Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4841
I dag la regjeringen ut et forslag om la butikker holde søndagsåpent. Dette får meg til å se rødt! Jeg har selv familie medlemmer som blir rammet av dette, og med allerede få goder i yrket deres var søndagsfri noe av det som gjorde at de kunne holde ut. For å ikke snakke om muligheten for høyere matpriser, og hvordan dette kan ødelegge familie livet til flere småbarnsfamilier! At det gavner forbrukerne er tull, vi er mennesker i 2014, og vi burde klare å planlegge nok til å ikke trenge å handle på søndager.
Derfor lurer jeg på om hva dere syntes om dette? Er dere enige med meg, eller ser en annen side av saken som jeg ikke ser?
Sitat av Sandertn Vis innlegg
I dag la regjeringen ut et forslag om la butikker holde søndagsåpent. Dette får meg til å se rødt! Jeg har selv familie medlemmer som blir rammet av dette, og med allerede få goder i yrket deres var søndagsfri noe av det som gjorde at de kunne holde ut. For å ikke snakke om muligheten for høyere matpriser, og hvordan dette kan ødelegge familie livet til flere småbarnsfamilier! At det gavner forbrukerne er tull, vi er mennesker i 2014, og vi burde klare å planlegge nok til å ikke trenge å handle på søndager.
Derfor lurer jeg på om hva dere syntes om dette? Er dere enige med meg, eller ser en annen side av saken som jeg ikke ser?
Vis hele sitatet...
Ja, vi lever i 2014 og da burde jo selvsagt de som ønsker det få lov til å holde åpent. Ingen blir tvunget til å jobbe på søndager, og det er tvert i mot mange som allerede i dag betjener endeløse køer med handlekåte nordmenn hver eneste søndag. Har du spurt de som allerede jobber søndager om hva de mener? Tror du ikke de kunne tenke seg å jobbe i den store butikken i stedet for det klaustrofobiske kottet som de kun holder åpent på søndager?
Sitat av caperno Vis innlegg
Ja, vi lever i 2014 og da burde jo selvsagt de som ønsker det få lov til å holde åpent. Ingen blir tvunget til å jobbe på søndager, og det er tvert i mot mange som allerede i dag betjener endeløse køer med handlekåte nordmenn hver eneste søndag. Har du spurt de som allerede jobber søndager om hva de mener? Tror du ikke de kunne tenke seg å jobbe i den store butikken i stedet for det klaustrofobiske kottet som de kun holder åpent på søndager?
Vis hele sitatet...
(min utheving)

Det er en tåpelig uttalelse. Selvsagt blir de som jobber i den aktuelle sektoren tvunget til å jobbe søndager. En butikkansatt kan ikke selv velge hvilke vakter han vil ta. Det er ikke nødvendigvis "bare å finne seg en annen" jobb for alle som arbeider i denne sektoren heller, så at frislipp av søndagsåpne butikker vil tvinge svært mange til å jobbe søndager uansett om de vil eller ikke er helt åpenbart.

Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med søndagsåpne butikker, men jeg kan heller ikke se en eneste god grunn til at vi trenger å utvide dagens åpningstider (spesielt siden det allerede er så mange muligheter til å holde søndagsåpent).

Jeg tror søndagsåpne butikker vil føre til dyrere varer for kundene totalt sett og da bør det ligger tungtveiende argumenter til grunn for et slikt frislipp. Jeg har ikke satt meg nok inn i debatten til å vite om det eksisterer slike argumenter eller ikke, men jeg er trygg på at det i så fall vil fremkomme i tråden.
Sist endret av Cikey; 12. desember 2014 kl. 19:47.
De har søndagsåpent i de fleste andre land, og kan ikke se at de tar skade av det.. Jeg synes de som vil være døgnåpen eller ha åpent 7 dager i uken skal få lov til det. Man MÅ jo ikke ha åpent om man tror man taper på det eller ikke ønsker det. Men for enkelte av oss som jobber 5 dager i uken og har barn som gjerne har aktiviteter på lørdager, hadde det vært fantastisk med søndagsåpne butikker
Og TS syns sykepleiere skulle stenge på Søndager? Og hvordan kan en dag lengre åpent tydes til at man ikke ansetter flere folk til å jobbe de extra timene?
Vil nok ikke være samme trykk på søndager i begynnelsen, men over tid vil det nok bli som en vanlig hverdag.. Nyter det veldig når jeg er på ferie å kunne handle når det passer meg og slippe å lage en plan for hvordan uka skal se ut. Håper det kommer!
Sitat av mocp Vis innlegg
Og TS syns sykepleiere skulle stenge på Søndager? Og hvordan kan en dag lengre åpent tydes til at man ikke ansetter flere folk til å jobbe de extra timene?
Vis hele sitatet...
skivebomm, TS antydet aldri dette så her legger du ord i munnen på han. Er stor forskjell på viktigheten av at sykepleiere er på jobb på søndager enn butikkansatte. At butikker er stengt søndag har ingen store konsekvenser, det er bare litt ubleilig for enkelte.
Sitat av Cikey Vis innlegg
(min utheving)

Det er en tåpelig uttalelse. Selvsagt blir de som jobber i den aktuelle sektoren tvunget til å jobbe søndager. En butikkansatt kan ikke selv velge hvilke vakter han vil ta. Det er ikke nødvendigvis "bare å finne seg en annen" jobb for alle som arbeider i denne sektoren heller, så at frislipp av søndagsåpne butikker vil tvinge svært mange til å jobbe søndager uansett om de vil eller ikke er helt åpenbart.

Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med søndagsåpne butikker, men jeg kan heller ikke se en eneste god grunn til at vi trenger å utvide dagens åpningstider (spesielt siden det allerede er så mange muligheter til å holde søndagsåpent).

Jeg tror søndagsåpne butikker vil føre til dyrere varer for kundene totalt sett og da bør det ligger tungtveiende argumenter til grunn for et slikt frislipp. Jeg har ikke satt meg nok inn i debatten til å vite om det eksisterer slike argumenter eller ikke, men jeg er trygg på at det i så fall vil fremkomme i tråden.
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiver kan vel ikke over lengre tid tvinge deg til å jobbe søndager om dette ikke er timer som dere allerede har avtalt? Hvis arbeidsgiver spør deg, og du ikke har mulighet eller ønsker å jobbe utenom avtalt arbeidstid, så kan du vel si nei? Hvis arbeidsgiver ikke aksepterer dette, så må han ansette flere. Man kan ikke pålegge ansatte å jobbe overtid hvis det er snakk om en fast ordning. Noen påstår at man får dyrere varer pga. at det koster å holde åpent, men de glemmer jo at det ofte er folk inne i butikkene på søndagene uansett, for selv om de ikke får lov til å holde åpent, så er det likevel ting som må gjøres.
Sist endret av caperno; 12. desember 2014 kl. 20:12.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg synes butikkene bør få holde åpent så lenge de klarer å bemanne innenfor arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid.
Bør være nok av skoleelever og studenter som ikke har mulighet til å jobbe ellers i uka som vil få mulighet til å tjene ekstra på å jobbe søndager.
Sitat av caperno Vis innlegg
Arbeidsgiver kan vel ikke over lengre tid tvinge deg til å jobbe søndager om dette ikke er timer som dere allerede har avtalt?
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan arbeidsgiver gjøre det. Det er vanlig å jobbe turnus* og dersom butikken skal holde åpent søndager må naturligvis søndager inngå i turnusen.

Dersom du tenker på tilkallingshjelper, altså de som ikke har faste timer, men blir oppringt etter hvert så kan de nok si nei dersom sjefen ber dem jobbe en søndag. Men man trenger ikke lang erfaring i arbeidslivet for å forstå hva som skjer med timene til en tilkallingshjelp som sier nei for ofte...

Sitat av caperno Vis innlegg
Hvis arbeidsgiver spør deg, og du ikke har mulighet eller ønsker å jobbe utenom avtalt arbeidstid, så kan du vel si nei? Hvis arbeidsgiver ikke aksepterer dette, så må han ansette flere. Man kan ikke pålegge ansatte å jobbe overtid hvis det er snakk om en fast ordning.
Vis hele sitatet...
All overtid er for så vidt pålagt, men i hvilken verden inngår ikke søndagene i "fast arbeidstid" dersom en butikk har fast åpent på søndager?


Sitat av caperno Vis innlegg
Noen påstår at man får dyrere varer pga. at det koster å holde åpent, men de glemmer jo at det ofte er folk inne i butikkene på søndagene uansett, for selv om de ikke får lov til å holde åpent, så er det likevel ting som må gjøres.
Vis hele sitatet...
Dersom man "ofte" må ha inne ansatte for å gjøre ting i butikken på søndager driver man butikken ekstremt dårlig. Uansett vil man ikke få gjort det like mye om butikken er åpen som når den er stengt, så man måtte i så fall hatt inne ansatte ekstra utenom det igjen så det er en veldig dårlig spiral du legger opp til med det argumentet.

EDIT: *Turnus er kanskje ikke helt korrekt ordbruk, men vaktlister med varierte vakter og ubekvem arbeidstid i alle fall.
Sist endret av Cikey; 12. desember 2014 kl. 20:22.
Nå jeg jobbet i butikk likte jeg veldig godt å jobbe søndager. Nesten dobbel timelønn og to timer kortere skift! Med mindre disse godene blir fjernet med dette forslaget tror jeg det er minst like mange arbeidere i butikkbransjen som støtter forslaget enn folk som er i mot. Og som regel er det ikke noe problem å spørre arbeidsgiver om å få slippe å få vakter på visse dager, f.eks. søndager.
Sist endret av Grix; 12. desember 2014 kl. 20:24.
Sitat av etse Vis innlegg
skivebomm, TS antydet aldri dette så her legger du ord i munnen på han. Er stor forskjell på viktigheten av at sykepleiere er på jobb på søndager enn butikkansatte. At butikker er stengt søndag har ingen store konsekvenser, det er bare litt ubleilig for enkelte.
Vis hele sitatet...
Sykepleiere er dårlig eksempel siden det er liv og helse og ikke 'luksus'.
Hva med å heller bruke transportsektoren?
Hvorfor skal bussene gå om natten og i helgen? Hvorfor skal flyplasser og luftrommet holdes åpent døgnet rundt? Hvorfor trenger vi nattog? Kan ikke folk bare planlegge reisene sine til hverdager 8-16?
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Sykepleiere er dårlig eksempel siden det er liv og helse og ikke 'luksus'.
Hva med å heller bruke transportsektoren?
Hvorfor skal bussene gå om natten og i helgen? Hvorfor skal flyplasser og luftrommet holdes åpent døgnet rundt? Hvorfor trenger vi nattog? Kan ikke folk bare planlegge reisene sine til hverdager 8-16?
Vis hele sitatet...
Kollektiv er og dårlig sammenlikning, folk har behov for å komme seg steder selv om det er søndag. Å stoppe kollektiven ville vært et stort problem i alle byer med noe størrelse. Det er et mye større behov for kollektiv på søndager enn butikker.

De fleste byer har uansett meget reduserte transportmuligheter på søndager.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Sykepleiere er dårlig eksempel siden det er liv og helse og ikke 'luksus'.
Hva med å heller bruke transportsektoren?
Hvorfor skal bussene gå om natten og i helgen? Hvorfor skal flyplasser og luftrommet holdes åpent døgnet rundt? Hvorfor trenger vi nattog? Kan ikke folk bare planlegge reisene sine til hverdager 8-16?
Vis hele sitatet...
Du kan gjøre det veldig enkelt for deg selv ved å vurdere konsekvensene av de ulike forslagene, sosialt og økonomisk på et samfunnsnivå.

Konsekvensene av å stenge ned all kollektivtrafikk på søndager / natt er meget omfattende.

Konsekvensene av at man ikke kan kjøpe billig melk på søndager /natt er ikkeeksisterende.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Selvsagt kan arbeidsgiver gjøre det. Det er vanlig å jobbe turnus* og dersom butikken skal holde åpent søndager må naturligvis søndager inngå i turnusen.

Dersom du tenker på tilkallingshjelper, altså de som ikke har faste timer, men blir oppringt etter hvert så kan de nok si nei dersom sjefen ber dem jobbe en søndag. Men man trenger ikke lang erfaring i arbeidslivet for å forstå hva som skjer med timene til en tilkallingshjelp som sier nei for ofte...
Vis hele sitatet...
Er det vanlig med turnus i butikker? Jeg har jobbet i to matvareforretninger, og den eneste gangene jeg måtte jobbe turnus var da jeg jobbet som telefonselger. Ellers har jeg hatt fast arbeidstid på dagtid, mens andre har hatt fast på kveldstid. Det burde ikke være ett problem å finne ansatte som er komfortable med å jobbe i helgene. Jeg tenkte altså på de med fast arbeidstid. Når det gjelder tilkallingshjelper, så ser jeg problemstillingen, men så er det også slik at de er, ja, tilkallingshjelp. Det er ugunstig for de, men heller ikke her snakk om noe tvangsarbeid. Hvis man er misfornøyd med noe, så må man ta det opp med arbeidsgiver, eller evnt. bytte jobb. Sånn er verden. Det finnes nok av mennesker her som ønsker å jobbe søndager, og da blir det for dumt å nekte de dette.

All overtid er for så vidt pålagt, men i hvilken verden inngår ikke søndagene i "fast arbeidstid" dersom en butikk har fast åpent på søndager?
Vis hele sitatet...
Man avtaler arbeidstid før man går i gang med første arbeidsdag. Arbeid utover avtalt arbeidstid kan ikke pålegges arbeidstaker dersom det er snakk om en fast ordning. Man kan altså bli pålagt å jobbe en søndag hvis det er en krisesituasjon, men dette er neppe en god nok grunn til å frykte at folk skal tvinges til å jobbe søndager.


Dersom man "ofte" må ha inne ansatte for å gjøre ting i butikken på søndager driver man butikken ekstremt dårlig. Uansett vil man ikke få gjort det like mye om butikken er åpen som når den er stengt, så man måtte i så fall hatt inne ansatte ekstra utenom det igjen så det er en veldig dårlig spiral du legger opp til med det argumentet.
Vis hele sitatet...
Tja - med mindre det er en liten butikk og man sparer kostnader på å ta grovvasken selv. Eller om man rydder i hyllene, fyller på med varer osv. Henter man inn en ansatt til for å stå i kassa, så tjener man også penger denne dagen! Hvor mye butikken tjener eller taper er uansett ganske irrelevant, men jeg har sett motstandere av søndagsåpne butikker bruke dette argumentet. Akkurat som at det at butikken kanskje kan tape penger på søndagsdrift er ett argument som kan brukes for å tvinge folk til å holde stengt.
Sitat av caperno Vis innlegg
Er det vanlig med turnus i butikker? Jeg har jobbet i to matvareforretninger, og den eneste gangene jeg måtte jobbe turnus var da jeg jobbet som telefonselger. Ellers har jeg hatt fast arbeidstid på dagtid, mens andre har hatt fast på kveldstid. Det burde ikke være ett problem å finne ansatte som er komfortable med å jobbe i helgene.
Vis hele sitatet...
Jeg la til en annotasjon om at turnus ikke nødvendigvis var riktig ord. Varierte vakter og helgejobb (annenhver eller tredjehver helg f.eks) er veldig vanlig i butikkbransjen. Jeg har ikke tall på det, men jeg antar at det er mer vanlig enn rene 8-16 vakter.

Sitat av caperno Vis innlegg
[...]
Man avtaler arbeidstid før man går i gang med første arbeidsdag. Arbeid utover avtalt arbeidstid kan ikke pålegges arbeidstaker dersom det er snakk om en fast ordning. Man kan altså bli pålagt å jobbe en søndag hvis det er en krisesituasjon, men dette er neppe en god nok grunn til å frykte at folk skal tvinges til å jobbe søndager.
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiver har selvsagt full mulighet til å endre på arbeidstid / turnus. Turnus skal i noen tilfeller godkjennes av lokale tillitsvalgte, men vaktordninger som man ofte finner i butikk faller neppe inn under denne ordningen og dersom det åpnes for søndagsåpne butikker kan selvsagt arbeidsgiver endre på vaktplanene for å ta høyde for dette.


Sitat av caperno Vis innlegg
Tja - med mindre det er en liten butikk og man sparer kostnader på å ta grovvasken selv. Eller om man rydder i hyllene, fyller på med varer osv. Henter man inn en ansatt til for å stå i kassa, så tjener man også penger denne dagen! Hvor mye butikken tjener eller taper er uansett ganske irrelevant, men jeg har sett motstandere av søndagsåpne butikker bruke dette argumentet. Akkurat som at det at butikken kanskje kan tape penger på søndagsdrift er ett argument som kan brukes for å tvinge folk til å holde stengt.
Vis hele sitatet...
Er det irrelevant hvorvidt butikken taper penger eller ikke? Jeg beklager, men da forstår du ikke problemstillingen. Dersom butikkene føler de må holde åpent på søndager fordi konkurrentene gjør det, men taper penger på det, hvem er det da som må betale for det? Det er selvsagt kundene som taper på at prisene går opp.
Sist endret av Cikey; 12. desember 2014 kl. 20:57.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Er det irrelevant hvorvidt butikken taper penger eller ikke? Jeg beklager, men da forstår du ikke problemstillingen. Dersom butikkene føler de må holde åpent på søndager fordi konkurrentene gjør det, men taper penger på det, hvem er det da som må betale for det? Det er selvsagt kundene som taper på at prisene går opp.
Vis hele sitatet...
Hvor mye har prisene økt i de butikkene som holder deler av butikken søndagsåpen i dag?
Sitat av Cikey Vis innlegg
Er det irrelevant hvorvidt butikken taper penger eller ikke? Jeg beklager, men da forstår du ikke problemstillingen. Dersom butikkene føler de må holde åpent på søndager fordi konkurrentene gjør det, men taper penger på det, hvem er det da som må betale for det? Det er selvsagt kundene som taper på at prisene går opp.
Vis hele sitatet...
Ja, det blir jo for dumt å fortelle kjøpmennene at "nei, du kommer jo til å tape penger, så da burde du ikke få lov til å holde åpent". Det er minst like dumt som dagens: "Ja, du skal få lov til å holde åpent, men du må holde stengt!"

Jeg mener at arbeidsmiljøloven setter gode grenser, og dersom det kun er snakk om å tillate alle som ønsker det å holde åpent på søndager, så ser jeg ikke problemet. Det er ingen grunn til å fortsette denne diskrimineringen av kjøpmenn og arbeidstakere. Likeverd?
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvor mye har prisene økt i de butikkene som holder deler av butikken søndagsåpen i dag?
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke tall på, og det er en noe annen problemstilling.

Ved et eventuelt frislipp vil det være ekstremt mange butikker det dreier seg om og dersom inntjeningen blir dårligere blir de nødt til å øke marginene. En kjede kan enkelt forsvare lav inntjening fra noen få butikker for å være synlig i viktige områder, men dersom en slik ekstrakostnad kommer på mange butikker blir det vanskelig, og i så fall må prisene økes.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Du kan gjøre det veldig enkelt for deg selv ved å vurdere konsekvensene av de ulike forslagene, sosialt og økonomisk på et samfunnsnivå.

Konsekvensene av å stenge ned all kollektivtrafikk på søndager / natt er meget omfattende.

Konsekvensene av at man ikke kan kjøpe billig melk på søndager /natt er ikkeeksisterende.
Vis hele sitatet...
Så argumentet ditt er å spå framtiden? Du er klar over at kollektivtilbudet en gang i tiden også var ikke-eksisterende sant? Det er en luksus vi nå er blitt vandt med, på lik linje med at døgnåpne butikker i utlandet er blitt noe de er vandt med..

Å bruke argumentet "Når jeg sa ja til jobb på Rimi så involverte det ikke søndagsjobbing" blir for dumt, og et korttidsproblem som så vidt fortjener å bli nevnt. Hvis flyplasser, togstasjoner, bensinstasjoner og andre hadde null problem med å bli søndagsåpne/døgnåpne, så vil også butikkbransjen klare å tilpasse seg. Hvis de ansatte ikke klarer å jobbe turnus som så mange andre _må_ gjøre, så kan de fint finne seg noe annet å gjøre på.
Sitat av caperno Vis innlegg
Ja, det blir jo for dumt å fortelle kjøpmennene at "nei, du kommer jo til å tape penger, så da burde du ikke få lov til å holde åpent". Det er minst like dumt som dagens: "Ja, du skal få lov til å holde åpent, men du må holde stengt!"
Vis hele sitatet...
Det er ikke det jeg sier. Jeg sier at jeg tror dette vil føre til høyere priser til kundene. Jeg er ikke spesielt bekymret for kjøpmennene, de kommer nok til å tjene til salt i maten uansett.

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg mener at arbeidsmiljøloven setter gode grenser, og dersom det kun er snakk om å tillate alle som ønsker det å holde åpent på søndager, så ser jeg ikke problemet. Det er ingen grunn til å fortsette denne diskrimineringen av kjøpmenn og arbeidstakere. Likeverd?
Vis hele sitatet...
Nå er varhandelen fritatt fra flere elementer i arbeidsmiljøloven allerede (for eksempel bestemmelser om nattarbeid), så det argumentet går nok ikke helt
gjennom.

At du trekker inn "diskriminering" er såpass useriøst og urelevant at den lar jeg bare ligge.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er ikke det jeg sier. Jeg sier at jeg tror dette vil føre til høyere priser til kundene. Jeg er ikke spesielt bekymret for kjøpmennene, de kommer nok til å tjene til salt i maten uansett.
Vis hele sitatet...
Om det fører til høyere priser for kundene, så ja, kjipt for oss. At dette vil skje er jeg imidlertid i tvil om. Jeg føler heller ikke at vi som kunder har en rett til å diktere hvordan private arbeidsgivere skal drive forretning bare fordi vi frykter høyere priser. Da tar jeg heller de (eventuelle) høyere prisene, takk!

Nå er varhandelen fritatt fra flere elementer i arbeidsmiljøloven allerede (for eksempel bestemmelser om nattarbeid), så det argumentet går nok ikke helt
gjennom.

At du trekker inn "diskriminering" er såpass useriøst og urelevant at den lar jeg bare ligge.
Vis hele sitatet...
Ja, og lover endres, så jeg ser ikke helt logikken i argumentet.
Jeg kunne godt sagt forskjellsbehandling selv om det betyr akkurat det samme.
Sist endret av caperno; 12. desember 2014 kl. 21:29.
Sitat av caperno Vis innlegg
Om det fører til høyere priser for kundene, så ja, kjipt for oss. At dette vil skje er jeg imidlertid i tvil om. Jeg føler heller ikke at vi som kunder har en rett til å diktere hvordan private arbeidsgivere skal drive forretning bare fordi vi frykter høyere priser. Da tar jeg heller de (eventuelle) høyere prisene, takk![...]
Vis hele sitatet...
At du ikke har noe imot høyere priser er selvsagt et helt legitimt standpunkt. Jeg ønsker ikke høyere priser, og ettersom jeg ikke kan se et eneste godt argument for at vi trenger søndagsåpne butikker i stor skala så veier det sammen med de ansattes arbeidsvilkår fremdeles tyngst på min vektskål.

---

For å føre litt mer substans inn i diskusjonen kan dette fafo notatet fra 2012 være et godt utgangspunkt. Jeg har ikke lest skikkelig gjennom så hvorvidt mitt standpunkt får støtte eller ikke skal jeg ikke påstå, men det underbygger i alle fall min tidligere påstand om at ansatte kan pålegges søndagsjobbing og annen endring av arbeidstid uavhengig av hvorvidt de ønsker dette eller ikke:


http://www.fafo.no/pub/rapp/10156/10156.pdf

Sitat av Kristin Alsos og Dag Olberg - Åpningstider og arbeidstid i varehandelen
Arbeidsavtalene til ansatte innen detaljhandelen vil normalt ikke ha fastsatt hvilke tidspunkt på dagen den enkelte skal arbeide, men kun den enkeltes stillingsstørrelse. Dette innebærer at tidspunktet for når på dagen den ansat- te skal jobbe, kan endres. Dette er noe de ansatte også som regel vil være klar over når de inngår arbeidsavtalen.

Endring av åpningstidene har direkte konsekvenser for plassering av ar-
beidstiden for de ansatte. Som nevnt over er det imidlertid få av de tillits- valgte vi har intervjuet, som sier at de medvirker i disse beslutningene. Til- litsvalgte blir oftere dratt inn i det når konsekvensene av endringer av åpnings- tider skal overføres til arbeidsplanene. Ifølge en undersøkelse blant butikk- sjefer i fem kjeder fremkom det likevel at kun fire av ti butikksjefer sier at hvordan arbeidsplaner settes opp, regelmessig diskuteres med de ansatte, mens mer enn én av fem sier at dette sjelden eller aldri gjøres. De resteren- de sier at det kun gjøres ved henvendelse fra tillitsvalgte (Nergaard 2012).8

For tariffbundne butikker kan endring av arbeidsplaner, etter Lands- overenskomsten § 2.4, bare iverksettes etter forhandlinger med den tillits- valgte. Det ligger imidlertid ikke i dette at en må bli enige, men hvis det ikke er enighet, kan ikke nye arbeidsplaner iverksettes før etter fire uker.
Vis hele sitatet...
Sitat av mocp Vis innlegg
Så sykepleiere og leger og andre som redder liv kan bare ete drit mens andre arbeidere som de guddommelige kassagudinnene fortjener fridager med iskrem og sjokoladepudding?

For sykepleiere må være der, mens rimigudene må ikke være der.

Tenkt på fagforeningsarbeid?
Vis hele sitatet...
Man skal ikke være mer enn middels oppegående for å forstå at helsetjenester er viktigere for samfunnet enn muligheten til å kjøpe billig cola på søndager.
Sist endret av Cikey; 12. desember 2014 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så hva om allerede-ansatte kan tvinges til å jobbe søndager? Er du så gudommelig at du ikke kan jobbe søndager så finnes det mange som er villige til å jobbe søndager med de tilleggene det medfører. Tenk lenger enn de neste max 4 årene det tar å bli vandt til turnusjobbing døgnet rundt. La markedet bestemme hvorvidt det er lønnsomt i lengden å holde døgnåpnet. La markedet regulerer seg selv, og slutt å la en håndfull av latsabber bestemme hvor og når resten av samfunnet skal få handle dagligvarer..
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Så hva om allerede-ansatte kan tvinges til å jobbe søndager? Er du så gudommelig at du ikke kan jobbe søndager så finnes det mange som er villige til å jobbe søndager med de tilleggene det medfører. Tenk lenger enn de neste max 4 årene det tar å bli vandt til turnusjobbing døgnet rundt. La markedet bestemme hvorvidt det er lønnsomt i lengden å holde døgnåpnet. La markedet regulerer seg selv, og slutt å la en håndfull av latsabber bestemme hvor og når resten av samfunnet skal få handle dagligvarer..
Vis hele sitatet...
Nå er det en gang slik at man kan ha meninger om hva slags samfunn man vil ha, og hvordan arbeideres rettigheter veier kontra samfunnets behov for beleilighet uten å mene seg selv guddommelig.

Dine fordommer mot mennesker som ikke ønsker å jobbe søndager er forstemmende men du har selvsagt rett til å mene hva du vil...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Er det irrelevant hvorvidt butikken taper penger eller ikke? Jeg beklager, men da forstår du ikke problemstillingen. Dersom butikkene føler de må holde åpent på søndager fordi konkurrentene gjør det, men taper penger på det, hvem er det da som må betale for det? Det er selvsagt kundene som taper på at prisene går opp.
Vis hele sitatet...
Mat og andre basisvarer er i mindre grad påvirket av økt konsumering gjennom økt tilgjengelighet. Men det er ikke helt urealistisk at butikkene vil kunne oppnå et "zero-sum game", ved at andre næringer, som f.eks. fastfood-bransjen får en nedgang siden folk har enkel tilgang på skikkelig mat.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvor mye har prisene økt i de butikkene som holder deler av butikken søndagsåpen i dag?
Vis hele sitatet...
Det er noe som ikke har blitt tatt opp i denne tråden enda, hele ordningen med at noen får lov til å holde søndagsåpent i det hele tatt. Det er vel akkurat det man prøver å addressere i dette forslaget. Dagens ordning er alt annet enn ideell.

Sitat av mocp Vis innlegg
Så sykepleiere og leger og andre som redder liv kan bare ete drit mens andre arbeidere som de guddommelige kassagudinnene fortjener fridager med iskrem og sjokoladepudding?

For sykepleiere må være der, mens rimigudene må ikke være der.

Tenkt på fagforeningsarbeid?
Vis hele sitatet...
Du har enda ikke forstått hvorfor det ikke er direkte sammenlignbart. Med din tankerekke så burde alt vært døgnåpent fordi legevakten og politiet også har det.
Sist endret av Deezire; 12. desember 2014 kl. 21:54.
Man burde behandle folk likt så langt det lar seg gjøre. Poenget er at mange av oss mener at å behandle folk likt burde bety at alle jobbet 5 dager i uka og har fri i helga. Det er mange praktiske fordeler for folk å ha fri samtidig, om de ønsker å få til sosiale ting - og faktisk få utnyttet fritiden.

Men samtidig må man være realtisk å akseptere at dette ikke alltid fungere. Derfor må man da gjøre en kost/nytte vurdering. F.eks. er behovet for sykepleier, brannmenn o.s.v. utrolig viktig at man har tilstede til en hver tid. Derfor blir det er tradeoff at disse yrkene må jobeb i helgene. Samtidig vil utelivsbransjen har sine største inntekter i helgene, samtidig som de dekker det sosiale behovet for mennesker - og dermed blir nytteverdien stor, og man må akseptere å gjøre en unntak.

Personlig føler jeg ikke søndagsåpnebutikker har stor nok nytteverdi til at jeg ønsker å frata flere mennesker helgefri. Spesielt ikke med dagens ordning, hvor mange butikker allerede er søndagsåpne.
Sist endret av etse; 12. desember 2014 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helgefri vil du nå uansett ikke frata menneskene. Den goden er allerede fjernet ved å ha butikken åpen på en lørdag.
Fordelen med å ha åpent på en søndag også, er at butikken enten trenger en ansatt ekstra eller at noen får litt større stilling.

Med andre ord - Flere ut i jobb.

Den andre fordelen, er at de ansatte nå for muligheten til å oftere ha fri på en lørdag. Mot at de jobber søndag istedet.
Vet ikke helt med deg, men for min del så vil jeg heller jobbe på søndag enn lørdag. Så hadde jeg jobbet i butikk, så ville jeg vært meget fornøyd med det nye tilbudet.


Hvor stor nytteverdi landets befolkning føler at det har, får vi jo se på. Om butikker ikke har godt nok salg på søndager, så vil man nok se at de velger å ikke ha åpent da heller - Det er jo nok av andre butikker i området som vil kunne ha muligheten.
Kiwi & Joker går i allefall så det suser på søndager. Jeg står alltid i en god kø, når jeg er innom. Mer kø enn det er i rushet i ukedagene.
Man skal ikke lenger enn til Sverige hvor det har vært søndagsåpne butikker i all tid, og hvor søndag er den nest største handelsdagen i uken.
Og de har løst det på en grei måte - Det er som oftest studenter som jobber på kun lørdag/søndagene, for å få en liten ekstra inntekt og få en fot innenfor det vanskelige arbeidsmarkedet som er i Sverige om dagen.

Tror nok mange studenter her til lands ikke hadde nølt et sekund med å ta seg en søndagsjobb om de blir tilbudt det.
Søndagsvakter er den mest ettertraktede vakten her i gården. Søndag er en lat og kjedelig dag som skjeldent blir brukt til noe som helst. Å bruke denne dagen til noe fornuftig menst mine kamerater ligger fyllesyk på sofaen og klør seg i ballene, samt få ekstra timelønn, og å slippe en arbeidsdag midt i uken når en har studier er HERLIG.

Det at noen stakkers sjeler blir tvunget til å arbeide på søndager, og dermed mister en familiedag er ikke greit, men i praksis tror jeg ikke dette er særlig realistisk. Det er nok av folk på en arbeidsplass som gjerne tar søndagsvaktene, og selv om skiftlederen er en pikk fra helvette, så er det ingen som tvinger noen til å ta vakter, når andre gjerne tar dem frivillig.

Jeg ser ikke noe god grunn til at vi hverken skal ha eller ikke ha søndagsåpent