Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 7819
Kom over denne artikkelen idag og har lenge lest flere artikler om jakt på ulv.

For litt over en uke siden var det en artikkel i avisa at det hadde blitt observert ulvespor i Telemark. I litt over en uke nå har mellom 20-50 mennesker vært ute å jaktet denne ene ulven som har blitt observert, men hvorfor?
Så fort det blir observert en ulv i området så blir flere jaktlag satt inn for å jakte den ned.

Jeg har sendt mailer til flere rovviltansvarlige fra Statens naturoppsyn uten å fått noe respons.
Selv er jeg for å bevare den lille ulve bestanden vi har her i Norge.
Jeg også, men de spiser gjerne sau, og det liker ikke bøndene. For meg er det åpenbart at å utrydde hele bestanden er for drastisk for å spare sau, må heller tenke nytt for hvordan beskytte sauen / jakte mindre vilt i dissee områdeene slik at ulven kanskje ikke trekker mot gårdene eller lignende.
Nå skal det vel sies at den ulvestammen som fantes i norge for noen hundre år siden ble fullstending utryddet. Et av argumentene for fjerning av dagens ulvestamme er at den ikke er naturlig for norsk fauna siden den stammer fra den russiske ulvestammen.
Ulv vil vel også gjøre kort prosess på saueinngjerdinger og storfe, noe som er svært skadelig for en allerede utsatt bondenæring.
Sitat av giefprofitplix Vis innlegg
Nå skal det vel sies at den ulvestammen som fantes i norge for noen hundre år siden ble fullstending utryddet. Et av argumentene for fjerning av dagens ulvestamme er at den ikke er naturlig for norsk fauna siden den stammer fra den russiske ulvestammen.
Ulv vil vel også gjøre kort prosess på saueinngjerdinger og storfe, noe som er svært skadelig for en allerede utsatt bondenæring.
Vis hele sitatet...
Hvor var det den norske ulvestammen som forsvant for noen år siden orginalt kom fra? Tipper de samme skogene lang østover som de gjør nå.
Dette er en sak som er delt i to.
1) Bonde: Prøver å drive med sau. Har både inngjerding og gjetere. Bjørn og ulv spiser av arbeidet hans, trossalt han prøver det han både kan og ikke minst har ressurser til å utføre. Et helvettes styr med rovdyrerstatning osv osv. + ikke minst husdyrene sine lidelser da rovdyr kan gå amok og spise av de beste delene av sauen. Det betyr at de spiser av jur og div bløtdeler på et dyr, for så å fly videre til et annet dyr og gjøre det samme. Dette gjelder spesielt bjørn, vet ikke om ulv har samme atferd.

2) Naturvernere/rovdyrforkjempere: Nå får den satans bonden ta vare på dyra sine, det går ikke ann at han skal sitte inne i stua og røyke tobakk mens husdyra hans flyr rundt i rovdyr sine områder uten gjeting.

Legg en iphone på Oslo S, stå og gjet den. Pass på den så godt du kan, du klarer sikkert å passe på den. Om du snur du er borte i 4 minutter for å pisse, så er den borte. Mange bønder føler det slik med rovdyr.

Jeg er verken bonde eller naturverner, men jeg tror det kan være greit å ta ut rovdyr som tar husdyr.. Det er jævla lettvint mat, og når de først får smaken på det så er den der - tror jeg isåfall!

Hvorfor man skal ta ut en enkelt ulv? Det er vell sikkert staten som har gitt kvotejakt på en ulv. Antall blir ofte basert på hvor mange rovdyr man tror det er i et område, eller om det er rovdyr som tar husdyr eller går rundt i boligstrøk der.
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
Noe av argumentasjonen jeg har lest er at vi ikke har en særegen ulvestamme i Norge og derfor har vi ingen forpliktelser for å passe på den. Det skal være ca 30 ulv i Norge nå. Jeg vil si at det finnes andre rovdyr som gjør mer skade enn ulven, med tanke på at det finnes 30 ulv totalt.
Det finnes pr 2012 over 2 millioner sau i Norge.
Grunnen til at det er så lett for rovdyr å drepe sauer i Norge er at det slippes sauer på utmarksbeite uten daglig tilsyn, hvor det er fritt frem for rovdyr å forsyne seg av sauene[1]

Om bødene slipper sauene sine ut i villmarka uten noe oppsyn og inngjerding så har de seg selv å skylde.
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Om bødene slipper sauene sine ut i villmarka uten noe oppsyn og inngjerding så har de seg selv å skylde.
Vis hele sitatet...
Nå har vel mange sauebønder (i hvertfall de jeg vet om) en annen jobb på dagtid, siden det ikke er så veldig stor profitt innen "saueindustrien". Nå hvis sauedriften de har holdt på med i mange år, og kanskje står for halvparten av inntektskilden deres blir truet av rovdyr så kan man jo skjønna at de vil bli kvitt ulven.
Syns vi skal kvitte oss med menneskene jeg. De er det værste rovdyret som fins.
Regjeringen trekker ned buksen og driter gullpenger ned i halsen på norske bønder til de ikke orker mer, i tillegg sper de på med usolidariske tollmurer mot land som er bedre rustet til å produsere mat. Likevel klarer norsk landbruksnæring ikke å drive bærekraftig på grunn av 30 ulver. Hvor lite egnet kan egentlig et land være til å drive landbruk?
At dette i det hele tatt er en mediesak, bekymrer meg mye sterkere enn at vi - som vanlig - tar oss til rette og leker guder med naturen. Dette er så fordømt billig og hyklersk kampanje-nyhetsstoff at selv ad-hoc-relativisme virker mer interessant:

Jeg drepte en muldvarpfamilie og rev fem fuglereir i fjor. Med vilje (byggeplaner), våpen (gravemaskin) og myndighetenes velsignelse (byggetillatelse). Hvor var journalistene da dette skjedde? Hvorfor stod ikke NU og Bellona og urinerte på bilen min?

Hvor blir det av melodramaet som, av samme underliggende logikk, bør følge når vi setter dødssprøyter på (tamme) hunder og katter fordi de bæsjer inne, uten å påvise årsakssammenheng med sykdom?

Og hvor, for pokker, er WWF når vi årlig kaster tonnevis med tunfisk i søpla fordi de ikke selger?
Sist endret av immolo; 22. januar 2013 kl. 14:53. Grunn: typo
Jegerne liker ikke å være de som blir jaktet på selv
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Regjeringen trekker ned buksen og driter gullpenger ned i halsen på norske bønder til de ikke orker mer, i tillegg sper de på med usolidariske tollmurer mot land som er bedre rustet til å produsere mat. Likevel klarer norsk landbruksnæring ikke å drive bærekraftig på grunn av 30 ulver. Hvor lite egnet kan egentlig et land være til å drive landbruk?
Vis hele sitatet...
Tydeligvis veldig uegnet - du blir ikke akkurat rik av å være bonde, for å si det sånn. Lange dager, tungt arbeid og mye, mye blodslit. Og som du sier, masse støtteordninger, tollmurer og ting og tang for å få det til å gå rundt. Likevel er det så vidt det halter videre.

Sitat av SteenRNS Vis innlegg
Jegerne liker ikke å være de som blir jaktet på selv
Vis hele sitatet...
Hvem jakter på jegerne, da?
Sitat av giefprofitplix Vis innlegg
Nå skal det vel sies at den ulvestammen som fantes i norge for noen hundre år siden ble fullstending utryddet. Et av argumentene for fjerning av dagens ulvestamme er at den ikke er naturlig for norsk fauna siden den stammer fra den russiske ulvestammen.
Ulv vil vel også gjøre kort prosess på saueinngjerdinger og storfe, noe som er svært skadelig for en allerede utsatt bondenæring.
Vis hele sitatet...
Russisk og Norsk fauna er nesten identisk. Om naturen hadde vært så annerledes at de ikke kunne levd der hadde de ikke gjort det heller.
Sitat av immolo Vis innlegg
At dette i det hele tatt er en mediesak, bekymrer meg mye sterkere enn at vi - som vanlig - tar oss til rette og leker guder med naturen. Dette er så fordømt billig og hyklersk kampanje-nyhetsstoff at selv ad-hoc-relativisme virker mer interessant:

Jeg drepte en muldvarpfamilie og rev fem fuglereir i fjor.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke muldvarp i norge!
Det er ikke for det ulven bare ikke er norsk av gener, men den hører ikke til i norsk fauna. Villsvin er også på god veg inn i Norge fra Sverige , den kan ødelegge norsk fauna siden den tar maten til andre dyr som igjen er maten til andre dyr osv. De aller fleste som er for ulv er som regel ikke ifra ulveområder. Jeg bor i Elverum, og Norges største ulverevir er Kynnareviret (Sørskogbygda, Kynnberget, Kynndal'n alt i Elverum). Der ble det født 11 valper i 2010, og forskerne har rett og slett ikke kontroll på hvor mange ulver det er i Norge. Det har vert flere tilfeller hvor de driver i hagen til folk her og. Så jeg skjønner godt at det er folk som er i mot.

Sitat av immolo Vis innlegg
Jeg drepte en muldvarpfamilie og rev fem fuglereir i fjor.
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke mener grevling? Muldvarp er det nemlig ikke muldvarp i norge.
Sist endret av Kojtkaka; 22. januar 2013 kl. 15:27.
Sitat av Kojtkaka Vis innlegg
Det er ikke for det ulven bare ikke er norsk av gener, men den hører ikke til i norsk fauna. Villsvin er også på god veg inn i Norge fra Sverige , den kan ødelegge norsk fauna siden den tar maten til andre dyr som igjen er maten til andre dyr osv. De aller fleste som er for ulv er som regel ikke ifra ulveområder. Jeg bor i Elverum, og Norges største ulverevir er Kynnareviret (Sørskogbygda, Kynnberget, Kynndal'n alt i Elverum). Der ble det født 11 valper i 2010, og forskerne har rett og slett ikke kontroll på hvor mange ulver det er i Norge. Det har vert flere tilfeller hvor de driver i hagen til folk her og. Så jeg skjønner godt at det er folk som er i mot.



Sikker på at du ikke mener grevling? Muldvarp er det nemlig ikke muldvarp i norge.
Vis hele sitatet...
Når du setter opp et hus midt i et ulverevir, hva faen forventer du?
La ulven leve! VI som inntar ulvens terreng, flere mennesker har dårlige holdninger til dyr. Kvalmt å se, lese og tenke på. Ulven vil jo helst ikke møte på oss i det hele tatt, hadde vært mye bedre med litt skille mellom mennesker og vilt. Jakt i det hele tatt er jeg i mot, feige tullinger som jakter med børse og ny teknologi. Skal du ha pels/jakte på dyr får du faen meg spore ned dyret, løpe med spyd etter og spise/bruke hele dyret. Jakt for moroskyld? stakkars folk.
Skal det være en saklig diskusjon rundt dette temaet må vi legge minst en forutsetning til grunn:

Det skal være matproduksjon i Norge, den skal faktisk økes. Dette er dagens politiske mål.

Om dette er riktig politikk er en annen diskusjon.

Jeg mener at vi må utnytte utmarksbeitene vi har, selv om det fører til komplikasjoner med rovdyrene i landet.

Om utrydding av rovdyrene i Norge er den eneste løsningen for å få til dette noe jeg tviler på det er, må vi vurdere om dette er en større trussel mot det biologiske og økologiske mangfoldet, enn industriellt jordbruk med sprøytemidler og store monokulturer, for det er nemlig alternativet.

Altså, enten må vi finne en bedre løsning enn å utrydde rovdyrene, eller så må vi, ved en gitt matproduksjon, velge mellom matproduksjon i utmark eller større, sprøytede monokulturer.

Sitat av heartslava Vis innlegg
La ulven leve! VI som inntar ulvens terreng, flere mennesker har dårlige holdninger til dyr. Kvalmt å se, lese og tenke på. Ulven vil jo helst ikke møte på oss i det hele tatt, hadde vært mye bedre med litt skille mellom mennesker og vilt. Jakt i det hele tatt er jeg i mot, feige tullinger som jakter med børse og ny teknologi. Skal du ha pels/jakte på dyr får du faen meg spore ned dyret, løpe med spyd etter og spise/bruke hele dyret. Jakt for moroskyld? stakkars folk.
Vis hele sitatet...
Ok, de fleste som jakter i dag, jakter for morro skyld. Men mat må vi ha, og årlig skytes det rundt 40 000 elg, hvor gjennomsnittlig slaktevekt er ca 120kg.

Dette er altså 480 000 kg kjøtt som er høstet direkte fra naturen, de fleste dyrene har levd 100% naturlig inntil det smeller. Dette må da være den mest humane kjøttproduksjonen vi har? (jeg sier ikke at annen norsk kjøttproduksjon ikke er human).

http://www.ssb.no/elgjakt/
Det som er problemet med ulven. Er ikke at den dreper og spiser opp det den dreper. Men den dreper og lar alt ligge igjen for så å drepe 7 til på samme måten og lar det ligge der og rotne. Denn dreper heller ikke nok av den sauen som alle griner om.
men den tar rådyr og elg kalver, og hvor blir det da av dyrene alle tyskerne kommer til norge for å se på eller stjele norske elg skilt.

jeg er selv jeger, og om dere som argumenterer for at vi skal ha ulv i Norge hadde sett hvor stor skade ulven gjør i land som russland og sverige så hadde dere skjønt det!

Hvem vil vell ha et dyr som er 3 ganger så stor som en hund luskende rundt husveggene når de skjønner det at de kan spise folk, som kommer rett ifra døra. Enn å løpe i skogen å jakte. er jo som å dra på macdonalds..
Ble jo observert ulv på Nodeland/søgne området og tror jeg. Jegere er ute og jakter på skift døgnet rundt etter denne stakkaren. Synes faktisk at det er for dumt å jakte på ulv. Særlig nå som det ikke er noen husdyr som er ute engang.
Og om de utgjør så stor fare hvordan er det de håndterer slikt i land der det finnes mye ulv?

De er vel ingen fare for mennesker og tror at det er minimalt med skade en ulv kan gjøre. Samme gjelder gaupe. Så flotte dyr, synd at de blir jaktet.
Norge er mer opptatt med å bry seg om andre land skal ta vare på artene å ha ein stamme på rundt 30dyr , vil greie å utrydde seg selv med innalv.. Er for ulv, men me så liten stamme uten å hente frisktblod fra andre lan. så er d ikke lenge me har ulv her!
Sitat av Mcbeast Vis innlegg
Norge er mer opptatt med å bry seg om andre land skal ta vare på artene å ha ein stamme på rundt 30dyr , vil greie å utrydde seg selv med innalv.. Er for ulv, men me så liten stamme uten å hente frisktblod fra andre lan. så er d ikke lenge me har ulv her!
Vis hele sitatet...
Det hadde jeg ikke tenkt på.. men det er vel ikke vanskligere en å drepe guttevalpene og innføre nye gener fra Russland. Siden vi vet at det er 30stykker og hvor de forskjellige flokkene holder til hen, burde det jo ikke være så stort problem å følge med på kjønn på valpene i 1år..
Hvis vi hentet forfedrene til de ulvene vi har her nå i Russland så vil jo ikke det gjøre ulven mindre norsk, og derfor ikke være noe problem, hvis det i det hele tatt er noen som ville klaget over innvandrerulv
Som Norsk bosatt i utlandet fremstår den norske rovdyrdebatten merkelig. Norge har ekstremt få ulv/bjørn/gaupe i forhold til folketall og areal.

Jeg bor i en forstad til Seattle, og har gaupe, coyote og bjørn "i hagen". Det eneste folk her klager over er gaupa og coyote som tar kjæledyr (spesielt katter), og bjørner driter på trammen og i hagen (bjørnebæsj er massiv). Det hender bjørn blir sett ved barneskoler når unger skal til/fra skolen, men bare man holder avstand beveger de seg vekk ganske fort. (i Washington state er det ca 20-30000 bjørn)

Når det gjelder bønder kan de ikke sette ut sauer på fjellet, og regne med at alle overlever hele sommeren på egenhånd. Norske bønder lever i en fantasiverden, og får lære seg å ta de forberedelsene det kreves når det er rovdyr i nærheten.
Sitat av Novice Vis innlegg
Det hadde jeg ikke tenkt på.. men det er vel ikke vanskligere en å drepe guttevalpene og innføre nye gener fra Russland. Siden vi vet at det er 30stykker og hvor de forskjellige flokkene holder til hen, burde det jo ikke være så stort problem å følge med på kjønn på valpene i 1år..
Hvis vi hentet forfedrene til de ulvene vi har her nå i Russland så vil jo ikke det gjøre ulven mindre norsk, og derfor ikke være noe problem, hvis det i det hele tatt er noen som ville klaget over innvandrerulv
Vis hele sitatet...
Er vell bedre å ta ut en voksen, å få inn ny voksen. Enn valp hadde ikke overlevd lenge i en nyflokk!
Men kan annbefale å se "Pedigree Dogs Exposed - 3 years on" finnes nokk på youtube.. Der får du se koss britiske idiotar har greid å ødlagt noen hunderasar med innalv å div..
Sitat av hovik Vis innlegg
Norske bønder lever i en fantasiverden, og får lære seg å ta de forberedelsene det kreves når det er rovdyr i nærheten.
Vis hele sitatet...
Nå får Norske bønder faktisk erstatning fra staten for savnede dyr.
Det kunne vært fint om noen som har tilgang til erstatningssummene kan legge de ut?
En sauebonde får vel mer enn verdien av dyret i ren erstatning sies det. Reineiere søker jo årlig om erstatning for dyr tatt av biler / ørn / jerv / osv!

Hvis dette er riktig skjønner jeg at vi har et bærekraftig dyrehold i Norge!
Skattebetalerne betaler og regjeringen deler ukritisk ut penga?
Sist endret av woff; 22. januar 2013 kl. 18:31.
Sitat av woff Vis innlegg
Nå får Norske bønder faktisk erstatning fra staten for savnede dyr.
Det kunne vært fint om noen som har tilgang til erstatningssummene kan legge de ut?
En sauebonde får vel mer enn verdien av dyret i ren erstatning sies det. Reineiere søker jo årlig om erstatning for dyr tatt av biler / ørn / jerv / osv!

Hvis dette er riktig skjønner jeg at vi har et bærekraftig dyrehold i Norge!
Skattebetalerne betaler og regjeringen deler ukritisk ut penga?
Vis hele sitatet...
Norske bønder har ingen insentiver for å begrense antall dyr tatt av rovdyr. Staten bør fjerne eller redusere kompensasjonen for tapte dyr kraftig. Del vil garantert føre til færre tapte dyr ( og sikker noe mer ulovlig jakt ).
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
Hvor mange husdyr tar rovdyra i Norge?. Anbefalt lese stoff.

Et utdrag her angående sau
"2003 ble det søkt om erstatning for 53 400 sauer og lam, og gitt erstatning for 31 800. Totalt var 2 300 sau dokumentert drept av fredet rovvilt."

Det virker ikke som det krever veldig mye å få erstatning for tap av dyr.
Sist endret av dinosauren; 22. januar 2013 kl. 18:51.
Takk for at du kom med data! Som du skriver er altså dette for sau: 31.800 dyr gitt erstatning for!

Er det noe rart at det er sauedrift i Norge? Det er neppe sauen som er problemet!!
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Det som er problemet med ulven. Er ikke at den dreper og spiser opp det den dreper. Men den dreper og lar alt ligge igjen for så å drepe 7 til på samme måten og lar det ligge der og rotne. Denn dreper heller ikke nok av den sauen som alle griner om.
men den tar rådyr og elg kalver, og hvor blir det da av dyrene alle tyskerne kommer til norge for å se på eller stjele norske elg skilt.

jeg er selv jeger, og om dere som argumenterer for at vi skal ha ulv i Norge hadde sett hvor stor skade ulven gjør i land som russland og sverige så hadde dere skjønt det!

Hvem vil vell ha et dyr som er 3 ganger så stor som en hund luskende rundt husveggene når de skjønner det at de kan spise folk, som kommer rett ifra døra. Enn å løpe i skogen å jakte. er jo som å dra på macdonalds..
Vis hele sitatet...
Sitat av hovik Vis innlegg
Som Norsk bosatt i utlandet fremstår den norske rovdyrdebatten merkelig. Norge har ekstremt få ulv/bjørn/gaupe i forhold til folketall og areal.

Jeg bor i en forstad til Seattle, og har gaupe, coyote og bjørn "i hagen". Det eneste folk her klager over er gaupa og coyote som tar kjæledyr (spesielt katter), og bjørner driter på trammen og i hagen (bjørnebæsj er massiv). Det hender bjørn blir sett ved barneskoler når unger skal til/fra skolen, men bare man holder avstand beveger de seg vekk ganske fort. (i Washington state er det ca 20-30000 bjørn)

Når det gjelder bønder kan de ikke sette ut sauer på fjellet, og regne med at alle overlever hele sommeren på egenhånd. Norske bønder lever i en fantasiverden, og får lære seg å ta de forberedelsene det kreves når det er rovdyr i nærheten.
Vis hele sitatet...
Må nok si meg enig meg hovik.
Hva med å ta bedre vare på sauen sin da.
Norge er ikke det eneste landet med både sau og ulv, men vi hører ikke dem klage.

Mennesket tar livet av fler sau enn ulven

"Vi må utryde ulven, fordi den dreper sauen som vi skal drepe"
Er det ikke noe som er basicly wrong her
Greit innlegg om dette med Å TA VARE PÅ!

Her er det altså en saueeier som har gitt faen i sine husdyr og høyst sannsynlig allerede forlangt erstatning fra staten for disse dyra!
DYREPLAGERI!

Tre sauer ble berget ut av matmangel, snø og kulde i et elvejuv midt i januar i 20 minusgrader.
http://www.gd.no/nyheter/article6457267.ece

Jeg er forøvrig forut for min tid:
Publisert 23.01.2013 kl 12:00 Oppdatert 22.01.2013 kl 21:56
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man ta vare på sauen? Uten at jeg her det minste peiling på sauedrift, hvor mange sau og hvor stort areale man må ha for at de skal få skikkelig beite, så kan jeg tenke meg frem til at man må gjerde inn et helt jævlig stort område for å få det skikkelig. Så skal dette vedlikeholdes. Slipper ett rovdyr igjennom så kan det ta livet av mange sau alikevel.

Det høres nesten ut som en umulig oppgave.

Eller finnes det andre løsninger som er testet og funker? Kanskje ansette folk som følger saueflokken? Det blir litt av en lønnskostnad.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Hva med å ta bedre vare på sauen sin da.
Norge er ikke det eneste landet med både sau og ulv, men vi hører ikke dem klage.

Mennesket tar livet av fler sau enn ulven

"Vi må utryde ulven, fordi den dreper sauen som vi skal drepe"
Er det ikke noe som er basicly wrong her
Vis hele sitatet...
Klarer ikke dy meg her. SELVFØLGELIG! Vi opp avler jo sau for og spise den og da er det nemlig en fordel og drepe den først. Og nei det er ikke noe som er feil der. Se for deg at du har en grønnsakshage med poteter og gulerøtter. Plutselig en dag ser du at naboen står og spiser all maten din. Vile du da bare hilst og gått inn? Bare tenkt. "nei, jeg skulle jo spise det uansett. Det spiller ingen rolle hvem av oss som spiser den"?
Det med at de får erstatning er litt som bilen din. Det kan være det egentlig lønner seg og total vrake bilen din og få penger i forsikring, men mann kan jo ikke drive slikt. Det er ikke derfor du har bilen.
Norsk og Amerikansk fauna kan vell i liten grad sammenlignes.
Sist endret av Kojtkaka; 23. januar 2013 kl. 00:53.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvordan skal man ta vare på sauen? Uten at jeg her det minste peiling på sauedrift, hvor mange sau og hvor stort areale man må ha for at de skal få skikkelig beite, så kan jeg tenke meg frem til at man må gjerde inn et helt jævlig stort område for å få det skikkelig. Så skal dette vedlikeholdes. Slipper ett rovdyr igjennom så kan det ta livet av mange sau alikevel.

Det høres nesten ut som en umulig oppgave.

Eller finnes det andre løsninger som er testet og funker? Kanskje ansette folk som følger saueflokken? Det blir litt av en lønnskostnad.
Vis hele sitatet...
Virker som om det er mange som ikke helt ser realitetene med sauedrift. Det går ikke an å passe på dyra 24/7, da må de i så fall holdes inne i fjøset hele tiden. Evt på innmark, å da må det store innmarksområder til for å holde liv i en saueflokk. Er nok urealistisk å ikke ta i bruk utmarksbeite.
Sitat av hovik Vis innlegg
Når det gjelder bønder kan de ikke sette ut sauer på fjellet, og regne med at alle overlever hele sommeren på egenhånd. Norske bønder lever i en fantasiverden, og får lære seg å ta de forberedelsene det kreves når det er rovdyr i nærheten.
Vis hele sitatet...
Det med å sette ut sau har jo fungert i mange år, problemet er jo at hvis det kommer mer ulv til norge så blir områder som tidligere vært ulvefri og gode beiteområder for sau helt ubrukelige. Slik det er nå er det jo bonden som kom før ulven. (På et vis siden vi utryddet all ulv i norge for en stund siden)

Mange får det til å høres ut som at det å drive gårdsdrift er bare å slippe ut dyr om sommeren og egentli gi faen i de dyra. Slik er det ikke, dette er tungt arbeid som ofte krever at man har en bi-gesjeft for å få det til å gå rundt med økonomien. Hvis det plutselig kommer en ulveflokk inn i den ligninga så kan det ikke gå rundt..
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Det finnes ikke muldvarp i norge!
Vis hele sitatet...
Det er korrekt, og det skulle egentlig stått "La oss si at" i starten av den setningen.
Er det nå noen som vil svare på den normative essensen i spørsmålene mine, før vi plukker scenarioene - som i seg selv er totalt irrelevante - fra hverandre? Eller legger vi ballen død og konkluderer med at spørsmålet om hvorvidt det er greit å drepe, hviler på ved hvilken administrativ region det utføres?
Sist endret av immolo; 23. januar 2013 kl. 09:25. Grunn: typo
Skulle nesten tru vi mennesker har en eksklusiv plass her på jorda..
Sitat av Kojtkaka Vis innlegg
Klarer ikke dy meg her. SELVFØLGELIG! Vi opp avler jo sau for og spise den og da er det nemlig en fordel og drepe den først. Og nei det er ikke noe som er feil der. Se for deg at du har en grønnsakshage med poteter og gulerøtter. Plutselig en dag ser du at naboen står og spiser all maten din. Vile du da bare hilst og gått inn? Bare tenkt. "nei, jeg skulle jo spise det uansett. Det spiller ingen rolle hvem av oss som spiser den"?
Det med at de får erstatning er litt som bilen din. Det kan være det egentlig lønner seg og total vrake bilen din og få penger i forsikring, men mann kan jo ikke drive slikt. Det er ikke derfor du har bilen.
Norsk og Amerikansk fauna kan vell i liten grad sammenlignes.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig tar vi fler sau en ulven,vi er jo fler, det er ikke det som er poenget, men verdt å huske på.

Du må da være enig i at det er litt ekstremt å utrydde en art fordi det krever de samme resursene som deg.
Ulven sjønner ikke at sauen ikke er avla opp for seg.
Det blir som å skyte nabo ungen på 4 år fordi han tar av jordbærene dine.
Sist endret av Gloss; 23. januar 2013 kl. 10:18.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Ja, selvfølgelig tar vi fler sau en ulven,vi er jo fler, det er ikke det som er poenget, men verdt å huske på.

Du må da være enig i at det er litt ekstremt å utrydde en art fordi det krever de samme resursene som deg.
Ulven sjønner ikke at sauen ikke er avla opp for seg.
Det blir som å skyte nabo ungen på 4 år fordi han tar av jordbærene dine.
Vis hele sitatet...
Nei. Det blir ikke det. Ikke litt en gang. At du i det hele tatt sammenligner drap av småbarn med jakt på skadedyr... Seriøst, mener du det?!

Og, bare så det er sagt - jeg har ingenting imot ulven som sådan (selv om den åpenbart er et skadedyr for saubønndene).
Om jeg mener det eller ikke er ikke så rellevant, men for å svare på eksemplet hans.
Vi må leve ipakt med resten av verden, ikke bare naboungen, men også andre skapninger.
Vi må leve i pakt med naturen ja, men ulven blir ikke utryddet om vi fjerner den fra norsk natur.

Men jeg lurer på; Har aldri noen andre hatt dette problemet før? Noen må vel ha funnet en løsning av noe slag i ett eller annet land?
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg også, men de spiser gjerne sau, og det liker ikke bøndene. For meg er det åpenbart at å utrydde hele bestanden er for drastisk for å spare sau, må heller tenke nytt for hvordan beskytte sauen / jakte mindre vilt i dissee områdeene slik at ulven kanskje ikke trekker mot gårdene eller lignende.
Vis hele sitatet...
Er nok mange av bøndene som drar utnytte av erstatning av tapt sau. Store deler av det norske bønder krever erstatning på, er enten sauer som ligger godt bevart i deres egen fryser, eller som døde av fallskader o.l.
For å si det sånn, så finnes det ingen positive ettereffekter ved å bevare ulven i norsk fauna. Eneste grunnen til at vi har den i dag er fordi folk syns den er fin å se på.
Er bare tull å si at vi trenger ulven for å begrense andre dyrearter, de dyreartene klarer vi mennesker helt fint å regulere selv.
Og de som sier at ulven er et fint dyr og at vi trenger det stakkars dyret i naturen er folk som sitter godt planta inne i byer, eller folk som aldri er ute i norsk natur alikevell. De vil aldri få se en ulv uansett hvor mye det finnes av den. Ulven er ekstremt sky og holder seg langt unna mennesker. Jeg har sett ulv 2 ganger og den er ikke slik som man ser den på alle bilder og filmer. Det er langbeint stor hund som er møkkete i pelsen. Men så skal det sies at jeg har vært veldig mye i naturen! Jeg syns det var flott å se ulven og har ikke noe i mot den som dyr, men når vi faktisk ikke trenger den her og den faktisk er importert fra russland så ser jeg ikke pointet i å lage et så stort ståhei bare fordi folk som har plager med ulven vil fjerne den.

Ulven koster den norske stat millioner av kroner hvert år fordi vi er så sære og skal absolutt radiomerke den og følge med på alt den gjør. Helikopteravgifter, villtgjerde, erstatning til bønder, lønn til folk som jobber for å bevare ulven. You name it! Det er et rent pengesluk som vi fint kunne brukt for å finansierer offentlige goder med i stedet!
Jeg synes at bevaringen i seg selv er et positivt moment. Hvis alle tenkte som deg vile vi vel knapt ha arter igjen annet enn mennesket. :P
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vi må leve i pakt med naturen ja, men ulven blir ikke utryddet om vi fjerner den fra norsk natur.

Men jeg lurer på; Har aldri noen andre hatt dette problemet før? Noen må vel ha funnet en løsning av noe slag i ett eller annet land?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke i hvor stor grad andre land har dette problemet, men som nevnt over hadde alle tenkt som oss...
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av happy violence Vis innlegg
Og om de utgjør så stor fare hvordan er det de håndterer slikt i land der det finnes mye ulv?
Vis hele sitatet...
Vel... Noen erklærer unntakstilstand og utlover feite dusører på ulv? De kan jo ikke bare sitte å se på?

Sitat av happy violence Vis innlegg
De er vel ingen fare for mennesker og tror at det er minimalt med skade en ulv kan gjøre. Samme gjelder gaupe. Så flotte dyr, synd at de blir jaktet.
Vis hele sitatet...
Javel, javel, de er fine å se på - men mener du helt seriøst at det skal være et tungtveiende argument i diskusjonen om bruk av utmarksbeite i matproduksjonen her til lands? Er ikke lam også skikkelig søte? Kan man ikke skyte 10 flotte ulver for å spare 50 søte lam? Det blir litt fjernt å diskutere dette med utgangspunkt i hvor "flott" ulven er. Jeg kan være enig i at ulven er vakker, men jeg mener da ikke at vi skal la den gjøre enorm skade på landbruksnæringa fordi den er så flott.

Sitat av hovik Vis innlegg
Jeg bor i en forstad til Seattle, og har gaupe, coyote og bjørn "i hagen". Det eneste folk her klager over er gaupa og coyote som tar kjæledyr (spesielt katter), og bjørner driter på trammen og i hagen (bjørnebæsj er massiv). Det hender bjørn blir sett ved barneskoler når unger skal til/fra skolen, men bare man holder avstand beveger de seg vekk ganske fort. (i Washington state er det ca 20-30000 bjørn)
Vis hele sitatet...
Det har ikke så mye med saken å gjøre siden ulv og andre rovdyr ikke er et stort problem for folk her i Norge, debatten dreier seg mer om tap av sau og andre dyr på utmarksbeite. I USA er har man en mye mer industrialisert matproduksjon, er dette noe vi ønsker i Norge? Her har vi faktisk muligheten til å benytte utmarksbeite, vil vi fortsette med det?

Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Skulle nesten tru vi mennesker har en eksklusiv plass her på jorda..
Vis hele sitatet...
Utdyp, er du snill? Hvis det er enda en sånn hippie-tankerekke som går ut på at vi må leve i pakt med naturen og at vi ikke må leke gud, kan du spare oss.

Sitat av Gloss Vis innlegg
Du må da være enig i at det er litt ekstremt å utrydde en art fordi det krever de samme resursene som deg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å utrydde noe som helst. Den norske ulvestammen ble utrydda for flere århundrer siden. Ulven vi har i Norge i dag har kommet fra Russland, og er å regne som skadedyr sett fra matprodusentenes perspektiv. Det er med andre ord ikke snakk om å utrydde en art, det er snakk om å skyte den ulven som "lekker" over grensene våre fordi den ikke er ønskelig i naturen vår.

Sitat av Gloss Vis innlegg
Det blir som å skyte nabo ungen på 4 år fordi han tar av jordbærene dine.
Vis hele sitatet...
Du skjønner at dette blir for dumt, sant?
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det er ikke snakk om å utrydde noe som helst. Den norske ulvestammen ble utrydda for flere århundrer siden. Ulven vi har i Norge i dag har kommet fra Russland, og er å regne som skadedyr sett fra matprodusentenes perspektiv. Det er med andre ord ikke snakk om å utrydde en art, det er snakk om å skyte den ulven som "lekker" over grensene våre fordi den ikke er ønskelig i naturen vår.
Vis hele sitatet...
Vis meg kilde for din påstand at ulven ble utryddet for flere århundrer siden. Du vet at det er tull, sant?

Den norske ulven er samme ulv som den finsk/russiske, bare ikke samme stamme. Den fantes i vårt økosystem opprinelig, og burde finnes her.
Sist endret av Troennes; 24. januar 2013 kl. 23:00.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Troennes Vis innlegg
Vis meg kilde for din påstand at ulven ble utryddet for flere århundrer siden. Du vet at det er tull, sant?
Vis hele sitatet...
Jeg har bomma med et par århundrer, og skal sette på plass kilden min neste gang jeg treffer vedkommende. Hvis du leser posten min igjen ser du at jeg ikke påstår at ulven som art er utrydda, men at jeg snakker om ulvestammen vi opprinnelig hadde her. Det ser ut til at du er enig i det, så da har du ikke lest posten min nøye nok. Uansett:

Sitat av http://no.wikipedia.org/wiki/Ulv#Ulv_i_Skandinavia
På begynnelsen av 1800-tallet var det store ulvebestander her, men antallet ble sterkt redusert fram mot midten av århundret. Den sterke avgangen skyldes flere faktorer: Ulvepesten slo til rundt 1840, og i 1845 startet en statlig utryddelseskampanje med innførsel av skuddpremie på flere rovpattedyr og store rovpattedyrbestander. Sammen med et sterkt befolkningspress (jakt, press på utmarka) førte dette til at de viktigste byttedyrene som elg, rådyr og hjort ble borte. Nedgangen i ulvebestanden fortsatte til den siste skandinaviske ulven var død engang på 1960-tallet.
Vis hele sitatet...
(For øyeblikket finner jeg ingen bedre kilde enn Wiki, det kan jeg se på til senere)

Sitat av Troennes Vis innlegg
Den norske ulven er samme ulv som den finsk/russiske, bare ikke samme stamme. Den fantes i vårt økosystem opprinelig, og burde finnes her.
Vis hele sitatet...
Hvorfor burde den finnes her? Fordi den gjorde det før? Hva med andre arter som ikke finnes i faunaen nå? Burde de også fines her, fordi de gjorde det før?
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvorfor burde den finnes her? Fordi den gjorde det før? Hva med andre arter som ikke finnes i faunaen nå? Burde de også fines her, fordi de gjorde det før?
Vis hele sitatet...
Den er en naturlig del av vår fauna. Jeg ser heller ingen uønskede økologiske konsekvenser utover hva angår tap av beitedyr. Ulven vi har er tilpasset våres faktiske fauna, og var som sagt tidligere en del av vår natur. Det ansvaret vi hadde da for å ivareta en FORNUFTIG bestand misligholdt vi. Legg merke til at jeg her sier en fornuftig bestand, en bestand som verken peker mot en unaturlig overpopulasjon eller utryddelse.

Forøvrig er Norge et artsfattig land, vi har nesten ingen dyr som har tidligere blitt utryddet og siden kommet tilbake og etablert seg på nytt.
Kan du vise meg andre arter som fantes før og nå viser en naturlig tilbakekomst?
For de som argumenterer med at ulven "er så fin å se på" : hvor ofte ser dere den om jeg kan spørre?

Sitat av Taurean Vis innlegg
Vi må leve i pakt med naturen ja, men ulven blir ikke utryddet om vi fjerner den fra norsk natur.

Men jeg lurer på; Har aldri noen andre hatt dette problemet før? Noen må vel ha funnet en løsning av noe slag i ett eller annet land?
Vis hele sitatet...
Jo. Det landet er Kongeriket Norge, de løste det med og utrydde ulven i det landet. Men jævelskapet kom tilbake fra Sverige.
kjedelig streiting
Bomberman, jo det er snakk om å utrydde mulighetene for en my morsl ulvestamme. Når dem kan vandre fritt over fra nabolamda
Sier det seg selv at den hører hjemme her og. Ellers er det å ha rovdyr viktig for de andre dyra og. En rifle kule går ikke etter de svakeste dyra. Det gjør rovdyra.