Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 846
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
Hei!

Har lenge hatt en ekstern HD jeg har brukt flittig. Men plutselig her om dagen fikk jeg beskjed om at den ikke ville fungere med full effekt siden jeg ikke har koblet den i en USB 2.0 port. Har prøvd flere USB 2.0-enheter med samme resultat.

Det ser altså ut til at USB 2.0 driverne mine plutselig har forsvunnet eller noe. Har prøvd å laste ned diverse updates, uten resultat.

PCen er en Tundra Workstation kjøpt hos psdata.no. Er ikke sikker på hva slags hovedkort det er (har en bærbar i det hele tatt hovedkort slik som en stasjonær?), men den kjører iallfall en Intel Centrino prosessor.

I enhetsbehandlingen får jeg opp 3 Host Controllere, selv om jeg har 4 USB-porter. Har en kompiss med akkuratt samm PC, men hos ham får han opp 4 Host Controllere hvor den ene inneholder USB2 i seg. Om det skulle være til hjelp heter Controllerne mine Intel(R) 82801FB/FBM Universal Host Controller.

Når jeg sjekker egenskapene på USB2-kontrolleren til kompissen min, ser jeg at den bruker akkurat de samme driverne som jeg allerede har på systemet mitt.

Er dette et hardware-problem, eller er det noen som har en genial løsning på dette mystiske problemet?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Alle maskiner har hovedkort, bare i forskjellig grad, de har iallefall et felles koblingspunkt med iallefall en south\northbridge.

82801FB(M) er iallefall en USB2.0 kontroller så denne burde duge nok, du kan dog prøve å oppgradere drivere.

Siden du har et Intel basert chipset iallefall kan du gå på www.intel.com å finne chipset identifier, med denne kan du etterpå finne rett chipsetdriver på intels hjemmesider (usbdrivere er pakket inn i chipsetdrivere hos intel)
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
Trådstarter
Hei. Har lastet ned nyeste versjon av chipdriverne til Mobile Intel(R) 915GM/GMS/PM Express Chipset family. Men det ser fortsatt ikke ut til fungere. Noen flere forslag?
Mener å ha hilst på det problemet før. Prøv følgende:

Åpne enhetsbehandling, velg usb, høyreklikk på alle du får opp og velg avinstaller. Noen går det på andre ikke, reboot maskinen og installer de på nytt.
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
Trådstarter
Har allerede gjort det opp til flere ganger. Har innstallert en eldre versjon av chipset driverne for å se om det kan hjelpe.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hm, den sier ikke "koble en usb 2.0 enhet til denne porten" da ? tenkte bare om usb-kabelen din bare er 1.1 :-)
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
Trådstarter
Hehe. Den er dessverre ikke det den sier. Ser dessuten at jeg mangler host controlleren i enhetsbehandlingen. Er det ikke mulig å påtvinge enda en host controller i håp om at det kan fungere.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Selv om jeg regner med du har prøvd å bytte usb port så ja, det er verdt ett forsøk.

Drev å oppgraderte software på noen kartsystem i noen biler en gang, det som tok 3minutt på usb2.0 tok 25 minutter på usb1.0 port, siden det er så stor forskjell ville jeg reinstallert windows om jeg ikke fikk ordnet det på noen annen måte.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av RipZ
Hehe. Den er dessverre ikke det den sier. Ser dessuten at jeg mangler host controlleren i enhetsbehandlingen. Er det ikke mulig å påtvinge enda en host controller i håp om at det kan fungere.
Vis hele sitatet...
Hm, kan være at noe USB greier er deaktivert i BIOS omså, kan ta en titt der, omså oppdatere BIOS. Har sett merkeligere ting skje :-)
Gå til Vis -> Vis skjulte enheter i enhetsbehandling, fjern alt som har å gjøre med USB og start på nytt.
▼ ... over et år senere ... ▼
RipZ (eller hvemsomhelst): fikk du noen gang fiksa det? jeg har fått samme problemet. Til og med etter at jeg formaterte pcen. Har oppdatert alt fra windows update, og på nettet virker det som det er der jeg får lastet ned "vertskontrollere for høyhastighets USB".

Jeg har sikkert samme pc som deg, i alle fall samme chipset

Noen som kan hjelpe?