Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 17320
Har blitt "påvist" ADHD ufrivillig, men jeg tenker hemler det positive i det, jeg får jo gross alt lovlig tilgang på rus. Lurer på hvilket av disse gir best effekt på hvilken måte, og hvilken av dem passer best for en som kjører (Fikk nylig MC lapp så jeg har 2 års prøvetid, er derfor opptatt av å få "medisin" som passer for kjørende, enten 1000℅ lovlig kjøring eller kort virketid)


Også: Mye sopp vokser rundt omkring. Hvilke typer sopp er best å ruse seg på? Hvordan tørker man dem? Røyking eller spising eller utblanding? (Sopp-brownies? )
Fleinsopp, skjekk ut Den nye store fleinsopptråden! Om du vil vite alt fra hvor du finner den til hvordan du tørker og tilbereder den. Vær forsiktig og pass på deg selv
Om du kjører eller ikke er irrelevant. Medisinene er relativt like, men siden du anser det som rus heller enn medisinering ville jeg ihvertfall styrt unna concerta og andre depot-medisiner. Metamin(tror det var det de het..?) og racemisk amfetamin er de jeg har hatt best erfaring med ifbm rus - men pleier stort sett å bare kjøre i meg noe speed i stedet.
Har kjørt med masse ritalin i sirkulasjon, kan ærlig si at jeg ble bedre sjåfør med ritalin enn uten. Ritalin får du godkjent til kjøring, om du holder deg under den viste grensen.
Jeg ville ha valgt metamina om jeg hadde sjansen til det. Hvis jeg hadde kjørt bil/sykkel på ritalin og en bil bak meg hadde tuta eller lignende, hadde jeg muligens skvetta til og mistet kontrollen. Det er fordi jeg blir jævla nervøs av ritalin da,men det er ikke alle som blir.
Trådstarter
29 7
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Fleinsopp, skjekk ut Den nye store fleinsopptråden! Om du vil vite alt fra hvor du finner den til hvordan du tørker og tilbereder den. Vær forsiktig og pass på deg selv
Vis hele sitatet...
Takk for lenken, men vet du om rød fluesopp er noe også? Vet veldig godt hvor dem vokser

Har også lest at det ikke er ulovlig å oppbevare rød fluesopp så det er derfor jeg heller har lyst til å prøv det
Mener ikke å preke, men les deg godt opp på fluesopp og preparering før du gjør noe som helst. Gjør du feil kan du bli sjuk, gjør du det riktig så blir du ikke fullt så sjuk
Sist endret av Bothrops; 25. september 2015 kl. 16:42.
Stiller meg skeptisk til at du skal få i deg fluesopp, spesielt om du er uerfaren på feltet. Ta heller å les deg opp på flein, mye bedre og ikke minst, mye tryggere.
Concerta -> ritalin -> racemisk amfetamin NAF -> Metamina -> elvanse/vyvanse -> Adderall XR -> Adderall IR -> Desoxyn (methamphetamine HCL)

Dette er hvor bra/sterke hver av ADHD medisinene er IMHO

Finnes også modiodal og focalin, men har ikke noe erfaring med disse, og modiodal er egentlig beregnet på narkolepsi. Alt over elvanse er rimelig vanskelig å få tak i. Adderall IR og Desoxyn finnes ikke i Norge som jeg vet om, og må om importeres av lege (noe som er en ganske omfattende prosess).
Sist endret av billybob86; 1. oktober 2015 kl. 05:07.
Ruse seg på adhd medisin er en dårlig ide.
Sitat av king123 Vis innlegg
Ruse seg på adhd medisin er en dårlig ide.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har nytt det godt. All rus er vel i praksis en dårlig ide. Men vi mennesker elsker det, er det godt - gjør vi det gjerne. Har selv eksperimentert med Metylfenidat i forskjellige former. Artig å leke med, men nedturen er ganske hard.
Selfølgelig, enig med deg der.
Men hvorfor ikke heller kjøpt seg pepper om man vil oppnå en slik rus?

Slipper man den helvetes adhd pillenes nedturen.

Edit: så slipper man en helvetes nedtur på adhd medisiner (var det som skulle stå på den siste linja.
Sist endret av king123; 7. oktober 2015 kl. 22:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel, klarer ikke å se hvordan skitten gatemæckers med amfsulfat, metamf og diverse biff skal være bedre enn dextroamfetamin (metamina) jeg, men det kan kanskje du forklare meg king123?
Er ikke Adderall og Racemisk amf akkurat det samme da? Mener at Adderall også består av halvparten dexamf og halvparten levoamf.
Ritalin gir en helvetes nedtur på linje med metaamfetamin.

Dexedrin (dexamfetaminsulfat) passer seg nok ypperlig å ruse seg på. Jeg ville aldri gjort det om jeg brukte det som medisin.

Adderal som inneholder en blanding av forskjellige amfetaminsalter er kanskje et hakk bedre, men det er nok mest smak og behag.

Jeg ser egentlig ingen grunn til at gateamfetamin skal være bedre enn en Dex eller Adderal.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Vel, klarer ikke å se hvordan skitten gatemæckers med amfsulfat, metamf og diverse biff skal være bedre enn dextroamfetamin (metamina) jeg, men det kan kanskje du forklare meg king123?
Vis hele sitatet...
Kjøper aldri fra folk på "gata' som jeg sikkert aldri ser igjen.

Kjøper fra folk som ikke blander ut med all mulig annet dritt, men enda der vet man aldri 100% sikkert hva man får.

Men finnes meroder for og få ut det værste av dritten.

Har vel bare sagt at det er verre nedtur på adhd medisiner,
Og at jeg heller hadde valgt pepper framfor det.
Sitat av king123 Vis innlegg
Har vel bare sagt at det er verre nedtur på adhd medisiner,
Og at jeg heller hadde valgt pepper framfor det.
Vis hele sitatet...
Det sier lite og virker som du ikke helt har peiling når du ikke spesifiserer hvilke "ADHD-medisiner" du snakker om. Ritalin får man en helvetes nedtur av, ja. Adderal og Dex er 100% rene og adderal er racemisk (25% levo 75% dex), jeg ser ingen grunn til at gateamfetamin skal være bedre enn det egentlig.
Helt enig, gatemakka kan egentlig ikke helt sammenlignes med dexamine, metamin og adderal.. Ritalinen er er jo ikke amfetamin i det hele tatt.. men selv om folk kan få jævla nedtur av ren amfetamin enten fra apoteket eller fra gata.. så er det vel ike noe som tilsier at selv om du får en skikkelig nedtur så er speeden uren/dårlig? Min erfaring er også at jo bedre/renere amfetaminen er så blir faktisk nedturen størst...
Sitat av kingkongofF Vis innlegg
Helt enig, gatemakka kan egentlig ikke helt sammenlignes med dexamine, metamin og adderal.. Ritalinen er er jo ikke amfetamin i det hele tatt.. men selv om folk kan få jævla nedtur av ren amfetamin enten fra apoteket eller fra gata.. så er det vel ike noe som tilsier at selv om du får en skikkelig nedtur så er speeden uren/dårlig? Min erfaring er også at jo bedre/renere amfetaminen er så blir faktisk nedturen størst...
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Nedturen er et resultat av rusen. Løser hjernen din fri mye katekolaminer vil disse være i underskudd når rusen går ut. Bedre rus gir større katekolaminmangel. Nå er virkningsmekanismen forskjellig dog, og virkningsmekanisme kan resultere i en bedre opplevd rus med tilsynelatende uproporsjonelt lavere nedtur. På et enkelt stoff gir det reneste stoffet verre nedtur på like doser. At nedturen blir dårlig fordi amfetaminen er dårlig er rett og slett tull. Kanskje du føler du har fått i deg noe giftig eller dårlig fremstilt amfetamin der du sitter å skjelver og hater verden, men det er kun amfetaminen som virker som den skal på godt og vondt. God amfetamin skal gi god nedtur.
Sist endret av Relevant; 8. oktober 2015 kl. 14:48.
Sitat av Picard Vis innlegg
Det sier lite og virker som du ikke helt har peiling når du ikke spesifiserer hvilke "ADHD-medisiner" du snakker om. Ritalin får man en helvetes nedtur av, ja. Adderal og Dex er 100% rene og adderal er racemisk (25% levo 75% dex), jeg ser ingen grunn til at gateamfetamin skal være bedre enn det egentlig.
Vis hele sitatet...
Tenkte på på ritalin og concerta, så min feil der. Kan ingenting om adderal og dex.

Skal lese litt om det, beklager for det!
Ok. Ikke noe problem=) Ritalin er noe drit om vi snakker rekreasjonsmessig.

Dexamfetamin og Adderal burde egentlig være bedre eller likeverdig som gateamfetamin, med mindre det er noen som er veldig nøye på 50-50% forhold av dex/levo mot 25-75% forhold av dex/levo eller bare elsker smaken av kjemisk kreftfremkallende uferdig gateamfetamin. Neida, jeg vet mange får tak i bedre kvalitet, men samme poeng. Er likeverdig i det minste.
Jeg har nylig fått diagnosen og ritalin, MEN jeg vil helst ha metamina pga mildere bivirkninger og selvfølgelig fordi det gir bedre effekt på symptomene mine.
Vil psykiateren min bli mistenksom dersom jeg ber spesifikt om metamina (etterhvert)? Kan jo finne på noe sånt som at en kamerat har god virkning av det eller noe. Hva tenker dere kan være lurt å si?
Siste jeg vil er å bli flytta over på concerta.
De har blitt mindre strenge på slikt etterhvert; jeg hadde ingen problemer med å få metamina etter et halvt år med ritalin. Alt jeg gjorde var å klage over de (reelle) uønskede bivirkningene jeg fikk av ritalin, som trykk i hodet, sitring i kroppen, muskelspenninger osv., i tillegg til at jeg fortalte at jeg hadde venner som har fortalt meg at metamina fungerer mye bedre for dem enn ritalin. Nå har jeg resept på 5x5mg pr. dag og er fornøyd med det.
Sitat av Indifferens Vis innlegg
Jeg har nylig fått diagnosen og ritalin, MEN jeg vil helst ha metamina pga mildere bivirkninger og selvfølgelig fordi det gir bedre effekt på symptomene mine.
Vil psykiateren min bli mistenksom dersom jeg ber spesifikt om metamina (etterhvert)? Kan jo finne på noe sånt som at en kamerat har god virkning av det eller noe. Hva tenker dere kan være lurt å si?
Siste jeg vil er å bli flytta over på concerta.
Vis hele sitatet...
Kommer an på forholdet du har til personen. Jeg snakker veldig åpent om slikt med min psykriater, men det er jo individuelt, og bakgrunnen din vil også ha noe å si. Kommer du inn første møtet og sier at du VIL ha noe med amfetamin i steder for methylphenidate så blir de nok mistenkelige.

Om du vil prøve noe annet anbefaler jeg deg å ta notater på bivirkninger og slikt med Concerta, og bruke det som argument for å prøve noe annet. Selv hadde jeg mage smerter, løs mage, måtte ofte på do, fikk vondt i hodet, irritabel, rare drømmer, og Concerta hjalp rett og slett ikke på det jeg trengte den for. Mulig det tar tid å finne det som hjelper og prøve ut forskjellige ting, men må bare pushe videre og si at du ikke får noe nytte av medisinen.

Som jeg vet så er det bare Ritalin og Concerta av de methylphenidate baserte midlene, og Elvanse av amfetamin midler, som er tilgjengelige i Norge uten registreringsfritak. Strattera er noe tull imo, ikke verdt det engang. Utenfor dette kan du søke på registreringsfritak om du vil ha metamina. Dette er litt vanskeligere å få noen til å gjøre for deg. Kreves vanligvis at du allerede har prøvd det som er tilgjengelig. Virker det ikke, så er det vanligere å få lov til å få dem som det kreves registreringsfritak på. Adderall er enda vanskeligere, siden det koster over 15,000kr for en resept, og det er enda sterkere med høyere risiko for misbruk. Du får bare Adderall XR i Norge, og for IR må du få det importert gjennom psykriater, noe som er ENDA vanskeligere. Det finnes også Desoxyn som er methamphetamine hydrochloride, men jeg har aldri hørt om noen som har fått dette i Norge. Det er vanskelig å få i USA har jeg lest, da navnet i seg selv medbringer dårlige assosiasjoner og det er utrolig få som produserer medisinen.

Mener selv at Adderall er utrolig mye bedre enn racemisk amfetamin. Adderall er ca 3:1 D-amp og L-amp, respektivt. Racemisk amfetamin NAF er 50%-50% D og L om jeg husker rett. Det er bare for mye L-amp for meg. Det er lenge siden jeg har sett veldig nøye på dette siden jeg har noe som virker, men D-amp skal ha størst innvirkning på euforia og mental stimulering, mens L-amp virker sterkere på nervesystemet i resten av kroppen. D-amp blir da foksuert mer på mental aktivitet og stimulering, mens L-amp stimulerer resten av kroppen og nervesystemet, som gjør at du føler deg mer fysisk aktiv og engasjert.

Om du knuser opp Adderall XR kulene så får du forresten Adderall IR i pulver form Ingen av stoffene er heller sammenlignbare mg for mg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er virkelig nedturen på metylfenidat verre en de typene pepper du får på gata?
Sitat av ArTicX Vis innlegg
Er virkelig nedturen på metylfenidat verre en de typene pepper du får på gata?
Vis hele sitatet...
Jeg og mine kompisser opplevde faktisk det av en eller annen grunn. Jeg kunne ikke bruke metylfendiat på grunn av det, men det er jo mange som kan det, så er nokså individuelt.
Sitat av Picard Vis innlegg
Jeg og mine kompisser opplevde faktisk det av en eller annen grunn. Jeg kunne ikke bruke metylfendiat på grunn av det, men det er jo mange som kan det, så er nokså individuelt.
Vis hele sitatet...
I see. Får håpe jeg slipper noe ekstrem nedtur på stoffet. Kan umulig bli noe verre en det jeg fikk forrige gang av pepper. Men, men! Man høster det man sår, så bare å bite seg igjennom det hvis mr.nedtur skulle si god dag^^. Tross alt en del av gamet.
Fikk tak i noe pepper for 3-4 uker siden, ga litt til noen kompiser (som pleier og få kraftig nedtur)

Peppern var/er ekstremt bra, vanskelig og sove på (tilogmed for meg som tilvanlig kan sove på det), men ingen nedtur overhodet.

Dette kom fra første ledd. så det jeg lurer litt på er, jo reinere peppern er, desto mindre nedtur får man (for de som pleier og få nedtur?)
Sitat av king123 Vis innlegg
Fikk tak i noe pepper for 3-4 uker siden, ga litt til noen kompiser (som pleier og få kraftig nedtur)

Peppern var/er ekstremt bra, vanskelig og sove på (tilogmed for meg som tilvanlig kan sove på det), men ingen nedtur overhodet.

Dette kom fra første ledd. så det jeg lurer litt på er, jo reinere peppern er, desto mindre nedtur får man (for de som pleier og få nedtur?)
Vis hele sitatet...
Nei, siterer meg selv fra tidligere i tråden.

Selvfølgelig. Nedturen er et resultat av rusen. Løser hjernen din fri mye katekolaminer vil disse være i underskudd når rusen går ut. Bedre rus gir større katekolaminmangel. Nå er virkningsmekanismen forskjellig dog, og virkningsmekanisme kan resultere i en bedre opplevd rus med tilsynelatende uproporsjonelt lavere nedtur. På et enkelt stoff gir det reneste stoffet verre nedtur på like doser. At nedturen blir dårlig fordi amfetaminen er dårlig er rett og slett tull. Kanskje du føler du har fått i deg noe giftig eller dårlig fremstilt amfetamin der du sitter å skjelver og hater verden, men det er kun amfetaminen som virker som den skal på godt og vondt. God amfetamin skal gi god nedtur.
Så om jeg forstår det rett så kan man få en jævlig nedtur på bra speed, samtidig som man kan få en behagelig nedtur av av annen type speed som feks den jeg fikk tak i?

eller misforstår jeg totalt? fått i meg rivotril og xanax så er litt vanskelig og få med meg alt du skriver.

jeg likte denna speeden veldig godt, å jeg får aldri nedtur av speed, får som regel sove på det å uten noen problemer. tokk en stripe av den kl 5 på morran og føler meg fortsatt våken av en eller annen grunn. selvom jeg har putta i meg 4 xanax og 4 rivotril + sprit.
Har noen tabletter med quetiapin på 100mg og 200mg som er det eneste jeg vet jeg kan få sove på, men ettersom jeg skal på jobb kl 5 i morgen tidlig tør jeg ikke ta det, redd for at jeg forsover meg, noe som er jævla dumt da jeg jobber i praksis som søpletømme, og dem drar fra jobben kl 5.45.

men men, får se om jeg ikke sovner snart, evt ta noen xanax til.
Har du ren speed trenger du mindre, tar du mindre får du mindre bivirkninger. Ren speed er best gir minst nedtur og generelt bare bedre, lettest å få sove på.

Må du knø i deg 1 gram og to for å få form så er det klart du sitter igjen med mye dritt i systemet og formen deretter..
Såklart er dette indiv. men for en som merker fort nedtur, dårlig søvn etc så er REN amf gull om en absolutt skal ruse seg på dette..
Sitat av monoxide Vis innlegg
Har du ren speed trenger du mindre, tar du mindre får du mindre bivirkninger. Ren speed er best gir minst nedtur og generelt bare bedre, lettest å få sove på.

Må du knø i deg 1 gram og to for å få form så er det klart du sitter igjen med mye dritt i systemet og formen deretter..
Såklart er dette indiv. men for en som merker fort nedtur, dårlig søvn etc så er REN amf gull om en absolutt skal ruse seg på dette..
Vis hele sitatet...
Amfetamin i seg selv er vanskelig å sove på, er det større utløsning serotonin og dopamin og noradrenalin dersom du tar 0,3 gram amfetamin og 0,2 gram bakepulver fremfor kun 0,3 gram amfetamin? Er det enklere å sove uten bakepulveret? Kommer selvfølgelig an på hva det er cutta med, men gir ikke hva du har cutta med nedtur eller søvnproblemer vil heller ikke den utblanda amfetaminen gi noe ekstra av disse bivirkningene. Søvnproblemene ved amfetamin kommer på grunn av selve amfetaminens effekt, nedturen kommer fordi nettopp den rene amfetaminen gir en rus. Denne rusen baserer seg på å låne stoffer fra kroppens fremtid. Denne fremtiden er nedturen. Tror det er mye placebo ute å går, ved mindre folk cutter dårlig amfetamin med bl. annet RC, noe jeg tviler på. Når spørsmålet henger i luften: Noen som har en lenke til forskning der norsk amfetamin er blitt testet for urenheter?
Er det bare jeg som er dum, dersom en får et legemiddel mot en sykdom/lidelse, hvorfor snakker dere om nedtur?
Klem fra Betty
Ser nå at dette kanskje handler mer om rus på amf.enn legemidler.
Sist endret av Nurse Betty; 28. oktober 2015 kl. 00:10.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Er det bare jeg som er dum, dersom en får et legemiddel mot en sykdom/lidelse, hvorfor snakker dere om nedtur?
Klem fra Betty
Ser nå at dette kanskje handler mer om rus på amf.enn legemidler.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg får en veldig kjip nedtur etter terapautisk dose ritalin som skrevet ut av legen. Merker også en viss rus/effekt når den funker også.

Det er jo ikke å komme unna at amfetaminer er et rusmiddel, så det er ikke noen magisk dose hvor det ikke vil ha effekt overhodet på matlyst, humør, osv.

Adderal-reklamene i statene sier vist "soar through your year with confidence, on adderal!". Litt sykt igrunn.

Og by the way, legemidler = amfetamin.

Altå når det gjelder ADHD da, selv om det finnes noen ikke-sentralstimulerende medisiner, men har hørt at for de fleste fungerer det relativt dårlig.

En annen ting som er interessant med medisiner og ADHD, kontra vanlig oppfattelse så er det ikke slik at disse sentralstimulerende medisinene fungerer annerledes på folk med ADHD, eller at de addresserer et spesifikt problem some feks "lave dopamin-nivåer". Det er selvfølgelig noen hypoteser, men by and large så vet de fortsatt ikke hva diagnosen skyldes, men har observert at sentralstimulerende har god effekt.

Men hadde man kjørt en studie på helt vanlige studenter uten noe diagnose så hadde man også sett at disse medisinene har god effekt
Sist endret av Picard; 28. oktober 2015 kl. 05:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er flere faktorer som avgjør hvor stor nedtur man får av amfetamin. Det jeg selv har erfart er at inntak av mat og drikke, på lik linje som normalt, samt søvn vil redusere negative bivirkninger og negative etter-effekter. Mengde har også veldig mye å si ettersom de verste etter-effektene kommer som en konsekvens av overstimuli. Det er også veldig individuelt hvordan vi opplever en nedtur. Feks så hadde jeg en mye heftigere opplevelse av nedtur når jeg var i slutten av tenårene enn jeg hadde ti år etter. Dette har nok med å at jeg var mer bevisst på å spise godt og ikke gå for lenge våken.

Ang opplevelse av rus på sentralstimulerende er dette også ekstremt individuelt. Jeg kjenner flere som mener det er ritalin som gir best rus. Så vidt jeg har observert er det også ritalin folk flest misliker. Elvanse er blitt utviklet med tanke om å nettopp lage ett dextro-amfetamin preperat med mindre ruspotensiale.

Når det gjelder alle dere med adhd diagnose som sikter mot feks metamina fordi dere tror at det gir best rus, så vil jeg minne dere på hvor uheldig denne tilnærmingen er for deres egen del. Dere har en sjangse til å få en medisin som kan hjelpe til å forbedre livskvaliteten såpass mye at rus ikke lengre blir en nødvendighet. Selv om du har adhd så vil det ikke automatisk si at du har god terapautisk effekt av den medisinen som har mest rus. Det handler mye mer om å kjenne etter på effekten av medisinen du går på og hvilke effekt det har på de tingene som er problematisk for deg. Hvis du har for mye bivirkninger, ikke tilstrekkelig terapautisk effekt eller at adhd symptomene forverres (paradoksal effekt) skal dette være god grunn nok til å bytte legemiddel, så lenge du har brukt tilstrekkelig tid på å finne ut av virkning på medikamentet du går på. Bruk tid på å kjenne etter hva du vil forbedre med deg selv og hvordan medsinen hjelper deg med dette. Ett evig rus jag med reseptbelagte medisiner er ikke ett liv jeg ønsker ihvertfall.