsebrød før dei ligg i magen min..

So.. GET ON WITH IT JEPSER
Sist endret av Denethor; 10. april 2005 kl. 22:01.
Denethor: Ble den litt intern, eller var det bare meg?

Uansett, jeg har selv tenkt over dette, og kommet fram til at selskapene samarbeider for at du skal kjøpe de fem pakkene med pølsebrød, og de seks pakkene med pølser for at det skal gå opp.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Pleier kjøpe sånne chicago-brød som er 8 i hver pakke, ihvertfall om man kjøper litt feite deilige pølser. Er sjelden ting virkelig stemmer. Ta f.eks. chips og dip. Enten er man tom for dip eller så er man tom for chips før man har spist opp begge deler. Det må være en konspirasjon slik du postulerer!
Sitat av pinnsvinet
Denethor: Ble den litt intern, eller var det bare meg?

Uansett, jeg har selv tenkt over dette, og kommet fram til at selskapene samarbeider for at du skal kjøpe de fem pakkene med pølsebrød, og de seks pakkene med pølser for at det skal gå opp.
Vis hele sitatet...
Tror det var deg.

Men hva har de å tjene på at man kjøper en mindre pakke med pølser? Om de hadde fjernet de 2 brødene men beholdt prisen på samme, hadde de jo tjent mer, ettersom meget få kjøper 60 pølser bare for å få pølse:brød-ratioen til å bli 1
løl, tenkt på det samme jeg og, men det fins og pølsepakker med 8 pølser, så hvis du kjøper 4 sånne, og 2 pølsebrødpakker så får du 24-24 Men de smaker haggel de pølsene da, såeh..Gilde über alles..

Og forresten, sånn billigpølsebrødprousent med 12 stk i kaller pølsebrøda for "indianerpølsebrød", det er liek det dummeste navnet jeg noensinne har hørt
Sist endret av Viva la Opium; 11. april 2005 kl. 10:05.
må si jeg opplever dette problemet hele tiden, jeg er et stort offer for problemet der man har 2 brød liggende igjen i skapet, derfor må man ha nye pølser, så nye brød for det er pølser i kjøleskapet.

syns det er digg jeg. pølse forever!
Helt enig! Til hevete med byråkrati og skatter!

Edit: En åpen pakke med pølsebrød holder seg jo ikke særlig lenge i skapet uansett, og om de mot all formodning skulle være spiselige, så har de ikke den aller beste konsistensen. Vaffal ikke etter et par dager i skapet vaffal!
Sist endret av han_som_reiste; 11. april 2005 kl. 10:30.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Okei. Teit å dra opp denne tråden, men jeg har funnet en kombinasjon som funker - det uten å kjøpe drøssevis med pølser og brød:

1 x pakke med franske hot-dog brød (inneholder 6 stykker)
1 x pakke med ostepølser (6 stykker)

Ikke bare de to beste fra begge, den som også matcher!
o shit waddup
det er et velkjent problem at pølsen stikker utenfor brødet. hvis du skjærer av pølsesnabbene på 10 pølser vil du antakelig ha 2 pølser overflødig pølse, som kan benyttes i de overflødige brødene.

Selv om jeg må inrømme at mongelands forslag var meget bedre

ostepølser > pølsesnabber
Samme problemet med hamburgere, eneste hamburgeren jeg kjøper er gildes "beef burger" (eventuelt priors kyllingburger). To burgere per pakke, men finner man burgerbrød med 2 brød per pakke? Niks!
Fant til slutt ut at jeg måtte fryse ned burgerbrøa! Litt dumt å kaste 4 burgerbrød hver gang man lager seg det! :P
Sitat av uLLdott^
det er et velkjent problem at pølsen stikker utenfor brødet. hvis du skjærer av pølsesnabbene på 10 pølser vil du antakelig ha 2 pølser overflødig pølse, som kan benyttes i de overflødige brødene.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det et problem?
Merkelig at ingen tenker på å kjøpe 4 pakninger med pølser. Sikkert ikke like "billig", men dog da går kabalen opp.
o shit waddup
Sitat av mongeland
Hvordan er det et problem?
Vis hele sitatet...
Vel, egentlig ikke et problem, men skal jeg være ærlig må jeg inrømme at jeg skjærer av tuppene på pølsen da jeg ikke liker pølse uten brød. Man har selvsagt også skyve-teknikken som balanserer inntak av brød og pølse, men den har jeg aldri vært noen fan av.
Tror enkelte her ikke har fått med seg hva dette dreier seg om, jeg tar det fra starten:

Nesten helt siden starten av pølse/pølsebrød produseringa har det vært rivalisering. Det første året fikk man 10 pølser og 10 pølse brød, men så tok Freddrik Gilde (sønn av Olav Gilde som grunnla Gilde) og rota seg borti kona til han derre pølsebrød fyren. Derfor blir han pølsebrød fyren (la oss kalle han Kjell Mangne for enkelhetsskyld) drit forbanna.

Han starter da men å lage poser med 12 brød istedenfor 10 i, sånn at kundene selv skal åpne Gilde pølse pakkene og stjele 2 pølser pr pose de kjøper. Og hvem vil stjele pølser fra en allerede åpen pakke? Ingen, dermed forsvant 8 pølser ved at man stjal 2.

Dette likte seff ikke Olav Gilde, og arrangerte såkalte "mystiske forsvinninger" av kjente pølse tyver. Han ville lage ett eksempel ut av de som har stjelt hans dyrebare pølser, og dermed kvernet han de opp og fant opp "Grillpølsen" en ny type pølse som liker seg bedre på grillen enn i varmt vann. Denne pølsen ble så populær at den nesten danket ut den mye spiste "Wienerpølsen". Da Olav så potensialet i disse pølsene droppet han planen om å lage pølsepakker med 12 pølser isteden for 10, sånn at han forsatt kunne kværne opp pølse tyver og lage grill pølser.

Håper jeg brakte klarhet i konflikten, også skal det nevnes at jeg og alle som har lest dette står nå ifare for å bli "Grillpølser" kun fordi vi veit for mye..
BuzzR, det bringte virkelig klarhet i saken ^^,

Men verden er rar...dette er bare et tydelig eksempel på hvor dumme man kan bli, skjønner ikke stresset med å fjerne to pølsebrød fra pakke..
Dere tenker helt feil: Pølser og brød skal grilles over åpent bål. Desverre ligger det i pølsebrødets natur å lett bli mistet på bakken, brent, svidd, eller på andre måter ødelagt i slike situasjoner. Av hennsyn til dette har produsenten stappet to ekstra brød med i posen; dermed kan du faktisk miste 1/6 av alle pølsebrødene dine på bålet og fortsatt ha et brød til hver pølse!

Dette er altså ikke en feil, eller dårlig planlegging; tvert imot er det en slags forhåndsforsikring mot camping-uflaks. ^^

(Det at du sitter igjen med to ekstra brød etter turen om du er forsiktig kan du bare se på som et frynsegode).