Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2596
Har i dag 20 TB, hvor 10 er brukbar og 10 er backup. Har vurdert online backup for å frigjøre lagringsplass. Er det lurt å kun ha backup online? Er jo selvsagt litt skeptisk til dette. Var noe slikt jeg tenkte på. Der er det mulighet for å ta backup av 4 maskiner. Vil det reageres på 20TB, det står jo ubegrenset lagringsplass? Kommer til å legge til en maskin til jeg vet har 10TB i alle fall. Hva mener dere?
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Har i dag 20 TB, hvor 10 er brukbar og 10 er backup. Har vurdert online backup for å frigjøre lagringsplass. Er det lurt å kun ha backup online? Er jo selvsagt litt skeptisk til dette. Var noe slikt jeg tenkte på. Der er det mulighet for å ta backup av 4 maskiner. Vil det reageres på 20TB, det står jo ubegrenset lagringsplass? Kommer til å legge til en maskin til jeg vet har 10TB i alle fall. Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
Ubegrenset er ubegrenset. Med mindre man er Microsoft
Burde nok gå helt fint.
Ha din egen backup som du styrer selv (i tilfelle hardware feiler på din primære etc), imens du har en tertiær backup online i tilfelle huset ditt skulle brenne ned. Selv bruker jeg Amazon Glacier som min tertiære lokasjon siden det kun koster 0.007 USD per GB per måned og er ment for lagring av store mengder data (ikke faen om jeg stoler på alle som hevder "unlimited" for en fast pris) som ikke skal aksesseres ofte (hvis du faktisk skal hente ned igjen store mengder data så koster det, men det skal jeg normalt kun hvis eget hjem også er ødelagt, og da kan jeg heller påkoste meg noen tusenlapper for å hente tilbake fra min siste utvei).
Det jeg pleier å anbefalte er å ha en lokal dedikert fil-server eller nas til backup for så ha denne til å replikere sitt innhold ut på en annen enhet som online backup tjeneste

Slik vill du ha tilgang til all data både lokalt og offsite og er tilnærmet full sikret at alle viktige data er sikkert og kan hentes tilbake hvis noe går til hæ**** enten med en lokal maskin eller med backup enheten
Trådstarter
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Ha din egen backup som du styrer selv (i tilfelle hardware feiler på din primære etc), imens du har en tertiær backup online i tilfelle huset ditt skulle brenne ned. Selv bruker jeg Amazon Glacier som min tertiære lokasjon siden det kun koster 0.007 USD per GB per måned og er ment for lagring av store mengder data (ikke faen om jeg stoler på alle som hevder "unlimited" for en fast pris) som ikke skal aksesseres ofte (hvis du faktisk skal hente ned igjen store mengder data så koster det, men det skal jeg normalt kun hvis eget hjem også er ødelagt, og da kan jeg heller påkoste meg noen tusenlapper for å hente tilbake fra min siste utvei).
Vis hele sitatet...
Om jeg forstår deg rett koster det meg 210$ pr mnd å lagre dataene mine i amazon glacier, og 2550$ for å hente all backupen der? Eller er det jeg som har missforstått? Har ingen problem med å kjøpe hhd'er og heller lagre ekstern i så tilfelle. Har funnet ut at jeg kjører dobbelt opp med backup i stedet. En backup hjemme og en hos familie i nærheten. Ingenting online.

Sitat av Claryn Vis innlegg
Ubegrenset er ubegrenset.
Vis hele sitatet...
Er ikke alle som mener det når det kommer til ett hvis antall TB. Sikkert fordi det likevel er "ubegrenset" for 90% av befolkningen En del pleier å nevne dette om en leser det som står på siden, (det med liten skrift)
Sist endret av Jens1; 7. mars 2016 kl. 10:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Er ikke alle som mener det når det kommer til ett hvis antall TB. Sikkert fordi det likevel er "ubegrenset" for 90% av befolkningen En del pleier å nevne dette om en leser det som står på siden, (det med liten skrift)
Vis hele sitatet...
Jepp, og om du ikke hadde samme praksis som media og kuttet halve uttalelsen ville du sett at jeg pekte til Microsoft, som gjorde akkurat dette. De mente noen bruke for mye plass på deres "ubegrensede" server og endret hele løsningen.
Trådstarter
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jepp, og om du ikke hadde samme praksis som media og kuttet halve uttalelsen ville du sett at jeg pekte til Microsoft, som gjorde akkurat dette. De mente noen bruke for mye plass på deres "ubegrensede" server og endret hele løsningen.
Vis hele sitatet...
Du uttaler deg jo om at ubegrenset er ubegrenset med mindre man er Microsoft. Alle andre har ubegrenset er det du egentlig sier her med egne ord. Jeg siktet til de andre som ikke har ubegrenset selv om de reklamerer for det. Om det var noe du ikke fikk med i forklaringen din så kom gjerne med det i ettertid, men ikke legg skylden på meg.

Ett eksempel er jottacloud som har ubegrenset. Her er ett utdrag fra brukerbetingelsene:

"Brukere med Individuell konto som har et ubegrenset abonnement kan bruke Tjenesten til privat bruk. Jotta ikke begrenser båndbredde eller lagringsplass på ubegrensede abonnement, men vi forbeholder oss retten til å forhindre overdrevent forbruk og misbruk av tjenesten. Vi anser det som overdrevent forbruk av Tjenesten dersom det totale lagrings- og nettverksforbruket er vesentlig større enn normalforbruket til den gjennomsnittlige brukeren av Jotta. For eksempel vil vi definere et lagringsforbruk over 10 TB som overdrevent forbruk."
Sist endret av Jens1; 7. mars 2016 kl. 12:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja de som bruker ordet "Ubegrensede" er vell mer rettet på privat markedet mot vanlige folk som ikke har mer en 2 til 3 enheter på sitt hjemme nettverk og er da en sleip markedsførings taktikk.

Man må ofte selv lese seg opp på hav den faktiske kvoten er, Jeg er av den oppfatning av at standarden på disse såkalte "Ubegrensede" abonnementer ofte stopper på 2Tb lagring da dette er veldig mye data for en privat person å ha i backup

Ett annet spørsmål som er viktig ang online backup tjenester er:

Hva: Hva er det du tar backup av? system filer eller kritiske forretningspapirer \ planer

Hvem: Hvem er det som håndterer denne tjenesten og hvem er det som har tilgang til de dataene du lagrer der?

Hvor: Hvor er dataene lagret? er dem lagret i Norge følger de norsk lov, er de lagret i utlandet, så følger de det landets regler, et grovt eksempel på dette er usa, hvis backup serveren står i usa er det ikke noen problem for at FBI eller NSA skal få tilgang til filene dine uten for mye motstand, alt som kreves er en mistanke om noe kriminelt
Trådstarter
Sitat av knutazz Vis innlegg
Ja de som bruker ordet "Ubegrensede" er vell mer rettet på privat markedet mot vanlige folk som ikke har mer en 2 til 3 enheter på sitt hjemme nettverk og er da en sleip markedsførings taktikk.

Man må ofte selv lese seg opp på hav den faktiske kvoten er, Jeg er av den oppfatning av at standarden på disse såkalte "Ubegrensede" abonnementer ofte stopper på 2Tb lagring da dette er veldig mye data for en privat person å ha i backup

Ett annet spørsmål som er viktig ang online backup tjenester er:

Hva: Hva er det du tar backup av? system filer eller kritiske forretningspapirer \ planer

Hvem: Hvem er det som håndterer denne tjenesten og hvem er det som har tilgang til de dataene du lagrer der?

Hvor: Hvor er dataene lagret? er dem lagret i Norge følger de norsk lov, er de lagret i utlandet, så følger de det landets regler, et grovt eksempel på dette er usa, hvis backup serveren står i usa er det ikke noen problem for at FBI eller NSA skal få tilgang til filene dine uten for mye motstand, alt som kreves er en mistanke om noe kriminelt
Vis hele sitatet...
Du er inne på gode poeng her. Dette er også årsaken til at jeg heller velge å ha backupen selv. Da slipper jeg å tenke på at andre kan snike å snoke i private ting. Selv om ikke alt er så viktig at helst ikke andre skal få kloa i det, så er det alltids noe som er nettopp det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Du er inne på gode poeng her. Dette er også årsaken til at jeg heller velge å ha backupen selv. Da slipper jeg å tenke på at andre kan snike å snoke i private ting. Selv om ikke alt er så viktig at helst ikke andre skal få kloa i det, så er det alltids noe som er nettopp det.
Vis hele sitatet...
Vi har sterk krypto i dag. T.d. duplicity funker heilt utmerka, og du slepp å tenke på kven som får tilgang til backupen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
IT-Konsulent
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Har i dag 20 TB, hvor 10 er brukbar og 10 er backup. Har vurdert online backup for å frigjøre lagringsplass. Er det lurt å kun ha backup online? Er jo selvsagt litt skeptisk til dette. Var noe slikt jeg tenkte på. Der er det mulighet for å ta backup av 4 maskiner. Vil det reageres på 20TB, det står jo ubegrenset lagringsplass? Kommer til å legge til en maskin til jeg vet har 10TB i alle fall. Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
Sier bare Jottacloud Norske servere
Brukerbetingelser
15. Rettferdig og akseptabel bruk

Vi forbeholder oss retten til å forhindre overdrevent forbruk og misbruk av tjenesten. Vi anser det som overdrevent forbruk av Tjenesten dersom det totale lagrings- og nettverksforbruket er vesentlig større enn normalforbruket til den gjennomsnittlige brukeren av Jotta. For eksempel vil vi definere et lagringsforbruk over 10 TB som overdrevent forbruk.
Vis hele sitatet...
Først ville jeg satt opp en filserver lokalt som automatisk kjører backup for lokale maskiner. Så ville jeg kjørt backup av filserveren online. Det er jo ikke sikkert du trenger 10GB i online backup? Feks serier, filmer og musikk trenger kanskje ikke være online?

10GB backup online er for mange så høyt at de vil ta ekstra betalt og du får selv vurdere om det er verdt prisen eller om du kan kjøre en delvis online backup feks kun av private bilder/dokumenter/videoer og andre viktige personlige ting. For folk som vurderer online backup ville jeg gjort det til en vane å bruke kryptering. En vet aldri når serverne går ned pga oppkjøp/konkurs/whatever. Og da er det greit å ha "låst ned alt".
Samtidig hva skjer med dataene dine når serveren blir tat ned er også noe du bør sjekke ut hva som står i kontrakten om det? ikke bare om oppkjøp eller konkurs men med random nede tid eller krasj hos tilbyderen

Hvordan sikrer de at dataene dine ikke går tapt ved et krasj på serveren eller infrastrukturen hos dem? er noe du bør få klarhet i før man setter igang med dette