Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7445
Heihei

For noen dager siden kjørte jeg og noen venner opp mot Lillehammer, på vegen kjørte vi forbi en fotoboks. Vi så ikke fotoboksen før 100-200 meter før fotoboksen og bremset da fort ned. Vi kjørte mellom 10-15 over fartsgrensa som var 80kmh. Det blinket et lite hvitt lys når vi passerte fotoboksen, er dette tegn på at vi ble tatt?
prater bare piss
HelloInsomnia's Avatar
Jeg har blitt tatt 2 ganger, ene gangen kom det et sterkt hvitt lys som blenda meg, og i Tyskland kom det et sterkt rødt lys som blenda meg. Om det kom et lite hvitt lys så ble du antageligvis ikke tatt, det kommer uansett hvis du ser etter når du kjører forbi. Kan hende du hadde flaksen med deg og den var skrudd av!
Om dette er en strekning dere kjører ofte og er godt kjent på så vil dere legge merke til at før selve fotoboksen så er det en annen boks i veikanten, typ 50-100 meter før fotoboksen. Det er den boksen som bestemmer farten på bilen (or so I am told). Fotoboksen bare tar bilder. Vet ikke åssen dagens bokser er men sist jeg ble tatt i fotoboks så blinket det så kraftig at det var ingen tvil om at flashen gikk av.

Om dere rakk å bremse ned føre den første boksen så er dere redda. Om ikke så kan dere få bot. Jeg ble tatt i regnvær og i mørket. Så klart blitzen var synlig. Vet ikke om blitzen er like synlig i dagslys.
Sist endret av frtoretang; 23. mars 2016 kl. 20:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om dette er en strekning dere kjører ofte og er godt kjent på så vil dere legge merke til at før selve fotoboksen så er det en annen boks i veikanten, typ 50-100 meter før fotoboksen. Det er den boksen som bestemmer farten på bilen (or so I am told). Fotoboksen bare tar bilder. Vet ikke åssen dagens bokser er men sist jeg ble tatt i fotoboks så blinket det så kraftig at det var ingen tvil om at flashen gikk av.
Vis hele sitatet...
Nåja.

Farten vert målt på tre måter:
1: sensorer i vegbana registrerer at du køyrer over. Dei er plassert titalls meter foran fotoboksen, og treng ikkje ha eigen termineringsboks.
2: om farten som er registrert stemmer med faktisk vart, vil biletet verte tatt i det bilen er på den kvite fotolinja.
3: dei to treffa over trykksensorane vert nytta til å rekne ut akselavstand. Det vert sjekka opp mot motorvognregisteret for å verifisere at målinga er rett.

Det er altså tre ulike sjekker - og ingen av dei krev separat skap frå fotoboksen, og ingen av dei sjekker farta vesentleg før fotoboksen.

Vegvesenet skriv litt om det her.
frtoretang jeg tror du er i beste fall feilinformert. En fotoboks trenger minst to forskjellige måter for å regne ut fart, et eksempel på disse er de hvite stripene som går over veien.


Ontopic så kan jeg avkrefte att dere ble tatt om det ikke var et skarpt lys, altså en blitz som gikk av. Selv sett hvite (og forsåvidt røde) lys i fotobokser mens jeg har kjørt forbi i fartsgrensen. Jeg vet egentlig ikke hvorfor, men har tenkt att det kanskje kan være opptelling av forbipasseringer eller lignende.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Ontopic så kan jeg avkrefte att dere ble tatt om det ikke var et skarpt lys, altså en blitz som gikk av.
Vis hele sitatet...
Da er jeg spent på hvordan du backer opp den avkreftingen din. Jeg har nemlig blitt tatt og fått bot i en fotoboks uten verken skarpt lys eller blitz.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Da er jeg spent på hvordan du backer opp den avkreftingen din. Jeg har nemlig blitt tatt og fått bot i en fotoboks uten verken skarpt lys eller blitz.
Vis hele sitatet...
Jepp, nyere bokser eller ny innmat i gamle bokser har ikke den tradsisjonelle blitzen.
De nye boksene har IR-blits. De blinker bare svakt rødt ved fotografering.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
De nye boksene har IR-blits. De blinker bare svakt rødt ved fotografering.
Vis hele sitatet...
Riktig. Det var et overraskende behagelig lys å få i fleisen faktisk, og ikke skarpt i det hele tatt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nåja.

Farten vert målt på tre måter:
1: sensorer i vegbana registrerer at du køyrer over. Dei er plassert titalls meter foran fotoboksen, og treng ikkje ha eigen termineringsboks.
2: om farten som er registrert stemmer med faktisk vart, vil biletet verte tatt i det bilen er på den kvite fotolinja.
3: dei to treffa over trykksensorane vert nytta til å rekne ut akselavstand. Det vert sjekka opp mot motorvognregisteret for å verifisere at målinga er rett.

Det er altså tre ulike sjekker - og ingen av dei krev separat skap frå fotoboksen, og ingen av dei sjekker farta vesentleg før fotoboksen.

Vegvesenet skriv litt om det her.
Vis hele sitatet...

Det stemmer sikkert på noen bokser men her er det boksene satt opp som jeg fortalte tidligere. Ved den første boksen så ser en det er kuttet i safalten for trykksensorene. Og avstanden er typisk 50-100 meter.

Vet det har vært skiftet ut bokser og gjort endringer mange plasser. Men som sagt slik var det sist jeg fikk bot, og jeg ser fortsatt at det er en boks i forkant av selve fotoboksen. Så om en bremser ned før den første boksen er man safe - er man for seint ute blir det bot.

Den linken du la ut motsier jo ikke det jeg sa heller. Hva den første boksen er har jeg ingen ide om men den sammenfaller plasseringsmessig med der sensorene i veibanen ligger.
Sist endret av frtoretang; 24. mars 2016 kl. 00:02.
Jeg vet at også, at det har skjedd at hver bil har blitt fotografert i noen timer eller en dag. Vet om et tilfelle, der en kjørte igjennom, og blitsen gikk av. Han mente at han ikke kjørte så fort, så han fikk snudd, kjørte tilbake og kjørte framfor fotoboksen igjen mye saktere enn fartsgrensa. Boksen tok bilde igjen, og gubben lurte fælt på hvorfor!
Et par uker senere fikk han to bøter i posten, for ikke å ha brukt sikkerhetsselen. Så det er ikke bare fart dem nødvendigvis sjekker med fotobokser.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det stemmer sikkert på noen bokser men her er det boksene satt opp som jeg fortalte tidligere. Ved den første boksen så ser en det er kuttet i safalten for trykksensorene. Og avstanden er typisk 50-100 meter.

Vet det har vært skiftet ut bokser og gjort endringer mange plasser. Men som sagt slik var det sist jeg fikk bot, og jeg ser fortsatt at det er en boks i forkant av selve fotoboksen. Så om en bremser ned før den første boksen er man safe - er man for seint ute blir det bot.
Vis hele sitatet...
Ja det skjer nå boksen nesten akkurat er satt opp (jeg forstod det som å kutte asfalten). Men jeg har også sett, at de ikke gjør dette nå de legger på ny asfalt over. Husk at asfalt er egentlig en veldig, veldig tykk væske med grus/pokk i. Så en trykksensor vil antageligvis slå ut under, da asfalten gir litt etter for vekten av hjulet.
Sist endret av aluminiumfluorid; 24. mars 2016 kl. 00:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det stemmer sikkert på noen bokser men her er det boksene satt opp som jeg fortalte tidligere. Ved den første boksen så ser en det er kuttet i safalten for trykksensorene. Og avstanden er typisk 50-100 meter.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje 50-100m.

Det er 12 meter før fotolinja, og har vore det sidan minst 1996.

Dommen eg lenker til har litt info om ATK, og du får sikkert meir ved å spørje Statens Vegvesen. Eg har sjølv etterspurt info no, og vil legge det ut her når eg får det.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Vet om et tilfelle, der en kjørte igjennom, og blitsen gikk av. Han mente at han ikke kjørte så fort, så han fikk snudd, kjørte tilbake og kjørte framfor fotoboksen igjen mye saktere enn fartsgrensa. Boksen tok bilde igjen, og gubben lurte fælt på hvorfor!
Et par uker senere fikk han to bøter i posten, for ikke å ha brukt sikkerhetsselen. Så det er ikke bare fart dem nødvendigvis sjekker med fotobokser.
Vis hele sitatet...
Veit om, eller har høyrt om?

Det er ein anekdote eg har høyrt i x antall hundre varianter, som ingen har stad eller tidfesta nærare. Så med mindre du har personleg erfaring med det vel eg å anta at det er ei myte.
Sist endret av vidarlo; 24. mars 2016 kl. 00:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Da er jeg spent på hvordan du backer opp den avkreftingen din. Jeg har nemlig blitt tatt og fått bot i en fotoboks uten verken skarpt lys eller blitz.
Vis hele sitatet...

Jeg har sett flere lys mens jeg har passért fotobokser og har ikke motatt én bot selv om det har lyst i boksen, og da både hvitt, rødt og grønt.

Att det er kommet ny innmat har jeg faktisk ikke fått med meg, men det er vell derfor att dette er et diskusjonsforum her du kan komme og rette på mine utdaterte opplysninger.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jeg har sett flere lys mens jeg har passért fotobokser og har ikke motatt én bot selv om det har lyst i boksen, og da både hvitt, rødt og grønt.
Vis hele sitatet...
Men det er vel et stykke fra "jeg har sett lys og ikke fått bot" til "hvis det ikke blitzer skarpt så har du definitivt ikke fått bot"?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Men det er vel et stykke fra "jeg har sett lys og ikke fått bot" til "hvis det ikke blitzer skarpt så har du definitivt ikke fått bot"?
Vis hele sitatet...

Ikke velg deg selv vanskelig, jeg sa i forrige post at jeg uttalte meg om noe jeg tydeligvis ikke var 100% oppdatert på. Deretter sa jeg på en aldeles fin måte at det er bra at du kan komme og rette på ting jeg ikke er helt oppdatert på.
Så logikken din er at det er lov å bastant hevde totalt usanne ting så lenge noen kan forsøke å rette opp i løgnene du kommer med?

Generelt sett kan det være greit å innse at dine individuelle og subjektive erfaringer ikke er godt nok til å tro det gjelder for 100% av alle andre. Vær så snill å ha litt kildekritikk, også til deg selv. Du er bare en person, ha litt mer rådata før du bastant kommer med bullshit.
Uvaksinert 👍
Be om bilde hvis du er tatt. Dette bilde skal vise de tre kontrollstrekene og hjulet skal være innenfor de to ytterste, hvis strekene ikke synes så kan du ikke få bot. Følerne som måler hastigheten ligger vel ca 10-15 meter før disse 3 kontrollstrekene.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg vet at også, at det har skjedd at hver bil har blitt fotografert i noen timer eller en dag. Vet om et tilfelle, der en kjørte igjennom, og blitsen gikk av. Han mente at han ikke kjørte så fort, så han fikk snudd, kjørte tilbake og kjørte framfor fotoboksen igjen mye saktere enn fartsgrensa. Boksen tok bilde igjen, og gubben lurte fælt på hvorfor!
Et par uker senere fikk han to bøter i posten, for ikke å ha brukt sikkerhetsselen. Så det er ikke bare fart dem nødvendigvis sjekker med fotobokser.
Vis hele sitatet...
Høres ut som en tulle historie. Har aldri hørt om tilfeller der folk blir tatt uten setebelte av en fotoboks.
Heller ikke hørt om folk som er tydelig overbevist om at det har blitza uten å fått bot senere for fartsovertredelse.
Det hvite lyset man får i linsa på kameraet er gjerne bare en refleksjon av frontlysene på bilen.
Blitsen som skal blinke, sitter ovenfor linsa (På toppen) og blinker i all hovedsak kun rødt. Man merker det godt om man blir tatt, hvis man har litt fokus på fotoboksen. (Finn deg ett område med gjennomsnittsmåling, så ser du dette tydelig).

Når det kommer til 15 km/t over fartsgrensen, så er ofte dette akkurat innafor.

Bilen viser gjerne 5-10 km/t over det som måles (Avhengig av farten din).
I tillegg så er jo minste sats på 6 km/t over fartsgrensen.
På toppen av dette, så trekker de av en sikkerhetsmargin på noen km/t.

Legger man dette sammen, så kan man fint ligge i 10-15 km/t over fartsgrensa uten å få bot.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det hvite lyset man får i linsa på kameraet er gjerne bare en refleksjon av frontlysene på bilen.
Blitsen som skal blinke, sitter ovenfor linsa (På toppen) og blinker i all hovedsak kun rødt. Man merker det godt om man blir tatt, hvis man har litt fokus på fotoboksen. (Finn deg ett område med gjennomsnittsmåling, så ser du dette tydelig).

Når det kommer til 15 km/t over fartsgrensen, så er ofte dette akkurat innafor.

Bilen viser gjerne 5-10 km/t over det som måles (Avhengig av farten din).
I tillegg så er jo minste sats på 6 km/t over fartsgrensen.
På toppen av dette, så trekker de av en sikkerhetsmargin på noen km/t.

Legger man dette sammen, så kan man fint ligge i 10-15 km/t over fartsgrensa uten å få bot.
Vis hele sitatet...
Jeg merka ikke når jeg ble tatt, ble litt overraska når det lå en bot i hylla på jobben (kjørte firmabil)