Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1873
Er det noen som kan anbefale meg en nettbutikk som leverer pålitelig utstyr for radiostyring over lange avstander? Helst 5km+.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva slags radiostyring skal du ha? Kva prisområde ser du for deg? Kva legg du i påliteleg?
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Er det noen som kan anbefale meg en nettbutikk som leverer pålitelig utstyr for radiostyring over lange avstander? Helst 5km+.
Vis hele sitatet...
Aner ikke hvilke nettbutikker som selger slik, på jobb kjøper vi bare direkte av Ceragon (tidligere Nera Networks). Husk lisens (og selv da må du holde deg under den aktuelle maksimale utstrålte effekt) så du slipper svindyre bøter fra Nkom.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva slags radiostyring skal du ha? Kva prisområde ser du for deg? Kva legg du i påliteleg?
Vis hele sitatet...
Ehm, hva "slags" er det å velge mellom? Hvordan ville et eventuelt oppsett for en bil som skulle kjøre på flat mark 5 km vekke innebære?

Trenger også mulighet for å kunne legge på flere funksjoner, kamera sensor osv. Har virkelig ikke peil på dette.

Pris er vel hva som kan rettferdiggjøres, ikke unødvendig luksus.

For å utdype litt:

Trenger:
Videofeed fra dings til meg.
Kunne styre dings.
Etterhvert kunne styre en dings på dingsen.

Vil med andre ord ha et fleksibelt oppsett med mulighet for modifikasjon/add-ons.
Sist endret av Tøffetom; 17. september 2015 kl. 15:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
For å utdype litt:

Trenger:
Videofeed fra dings til meg.
Kunne styre dings.
Etterhvert kunne styre en dings på dingsen.

Vil med andre ord ha et fleksibelt oppsett med mulighet for modifikasjon/add-ons.
Vis hele sitatet...
Så du må i praksis ha IP-nett med god båndbredde. Da ser du typisk på Wimax eller liknande, og du kan nok beregne minimum 50k for oppsettet. Du kan gjere det billegare med godt wifi-utstyr og direksjonelle antenner, men det er lite egna på bil. Du er uansett nær 100% avhengig av fri sikt i fresnel-sona på 5km+ avstand når du har behov for mange megabit bandbreidde.

Einaste måten eg ser for å gjere det på lågbudsjett er å satse på 4G om det er dekning i området.

Om du ikkje har bruk for videofeed e.l. kan du gå for lågfrekvent pakkeradio, som du rimeleg enkelt kan bygge sjølv for nokre få tusenlapper, med kommersielle VHF-moduler. Men da snakker du hundretalls bits per sekund...
Sist endret av vidarlo; 17. september 2015 kl. 15:42.
Etter-etterhvert skal også dingsen kunne styre seg selv, vhja forhåndsprogrammert algoritme for behandling av sensordata/GPS-input.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Så du må i praksis ha IP-nett med god båndbredde. Da ser du typisk på Wimax eller liknande, og du kan nok beregne minimum 50k for oppsettet. Du kan gjere det billegare med godt wifi-utstyr og direksjonelle antenner, men det er lite egna på bil. Du er uansett nær 100% avhengig av fri sikt i fresnel-sona på 5km+ avstand når du har behov for mange megabit bandbreidde.

Einaste måten eg ser for å gjere det på lågbudsjett er å satse på 4G om det er dekning i området.
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke være lavbudsjett.

Men det TRENGER heller ikke være 5km i første omgang. Hvis vi sier 2-3. Forandrer det noe?
Sist endret av Tøffetom; 17. september 2015 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men det TRENGER heller ikke være 5km i første omgang. Hvis vi sier 2-3. Forandrer det noe?
Vis hele sitatet...
Nei, det som kjapt endrer ting når du har høg bandbreidde er om du kjem ned i eit område der kommersielt WiFi-utstyr funker bra. For då får du utstyr som kan levere 50Mb/s over 50-100 meter for under tusenlappen per node.

Haken med WiFi er jo åpenbart og at det er vanleg, så interferens er eit veldig reelt problem om du er avhengig av stabil radioforbindelse. Lisensierte band er mykje betre der, men til gjengjeld er utstyret vanvittig mykje dyrare ettersom det ikkje vert produsert i hopetal.
Sist endret av vidarlo; 17. september 2015 kl. 15:46.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det som kjapt endrer ting når du har høg bandbreidde er om du kjem ned i eit område der kommersielt WiFi-utstyr funker bra. For då får du utstyr som kan levere 50Mb/s over 50-100 meter for under tusenlappen per node.

Haken med WiFi er jo åpenbart og at det er vanleg, så interferens er eit veldig reelt problem om du er avhengig av stabil radioforbindelse. Lisensierte band er mykje betre der, men til gjengjeld er utstyret vanvittig mykje dyrare ettersom det ikkje vert produsert i hopetal.
Vis hele sitatet...
Det er veldig problematisk med hyppig interferens.

Om båndbreddebehovet reduseres, minimal kvalitet på kamerafeed?

Hvor mye dyrere er vanvittig mye dyrere? Godt over 10k?

Hva med dette f.eks?

http://hobbywireless.com/scherrer-uh...le-p-1538.html
Sist endret av Tøffetom; 17. september 2015 kl. 15:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er veldig problematisk med hyppig interferens.

Om båndbreddebehovet reduseres, minimal kvalitet på kamerafeed?

Hvor mye dyrere er vanvittig mye dyrere? Godt over 10k?

Hva med dette f.eks?

http://hobbywireless.com/scherrer-uh...le-p-1538.html
Vis hele sitatet...
Ja, utover at det der har fixed kanaler, og antakeleg reell bandbreidde på eit par hundre bits per sekund - som er det som trengst for eit par analoge kanaler og eit par digitale...

Video gir fort behov for ein halv megabit, som er uendeleg mykje for pakkeradioer. Eg ville testa 4G - som har latency ned mot 20ms, og god bandbreidde. 3G har nok BW, men meir latency.

I tillegg er bil mareritt - du er lågt nede, så du får veldig lett andre objekt i fresnelsona for linken, og problemer. I tillegg beveger skiten på seg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, utover at det der har fixed kanaler, og antakeleg reell bandbreidde på eit par hundre bits per sekund - som er det som trengst for eit par analoge kanaler og eit par digitale...

Video gir fort behov for ein halv megabit, som er uendeleg mykje for pakkeradioer. Eg ville testa 4G - som har latency ned mot 20ms, og god bandbreidde. 3G har nok BW, men meir latency.

I tillegg er bil mareritt - du er lågt nede, så du får veldig lett andre objekt i fresnelsona for linken, og problemer. I tillegg beveger skiten på seg.
Vis hele sitatet...
Da må det bli slik at video satser på 3/4G og heller separeres fra resten. Når jeg tenker meg om går det fint at det er litt interferens eller lagg der.

Så bare se vekk ifra video-feed; relativt lang distanse radiosender/mottaker, hva anbefaler du? Helst med mer enn "et par" kanalers potensiale.

Se for deg at bilen er på en relativt flat overflate, et jorde, feks...
Sist endret av Tøffetom; 17. september 2015 kl. 18:04.
"Øko-Terrorist"
Det første som faller meg inn er VHF data, men der snakker vi jo og om begrensede frekvenser, samt krever diverse løyver etc.https://no.m.wikipedia.org/wiki/VHF_Data
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Så bare se vekk ifra video-feed; relativt lang distanse radiosender/mottaker, hva anbefaler du? Helst med mer enn "et par" kanalers potensiale.
Vis hele sitatet...
Om du greier deg med under 2500bps så har racom greie pakkeradioer, som gir deg tcp eller seriellinterface. Bandbredda er crappy, og du må nok tilpasse applikasjonen din og ikkje omvendt.

Dei er relativt billige i sitt segment - rundt ti lapper per radionode. Fem kilometer bør vere rimelig uproblematisk så lenge det er fri sikt.
Sist endret av vidarlo; 17. september 2015 kl. 18:42.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du greier deg med under 2500bps så har racom greie pakkeradioer, som gir deg tcp eller seriellinterface. Bandbredda er crappy, og du må nok tilpasse applikasjonen din og ikkje omvendt.
Vis hele sitatet...
Jeg må nok lese litt mer på egenhånd, men tusen takk for all hjelp så langt. Skal si hva det blir til njår jeg vet
Sist endret av Tøffetom; 17. september 2015 kl. 18:52.