Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5288
Veldig liten bedrift som har behov for å dele lister med brukerkontoer/passord samt litt generell info / instrukser med resten av lederene. Må være brukervennlig og helst litt trygt.

Nå har vi alt på excel fil men den kan vi ikke sende rundt på mail da det kommer til å bli kluss.

Er helt grønn på dette.
Forslag?
Enkleste hadde vell vært nesten samme løsning, bare bruke Google excel.

Da kan du styre hvem som kan forandre og se.
sjekk ut dette:

https://thycotic.com/products/secret-server/

aner ikke hva det koster
Det som er veldig vanlig er å bruke keepass (https://keepass.info/) det er gratis og sikkert. Ellers er jo google sheets også et godt alternativ, som nevnt over her.
https://www.lastpass.com/business-password-manager bruker jeg til mine personlige kontoer, de har også en versjon for businesser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lastpass.

Du kan styre tilgang, du har logger, og du slepp å tenke på backup. Koster peanuts per bruker i året. Å hoste ei løysing sjølv og sørge for recoverymuligheter og alt slikt er garantert dyrare.

Det sagt er best practice personlege kontoer på mest mogeleg...
Sist endret av vidarlo; 23. mai 2018 kl. 17:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
27 0
Takk for info folkens.
Valget falt på Lastpass.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg ville aldri i livet betrodd passordene mine til en bedrift som utvikler proprietær software.

LastPass har en omfattened historie med sikkerhetsbrudd - https://en.wikipedia.org/wiki/LastPass#Security_issues

Hele konseptet ved å la en eller flere sentrale servere oppbevare sensitiv informasjon (som passord) er utrygt.

Selv bruker jeg KeePassXC. Hvorfor?

> KeePassXC er gratis.
> KeePassXC's kildekode er offentlig i motsetning til LastPass' kildekode som er skjult.
> KeePassXC fungerer lokalt: dvs. uten internettilgang eller avhengighet av servere.
> KeePassXC funger både med og uten nettleser.
> KeePassXC lagrer ikke bare passord, men også brukernavn, lenker, annen informasjon, private krypteringsnøkler og andre type filer. Det er ingen begrensingner på hva slages, hvor mange eller hvor store filer du kan lagre.
> KeePassXC har en innebygd passordgenerator. Det er mulig å generere passord på en hvem som helst lengde, med (eller uten) små & STORE bokstaver, tall (0-9) og symboler (!¡"@#$¤½%½&¥/{([)]}±=?_:;,.-'+|><).
> KeePassXC lagrer all informasjon i kryptert format (AES-256). Det trengs enten ett passord, nøkkelfil eller begge for å åpne en kryptert database.
> KeePassXC fungerer på de fleste platformer (Linux, MacOS og Windows).
Sist endret av iBleedButter; 16. juni 2018 kl. 22:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Til gjengjeld handterer ikkje KeePass deling eller backup.

Det må du ordne sjølv. Elles så har Lastpass lagring av både brukernavn, passord og andre tekststrenger du har lyst til å oppbevare. Det har innebygd passordgenerator, som iallefall støtter opp til 255 tegns strenger, og informasjonen er kryptert i lagra form (med passphrase som nøkkel). Det funker og på alle platformer.

Viare har ikkje akkurat lastpass hatt ekstremt dårleg sikkerhetshistorikk. Det var ein feil i chrome-extensionen som var rimeleg stygg; elles har det stortsett vore mindre alvorlege problem, og - dei har vorte lappa fort. Fordelen med serverbasert kode er at det kun må fiksast ein plass - og brukaren treng ikkje gjere noko.

I tillegg har lastpass tilgangslogger, som viser kven som har aksessert kva. AAA er ofte viktig i businessammenheng...

Det er to ulike produkt, som passer i ulike situasjoner. For SMB som må dele passord mellom brukarar gir veldig fort lastpass meir meining enn keepass, ettersom du slepp å dille med backup og deling sjølv.

Privat bruker eg lastpass, nettopp for å sleppe å dille med backup, og ha ting synkronisert. I jobbsammenheng er sjappa stor nok til å ha rutiner for det.
Sist endret av vidarlo; 16. juni 2018 kl. 23:33.
Et annet alternativ er Passwordstate. Da får man passordene inhouse på en egen server
Det første vi må vite er hvilken bransje dere er i og hva slags type kontoer login infoen er til.

Det vil naturligvis stilles forskjellige krav til oppbevaring og deling av kontoer som feks inneholder sensitiv informasjon kontra bedriftens Coop-kort.

Google docs/drive løser nok dine problemer.