Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1517
Siden det nå er blitt desember, tenkte jeg det var på sin plass med et kjempenyttig applikasjon. Følte meg småinspirert etter jeg kom fra jobb og har sett det florere med kalendere, så har mekket sammen en bitteliten julekalender uten videre mål og mening.

http://91.205.187.69/~kenwi/julekalender.png

Så, greia er å kunne gjengi så mange bits i PI, som binærrepresentasjon. Antall bits som du skal kunne er bestemt av hvilken dag i måneden det er, og hvilket level du har satt til. Jeg syntes 4 var en passende utfordring. Kanskje ikke nødvendigvis i starten, men det kan bli interessant etterhvert i desember.

Så for å forklare. Vi starter på 00100100 som utgangspunktet for kalenderen, på eksempelvis nivå 2, første desember vil kreve at du vet to ytterligere bits, altså 00. For andre desember vil det være ytterligere 2 bits, altså 11.

Løsningen for 2. desember vil dermed være 00100100 0011. Løsning for level 4 idag, finner dere helt sikkert greit selv, regner jeg med!

I kalenderen er det tillatt å skrive 1 og 0. Samt mellomrom dersom dere har formatteringsregler som hjelper på å huske.

Kalenderen er forøvrig uten noen form for nakne damer eller store hemmeligheter, så dere får belønne dere slik dere selv synes det måtte passe. Programmet er også fritt for noen form for skumle bakdører.

Det kreves .NET 2.0 for å kjøre kalenderen.

http://91.205.187.69/~kenwi/julekalender.exe

Edit: Kalenderen er oppdatert med permiering for hvert rett svar.
Sist endret av m0b; 2. desember 2008 kl. 20:55.
nydelig m0b, nydelig
Dette er det mest unyttige jeg noengang har sett. Og jeg elsker det.

Husker 3 og en halv byte allerede :P
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Takker.

Jeg har forøvrig oppdatert kalenderen nå. Så nå er den med premie når man har rett svar!
Sitat av The Freak Vis innlegg
Dette er det mest unyttige jeg noengang har sett. Og jeg elsker det.
Vis hele sitatet...
det er jo tross alt dette som er mottoet for teknimagasinet; ingenting du trenger, bare en masse greier du VIL HA
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Konge idé. Kan allerede en del av pi, men dette blir morro. Har du lagt inn nakne damer som premie?

Legger til dette, så slipper folk å måtte begynne å google og gjøre andre enkle ting. Det kan jo være slitsomt, og i tillegg forurenser forespørsler unødvendig tråden.
Sist endret av Jonta; 2. desember 2008 kl. 22:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Nei, ingen nakne damer - men noe som passer sånn omtrent til temaet.
Det tar sikkert lang tid å lære dette (eller ikke) ??? hvordan regner man sammen dette dag for dag ? jeg vil lære :P
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Nei det er ingenting å lære seg. Det er kun memorisering det går ut på. Hvis det er noen andre her, som har skjønt hva jeg vil fram til så kan de gjerne formulere det bedre enn meg, dersom det skulle være noen uklarheter her.

Jeg linker forøvrig til denne (les hele), så vær forsiktig med hvor langt dere går!

http://darkphetus.rayd.org/?p=247

Du skal ikke regne ut, du skal legge til 00100100 for hver dag som går, og huske disse til neste dag. Når du har fått rett, så vil du også få vite de X neste du skal huske, til neste dag. Og slik går det, til det blir en veldig lang rekke med binærtall du skal klare å memorisere. Så dette blir vanskeligere og vanskeligere for hver dag som går. Det som bestemmer hvor vanskelig du vil ha det, er det jeg kalte for "nivå". Nivået indikerer hvor mange nye tall du må huske for hver dag som går.

Det er altså forskjellige svar basert på hvilken kalenderdag det måtte være. Hvis 00100100 er rett idag, og du starter kalenderen i morgen, så er det ikke rett svar i morgen. Men da du skreiv rett idag, så fikk du vite om X (som bestemmes av nivå) nye tall som du må huske på til dagen etterpå.
Sist endret av m0b; 2. desember 2008 kl. 23:30.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Nei det er ingenting å lære seg. Det er kun memorisering det går ut på. Hvis det er noen andre her, som har skjønt hva jeg vil fram til så kan de gjerne formulere det bedre enn meg, dersom det skulle være noen uklarheter her.

Jeg linker forøvrig til denne (les hele), så vær forsiktig med hvor langt dere går!

http://darkphetus.rayd.org/?p=247

Du skal ikke regne ut, du skal legge til 00100100 for hver dag som går, og huske disse til neste dag. Når du har fått rett, så vil du også få vite de X neste du skal huske, til neste dag. Og slik går det, til det blir en veldig lang rekke med binærtall du skal klare å memorisere. Så dette blir vanskeligere og vanskeligere for hver dag som går. Det som bestemmer hvor vanskelig du vil ha det, er det jeg kalte for "nivå". Nivået indikerer hvor mange nye tall du må huske for hver dag som går.

Det er altså forskjellige svar basert på hvilken kalenderdag det måtte være. Hvis 00100100 er rett idag, og du starter kalenderen i morgen, så er det ikke rett svar i morgen. Men da du skreiv rett idag, så fikk du vite om X (som bestemmes av nivå) nye tall som du må huske på til dagen etterpå.
Vis hele sitatet...
linken din virker ikke hos meg.. :S
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Okey, ja det virker til at det noen dns som har problemer.

Screenshot: http://91.205.187.69/~kenwi/dontdopi.png
▼ ... over en uke senere ... ▼
Var tidig dette