Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2189
Hei! Jeg går tredje året på VGS og har ingen kunnskaper om html, css etc. Men på fritiden driver jeg med hjemmesider, startet 2 stk som jeg tjener penger på. Outsourcer alt av koding, design etc og skriver noen artikler myself. Har egentlig veldig lyst til å lære meg å bruke Photoshop CS4, illustrator osv i tillegg til html, css, php. Slik at jeg kan designe mine egne hjemmesider, lage egne programmer osv. Hva slags universitetslinjer kan dere anbefale da? Eller burde jeg egentlig ha gått Media og kommunikasjon på VGS?
Høgskolen i Gjøvik starter opp en bachelor i webdesign i 2012. Rettet mot html, css, php, js, mysql etc.
Tror ingen universitetslinjer driver med praktisk bruk av Photoshop... Kan man ikke ta doktorgrad i det, underviser de ikke i det. Men Høgskole er nok et bra tips.
Litt av problemet med slike linjer blir ofte at det du lærer på skolen, ikke alltid gjennspeiler arbeidslivet i prasis - i likhet med mange andre utdanninger. Spesielt innen webutvikling kommer det så mye nytt, og endres bransjen såpass fort, at innen det er et studie tilrettelagt, så er det kommet noe nytt du må kunne.

Men ja, du kan nok lære mye grunnleggende innen webutvikling på skolen, men det beste du kan gjøre er å lese rundt på nettet, prøve og feile og lære mest mulig på egenhånd. Ikke minst må du ha en brennende interesse for faget - ellers kommer du aldri til å bli god.
NITH er en høyskole i Oslo som har flere fag som tar for seg Webdesign og litt programmering. Selv går jeg Digital Markedsføring og har lært en del CSS, HTML, etc. Men de tilbyr også et fag som heter Interaktivt Design som nesten bare fokuserer på Web.
http://nith.no/bachelor/studieprogra...raktivt-design
Lær deg det på egenhånd først uansett om du skal gå en webutviklings-linje eller ikke. Var på HIG på onsdag denne uken og var på en presentasjon av webutviklings-linjen. De viste frem en oppgave de driver med det siste året og en eksamensoppgave fra det første året, og nivået på oppgavene var såpass lavt at man fint kan klare det på egenhånd på en måned.

Jeg lærte meg HTML og CSS på en helg når jeg var syk, og brukte HTML- og CSS-tutorialen på www.tizag.com.
Jeg hadde likevel litt problemer med å skjønne meg på hvordan CSS fungerte, men etter å ha sett "CSS Noob to Ninja" skjønte jeg plutselig alt. Den koster egentlig penger, men den ligger ute på diverse sider hvis du googler litt.

Etter du har lært deg det grunnleggende er det bare å lage sider til du kan det godt. Det tar ikke lang tid før du ser hvordan en side er kodet bare ved å se på designet, og da går alt av seg selv designmessig. Etterhvert som du lager websider er Javascript (evt. jQuery) og PHP språk du burde se på. Javascript kan brukes til mye, og det er omtrent som CSS på steroider når det gjelder design. Du kan også lage funksjonalitet med Javascript + veldig interaktive sider.
PHP er språk som brukes til å lage dynamiske sider (f.eks. en nettavis hvor du poster nyheter, forum, sosiale medier og alt annet som bruker en form for CMS, databaser og login-systemer osv.).

Du må uansett være forberedt på en del prøving og feiling, og du vil også hate internet explorer over alt på jord etter du har begynt med litt mer avansert CSS. Det beste tipset mitt er å lære seg grunnleggende HTML, grunnleggende CSS og fokusere mest mulig på å lære seg hvordan divs i HMTL og floats i CSS fungerer sammen. Floats var det jeg hadde størst problemer med å skjønne, men når jeg først fant ut hvordan det fungerte var plutselig alt som har med design på sider kjempelett. Styling er det letteste og du burde vente med å sette deg inn i det til du kan lage selve layouten på siden med divs i HTML, marginer/padding og floats, for når det oppstår feil i designet er det i 99% av tilfellene layouten på siden som blir feil.
Anbefaler denne artikkelen før du starter på en it-utdannelse:
http://www.reddit.com/r/science/comm...who_start_out/

De smarte finner kjapt ut at IT og realfag ikke den beste veien å gå. Lønningene er OK, men ikke noe spesielt. Status kan nok variere litt, men er vel ikke spesielt høy. Bransjen er full av cowboy-arbeidsgivere og kollegaer som ikke eier snøring.
Etter fylte 40 må du inn i ledelse eller starte opp eget. Alternativet er å miste jobben til fordel for nyutdannede som koster mindre.
Sitat av gorm Vis innlegg
De smarte finner kjapt ut at IT og realfag ikke den beste veien å gå. Lønningene er OK, men ikke noe spesielt. Status kan nok variere litt, men er vel ikke spesielt høy. Bransjen er full av cowboy-arbeidsgivere og kollegaer som ikke eier snøring.
Etter fylte 40 må du inn i ledelse eller starte opp eget. Alternativet er å miste jobben til fordel for nyutdannede som koster mindre.
Vis hele sitatet...
Tullball
Westerdals eller lær deg på egenhånd. Det meste annet er bare tull. Om du vil ha tryggheten en utdannelse gir deg i bunn, vurder informasjonvitenskap.
Tenkte jeg skulle utdype litt mer enn jeg gjorde i forrige innlegg

Sitat av gorm Vis innlegg
Lønningene er OK, men ikke noe spesielt.
Vis hele sitatet...
Lønningene for dem med IT og/eller realfagsutdanning varierer vel like mye som for alle andre. Folk med hovedfag i biologi kan ende opp med å mate fisk på en sjøfarm, og det er ikke særlig godt betalt. Er du i IT-bransjen derimot, og er dyktig, er du garantert en god lønning.

Sitat av gorm Vis innlegg
Status kan nok variere litt, men er vel ikke spesielt høy.
Vis hele sitatet...
Status? Hva har det med saken å gjøre? Derimot gir en IT/realfagsutdannelse innpass til et yrke og muligheter for et givende og interessant arbeidsliv. Om du er interessert i faget altså. Jobben er halve livet for de fleste, og da gjelder det å velge noe som gir mer enn penger og status.

Sitat av gorm Vis innlegg
Bransjen er full av cowboy-arbeidsgivere og kollegaer som ikke eier snøring.
Vis hele sitatet...
Cowboy-arbeidsgivere finner du i alle bransjer. Min erfaring er at IT-bransjen er full av idealistiske og sympatiske arbeidsgivere. Og om du har et snevert syn på mennesker, og ikke forstår at vi alle er forskjellige, så vil du også finne en haug med kollegaer uten snøring uansett bransje. Folk i IT og realfags-bransjen (om det går an å kalle det det) vil generelt sett jobbe sammen med høyt utdannede mennesker som ofte brenner for faget sitt. Å finne gode kollegaer er ikke vanskeligere her enn andre steder.

Sitat av gorm Vis innlegg
Etter fylte 40 må du inn i ledelse eller starte opp eget. Alternativet er å miste jobben til fordel for nyutdannede som koster mindre.
Vis hele sitatet...
Det tar 30 år med praktisk erfaring og kontinuerlig læring å bli en virkelig god programmerer (eller ekspert på et hvilket som helst annet område). Å kaste bort denne erfaringen ville vært dumt. Å plassere erfaringen i ledende stillinger er ikke så dumt, og positivt for alle andre. Men det er ingenting i veien for å fortsette "på gulvet" til du er 80, sålenge du henger med, og fortsetter å fornye deg - hvilket er mulig! Nyutdannede koster mindre fordi de kan mindre, er mindre produktive, og leverer dårligere resultater.

Ja, det finnes nok endel steder som ikke bryr seg så mye om kvalitet, og som foretrekker billig arbeidskraft. Men der ønsker du aldri jobbe likevel.

Sitat av gorm Vis innlegg
De smarte finner kjapt ut at IT og realfag ikke den beste veien å gå.
Vis hele sitatet...
Kraftig påstand uten noen form for empiri. Som sagt: Tullball!
Sist endret av tormaroe; 6. november 2011 kl. 18:25.
Sitat av Opous Vis innlegg
Høgskolen i Gjøvik starter opp en bachelor i webdesign i 2012. Rettet mot html, css, php, js, mysql etc.
Vis hele sitatet...
Er ikke Medieteknologi-linja så og si ren webutvikling?
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Tullball
Vis hele sitatet...
Det er et rykte som går at alle ingeniører i privatlivet enten går inn i ledelse eller mister jobben når de er 40, men dette er ikke veldig sant i Norge - men er ut i fra det jeg har hørt mer en sannhet i USA. I Norge er det en stor trend at bedrifter satser på kursing og at de ansatte skal tilegne seg nye kunskaper; og de vil derfor ikke være "gammeldagse" når de er 40.
Sitat av etse Vis innlegg
Det er et rykte som går at alle ingeniører i privatlivet enten går inn i ledelse eller mister jobben når de er 40, men dette er ikke veldig sant i Norge - men er ut i fra det jeg har hørt mer en sannhet i USA. I Norge er det en stor trend at bedrifter satser på kursing og at de ansatte skal tilegne seg nye kunskaper; og de vil derfor ikke være "gammeldagse" når de er 40.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke er interessert i kontinuerlig læring i dette yrket vil du være gammeldags når du fyller 25, ikke 40.

Det er ikke mange årene til jeg er 40 selv, og jeg har fortsatt veldig mye igjen av "utdannelsen" min for å si det sånn. Når man er 20 tror man ofte man kan alt, når man nærmer seg 40 innser man at man nesten ikke har lært noen ting enda. Personlig skal jeg programmere til jeg forlater denne verden.

Husk også at selv om det kommer til mye nytt, så programmerer vi i dag basically på samme måte som på 50-60-tallet. Vi itererer, tar logiske avgjørelser, og tilordner verdi. Innpakningen endrer seg stadig, men ikke så mye som man skulle kunne få inntrykk av, og innmaten er stort sett den samme.

Dessuten ble det kraftigste språket vi har i dag laget i 1958. Nesten alt som har kommet etter har bare begrenset hva som er mulig - for å gjøre det enklere å unngå feil og å lage større ting.

På grunn av disse tingene er det klart at erfaring er viktig. Etter 30 år med programmering og kontinuerlig læring (ca 50-års alderen altså) kan man begynne å kalle seg en ekte ekspert, og da kan man være en uvurderlig ressurs for en arbeidsgiver.
@gorm:
Jeg kjenner masse programmere i 40-50 års alderen. Jeg kan love deg at disse har jobb. Deres stillinger er bra lønnent, i gode firmaer og de har ingen problemer om å finne ny om dette skulle være ønskelig. Ja, selvfølgelig er det mange som starter egne firmaer; det er jo en naturlig vei å gå for mange.

Før du utaler deg om situasjonen i IT-bransjen bør du kanskje ha litt mer oversikt enn èn artikkel.
Sitat av echofish Vis innlegg
Er ikke Medieteknologi-linja så og si ren webutvikling?
Vis hele sitatet...
Jepp.

Sitat av Opous Vis innlegg
Høgskolen i Gjøvik starter opp en bachelor i webdesign i 2012. Rettet mot html, css, php, js, mysql etc.
Vis hele sitatet...
Hm, hvor kan man finne informasjon om dette?
Sitat av moret Vis innlegg
@gorm:
Jeg kjenner masse programmere i 40-50 års alderen. Jeg kan love deg at disse har jobb. Deres stillinger er bra lønnent, i gode firmaer og de har ingen problemer om å finne ny om dette skulle være ønskelig. Ja, selvfølgelig er det mange som starter egne firmaer; det er jo en naturlig vei å gå for mange.

Før du utaler deg om situasjonen i IT-bransjen bør du kanskje ha litt mer oversikt enn èn artikkel.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg kanskje ikke det største nettverket selv, men av de jeg kjenner godt nok til å diskutere fremtidsutsikter etc, så er en av tre skeptisk/lei/utbrent og ønsker de hadde valgt en annen bransje.

Kanskje det har noe med at gresset alltid er grønnere på den andre siden, men de som gikk for business har mer å vise til enn ingeniørene. Alle gjør det vel egentlig greit nok, men jeg tror forskjellene bare kommer til å øke. Det er ingen mangel på tilsvarende diskusjoner rundt omkring på nettet. Mange er misfornøyd med bransjen, og kan tenke seg en vei ut.