Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1129
Gode medborgere,

Jeg har arvet noen høyttalere, dvs. to små og en sub, som kom uten strømforsyning. Dette er orginalen, altså den jeg mangler.

Jeg lurte på om noen har noen mening om ampere og volt - må begge disse stemme med den opprinnelige styrken, eller holder det at en av dem stemmer og den andre avviker? Eventuelt finnes det et slingringsmonn?

Dersom det finnes rom for slingring har jeg nemlig lyst til å ta en av de mange, mange strømforsyningene jeg har som kunne passet, og koble den til på et eller annet vis. Jeg tenker å åpne sub'en (her strøm kommer inn) og se om jeg kan lodde direkte på eller på en annen måte snike inn en kobling uten den originale kontakten.

Eller er dette bare tull og jeg må enten kjøpe ny strømforsyning eller kaste driten?
Antar watten(VA) burde være den samme som står på strømforsyningen din.
Jeg er ikke helt sikker på om det er noen komponenter som kan bli ødelagt om du går langt over på Volten eller amperen.
Ohms Lovkan hjelpe
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Antar watten(VA) burde være den samme som står på strømforsyningen din.
Jeg er ikke helt sikker på om det er noen komponenter som kan bli ødelagt om du går langt over på Volten eller amperen.
Ohms Lovkan hjelpe
Vis hele sitatet...
VA som er oppgitt her er bare V*A, som i dette tilfellet er 13*4=52. Så for at den skal være det samme må du nesten ha samme verdier på V og A.

Sitat av fisk1e Vis innlegg
Jeg lurte på om noen har noen mening om ampere og volt - må begge disse stemme med den opprinnelige styrken, eller holder det at en av dem stemmer og den andre avviker? Eventuelt finnes det et slingringsmonn?
Vis hele sitatet...
Når det kommer til sånt kan man nesten ikke ha noe slingringsmonn, i verste fall om man får mer strøm enn enheten forventer inn kan dette ødelegge motstander og sprenge kondensatorer, og dermed ødelegge enheten totalt.

Om jeg var deg ville jeg bestilt en strømforsyning med riktige verdier.
Volt * Amp er vel Watten om ikke en motstand er oppgitt, derfor jeg skrev watt(VA) siden det var VA som var oppgitt bakpå forsyningen :x Kanskje jeg uttalte meg dårlig her..

Han kan finne en med 2A og 26V å få samme W, men ville ikke skrive at dette er en løsning da jeg er redd div komponenter kan ta skade av for høy spenning.

Om jeg var deg ville jeg bestilt en strømforsyning med riktige verdier.
Vis hele sitatet...
Enig i dette
Sist endret av Noxaran86; 14. januar 2014 kl. 20:45.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Volt * Amp er vel Watten om ikke en motstand er oppgitt, derfor jeg skrev watt(VA) siden det var VA som var oppgitt bakpå forsyningen :x Kanskje jeg uttalte meg dårlig her..

Han kan finne en med 2A og 26V å få samme W, men ville ikke skrive at dette er en løsning da jeg er redd div komponenter kan ta skade av for høy spenning.
Vis hele sitatet...
Joda, helt korrekt, men som du sier, med dobbelt så høy spenning kan det være mange komponenter som ikke er laget for å tåle dette.
Sist endret av Zyke; 14. januar 2014 kl. 20:48.
Du skal ha samme spenning, men kan gå opp på både watt/VA og/eller A, så lenge du har minimum det original-forsyningen har.
Er som wanna-b sier. Spenning må være 13VAC, gjør ingenting om den kan levere mer enn 4A. Det er kretsen som bestemmer hvor mye strøm den skal bruke, ikke strømforsyningen.

Watt og VA er ikke helt det samme. Watt gjelder reell effekt, altså effekt som faktisk blir brukt til noe (f.eks. varme). VA sammenfatter både reell effekt og reaktiv effekt. Reaktiv effekt er energi som ikke blir brukt opp, den blir kun lagret. Kobler du en kondensator til utgangen av en transformator vil det ikke forvinne noe energi, kondensatoren vil lades opp, men så sende energien tilbake igjen (reaktiv effekt). For transformatoren spiller det ingen rolle om det er reaktiv eller reell effekt, den må gjøre samme jobben uansett så derfor oppgis effekten i VA.

På bildet du linket står det 120VAC inngang, 13VAC utgang. En enkel transformator vil gjøre denne joben uten at det er nødvendig med andre komponenter.
Åpne den opp og studér innmaten og se om inngangen der går rett inn på en likeretterbro. Da kan den sannsynligvis også drives på likestrøm, kanskje uten modifisering i det hele tatt. Nå for tiden så kan det være enklere å få tak i strømforsyninger som leverer likestrøm.