Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Toaster du tobakken før du mekker?
Ja 171 52,29%
Nei 88 26,91%
Tobakk er babylon, røyker kun ren marihuana slik som Jah mente den skulle røykes 68 20,80%
Stemmegivere: 327. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  42 9586
Syns dette med toasting er ganske interessant. Har aldri helt skjønt poenget.

Har hørt stonere prate om at det fordamper masse onde giftstoffer de ikke vil ha i jointen sin, og jeg har også hørt at toasting faktisk forverrer disse giftstoffene av en veldig smart fyr. Veit ikke helt hva jeg skal tro.

Selv velger jeg å ikke toaste siggen før jeg mekker hasj i den, simpelthen av deg grunn til at jeg syntes den er tørr nok som den er og at jeg ikke ser noen andre grunner til å toaste annet enn at den lukter godt.

Rulletobakk toaster jeg, ettersom den er langt fuktigere enn ferdigrulla tobakk. En godt toasta rulletobakk og litt weed er utmerket i en joint (!), men hvis jeg skal mekke ferdigsigg toaster jeg aldri fordi jeg syntes tobakkbitene blir for små og sjangsene for at trekket i jointen blir dårlig øker. I tillegg brenner jo tobakk allerede mye fortere enn hasj og når man toaster mener jeg at man øker sjangsene for det døve fenomenet "sideburns".

Edit av mod: Dette er ikke lengre en listetråd der du poster om hvilke preferanser du har, det har vi pollen for. Dette er en tråd som omhandler effekten av å varme opp tobakken før du bruker den sammen med cannabis/hasj, med henvisninger til forskning og lignende, vi skal ikke ha noe ubegrunnet synsing.
Sist endret av Dodecha; 7. desember 2011 kl. 20:05.
Ja jeg toaster siggen før jeg mekker fordi jeg syntes det smaker bedre, enkelt og greit. Det er nå min mening, om det er sunnere å toaste det skal jeg ikke uttale meg noe om :P.

edit: Når jeg tenker meg om så blir det en vane etterhvert også, et slags ritual før man ruller.
Sist endret av trippy; 6. desember 2011 kl. 19:33.
Jeg gjør det for og få tobakken enda tørrere.
Jeg gjør det for å fjerne giftstoffer som er i tobakken, som brenner bort og fordufter under varmen fra lighteren.
Og nei, det er ikke tull, mange av stoffene fordampes under høy tempratur. Bedre at de forsvinner i luften enn i lungene mine.
Bullshit alarm. Gi meg en kilde på dette.
Fortell meg hva som er ulogisk ved at giftstoffer og parfyme fordamper om man varmer siggen? En veldig viktig detalj for å faktisk få de fordampede stoffene ut, er å blåse i siggen raskt etter oppvarmingen. Hvis ikke vil bare stoffene sette seg i siggen igjen, og alt man har er litt for tørr tobakk.

Selv toaster jeg bare om jeg har weed, ikke med g

Og jeg skulle likt å hørt teorien til han vennen din om at det er usunt!
Sist endret av amfibiguruen; 6. desember 2011 kl. 20:14.
Folkens! Prøv å toast en sigg godt. Så røyker du den etterpå, da jeg gjorde det merket jeg klar forskjell på at siggen ikke virket på samme måte lengre. Eller prøv å trekk inn den røyken som kommer ut når du toaster. Det smaker døden! Vet ikke hva som forsvinner, men noe gjør nok det. Toaster du "riktig" vil du få en bedre smak på hasjen.

Mange kan ikke toaste skikkelig. De bare varmer litt på den så sigaretten blir tørrere.

Brenn fort på en sigg i ca 20 sek eller mer helt til det begynner å ryke av den. Blås kraftig ut av filteret så det kommer røyk ut av sigaretten. Gjenta 1 eller 2 ganger til.

Og ja. Som noen nevner her. Toasting er vel mest brukt til bongmekk.

Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
En kamerat av meg brenner papiret etter han har rulla, brenner forsåvidt brunt før han ruller den sammen. Virker som bullshit spør du meg.
Vis hele sitatet...
brenner han jointen? brenner brunt. Skjønner ikke
Hvis han toaster jointen er det jo det det verste bullshitten i historien. Må ha sett noen toaste en sigg eller no å har misforstått helt.
Fra et helsemessig synspunkt er det mindre interessant hva som er i sigaretten før den tennes. Under forbrenningsprosessen, hvor temperaturen kan komme opp i rundt 4000 grader, dannes nye kjemiske forbindelser. Grovt sett inneholder sigaretter tjære, nikotin og karbonmonoksid. Nikotin er den avhengighetskapende komponenten i tobakk. Karbonmonoksid binder seg til de røde blodlegemene og reduserer dermed oksygentilførselen til cellene i kroppen. I ulike tjæreforbindelser finner vi en rekke giftige og kreftfremkallende stoffer og forbindelser.
Vis hele sitatet...
Tjære som er en av de viktigste søppelstoffene i tobakk - har et rimelig høyt kokepunkt så vidt jeg vet.
Jeg stiller meg tvilende til at man klarer å kvitte seg med spesielt mye av dette ved å "toaste" sigaretten sin.
De aller fleste griller bare sigaretten til papiret er porøst.

Sjekk ut kokepunktet på de øvrige stoffene man kan finne i tobakk i vedlagt kilde:

Tobakkens innhold
Sitat av Knask Vis innlegg
Tjære som er en av de viktigste søppelstoffene i tobakk - har et rimelig høyt kokepunkt så vidt jeg vet.
Jeg stiller meg tvilende til at man klarer å kvitte seg med spesielt mye av dette ved å "toaste" sigaretten sin.
De aller fleste griller bare sigaretten til papiret er porøst.

Sjekk ut kokepunktet på de øvrige stoffene man kan finne i tobakk i vedlagt kilde:

Tobakkens innhold
Vis hele sitatet...
Knask: Du kan faktisk toaste en sigg til innholdet er ubrukelig og svart uten å brenne papiret. Er nok ganske heftige tempraturer inne i bildet. Huske før i tiden da jeg var ganske ivrig på å toaste så hendte det at jeg toasta for mye og innholdet ble nesten til aske. Da var det bare å ta en ny sigg fordi det var ubrukelig å røyke. Prøv selv

Sitat av sRe Vis innlegg
Når jeg har toasta siggen før joints med brun føler jeg at tobakken blir alt for tørr. Blir nesten pulverisert, som fører til at jointen blir pakket for tett og trekket blir ræv. Det er kun min erfaring. Hadde jeg fått gode joints selv om jeg toastA hadde jeg alltid gjort det.

Noen som har prøvd noen knaster som smaker bra? Bare prøvd en type som ikke var noe særlig.
Vis hele sitatet...
helt riktig.
Stoffer som kan forsvinne under "toasting" (kaller det forøvring "roasting")

Nikotin (70grader)
Tjære (70grader)
Formaldehyd og andre preserveringsmidler (maursyre, edikksyre, propionsyre osv)

Sannsynligvis flere. Klarer ikke å finne noen forskningsraporter på dette i det hele store, og jeg er ikke veldig kjemisk av meg. Kanskje noen som studerer dette har bedre innspill.

Saken er det at man sannsynligvis ikke vil klare å fjerne for mange av disse stoffene uten å brenne bort selve tobakken, fordi de trenger såpass høy varme. Du vil kanskje klare å fjerne minniskule mengder av dette, men ikke nok til å i grunn utgjøre noen forskjell. Det gir dog en ekstra brentsmak til tobakken.

Ammoniakk fordampes neppe før tobakken fyres på, CO2/CO kommer fra selve forbrenningsprosessen, så du kan ikke tenne fyr på noe organisk materiale uten at dette frigis.
Jeg toaster hovedsakelig for og få bort mest mulig av den jævlige tobakk/parfyme smaken sånn at jeg kan smake hasjen best mulig + at jeg syns det er jævla kvalmende å trekke hardt på tobakk som ikke har skikkelig bomull filter, men også for og fjerne så mye jeg kan av eventuelle giftstoffer i siggen, dette har jeg ingen kilder på som reklame oppi her krever nettop fordi jeg ikke har giddet og bruke tida mi på og finne en kilde på ett så uviktig emne som dette, men sier seg selv når man toaster godt og blåser ut av siggen etterpå og det kommer røyk med blåskjær i seg som etterhvert slutter å komme at det er ett eller annet dritt i siggen (blåsyre?) som har fordampa.

Kan jo spørre kildenaziene om dere har kilder på at toasting IKKE gjør tobakken noe sunnere før folk begynner og skrike bullshit.
Til dere som toaster siggen til bongtrekk: Det går helt fisefint å kun bruke hasjisj/marihuana uten å bruke tobakk Så lenge du smuldrer det opp i små nok biter, så skal det brenne godt!
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hvorfor skal man fjerne nikotinen i sigaretten? ...lol
Vis hele sitatet...
Er ikke alle som liker nikotin og vil røyke hasjen sin med så lite nikotin som mulig.
Men tviler på at du brenner bort nikotinet ved å toaste den, da må du isåfall brenne opp bladene inne i siggen.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hvorfor skal man fjerne nikotinen i sigaretten? ...lol
Vis hele sitatet...
Fordi det er et sentralstimulerende middel.
Mange som ikke røyker sigaretter til vanlig, kan slite med "nikotinsjokk" om de røyker weed med nikotin. Noen synes dette er ubehagelig, andre liker det.
Sitat av Awareness Vis innlegg
Er ikke alle som liker nikotin og vil røyke hasjen sin med så lite nikotin som mulig.
Men tviler på at du brenner bort nikotinet ved å toaste den, da må du isåfall brenne opp bladene inne i siggen.
Vis hele sitatet...
Ja, hvorfor fungerer ikke røyken etter du har toastet den da? Kjennes ut som man nesten trekker inn luft. Ikke som vanlige trekk da du helt klart kjenner nikotinen går inn i kroppen.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Stoffer som kan forsvinne under "toasting" (kaller det forøvring "roasting")

Nikotin (70grader)
Tjære (70grader)
Vis hele sitatet...
Hva skal dette bety?

Nikotin har et kokepunkt på Kokepunkt 247 °C.

Hva kokepunktet for tobakkstjæren ligger på finner jeg ikke ut av, men ettersom dette er et biprodukt av det å røyke f.eks. tobakk er det nærliggende å tro at kokepunktet er høyt.
Langt høyere enn 70 grader i det minste.
Uansett er det de radioaktive isotopene i tjæren som er det farlige - ikke tjæren i seg selv.
Tjære finner du også som et biprodukt i cannabisrøyk, men da uten disse isotopene. (Se kilder)

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Ammoniakk fordampes neppe før tobakken fyres på
Vis hele sitatet...
Ammoniakk tilsettes i all hovedsak ikke i tobakk lengre.

Dette ble gjort av enkelte tobakkprodusenter i en periode mellom 1960 og 1980 fordi ammoniakk har evnen til å potensere virkningen av nikotin og noen pengegriske bedriftseiere så sitt snitt i å tjene enda mer penger enn før.

Kilder:

Tobakkstjære

Tjære i cannabisrøyk

Ammoniakk i tobakk
Sitat av chrox Vis innlegg
Ja, hvorfor fungerer ikke røyken etter du har toastet den da? Kjennes ut som man nesten trekker inn luft. Ikke som vanlige trekk da du helt klart kjenner nikotinen går inn i kroppen.
Vis hele sitatet...
Går vel ann å røyke den etter at du har toastet den, eller skrev du feil?

Det jeg tenkte var at nikotinet ligger i bladene og så lenge ikke bladene brenner opp så vil det ligge nikotin der.
Sitat av Knask Vis innlegg
Hva skal dette bety?

Nikotin har et kokepunkt på Kokepunkt 247 °C.

Hva kokepunktet for tobakkstjæren ligger på finner jeg ikke ut av, men ettersom dette er et biprodukt av det å røyke f.eks. tobakk er det nærliggende å tro at kokepunktet er høyt.
Langt høyere enn 70 grader i det minste.
Uansett er det de radioaktive isotopene i tjæren som er det farlige - ikke tjæren i seg selv.
Tjære finner du også som et biprodukt i cannabisrøyk, men da uten disse isotopene. (Se kilder)
Vis hele sitatet...
I ren form trenger det 247°C.
Fra røyken din fordampes disse stoffene straks de kommer i kontakt med flammer. Hvordan tror du ellers du hadde fått det i deg?
Så nei, det er ikke langt høyere enn 70°C

Nå var det heller ikke hvorvidt tjære er farlig eller ikke, men hvilken tempratur det fordampes på. Kanskje derfor mange roaster tjallen sin også?
Sitat av kn^tte Vis innlegg
I ren form trenger det 247°C.
Fra røyken din fordampes disse stoffene straks de kommer i kontakt med flammer. Hvordan tror du ellers du hadde fått det i deg?
Så nei, det er ikke langt høyere enn 70°C
Vis hele sitatet...
Her må du nesten utdype litt nærmere.
Teksten gir ikke noen mening slik som den står nå.

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Nå var det heller ikke hvorvidt tjære er farlig eller ikke, men hvilken tempratur det fordampes på. Kanskje derfor mange roaster tjallen sin også?
Vis hele sitatet...
Hva er dette for en spydig undertone?
Såret jeg egoet ditt ved å konfrontere deg med tilsynelatende feilaktige opplysninger som du ikke klarer å backe opp?
Sitat av Knask Vis innlegg
Her må du nesten utdype litt nærmere.
Teksten gir ikke noen mening slik som den står nå.
Vis hele sitatet...
Beklager for uforståelig svar. Skal prøve å forklare nærmere hva jeg mener:

En sigarettglo har en tempratur på 70 - 80 °C.
Nikotin og tjære frigis i forbrenningsprossesen.
Du vil sannsynligvis ikke innhalere alt av tjære eller nikotin når du røyker en vanlig sigarett.

Dersom du legger en sigarett i ovnen og skrur på 80°C vil du kunne eksperimentere dette på egenhånd. Tjæren vil ikke forsvinne helt. Det brune belegget vil legge seg som et lag. Men når du innhalerer vil du trekke det meste av disse stoffene ned i lungene.

Kilder; science.
Tjære dannes når ethvert organisk materiale gløder, har Slashdot skrevet flere ganger. Derfor finnes ikke røyk uten tjære..
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Beklager for uforståelig svar. Skal prøve å forklare nærmere hva jeg mener:

En sigarettglo har en tempratur på 70 - 80 °C.

Kilder; science.
Vis hele sitatet...
Må nok dessverre skuffe deg der.

Temperature without drawing:
Side of the lit portion: 400 deg C (or 752 deg F)
Middle of the lit portion: 580 deg C (or 1112 deg F)

Temperature during drawing:
Middle of the lit portion: 700 deg C (or 1292 deg F)
Vis hele sitatet...

http://www.physlink.com/education/askexperts/ae1.cfm
Sitat av Knask Vis innlegg
Må nok dessverre skuffe deg der.

Temperature without drawing:
Side of the lit portion: 400 deg C (or 752 deg F)
Middle of the lit portion: 580 deg C (or 1112 deg F)

Temperature during drawing:
Middle of the lit portion: 700 deg C (or 1292 deg F)


http://www.physlink.com/education/askexperts/ae1.cfm
Vis hele sitatet...

Åjja, så om sigarettgloa er varmere så fordamper det uansett da.
What's the problem?
Sist endret av kn^tte; 6. desember 2011 kl. 23:25.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Åjja, så om sigarettgloa er varmere så fordamper det uansett da.
What's the problem?
Vis hele sitatet...
Les tråden en gang til så kanskje du skjønner sammenhengen.
Anbefaler deg å ha litt mer orden i sysakene neste gang du poster.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Åjja, så om sigarettgloa er varmere så fordamper det uansett da.
What's the problem?
Vis hele sitatet...
Problemet er at da trekker du inn de farlige stoffene i lungene dine siden de fordamper.

Men, må man ikke brenne opp tobakket for å få vekk nikotinet, nikotinet sitter vel i bladene? kan hende at noe er sprøytet på også, men ser for meg at du må brenne opp tobakken for det.
Så lenge ikke tobakken tåler høyere temperatur enn nikotinet slik at det fordamper på en måte, men tviler egentlig på det.
Sitat av Awareness Vis innlegg
Problemet er at da trekker du inn de farlige stoffene i lungene dine siden de fordamper.

Men, må man ikke brenne opp tobakket for å få vekk nikotinet, nikotinet sitter vel i bladene? kan hende at noe er sprøytet på også, men ser for meg at du må brenne opp tobakken for det.
Så lenge ikke tobakken tåler høyere temperatur enn nikotinet slik at det fordamper på en måte, men tviler egentlig på det.
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp.
Og du blir ikke kvitt dette med å toaste.

Edit: Poenget mitt var at du innhalerte det uansett når du røyker vanlig sigarett. Så sannsynligheten for at du også gjør det selv om du har toastet og mekket med weed vil du ikke bli kvitt det. En minimal liten del kanskje, men ikke noe betydelig.
Sist endret av kn^tte; 6. desember 2011 kl. 23:35.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Ja, nettopp.
Og du blir ikke kvitt dette med å toaste.
Vis hele sitatet...
Korrekt.
Og hele denne diskusjonen utspinner seg fra denne posten skrevet av deg selv:

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg gjør det for å fjerne giftstoffer som er i tobakken, som brenner bort og fordufter under varmen fra lighteren.
Og nei, det er ikke tull, mange av stoffene fordampes under høy tempratur. Bedre at de forsvinner i luften enn i lungene mine.
Vis hele sitatet...
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Viss jeg skal mekke joint toaster jeg den for å få tobakken litt mer krust slik at det blir bedre trekk i jointen, i dette tilfellet knar jeg ikke tobakken i det heletatt.. er helst borti den minst mulig.
Knuser man tobakken er det risiko for at man får en tettere joint, som bare er ekkelt og smaker dritt.

Om jeg skal mekke pipemekk derimot, toaster jeg den først og knør den hardt som bare faen slik at jeg nærmest får pulver.
Pulveret fungerer jævlig bra til akkurat til pipe fordi man får jevnet hasjen godt inn i alle kroker og kriker, man trenger ikke den luftigheten som man gjør i joint fordi man har større trekk kraft fra en bong og får dermed store tjukke trekk av pulvermekk.

Har aldri gjort dette av helsemessige årsaker, da jeg gjerne tar en sig når jeg vil utenom også.
Sist endret av Kimbobo; 6. desember 2011 kl. 23:38.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Til dere som toaster siggen til bongtrekk: Det går helt fisefint å kun bruke hasjisj/marihuana uten å bruke tobakk Så lenge du smuldrer det opp i små nok biter, så skal det brenne godt!
Vis hele sitatet...
Er det noe jeg hater er det tobakk i bongen! Får ett helt jævlig nikotinsjokk og føler meg uggen i 2 minutter eller til jeg får 1-2 glass vann...
All logikk skulle tilsi at de helsemessige fordelene ved å "toaste" en sigarett før røyking er absolutt minimal om til stede i det hele tatt.

Eksempelvis er risikoen for sykdom grunnet røyking mer eller mindre identisk for "light" og normalsterke-sigaretter. I "light"-sigaretter er det beviselig både mindre tjære og nikotin. Selv tror jeg at helserisikoen knyttet til røyking i stor grad skyldes de mange reaktive produktene som oppstår ved ufullstendig forbrenning.

Ang. "light" vs normalsterke sigaretter:
Sitat av http://cancercontrol.cancer.gov/tcrb/monographs/13/m13_4.pdf
[...]5. Epidemiological studies have not consistently found lesser risk of diseases, other than lung cancer, among smokers of reduced yield cigarettes. Some studies have found lesser risks of lung cancer among smokers of reduced yield cigarettes. Some or all of this reduction in lung cancer risk may reflect differing characteristics of smokers of reduced-yield compared to higher-yield cigarettes.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dekilaz; 6. desember 2011 kl. 23:53.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av Revbatim
Til dere som toaster siggen til bongtrekk: Det går helt fisefint å kun bruke hasjisj/marihuana uten å bruke tobakk Så lenge du smuldrer det opp i små nok biter, så skal det brenne godt!
Vis hele sitatet...
Jeg bruker tobakk fordi jeg synes det fungerer bedre, har prøvd begge deler mye og kommet frem til at:

Tobakken brukes kun til å få fortere og bedre fyr på hasjen slik at trekkene blir mye større og mer solide.
Sålenge man bare bruker litt tobakk som er skikkelige mekket og blander dette inn i mye hasj vil jeg si at dette funker mye bedre for meg en bare ren hasj.
På samme som man bruker smør/olje til å steke f.eks et kjøttstyke i panna, temperaturen stiger fortere samtidig som man får et mye jevnere resultat en om man skulle stekt kjøttet tørt uten noen form for fett. u feel me?

EDIT: Dette gjelder selvfølgelig bare hasj og ikke greenz, da det brenner mye lettere.
Sist endret av Kimbobo; 6. desember 2011 kl. 23:58.
Sitat av Awareness Vis innlegg
Går vel ann å røyke den etter at du har toastet den, eller skrev du feil?

Det jeg tenkte var at nikotinet ligger i bladene og så lenge ikke bladene brenner opp så vil det ligge nikotin der.
Vis hele sitatet...
Jaja selvfølgelig. Men det jeg mener er at den ikke funker som en vanlig sigarett lenger. Du trekker bare inn røyk å kjenner ingenting. Det gir meg en ganske god indikasjon på at noe har skjedd med innholdet :

Blir faktisk jævli irritert på folk som bare sier ut av det blå eller med henvisninger til kokegraden osv. Er mange faktorer som spiller inn.

Hva i svarte er den røyken som kommer ut av siggen når du blåser ut etter å ha toasta??? Og hvorfor smaker denne røyken pyton hvis du klarer å innhalere bare litt av den ved et uhell?? Som en sier her så har den et blåskjær også.

Det er så sykt mange her som ikke gidder å sette seg inn i hva andre folk skriver når de poster. Folk som poster en kommentar uten å gidde å lese igjennom tråden.

Tydelig i denne tråden og mange andre.

Hilsen sur og trøtt.
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Toast siggen med sølvpapir, riv opp og strø på sølvpapiret hold en flamme under eller lignende. Da brenner du aldri tobakken sånn den blir brent + du får ut ganske mye dritt. Beste metoden i min bok.
Vis hele sitatet...
Noe som også funker er om du former sølvpapiret rundt et drikkeglass så du får en skål form.
rist denne frem og tilbake mens du holder flammen under, da brenner det seg ihvertfall ikke og du kan se en sky med røyk forlate tobakken.
Sist endret av Aaatcho; 7. desember 2011 kl. 04:47.
Sitat av Awareness Vis innlegg
Går vel ann å røyke den etter at du har toastet den, eller skrev du feil?

Det jeg tenkte var at nikotinet ligger i bladene og så lenge ikke bladene brenner opp så vil det ligge nikotin der.
Vis hele sitatet...
Jaja selvfølgelig. Men det jeg mener er at den ikke funker som en vanlig sigarett lenger. Du trekker bare inn røyk å kjenner ingenting. Det gir meg en ganske god indikasjon på at noe har skjedd med innholdet :

Blir faktisk jævli irritert på folk som bare sier ut av det blå eller med henvisninger til kokegraden osv. Er mange faktorer som spiller inn.

Hva i svarte er den røyken som kommer ut av siggen når du blåser ut etter å ha toasta??? Og hvorfor smaker denne røyken pyton hvis du klarer å innhalere bare litt av den ved et uhell?? Som en sier her så har den et blåskjær også. Er sykt irriterende og måtte gjenta meg. Virker jo som folk ikke gidder å teste ut påstanden min en gang. De gidder bare å skrive hva de tror og er av oppfatning av.

Forresten.. Det er så sykt mange her som ikke gidder å sette seg inn i hva andre folk skriver når de poster. Folk som poster en kommentar uten å gidde å lese igjennom tråden. Vises ganske tydelig

Hilsen trøtt og sur
Sitat av chrox Vis innlegg
Jaja selvfølgelig. Men det jeg mener er at den ikke funker som en vanlig sigarett lenger. Du trekker bare inn røyk å kjenner ingenting. Det gir meg en ganske god indikasjon på at noe har skjedd med innholdet :

Blir faktisk jævli irritert på folk som bare sier ut av det blå eller med henvisninger til kokegraden osv. Er mange faktorer som spiller inn.

Hva i svarte er den røyken som kommer ut av siggen når du blåser ut etter å ha toasta??? Og hvorfor smaker denne røyken pyton hvis du klarer å innhalere bare litt av den ved et uhell?? Som en sier her så har den et blåskjær også.

Det er så sykt mange her som ikke gidder å sette seg inn i hva andre folk skriver når de poster. Folk som poster en kommentar uten å gidde å lese igjennom tråden.

Tydelig i denne tråden og mange andre.

Hilsen sur og trøtt.
Vis hele sitatet...
Å henvise til kokepunkt er uendelig mye mer relevant enn en søppelpost der du forteller om "blå røyk" og impliserer at dette gir deg grunnlag for å mene noe som helst.

Røyken er ikke røyk, men vanndamp. Tobakk binder væske, og i motsetning til de fleste andre stoffene i en sigarett er kokepunktet til vann lavt, så det er det første som ryker. I tillegg mener jeg å huske noen av smak/luktstoffene fordamper i samme slengen, noe som gir en pekepinn om hvor lukten kommer fra.

Og dette med at du ikke føler røyken på samme måte, det er ikke trolldom det heller. Når du har fordampet væske fra sigaretten får du lavere dampkvalitet, og røyken er både lettere og tørrere.

Så, opplys meg gjerne om "de andre faktorene som spiller inn", eller slutt å post drit.
Sitat av chrox Vis innlegg

Blir faktisk jævli irritert på folk som bare sier ut av det blå eller med henvisninger til kokegraden osv. Er mange faktorer som spiller inn.

Hilsen trøtt og sur
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg at du går foran som et godt eksempel og forklarer ting på en faglig korrekt måte.
Jeg tør påstå at man kommer lengre med henvisninger til kokepunkt, hvilket har sin rot innen kjemien, enn det å sitte her som en sur og gretten barnehageunge som kun baserer sine utsagn på hva han selv tror.
Hvor sannsynlig er det at man faktisk får varmet tobakken til 247 °C der nikotinet fordamper? Flammen i lighteren brenner jo en del varmere, men med varmeoverføring og at papiret ikke tar fyr så blir kanskje ikke tobakken varm nok.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Relevant, temperaturer i piper:
Experiments show that, of the to
bacco below that still unburnt, about 25 per cent
reached a temperature exceeding 300°C. during
the suction, and at least 60 per cent a temperature
exceeding 100°C. The corresponding fractions of
the substances in the tobacco leaf were thus dis
tilled into the smoke without being burned and
without attaining the higher temperatures at all.
Vis hele sitatet...

With cigarettes the situation was quite dif
ferent. No essential differences could be noted
among the various brands of cigarette studied
(Groups a-/). The highest temperature recorded,
812°C., was in a Turkish cigarette. The maximal
temperature at the tip was always somewhat low
er. In a thin cigarette with a paper mouthpiece,
the highest temperature, 786°C., was recorded at
the base. Temperature in the combustion zone
was, on the average, 650°C. (variability, 470°-
812°C.). Combustion and distillation zones were
very small : with the glow at the tip, less than 15
per cent of the total quantity of tobacco attained
a temperature of more than 300°C. and less than
25 per cent a temperature above 100° C., while
the condensation zone (below 100°C.) comprised
more than 75 per cent of the tobacco.
Vis hele sitatet...
Ut i fra tallene ser vi at det er fullt mulig å fjerne endel stoffene som finnes i tobakk uten å brenne det, spørsmålet er bare om metoden.
Vi kan vel for sikkert si at lett toasting av sigaretter ikke fjerner så mye, men at det ikke fjerner noe som helst er mindre trolig.

Kilde: http://cancerres.aacrjournals.org/co...6/490.full.pdf
Sist endret av Dodecha; 7. desember 2011 kl. 13:07.
Nå skriver jeg kun etter min egen erfaring, når jeg mekker en joint toaster jeg ikke røyken i det hele tatt, dette er pga jointen blir tett og helt jævlig. Å når jeg toaster en røyk smuldrer jeg den opp automatisk ( u-vane ) for og få ''sand-tobakk'' slik at det blir mye lettere og mekke og trekke på en bong ( Jeg røyker sjelden joint )

Så der jeg har mest erfaring, men jeg vet med mine egene erfaringer at hvis jeg ikke toaster siggen og tar meg et heftig trekk på bongen så går jeg rett i bakken pga nikotin sjokk. Når jeg toaster den så får jeg et lite nikotin sjokk, men det er ikke i nærheten av det jeg får om jeg ikke toaster den.

Så min erfaring er at og toaste den hjelper faktisk med og fjerne nikotin. Vet ikke om man fjerner annet dritt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av kn^tte Vis innlegg
En sigarettglo har en tempratur på 70 - 80 °C.
Nikotin og tjære frigis i forbrenningsprossesen.
Du vil sannsynligvis ikke innhalere alt av tjære eller nikotin når du røyker en vanlig sigarett.

Dersom du legger en sigarett i ovnen og skrur på 80°C vil du kunne eksperimentere dette på egenhånd. Tjæren vil ikke forsvinne helt. Det brune belegget vil legge seg som et lag. Men når du innhalerer vil du trekke det meste av disse stoffene ned i lungene.

Kilder; science.
Vis hele sitatet...
Dette er altså feil:

"Temperature without drawing:
Side of the lit portion: 400 deg C (or 752 deg F)
Middle of the lit portion: 580 deg C (or 1112 deg F)

Temperature during drawing:
Middle of the lit portion: 700 deg C (or 1292 deg F)"

Kilde

Altså, en tent sigaretts temperatur varierer i fra 400 til 700 grader Celsius, avhengig av om du trekker av den eller ikke.
Toastet veldig lite i starten og endte ofte opp med nikotinsjokk (aldri røyket/snuset i mitt liv før jeg begynte med cannabis).

Prøvde så å toaste siggen nesten svart hver gang, og har ikke fått nikotinsjokk eller "badtrip" siden.

For meg snakker hvertfall effekten av toasting for seg selv
Sist endret av givemesniperpls; 23. desember 2011 kl. 01:28.
Jeg bruker også å toaste røyken da jeg skal røyke pipe eller bong.

Jeg merker også nikotinsjokket hvis jeg ikke toaster røyken. Bruker og blåse i røyken da jeg har toastet den, å da kommer det en (damp)? ut av siggen som lukter dritt og svir skikkelig i øynene! Er vertfall slik med Lucky Strike..
Jeg toaster aldri hvis det er jeg som mekker.
Rulletobakk pleier jeg å klippe grunding opp med en saks. Etter jeg har bakt blir det nesten som et pulver. Funker ypperlig til bong og bøtte, men er ikke noe særlig å rulle med. Har aldri vært noe flink å rulle uansett og har alltid foretrukket tørrbong(plastflaske med sølvpapir) eller bøtte siden jeg liker å bli kanonskeiv når jeg en sjelden gang røyker.
Om jeg hadde vært flinkere til å rulle jointer så kanskje jeg hadde toastet, men jeg får det aldri til.

Til dere som bekymrer dere for giftstoffer: Har ikke Camel en type sigg uten parfyme? "Natural Flavor" tror jeg den heter.
Sist endret av HerpmasterDerp; 23. desember 2011 kl. 04:14.