Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3249
Hei!

Jeg har bestemt meg for å klatre opp Khufu-pyramiden på Giza. Det blir riktignok om 2-3 år når jeg har blitt student og får mer frihet/penger.

Så til det praktiske. Jeg leste at folk betaler vaktene om natten for å se den andre veien, og kommer ned om morgenen og blir arrestert, og kan betale av vaktene da også.

Stemmer det? Er det noen som har erfaringer eller innspill?

Jeg vil bare leve et litt spennende liv. Vil ikke bli gammel og angre på at jeg ikke tok slike utfordringer.
Fullt mulig. Har vært endel nordmenn som har gjennomført det, bare pass på deg selv.
Student og penger hører ikke helt sammen i mine øre, hva har jeg gått glipp av?
Trådstarter
11 1
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Opprett denne tråden om 3 år isteden du.

Setter en hundrings på at dette aldri skjer.

/whine/
Vis hele sitatet...
Er det større sjanse for seriøse staffer nå?

---

Ellers får jeg nok studielån til å dekke slike utflykter.
Sitat av Negotiation Vis innlegg
Er det større sjanse for seriøse staffer nå?

---

Ellers får jeg nok studielån til å dekke slike utflykter.
Vis hele sitatet...
Der lo jeg godt.
Trådstarter
11 1
Det er veldig off-topic, men jeg har planlagt alt, og vil ha en del til overs.

Skal til utlandet: billigere hybel.
Trådstarter
11 1
Leste feil på innlegget til Mr. Flash. Trodde han kommenterte på reformene.

Men sånn seriøst, er det noen som har peiling på om straffene er men seriøse nå?

Dette er på min Topp 3 liste over ting jeg skal gjøre før jeg dør, så det må nesten gjennomføres...
Ville antatt at straffene er seriøse, og at du ikke kan betale vaktene for å få gjort det.
Egypt er jo ett ganske så strengt land, og om noe hadde skjedd med noen som klatret på pyramidene fordi at en vakt tok i mot penger for å la personen gjøre det, så ville nok det bli ganske så for jævlig for vakten når han hadde blitt tatt for det.

Tror nok dessverre at den eneste måten du kunne fått gjort det på hadde vært ved å klatre opp ulovlig.

Etter litt googling ser jeg at det også er ganske tvilsomt at vaktene hadde latt deg gjøre det, i og med at det har tidligere resultert i tagging på pyramider, og at naturen allerede sliter ned pyramidene til ett slikt nivå at de helst ikke vil ha mennesker som også sliter de ned enda mer, men dette er bare informasjon jeg fant etter et nokså raskt google søk.

Den skal vist nok være laget av "Limestone" som noen hevder at den har blitt litt lettere å slite ned med vinden, dette er jeg ikke helt sikker på selv, men du kan forsåvidt ta ett lite søk og finne ut.

Men TL;DR:
Jeg antar at den eneste veien du kan få klatre opp er ved å gjøre det ulovlig. I tilfelle du blir tatt vil du bli sendt til turist-politiet og bli rapportert der. Hvor seriøst akkurat det er, er jeg ikke helt sikker på. Og jeg er heller ikke helt sikker på hva du vil bli rapportert for.
Sitat av Negotiation Vis innlegg
Det blir riktignok om 2-3 år når jeg har blitt student og får mer frihet/penger.
Vis hele sitatet...
Kan ikke akkurat si meg enig i den uttalelsen der. Penger er noe du ikke har som student.
http://www.theverge.com/2013/3/29/41...ir-controversy

the trio would have faced between one and three years in jail, had they been caught.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
11 1
Sitat av nørden Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er skrevet for å "piffe opp" stuntet litt. Er vel mer en maksstraff. Jeg ser på YouTube o.l. at de fleste bare har fått gå, men vet ikke om det er sånn lenger etter revolusjonen.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Kanskje , hvis du blir en utenlands-student i Egypt, da kanskje kan du få tid til sånne eskapader som klatretur oppover Khufupyramiden.
Forøvrig, det en jævlig kul eskapade, og det er fullt mulig. Jeg tror litt ordentlig fri-klatre-erfaring ikke hadde være dumt.

Ellers, som student sjæl, så kan jeg si deg at du helst bør få vekk den troen på at du får mer råd som student . De fleste har ikke særlig god råd, er mange som jobber, men derimot tar jobben(e) mye sosial tid og ikke minst studietid.
Frihet derimot, kommer du til å få mye av som student. Men igjen, det avhenger også mye av linja du går på. F.eks har en vanlig ingeniørstudent mindre fritid enn noen som går f.eks si litteraturvitenskap-studier.
Hvordan er klatreturen på denne pyramiden? Er det bare å gå oppover, eller krever det en innsats å komme til topps?

Ser på bilder at den er litt krevende, men det ser ikke ut til å være så alt for vanskelig ut i fra bildene.
Sist endret av Fuzzybossen; 30. mars 2013 kl. 17:49.
Reiser til egypt til høsten, skal legge en tråd om klatreturen min da Stått lenge på listen min dette og

som jeg har forstått handler det mest om å ikke bli oppdaget, men har hørt historier om folk som blir tatt,men da har det bare resultert i små bøter..
Trådstarter
11 1
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Reiser til egypt til høsten, skal legge en tråd om klatreturen min da Stått lenge på listen min dette og

som jeg har forstått handler det mest om å ikke bli oppdaget, men har hørt historier om folk som blir tatt,men da har det bare resultert i små bøter..
Vis hele sitatet...
Så spennende! Jeg gleder meg til å høre erfaringen din!

Å sitte og se utover fra pyramidetoppen mens solen står opp høres helt fantastisk ut!

God tur