Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  166 19300
ja, av en eller annen rar grunnn så har jeg blitt veldig intressert i rusmidler det siste halvåret/året. Jeg leker meg med tanken om og ta "det store skrittet" og prøve cannabis, men her har noen hindriger: 1 . Jeg er bare 14 snart 15 år og er litt redd for å gjøre noe jeg kommer til å angre på,2. Er ikke noe spesielt fan av og røyke ting, så vil heller inta det på en alternativ måte. Brownies?,kakkao,olje? Vet ikke. 3. Er også veldig redd for og få noe"dritt" som man kan lese om overalt på forumet. Takker stort for hjelp og tips! Del deres meniger...... hilsen Pyromanic
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, jeg er i utgangspunktet negativ til at folk begynner å ruse seg i den alderen. Var jeg deg ville jeg ventet til jeg ble litt eldre, aller helst myndig. Jeg begynte selv å røyke hasj i femtenårsalderen, og i retrospekt ser jeg at jeg ikke hadde noen forutsetninger for å håndtere rusmidler ansvarlig i den alderen, selv om det i det store og hele gikk bra.
Hvis du er 14 år anbefaler jeg deg å vente. Du har hele livet foran deg og det vil nok komme et bedre tidspunkt å prøve rusmidler på.

EDIT: Ser at Tias sa noe av det samme rett før meg der ja :P
Sist endret av staM; 4. juni 2010 kl. 00:20.
Har du hatt noe tidligere pysiske problemer? eller i nær famillie? isåfall ikke røyk ofte.
Det er ikke noe steg i noen retning å prøve cannabis egentlig det er kommer mere ann på hvordan miljø man er i, cannabis i seg selv skaper ingen trang til sterkere stoffer.
bli vandt med røyken det er en STOR del av kosen.
vent, marihuana gjør visst større psykiske skader midt i puberteten(mener å ha hørt det, har ikke sikre kilder)
Dette er en vurdering du burde ta helt selv. Men det kan være greit å se den store "for" faktoren som er utløsende. Kanskje du ikke klarer å finne en grunn til at du burde prøve, bortsett fra at det er uprøvd? Jeg anbefaler at du ikke prøver på grunnlag av at "alle andre har jo prøvd det". Det er ingen særlig god ide å være stressa når du prøver det uansett, og som du sier; du er redd du kommer til å angre. Ingen ting er kjipere enn å prøve, og å angre 10 minutter senere, og få et lite stressanfall.

Ta avgjørelsen selv, bare du kan ta det rette valget for deg.

Allikevel, min mening; anbefaler ingen å prøve et rusmiddel. Sjansene er større for at det ikke går så bra videre i livet. Ikke det at om du prøver er du garantert å gå til helvete, men du bryter en barriere, og det er mindre gunstig å bryte den barrieren desto yngre du er.
Sist endret av Noorac; 4. juni 2010 kl. 00:25.
Rusmiddelkategorien har ikke stoppet med å lage oppsynsvekkende trådtitler ser jeg...

Min mening er at du venter med å prøve hasj til du kommer ut av lego-stadiet.
Vent så lenge du kan, så minsker du sjangsene for at du blir en av de mange iglene på sosialkontoret som skal ha skattepengene mine.
Sitat av Noorac Vis innlegg
Dette er en vurdering du burde ta helt selv. Men det kan være greit å se den store "for" faktoren som er utløsende. Kanskje du ikke klarer å finne en grunn til at du burde prøve, bortsett fra at det er uprøvd? Jeg anbefaler at du ikke prøver på grunnlag av at "alle andre har jo prøvd det". Det er ingen særlig god ide å være stressa når du prøver det uansett, og som du sier; du er redd du kommer til å angre. Ingen ting er kjipere enn å prøve, og å angre 10 minutter senere, og få et lite stressanfall.

Ta avgjørelsen selv, bare du kan ta det rette valget for deg.

Allikevel, min mening; anbefaler ingen å prøve et rusmiddel. Sjansene er større for at det ikke går så bra videre i livet. Ikke det at om du prøver er du garantert å gå til helvete, men du bryter en barriere.
Vis hele sitatet...
Det er det som er noe av greia. Ingen i vennekresten min driver med rusmidler utenom nikotin, men etter 2 år med lesing på dette forumet så få man jo ikke akuratt noe "strict" forhold til cannabis. Jeg mener 80% mener jo at man skal legalisere det. Jeg er bare veldig fasinert av og utforske mine egene grenser, og jeg tror også at det er noe av poenget ned alderen jeg er i nå.
Du virker såpass voksen mentalt her at jeg tror ikke det er noe problem for deg å prøve cannabis.

Så lenge du ikke ser på cannabis som bare et rusmiddel så skal det gå bra. Det er tross alt så veldig veldig mye mer enn bare noen urter man får seg en rus av.
Noe veldig mange ikke klarer å forstå. Håper du klarer å se hva det egentlig er etter noen kvelder med cannabis, musikk og ikke minst naturen..

Hehe.
Jeg mener ikke dette vondt mot noen inne her på nff, men jeg ville aldri vurdert å prøve cannabis på grunnlag av forholdene folk på nff har til stoffet!(:-P)

Og så over til en relativt ressonert og samfunnsorientert moralpreken; hvis ingen i din vennekrets bruker eller har prøvd cannabis, ikke gjør det du heller. Man røyker ikke alene i din alder, og det er ikke gunstig å skifte miljø eller røyke med dealern sin i din alder.

Anbefaler ikke.
Ville nok venta noen år. Har lett for å gli ut om man blir glad i cannabis i den alderen..
Selv om det alt er nevnt flere ganger så vil jeg på det sterkeste fraråde å prøve cannabis som 14-åring.

Du burde ihvertfall vente til du tipper 18. Hjernen din er på langt nær ferdig utviklet, cannabis-bruk i den alderen er risky med tanke på hjernens videre utvikling.
For øvrig, så tror jeg at selv om mange her på nff er for legalisering, så er de ikke for at 14åringer skal røyke cannabis.

Sett deg heller et mål frem i tiden, og ta vurderinger frem til det målet. For eksempel: på 18årsdagen min skal jeg ta den endelige avgjørelsen om jeg skal prøve cannabis.

Fra du er 0-10år gammel får du en del erfaringer. Fra 10-14 år får du dobbelt så mange erfaringer. Fra 14-18 får du dobbelt av det igjen. Og fra 18-20 det dobbelte av det igjen.

Til tross for at noen ikke liker myndighetene så godt, så er de ikke helt dumme. Og det er en grunn til at mennesker i Norge ikke er myndige før de er 18, nettopp fordi de regnes til å ikke være kyndige til å ta beslutninger av større karakter. Vent med å ta avgjørelsen til du har mer informasjon og flere perspektiver.
Som jeg prøver og si over her så har jeg ikke tenkt til og begynne aktivt med cannabis, men jeg lyst til og prøve ut stoffet så jeg utale meg en personlig mening om rusen og selve stoffet. Også er det nesten siste problemet mitt. Siden ingen i vennekresten min driver med cannabis så har jeg en skummel følelse på at god cannabis er "hard to get", men kanskje dette også er meningen. Jeg prøver og se saken fra forskjellige sider.
Sitat av Forconin Vis innlegg
Selv om det alt er nevnt flere ganger så vil jeg på det sterkeste fraråde å prøve cannabis som 14-åring.

Du burde ihvertfall vente til du tipper 18. Hjernen din er på langt nær ferdig utviklet, cannabis-bruk i den alderen er risky med tanke på hjernens videre utvikling.
Vis hele sitatet...
Vet vi noenting om hva cannabis gjør med hjerner som ikke er ferdig utviklet?

Og statistikk er ikke noe å se på da de fleste som begynner med cannabis i den alderen gjør det av helt feilt grunnlag. Som f. eks det å røyke cannabis bare for å være kul pga det er ulovlig eller pga de som bruker det for å rømme fra hverdagen.

Trådstarter her vil jeg si har en sunn lyst til å prøve cannabis.
Sist endret av Naturgrønn; 4. juni 2010 kl. 01:08.
Prøvde selv Cannabis rundt jeg var 15 år. Det var absolutt ikke noe problem for meg. Hadde lest noen år om stoffet, og satt meg nøye inn i virkningen og slikt. Vil si jeg var såpass oppegående på den tiden at jeg følte jeg hadde kontroll over det. Det hadde jeg også. Satte bare opp klare rettningslinjer for meg selv, som jeg fulgte. Disse anbefaler jeg alle (Spesielt i ung alder) å følge:

- Aldri røyk på dagtid/før du skal møte noen du ikke kan risikere skal vite det
- Aldri røyk når du har noe viktig å gjøre
- Bestem en dato før du prøver, hvor du skal ha en pause uten å røre det i 2-4 måneder
Klarer du ikke følge sistnevnte kan det være en indikasjon på at du lett blir psykisk avhengig av ting, dette er ikke bra.

Ellers er Cannabis er veldig harmløst rusmiddel, så lenge du doserer med måte. Eneste som kan være uvandt de første gangene er følelsen av noia. Veldig viktig å ha kontroll over hodet ditt da, og overbevise deg selv om at alt kommer til å gå bra (som det gjør, hvis du ikke gjør det offentlig). Ellers ville jeg gjort klart litt god frukt, noe potetgull, god musikk og noe morsomt å se på tv/serie/film.

Må også legge til at jeg absolutt ikke anbefaler deg det, da det alltid lønner seg å vente! Forklarte bare hvordan jeg opplevde det, i tillegg til personlige tips til hvordan du best utfører det, hvis du bestemmer deg
Sitat av Crabman Vis innlegg
Prøvde selv Cannabis rundt jeg var 15 år. Det var absolutt ikke noe problem for meg. Hadde lest noen år om stoffet, og satt meg nøye inn i virkningen og slikt. Vil si jeg var såpass oppegående på den tiden at jeg følte jeg hadde kontroll over det. Det hadde jeg også. Satte bare opp klare rettningslinjer for meg selv, som jeg fulgte. Disse anbefaler jeg alle (Spesielt i ung alder) å følge:

- Aldri røyk på dagtid/før du skal møte noen du ikke kan risikere skal vite det
- Aldri røyk når du har noe viktig å gjøre
- Bestem en dato før du prøver, hvor du skal ha en pause uten å røre det i 2-4 måneder
Klarer du ikke følge sistnevnte kan det være en indikasjon på at du lett blir psykisk avhengig av ting, dette er ikke bra.

Ellers er Cannabis er veldig harmløst rusmiddel, så lenge du doserer med måte. Eneste som kan være uvandt de første gangene er følelsen av noia. Veldig viktig å ha kontroll over hodet ditt da, og overbevise deg selv om at alt kommer til å gå bra (som det gjør, hvis du ikke gjør det offentlig). Ellers ville jeg gjort klart litt god frukt, noe potetgull, god musikk og noe morsomt å se på tv/serie/film.

Må også legge til at jeg absolutt ikke anbefaler deg det, da det alltid lønner seg å vente! Forklarte bare hvordan jeg opplevde det, i tillegg til personlige tips til hvordan du best utfører det, hvis du bestemmer deg
Vis hele sitatet...
Takk for gode tips. Ang det med noia så tror jeg at det ikke kommer til å bli noe problem, jeg har veldig god kropskontroll og kan slappe av på et sekund,MEN man vet jo aldri så man burde vel ha det i bakhodet.

Hvis is jeg bestemmer meg for å prøve så skal jeg følge rettningslinijene dine.


Beklager mye skrive feil! I blame my Ipad
its a time for everything, and its called "College"
kjedelig streiting
Som andre her sier ville jeg venta. Det kan skli ut, og det kan fort gå utover skole og liknende på den aldern. Hvis du kjenner få som driver med det, er det også fort gjort å havne i "feil miljø". Om du ikke har foreldre som er litt ute av boksen er de også antagligvis fora opp med en masse propaganda ang stoffet. Og for å si det sånn, så ville jeg heller argumentert med en som var fora med Goebbels sin propaganda enn den propagandaen.

Blir du da tatt betyr det da at du fort vil få mye pes med politiet/barnevern7skole å foreldre. Og ja, da vil du bli påminnet om det ganske så ofte helt til du er 18.

Det er kjipt at det er slik men grisefyll er mer sosialt akseptert enn det dødelige droget cannabis.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Takk for gode tips. Ang det med noia så tror jeg at det ikke kommer til å bli noe problem, jeg har veldig god kropskontroll og kan slappe av på et sekund,MEN man vet jo aldri så man burde vel ha det i bakhodet.

Hvis is jeg bestemmer meg for å prøve så skal jeg følge rettningslinijene dine.


Beklager mye skrive feil! I blame my Ipad
Vis hele sitatet...
Ser du har fått en del svar, men må poste min historie så du får litt ''erfaring''

Første gangen jeg prøvde Cannabis var jeg vel rundt 13 år, jeg kan ikke si jeg angrer. Men jeg er ikke glad for det heller.

Vi var vel en vennegjeng på rundt 6-10 personer som røyka litt av og til, jeg røyka hasj lenge før jeg røyka tobakk!

Var utrolig deilig og morro, var med eldere folk og hadde det drit gøy, til slutt når du begynner og komme inn i miljøet, det er da du sitter litt i saksa.

Jeg gikk fra en vennegjeng til og få kontakter i litt eldere miljø for så og stjele biler til innbrudd og masse annet jeg ikke er så utrolig glad for i dag, som jeg gjerne skulle ha endret på.

Jeg kan ikke si at jeg vet om Cannabis har gjort noe med livet mitt, så klart, har blitt tatt av politiet. Det er ikke noe jeg bryr meg noe om! Jeg kan leve med prikk på rullebladet og fengselsdom ( Om det skal komme i senere tid ). Problemet mitt er familien, jeg er utrolig glad i familien min, å når familien min så ossen dette utvikla seg var ikke det gøy! I ettertid kan jeg se hvordan jeg har ødelagt familien min i en periode. Jeg kunne bli borte i 2-3 dager av gangen og gjøre faenskap med eldere folk ( Jeg hadde 86 dager fravær, å det var nok mye mere en det, men min mor viste ikke hva hun skulle gjøre så hun skrev meldinger til meg, før hun skjønte dette var feil ). Jeg ble sendt bort i en periode på fosterhjem men fikk senere flytte til et familie medlem. For så og flytte hjem igjen.

Først hadde jeg i tankene akkuratt det samme som deg.
Jeg satt og vurderte og prøve Cannabis og gikk inn på Freaforum.nu og begynte og lese. Å fant ut at jeg ville prøve det. Par av vennene mine hadde allerede begynt og røyke, men jeg har alltid hørt ''Røyker du hasj blir du narkoman'' men fant fort ut dette ikke var sant, men det er som flere har sagt før, det er en inngangs port til noe du ikke vil rote deg bort i!

Problemet er miljøet du kommer inn i, som jeg forklarte over her.
Jeg har gått fra og prøve ut Cannabis 1-2 ganger i måneden til og prøve Amfetamin, Ecstasy,GHB , osv! Jeg røyker enda litt hasj i ny og ned! Nå i det siste har det blitt utrolig mye, dette er vel den første dagen på 1 måned jeg skriver i ''Ederu'' tilstand for og si det sånn!

Jeg vil ikke si som mange andre at jeg har ødelagt livet mitt! Jeg er heldig som kom ut av det så tidlig! Hadde det ikke vært for familien min så tror jeg ikke at jeg hadde blitt noe her i verden, kanskje snylte andre på skatten.

Kan vel fortelle litt om hvordan jeg er i dag!
Er nå snart ferdig med ungdomsskolen, snittet mitt har økt betraktlig , jeg har fått jobb. Egentlig alt er mye bedere nå-
Nå ble det utrolig mye, beklager.

Dette ble en veldig rotete post, men håper noen skjønte den.
Sist endret av Rallo Tubbs; 4. juni 2010 kl. 02:06.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Ser du har fått en del svar, men må poste min historie så du får litt ''erfaring''

Første gangen jeg prøvde Cannabis var jeg vel rundt 13 år, jeg kan ikke si jeg angrer. Men jeg er ikke glad for det heller.

Vi var vel en vennegjeng på rundt 6-10 personer som røyka litt av og til, jeg røyka hasj lenge før jeg røyka tobakk!

Var utrolig deilig og morro, var med eldere folk og hadde det drit gøy, til slutt når du begynner og komme inn i miljøet, det er da du sitter litt i saksa.

Jeg gikk fra en vennegjeng til og få kontakter i litt eldere miljø for så og stjele biler til innbrudd og masse annet jeg ikke er så utrolig glad for i dag, som jeg gjerne skulle ha endret på.

Jeg kan ikke si at jeg vet om Cannabis har gjort noe med livet mitt, så klart, har blitt tatt av politiet. Det er ikke noe jeg bryr meg noe om! Jeg kan leve med prikk på rullebladet og fengselsdom ( Om det skal komme i senere tid ). Problemet mitt er familien, jeg er utrolig glad i familien min, å når familien min så ossen dette utvikla seg var ikke det gøy! I ettertid kan jeg se hvordan jeg har ødelagt familien min i en periode. Jeg kunne bli borte i 2-3 dager av gangen og gjøre faenskap med eldere folk ( Jeg hadde 86 dager fravær, å det var nok mye mere en det, men min mor viste ikke hva hun skulle gjøre så hun skrev meldinger til meg, før hun skjønte dette var feil ). Jeg ble sendt bort i en periode på fosterhjem men fikk senere flytte til et familie medlem. For så og flytte hjem igjen.

Først hadde jeg i tankene akkuratt det samme som deg.
Jeg satt og vurderte og prøve Cannabis og gikk inn på Freaforum.nu og begynte og lese. Å fant ut at jeg ville prøve det. Par av vennene mine hadde allerede begynt og røyke, men jeg har alltid hørt ''Røyker du hasj blir du narkoman'' men fant fort ut dette ikke var sant, men det er som flere har sagt før, det er en inngangs port til noe du ikke vil rote deg bort i!

Problemet er miljøet du kommer inn i, som jeg forklarte over her.
Jeg har gått fra og prøve ut Cannabis 1-2 ganger i måneden til og prøve Amfetamin, Ecstasy,GHB , osv! Jeg røyker enda litt hasj i ny og ned! Nå i det siste har det blitt utrolig mye, dette er vel den første dagen på 1 måned jeg skriver i ''Ederu'' tilstand for og si det sånn!

Jeg vil ikke si som mange andre at jeg har ødelagt livet mitt! Jeg er heldig som kom ut av det så tidlig! Hadde det ikke vært for familien min så tror jeg ikke at jeg hadde blitt noe her i verden, kanskje snylte andre på skatten.

Kan vel fortelle litt om hvordan jeg er i dag!
Er nå snart ferdig med ungdomsskolen, snittet mitt har økt betraktlig , jeg har fått jobb. Egentlig alt er mye bedere nå-
Nå ble det utrolig mye, beklager.

Dette ble en veldig rotete post, men håper noen skjønte den.
Vis hele sitatet...

Kjempe fint og høre meningen til en person som er ganske jevn aldrene med meg, jeg ser jo at du har prøvd mye mere stoffer en jeg mest sannsynelig noen gang kommer til å gjøre, det er også veldig lærerikt og høre om historien din så KP for det!
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Kjempe fint og høre meningen til en person som er ganske jevn aldrene med meg, jeg ser jo at du har prøvd mye mere stoffer en jeg mest sannsynelig noen gang kommer til å gjøre, det er også veldig lærerikt og høre om historien din så KP for det!
Vis hele sitatet...
Jo, tusen takk for det.
Jeg hadde aldri i hele mitt liv tenkt på og prøve disse stoffene før jeg heller!

Er bare du blir møt med nye fristelser av og til! Å noen sier ja, andre sier nei!
Vent! 14 år er alt for tidlig! Selv klarte jeg desverre ikke å vente lenger enn til 16-års alderen. Hadde jeg kunnet gjøre om, ville jeg ventet lenger.

Du har en interesse for rusmidler, og det er helt greit. I løpet av livet vil du få mange sjangser til å utforske denne interessen, og på mange måter tilfredsstille din nyskjerrighet. Det er imidlertid viktig å huske på at du ikke har dårlig tid! Du har hele livet forran deg, og kan nyte det som er igjen av barndommen din, før du trer inn i begynnelsen av voksenlivet. Vent til du er ferdig utviklet, mentalt og fysisk sett, og dyrk heller din interesse ved å lese (bøker og på nett), sette deg inn i relaterte fagfelt som kjemi, farmakologi, psykologi, botanikk, filosofi og spiritualitet. På denne måten vil du stille godt forberedt til å utforske ditt eget sinn og rusmidlenes verden, hvios du fortsatt ønsker dette når du blir eldre.
Begynte når jeg var 14 og hasjen gjorde at ungdomstiden min ble den beste! Ingenting er som å sitte med kompiser å ta seg et trekk å le av ingenting i den alderen. Jeg er sluttet med hasj, enkelt og greit fordi jeg ble en slask og gadd aldri noe. Hadde langt hår og skitne lurvete klær + luktet hasj av meg konstant.

Er også motstander av folk som venter med å drikke alkohol til de er 18 år. Å sende en 18-åring på fylla som aldri har rørt alkohol er mye farligere enn en som har drukket alkohol siden han var 14 og kjenner sine begrensninger og vet hva han går inn i.
Sist endret av felix_poker; 4. juni 2010 kl. 10:35. Grunn: Oppfoprdring til bruk av ulovlige stoffer.
Så du bare ignorerer alle fakta som at cannabis kan forstyrre nervesystemets utvikling? Nervesystemet i den alderen er langt fra ferdig utviklet og et stadig kjemisk press på en sårbar hjerne i utvikling har konsekvenser. Du sier selv at du ble en slask, ser du på det som noe positivt?

Å vente med rusmidler (også alkohol) er veldig smart. Man sparer kroppen og hjernen for mye ved å vente til man er litt eldre før man starter.
Siden du ikke er inne i noe miljø der du kan skaffe hasj så betyr det at du må skaffe deg nye bekjente og miljøet rundt ulovlige rusmidler er ofte svært lite gunstig, særlig for 14åringer. I tillegg til de andre argumentene i tråden her, så kan du regne med mye pes hvis du skulle bli tatt. Å hindre at 14årniger ruser seg og/eller havner i kriminelle miljøer er en prioritert oppgave for politiet, skolen og samfunnet ellers.

Selv om mange her, meg inkludert, er for en legalisering betyr ikke det at 14åringer skal få muligheten til å røyke seg fjerne. Det betyr å sette en aldersgrense, få kontroll av utsalgssteder og behandle det på lignende måte som vi i dag gjør med alkohol.

Hvis du har lest her på forumet i 2 år så har du vel en viss oversikt over hvilke brukere som har peiling og hvilke som ikke har det.
Sist endret av Mith; 4. juni 2010 kl. 09:22.
En kompis av meg var slik som deg - "ville bare prøve, har god kontroll, jada, går bra."
Endte med at han strøyk videregående, fikk prikk på rullebladet osv.

Jeg ser ikke poenget med å ruse seg på denne måten. Greit, jeg drikker på fest, men ikke noe mer. Klarer meg fint uten. Haha.

Hvorfor vil du begynne med noe sånt? Hvis du verken sliter eller vil unslippe noe?

Lurer nå jeg på.
Tror du virkelig alle som ruser seg gjør det fordi de enten sliter eller vil slippe unna noe? Hva sliter du med, siden du drikker på fest?
Sitat av Outier Vis innlegg
Er også motstander av folk som venter med å drikke alkohol til de er 18 år. Å sende en 18-åring på fylla som aldri har rørt alkohol er mye farligere enn en som har drukket alkohol siden han var 14 og kjenner sine begrensninger og vet hva han går inn i.
Vis hele sitatet...
Dette er noe av det dummeste jeg har lest på nFF, ever. Hvorfor er en attenåring som er på fylla for første gang mer utsatt for problemer enn en fjorteåring som er på fylla for første gang? Sammenlikningen din henger ikke på greip!
Sist endret av felix_poker; 6. juni 2010 kl. 02:17.
Sitat av Mith Vis innlegg
Siden du ikke er inne i noe miljø der du kan skaffe hasj så betyr det at du må skaffe deg nye bekjente og miljøet rundt ulovlige rusmidler er ofte svært lite gunstig, særlig for 14åringer. I tillegg til de andre argumentene i tråden her, så kan du regne med mye pes hvis du skulle bli tatt. Å hindre at 14årniger ruser seg og/eller havner i kriminelle miljøer er en prioritert oppgave for politiet, skolen og samfunnet ellers.

Selv om mange her, meg inkludert, er for en legalisering betyr ikke det at 14åringer skal få muligheten til å røyke seg fjerne. Det betyr å sette en aldersgrense, få kontroll av utsalgssteder og behandle det på lignende måte som vi i dag gjør med alkohol.

Hvis du har lest her på forumet i 2 år så har du vel en viss oversikt over hvilke brukere som har peiling og hvilke som ikke har det.
Vis hele sitatet...

I tillegg til å havne i "kriminelle miljøer" vil du som 14-åring måtte finne noen som er villige til å selge til en 14-åring. Noe som igjen vil plassere deg blant de som virkelig gir faen og har null sperrer.

Som 14-åring uten jevnaldrende som får fra f.eks bror o.l vil du måtte oppsøke personer som da tydeligvis ikke har vett nok til å ikke selge til kids. Personer som igjen (etter egen erfaring) er personer du virkelig IKKE vil heng med og som fort kan finne på å prøve å lure i deg hardere drugs. Selv om man kanskje ikke tror det så er det normalt rimelig hard selvjustis i miljøet på det å selge til barn. (Ja, du er fremdeles et barn, selv om det kanskje ikke føles slik.)

Finn på noe gøy med venner, kjør snowboard, ligg i sola, lek i vannet. Men vent til du er minst 18 med å prøve rusmidler, tro meg, du vil være glad for det i etterkant.

Som felix så pent sier, du har ikke dårlig tid, du kan fint vente i 4 år og bruke ungdomstida på noe fornuftig/sosialisere/osv.

Jo mer livserfaring du skaffer deg før du prøver rusmidler jo mindre sjangs er det for at ting skal gå galt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Tror du virkelig alle som ruser seg gjør det fordi de enten sliter eller vil slippe unna noe? Hva sliter du med, siden du drikker på fest?
Vis hele sitatet...
De som ruser seg med noe som ødelegger deg over en lengre periode, så tror jeg det, ja. Alkohol gir deg ikke schizofreni, det gjør deg ikke psykisk syk. Ekstrem bruk av alkohol gir det selvsagt negative effekter, er ikke det jeg prøver å si. Men cannabis er faktisk verre, lengre bruk gjør deg faktisk steril, så greit hvis du ikke har noen planer om å videreføre din generasjon, greit hvis du vil ende opp som en enslig kar som må ta en rød, blå og svart pille hver dag.

Jeg snakker av erfaring fra familie.

Jeg sier ikke at ALLE som ruser seg med cannabis blir hekta og psykisk syke, men risken er der, så hva er poenget? Det jeg mente var at noen øl på fest også gir deg et godt humør. Hvorfor sitte 4-5 stykker i en sofa og le av de rosa elefantene når du kan være sosial på en fest og møte litt andre mennesker....

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette er noe av det dummeste jeg har lest på nFF, ever. Hvorfor er en attenpring som er på fylla for første gang mer utsatt for problemer enn en fjorteåring som er på fylla for første gang? Sammenlikningen din henger ikke på greip!
Vis hele sitatet...
Klarer du ikke å se for deg forskjellen?

Hvis man begynner smått som en 14 åring, altså 4-5 øl på en fest. (Man tar det som regel litt roligere.)

Eller som en 18 åring, man kjøper seg noen flasker med 22% og heller ned fordi man tror at man tåler allverden fordi man er "myndig". Det ender opp med en gratis tur med ambulansen, wooh, kjempemorro!
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Som jeg prøver og si over her så har jeg ikke tenkt til og begynne aktivt med cannabis, men jeg lyst til og prøve ut stoffet så jeg utale meg en personlig mening om rusen og selve stoffet. Også er det nesten siste problemet mitt. Siden ingen i vennekresten min driver med cannabis så har jeg en skummel følelse på at god cannabis er "hard to get", men kanskje dette også er meningen. Jeg prøver og se saken fra forskjellige sider.
Vis hele sitatet...
Hva syntes vennene dine om dette da ?
Jeg syntes absolutt du burde vente, i den alderen er det såpass enkelt for å havne i feil miljø, noe som bare vil være ødeleggende for deg.
Dropp det, iallefall til du blir eldre.
Huff Superthermal, noen ganger så lurer jeg på hvorfor jeg gidder legge opp til slike innlegg. Du rører sammen argumentene dine til en suppe av propaganda, synsing og personlige meninger og det gidder jeg ikke bruke tid på å debunke. Du får lese litt om temaene du uttaler deg om.
Det kan jo hende mamma tar feil når hun sier at hasj er livsfarlig.
Sist endret av Mith; 4. juni 2010 kl. 11:19.
Jeg prøvde hasj først da jeg var 16, pga nysgjerrighet og muligens litt gruppepress. Etter det begynte jeg å skulke skolen og røyket dagen lang med en kompis, uten å tro at det ville få konsekvenser siden jeg bare skulket "1 dag" et _par_ dager, og et _par_ dager til. Amfetaminmisbrukere begynte til slutt å henge med oss også, og selvfølgelig fikk de svake lille meg til å prøve. Det var tross alt kjedelig å være stoner rundt en haug med speed-freaks, og jeg følte jeg heller ikke hadde rett til å gå tilbake til gamlegjengen min som jeg ditcha til fordel for dem. Så jeg ble glad i fart. Og det angrer jeg noe sykt på, for jeg får fort noia x)

Det er miljøet som er farlig, ikke hasjen (etter min liberale mening). Og har du først prøvd dop, så har du ikke noe hindring neste gang sjansen kommer heller. Og det er alltid artigere å henge med folk som "forstår deg", og røyker med deg, i forhold til de av vennene dine som kanskje ikke røyker. Hasj åpner døren til nye rusmidler, og du får som oftest en mer liberal mening til alt dop så lenge de andre har det også.
Sist endret av sanigurosu; 4. juni 2010 kl. 11:22.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Du virker såpass voksen mentalt her at jeg tror ikke det er noe problem for deg å prøve cannabis.
Vis hele sitatet...
Skjerp deg............ Han er 14 år for faen..

Selv er jeg sjeleglad for at jeg ikke tok min første blås før jeg var 19 år...

Man blir lett veldig glad i hasj, og du sier faen ikke til en 14-åring at det er null stress selv om han virker voksen for alderen.
Sitat av sanigurosu Vis innlegg
Det er miljøet som er farlig, ikke hasjen (etter min liberale mening).
Vis hele sitatet...
Nja, hasj kan sikkert være farlig på andre områder enn miljøet også. At personer som røyker mye forandrer personlighet finnes det ufattelig mange eksempler på og jeg ser helst at unge midt i puberteten ikke utsettes for enda mer forandring enn de alt gjennomgår.

Det er veldig mangelfull forskning på området så inntil vi vet mer om skadevirkningen ved å røyke hasj i så ung alder så anbefaler jeg å holde seg unna.
Sist endret av Mith; 4. juni 2010 kl. 11:28.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette er noe av det dummeste jeg har lest på nFF, ever. Hvorfor er en attenpring som er på fylla for første gang mer utsatt for problemer enn en fjorteåring som er på fylla for første gang? Sammenlikningen din henger ikke på greip!
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstod posten tenkte han på at det var farligere å sende en 18 åring som aldri har drukket før på fest, en å sende en 18 åring som har drukket siden han var 14 og kjenner sine begrensninger. Så slik jeg forstod det var det ikke en sammenligning mellom en 18-åring og en 14-åring. Mulig jeg er på bærtur, men jeg synes fremdeles om det var dette han mente, at han er helt på jorde.
Sitat av staM Vis innlegg
Slik jeg forstod posten tenkte han på at det var farligere å sende en 18 åring som aldri har drukket før på fest, en å sende en 18 åring som har drukket siden han var 14 og kjenner sine begrensninger. Så slik jeg forstod det var det ikke en sammenligning mellom en 18-åring og en 14-åring. Mulig jeg er på bærtur, men jeg synes fremdeles om det var dette han mente, at han er helt på jorde.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod hva han mente, men sammenlikningen er jo ekstremt dårlig, iom. at han utelater risikoen personen utsetter seg for ved å drikke når han er 14 (og 15, 16, 17).

At det er tryggere å hoppe i fallskjerm for en attenåring som har gjort det før og kan det, enn å kaste en random attenåring ut av et fly med en fallskjerm, er helt riktig. At dette skulle være et godt argument for å kaste fjortenåringer ut av et fly med en fallskjerm og null instruksjoner, er for meg uforståelig. En gang må være den første, og jo eldre du er når dette skjer, jo mer skikket er du til å håndtere situasjonen.
Viser ikke noe studier av noe slag (husker ikke hvilken artikkel) at hjernen ikke er fult utviklet ennå i den alderen? Da vil det vel ha en større innvrikning tror jeg, enn om du venter til f. eks 18 elsn...

Uansett, uten å skulle være en kjepp i hjulet / party pooper, så vil jeg anbefale deg å vente med det. En av årsakene er at mens man blir eldre og modnes (starter å ligne mer på voksne), så har man ofte gjort seg formeninger om ting, hatt erfaringer osv, som gjør at et slikt "viktig" valg kan bli bedre utført. Simpelt enn fordi de er mer bevisste på hva de faktisk gjør fordi de har mer livserfaring... Uansett ser man jo at hasj ikke akkurat bidrar til at unge skal "utvikle seg" om de røyker det i ung alder - tvert om. Uansett, syns ikke jeg er noen besserweisser (eller hva det heter), men jeg ventet selv til jeg var 18 (eller gjorde det ikke før jeg var 18 fordi det ikke falt meg inn å gjøre det før da...), og fordi jeg ikke hadde tatt det før da, så forsto jeg også hvor avgjørnde det kan være. Får en litt større respekt til cannabis syns jeg
Ettersom mange her har sagt mye bra, vil jeg bare tilføye til deg, unge trådstarter, at hasjen du får kjøpt er noe du egentlig ikke vil røyke.

Greit nok, du kan bli litt småskev, men ekte cannabisrus kommer du overhodet ikke til å oppnå med importert marokkansk soapbar-hasj.

Dyrk deg heller en plante eller tre hvis du flytter på hybel etter ungdomsskolen.

Husk, livet er jævlig langt.
røyker daglig selv å har lest masse ..1 du er alt får ung enda å 2 vent etter puberteten sidn jeg har lest at å røyke thc kan stoppe utvikklingen a puberteten mens du har thc i blodet (ikke bare når du røyker men så lenge det kan spores i kroppen)
Sitat av Superthermal Vis innlegg
De som ruser seg med noe som ødelegger deg over en lengre periode, så tror jeg det, ja. Alkohol gir deg ikke schizofreni, det gjør deg ikke psykisk syk. Ekstrem bruk av alkohol gir det selvsagt negative effekter, er ikke det jeg prøver å si. Men cannabis er faktisk verre, lengre bruk gjør deg faktisk steril, så greit hvis du ikke har noen planer om å videreføre din generasjon, greit hvis du vil ende opp som en enslig kar som må ta en rød, blå og svart pille hver dag.

Jeg snakker av erfaring fra familie.
Vis hele sitatet...
Seriously? Da skal man røyke mye as:P

Sitat av Superthermal Vis innlegg
Jeg sier ikke at ALLE som ruser seg med cannabis blir hekta og psykisk syke, men risken er der, så hva er poenget? Det jeg mente var at noen øl på fest også gir deg et godt humør. Hvorfor sitte 4-5 stykker i en sofa og le av de rosa elefantene når du kan være sosial på en fest og møte litt andre mennesker....
Vis hele sitatet...
Et enkelt svar på det er at det finnes veldig mange forskjellige typer mennesker der ute. Noen liker fest med alkohol, andre liker film og hasj, andre begge deler...Det er alltid en risiko for å bli alkoholiker/drikke seg i hjel/sloss/fyllekjøre osv når man drikker, men ja, den psykiske sykdommen ved cannabisbruk er et større problem i dagens samfunn..??


Sitat av Superthermal Vis innlegg
Klarer du ikke å se for deg forskjellen?

Hvis man begynner smått som en 14 åring, altså 4-5 øl på en fest. (Man tar det som regel litt roligere.)

Eller som en 18 åring, man kjøper seg noen flasker med 22% og heller ned fordi man tror at man tåler allverden fordi man er "myndig". Det ender opp med en gratis tur med ambulansen, wooh, kjempemorro!
Vis hele sitatet...
Wow! Jeg tror ikke jeg har lest noe mer lættis på nff før:P Gratulerer!

Poenget er at en 14 åring som drikker en hel flaske sprit ikke tåler det fysisk eller psykisk... og, ungen er jo for ung til å ha nok selvinnsikt til å forstå på en enkel voksen måte at det er uansvarlig å gjøre slikt!

Enten så drikker du deg veldig full/dritings osv, eller så drikker du heller lite. Kjenner ikke til tilfeller av unge som drikker som ikke deler alle flaskene og drikker mye mye mer enn de tåler... Erfaring er bra ja! - men det du sier henger ikke på greip. Det sier seg selv at det ikke er snakk om erfaring, men om uansvarlig bruk som flere angrer på i ettertid.
Ser du er litt skeptisk og redd for hva som kan skje. Vent til du er helt klar for det, det er et ganske stort skritt egentlig . Jeg skal ikke si noe på alderen siden jeg var yngre når jeg begynnte å røyke. Men for all del vurder nøye. og tenk på hvilken problemer det kan ha for deg og familien din. Du vet alldri hvor ofte du begynner å røyke, så ver forsiktig. Jeg har selv havnet i masse trøbbel med familie og politi og det er ikke gøy å sitte med kjøp salg og bruk på rullebladet når du er 16.
jeg støtter teorien til en kompis av meg:

vi nordmenn (skandinavere) _må_ drikke oss til mot for å ta kontakt med ukjente mennesker på fest.
han er ofte i utlandet, og ser at drikkekulturen der nede (kombinert med rusfrie og kontaktsøkende mennesker) såklart er annerledes, men så mye mye bedre enn oss nordboere.
folk rister på hodet når en skandinaver kommer til den lokale puben dems. de vet hva som skjer.

vi flykter vel ikke fra noe når vi drikker, vi flykter til unnskyldningene (det er lettere å bli kjent med andre mennesker, drikker for å være sosiale, kose oss etc.)

vi er vel så redde for å få avslag at vi må fylle oss med "mot", noe jeg personlig synes er leit (basert på de som drikker waaay much for å kunne holde en liten samtale med noen.)
selv prøver jeg å holde meg til "less is more" teorien, og har så langt gått greit


btw, ikke prøv rusmidler før du er russ evt (19 årene ish.)
jeg gjorde dette selv, dog med variabelt resultat, men er glad for at jeg ventet så lenge (kombinert med å lese på erowid siden jeg var 16-17 år. bare lese, ikke røre )
Sist endret av Tommen_; 4. juni 2010 kl. 14:50.
Sitat av Superthermal Vis innlegg
Men cannabis er faktisk verre, lengre bruk gjør deg faktisk steril
Vis hele sitatet...
Hvordan skulle dette skje? Hvilke mekanismer skulle føre til sterilitet? Kan du vise til kilder som bekrefter denne høyst tvilsomme påstanden?
Sitat av Superthermal Vis innlegg
Klarer du ikke å se for deg forskjellen?

Hvis man begynner smått som en 14 åring, altså 4-5 øl på en fest. (Man tar det som regel litt roligere.)
Vis hele sitatet...
Roligere? Påstår du at 14 åringer som drikekr oppfører seg roligere enn 18 åringer som drikker? Hva begrunner du dette med? All erfaring og forskning tyder på at det er tryggere å vente til man er 18 år meg å innta alohol. Tror du ikke aldersgrensen har noe fundament?
Master debater
Dekilaz's Avatar
Jo tidligere man begynner med cannabis, og jo mer man røyker i ung alder, dess større er sjansen for å utvikle schizofreni senere (typisk i alderen 25-30 år). Med andre ord blir riskikoen mindre for hvert år man utsetter sin debut med cannabis. Og det er også verdt å legge merke til at man ikke blir umiddelbart schizofren, men at dette er noe som kommer mange år senere.

Ettersom schizofreni er en særdeles belastende og livsvarig sykdom, så er det lurt å redusere risikoen så godt man kan ved å ta enkelte åpenbare forholdsregler. Det å vente med å bruke cannabis er sånn sett en no-brainer.
Cannabis som 15/16 åring har ført meg til psykolog, så jeg vil råde deg til å VENTE Ikke noe gøy med mentale prblemer.
Og til Superthermal: Alkohol gir deg ikke Schizofreni og det gjør ikke Cannabis heller. Men BEGGE deler kan utløse den hvis den ligger latent.
Jeg var gjennom så mange av disse argumentene for rundt et halvt år siden. Jeg er seksten sjæl, røyker , og alt går greit. Jeg er klar over eventuelle psykiske konsekvenser, men vil faktisk være så kontroversiell som å foreslå at du ikke stoler på noen som ikke kan vise til kilder. Og sett deg mål som det har blitt sagt. Måten mange setter opp alkohol mot cannabis tyder på blindt hat mot stoffet, og mange er ikke oppmerksomme på hva de faktisk putter i seg når det kommer til alkohol(Alkohol er en gift osv. osv.). Gidder ikke utdype noe særlig mer, men mitt forslag er å vente til videregående, da slipper du kanskje stress med å komme inn i scetchy miljøer osv(De fleste miljøer er vel ganske safe akkurat på cannabis-fronten, men tenker at det blir lettere hvis det er folk som røyker rundt deg). Jeg gidder ikke å sitte her og holde moralpreken osv, da jeg rett og slett synes det er et stoff som har skapt mye færre problemer for meg enn alkohol, som mange i din alder og yngre inntar i store mengder. Og til slutt, jeg ville ikke latt et forum tatt avgjørelser for meg. Les rapporter, artikler, ta en titt på sikre statistikker osv! Dette er mine forslag og meninger. Alt er forsåvidt opp til deg. Lykke til med valget!
3 kompiser av meg bestemte seg for å teste ut hasj/marijuana for omtrent ett halvt år siden. Det gikk fra pittelitt(1g hver 3-4 mnd) til mye på ganske kort tid(3 g 3 dager i uken).

En dag satt de seg ned i hagen for å røyke uvitende om at faren glømte noe når han dro på jobb.

20 minutter senere fant faren sønnen sin og 2 kompiser stein som faen i hagen.

Dere kan bare tenke dere hvilke konsekvenser det fikk...

De var/er forresten 14 år...
Cannabis kan ha en skadelig effekt på minne-funksjoner i hjernen (cannabinoid-reseptorer i hippocampus og prefrontale bark-områder (Riedel & Davies, 2005)), samt interagere med et individs genetiske predisposisjon for psykose (Fergusson, Horwood, & Ridder, 2005). Dette er en korrelasjonell sammenheng og kan samtidig indikere et forsøk på selv-medisinering mot schizofreni (Linszen, 1994).

Studien til Fergusson, Horwood og Ridder fant en nesten dobbelt så stor risiko for psykotiske symptomer i de under 25 år som brukte cannabis daglig.

Yess, så har du en familiehistorie for psykologiske lidelser bør du styre unna