Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1157
Hei,

Kanskje noen her kan hjelpe meg her?

Jeg trenger en resistor for å justere volt inn til vifte på noen nettverksswitcher. Cisco 3550.

Se link for bilder og detaljert info:
http://www.dslreports.com/forum/r268...n-modification

Noen som har tips om hvor jeg kan få kjøpt dette i Oslo området? eller raskt på nettet i Norge? (2 uker fra utlandet er litt for lenge...)
Sikker på at det er en "resistor" du er ute etter?
Ja, er vel motstand(resistor) han er ute etter. Hvor det er å oppdrive i Oslo har jeg ingen formening om, men jeg ville tro det er flere muligheter. Clas O, Biltema o.l Ellers er Elfa en grei start på nettet
Det er ikke en mostand du trenger. Motstand funker ikke da startstrømmen er større enn under drift... du må ha en spenningregulator som LM317 og et potmeter. Søk på nettet LM317 for koblingsdiagram.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Det er ikke en mostand du trenger.
Vis hele sitatet...
Motstander funker heilt utmerka. Du vil rett nok få lågare startmoment enn utan, men på vifter er ikkje startmoment spesielt viktig, ettersom lasta er nær null ved null turtall.

Prosesser sitt startmoment er viktig ved val av startermetode, og på vifter så fungerer alt fordi momentet er nær null inntil dei har fått eit visst turtal.
Har prøvt motstand og det funker veldig dårlig om du vil ha betraktelig reduksjon i hastigheten, spesielt om du vil ha vifta til å gå skikkelig sakte og starte opp slik.
Trådstarter
2 0
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Har prøvt motstand og det funker veldig dårlig om du vil ha betraktelig reduksjon i hastigheten, spesielt om du vil ha vifta til å gå skikkelig sakte og starte opp slik.
Vis hele sitatet...
takk for svar!

jeg ønsker å redusere vifte hastighet med ca 50%. da vil ikke motstand fungere særlig bra sier du?

ut fra linken jeg sendte, er dette standard connectors som fåes kjøpt på elfa osv?
Prøv å koble vifta direkte på 5V istedenfor 12. Gjorde det i et HD kabinett jeg hadde. Det viktigste er at lufta får sirkulere og ikke samler seg opp. Du kan finne spenningsregulatorer og potmeter i kassert elektronikk, gratis. Disse komponentene er veldig vanlige... prøv også en motstand... funker det så funker det...