Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1096
Skal snart kjøpe meg ny pc, og vurderer og bruke en lcd/plasma til skjerm.

Det jeg da lurte på var om det blir bra bildekvalitet på plasmatv, om jeg bruker den til skjerm for min stasjonære pc.

En kammerat har dette, og bilde blir litt uklart inne på windows, msn/opra osv osv..

Så altså, blir dette bedre hvis jeg hadde brukt en f. eks 32/37" lcd skjerm?

Blir det behagelig og se på i windows også, i telleg til spill/dvs selvfølelig, men det er også bra på plasma-tver..

Takker for alle svar.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du har en HD-TV og en PC med HDMI kontakt skal det ikke være noe problem.

VGA\Svideo\Kompositt derimot er lite egnet.
værste du kan gjøre, aldri gjør det, det suger balle. seriøst.

Men chill, jeg bruker jo VGA input, derfor er min uskarp, skal kjøpe emg hdledning, beste kjøpet ever espen, kjøp ivei hehe
Sist endret av Kugie; 6. august 2007 kl. 23:23.
jeg bruker hdmi kabel fra bærebaren min til tv'n når jeg vil se film og spille...

jeg kobler av tv'n når jeg skal skrive og lese...
Jeg ville ikke ha brukt en _tv_ som arbeidsskjerm...
Bruker vga på min LG-tv, har ingen problemer med det. Mulig det bare er jeg som ikke er så "kresen" på bildekvalitet.
Joda det går greit å bruke VGA, sitter å skriver på den ATM. Men er ikke perfekt da vis det er det du er ute etter schei.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Hehe, får se da, så på denne tv-en her fra TATUNG, den har kommet veldig bra utifra kritikk og forbrukerrådet..

http://prisguide.hardware.no/product...roductId=58465
Kan den funke som en pc skjer? Er ikek veeldig kresen, men burde jo kunne se uten å få vondt i øynene, slik man får av visse plasma-skjermer
VGA funker jævla dårlig til widescreen tv'er ettersom den kun støtter vanlig letterbox fomat (4:3), så skal du ha wide, med VGA må du strekke bildet og det blir lite pent. Det er også en haug dårligere kvalitet med VGA.

Skal du bruke LCD eller Plasma TV som pc skjerm burde du så absolutt bruke DVI eller HDMI kabel ettersom disse er digitale, og dermed støtter høyere oppløsninger og widescreenformat (16:9, 16:10) Det er en smule dyrere, men det er verdt det!

Og da funker det dårlig og jukse ved å bruke en VGA kabel med DVI overgang...

Håper det hjalp
Sist endret av simdal; 6. august 2007 kl. 23:54.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Det hjalp masse, takker for svar

Den i linken jeg har postet " http://prisguide.hardware.no/produc...productId=58465 "
Den er i hvertfall 16:9

Det står at det er hdmi via "Video-inn"
Men på pc-inn står det:
PC Inn:
DVI / HDCP kobling
NEI

VGA kobling
D-Sub x 1

Så jeg går utifra at dette da funker dårlig?

Edit:
Leste noe på forbrukerrådet om tv'n:

Andre egenskaper verdt å nevne er 1:1 pikseladressering ved tilokbling av PC-signaler. Det gir null bildebeskjæring og optimal bildeskarphet. Kjekt om man planlegger å også bruke TV-en som PC-skjerm.
Sist endret av Restyle; 7. august 2007 kl. 00:02.
fraråder deg plasma da dette har hatt tendenser til å brenne inn bilder oftere enn lcd.
lcd har som regel bedre oppløsning/kr, mens plasma som regel scorer bedre på kontrast forhold.

Om det var opp til meg, kjøp deg en lcd tv med full hd støtte og som takler 1:1 pikseladresseringoppløsning fra pc. det er en greie med full hd tver, som ikke takler full hd oppløsning fra pcer, kommer ikke på hvorfor, men om tven har noe sånt som 1:1 pikseladressering, så takler den det.

edit: 1:1 pikseladressering istede for "pixel for pixel"
Sist endret av exuz; 7. august 2007 kl. 00:13.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Kan det bety det forbrukerrådet skrev:
Andre egenskaper verdt å nevne er 1:1 pikseladressering ved tilokbling av PC-signaler. Det gir null bildebeskjæring og optimal bildeskarphet. Kjekt om man planlegger å også bruke TV-en som PC-skjerm.

Eneste er vell at det ikke sto på PC-INN at det var hdmi eller dvi..
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Elsker LCD selv.

Plasma fungerer fint, men la meg gi deg et tips. Bruk skjermsparer som beveger seg. Gjerne et blinkende lys. Anyoying? Jeap. Men vil du ha en skjerm som ikke er svart for ever and ever.

Gå for lcd, selv har jeg en panasonic 32".
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Går får en 32" lcd-tv ja

Etter tester og kritikk har denne kommet ut til en billig og bra lcd-tv

Så det blir høyst sannsynelig denne: http://prisguide.hardware.no/produc...productId=58465


den har riktignokk ikke dvi/hdmi tilgang til for PC
Men har pixelmapping på 1:1 så det skulel gå bra, hvertfall det forbrukerrådet skrev
________________________________________________

Det som mangler nå da, er spørsmålet om grafikkort?
Blir det slik at bedre grafikk kort jeg har, bedre bilde blir det på tv-en? (logisk, ja)

Må jeg liksom ha ett sytk grafikk kort får at det skal bli bra?
skal ha en pc egentlig til forsovidt, nettsurfing/msn/filmer, og spill som ikke er veldig krevende.
Sist endret av Restyle; 7. august 2007 kl. 00:49.
Det er bare gammeldagse plasmaskjermer som bilde brenner seg fast i, dette problemet er løst med bedre skjermer nå så det er ikke et problem..
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Stemmer antakelig det, etter det vi leste, men står litt forskjellig..
Uansett støtter lcd-skjermer høyere oppløsning, så er vell smartere siden jeg skal bruke den som en pc skjerm.