Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 8025
Jeg går med tanker om å skrive bok. Jeg fortalte litt om det i forrige blogpost. Tanken er å fortelle om programmeringsspråkenes historie - fra 50-tallet og til i dag. Målgruppen er folk som allerede kan kode, men som ikke nødvendigvis vet så mye om andre språk enn det språket de bruker selv. Jeg vil vise kode i en 40-50 forskjellige språk, og forsøke å gjøre det lettlest og litt underholdende.

Ambisiøst, jeg vet!

Jeg tenker å bruke bloggen, forum og lignende for å få litt feedback og hjelp underveis. Og det første jeg gjerne skulle hatt litt hjelp til er navnet på boken.

Jeg trenger et godt og selgende navn (på engelsk) som kommuniserer hva dette er for en bok. Det finnes allerede et par velkjente History of Programming Languages. Tenkte noe sånn som The Hitchhikers Guide to Programming Languages ville være mer min stil, men en sånn tittel er nok et trademark, og dessuten vil jeg at tittelen skal være mer unik enn som så.

Forsøker å brainstorme...

The World of Programming Languages
A fun guide to the history of...

The Complete Guide to Programming Languages

The Epic Story of Programming Languages

A Testament to Programming Languages

The Programming Languages Codex

200 programming languages in 20 days

Eller kanskje noe i retning av:

60 years of programming

60 years of talking to computers

Eller bare Talking to Computers

The Polyglot Chronicle

The Meaning of Code

Jeg liker ord som adventure og experience. Hva med: The Amazing Programming Language Adventure. Nja... The Programming Language Experience ?

Programming Language Black Belt. Noe med samurai eller ninja, eller er det bare helt teit?!

The Programming Language Jukebox

Jeg får det liksom ikke helt til, og trenger inspirasjon og hjelp. Klarer du å komme opp med en tittel som kan fenge folk? Eller synes du noen av dem jeg tenker på fungerer bra?
The Code Whisperer?
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av PairADice Vis innlegg
The Code Whisperer?
Vis hele sitatet...
Liker forslaget. Det er selvfølgelig en fyr som kaller seg det allerede, og som har domenet.
Curses! Hmm...
  • To Code or not to Code
  • Let There Be Code!
  • CodeX
Jeg likte "60 years of programming". Denne tittelen treffer innholdet best av de du har foreslått. Kul ide forresten!
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av ferskvann Vis innlegg
Jeg likte "60 years of programming". Denne tittelen treffer innholdet best av de du har foreslått. Kul ide forresten!
Vis hele sitatet...
Ut i fra hva jeg har sagt sålangt så er jeg enig, den treffer. Men egentlig tenker jeg ikke på dette som en historiebok. Mye av fokuset vil nok bli på hvor vi befinner oss i dag. Jeg vil bruke historien til å fortelle hvorfor vi er der vi er i dag, og for å forklare forskjellen mellom dagens programmeringsspråk.

Tror jeg. Jeg er helt i startgropen - driver og gjør research, og hvor boken ender opp vet ingen enda. Akkurat nå likte jeg best "60 years of talking to computers" - men hvilke assosiasjoner får egentlig dere når jeg sier talking to computers?

PS: "60 years of programming" kan fungere som en god subtitle også...
Sist endret av tormaroe; 6. april 2014 kl. 23:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med å få endel av boken skrevet før du begynner å tenke på tittel?
Da vil du kunne få en tittel som passer mye bedre til innholdet i boken.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av SOTR Vis innlegg
Hva med å få endel av boken skrevet før du begynner å tenke på tittel?
Da vil du kunne få en tittel som passer mye bedre til innholdet i boken.
Vis hele sitatet...
Å finne en god tittel er en prosess, og kanskje må jeg skrive hele boken før jeg er sikker på hva den endelige tittelen blir. Det betyr ikke at jeg kan vente med å begynne å tenke på det.

En god tittel inneholder også mye av tankene og visjonene om boken som skal skrives, og kan sette retning på skriveprosessen og diktere struktur i boken. Og om tittelen i seg selv ikke gjør det så vil i alle fall tankene man gjør seg når man forsøker å finne tittelen gjøre det.

Så du har et poeng - jeg kan ikke spikre tittelen nå, men det er ikke for tidlig å begynne å lete.
Likte best "The Epic Story of Programming Languages"
"Hello World"
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Codeine Coding
The Evolution of Code - 60 years of Programming Languages
Stemmer Hello World som Ruh sa, det er hvertfall det jeg forbinder mest med programering.
problemet med navn som "Hello World" er at det er så mye brukt. Det vil være særdeles vanskelig å google seg frem til ting relatert til denne boken - og man vil på mange måter kunne drukne i resultatlisten fra Google. Ville anbefalt noe litt mer unikt.
Jeg likte "60 years of talking to computers" ganske godt egentlig.
Det er jo det det går på.
"Codespotting"
"There Will Be Code"

EDIT: Skulle sjekket dette ordentlig før post. Domenene er allerede tatt, og det ser ut som det finnes bøker som heter dette allerede.
Sist endret av caperno; 7. april 2014 kl. 15:05.
Hello World går ikke.
Et bra bokprosjekt dette tormaroe.
Liker best "60 years of talking to computers".
men hvilke assosiasjoner får egentlig dere når jeg sier talking to computers?
Vis hele sitatet...
Synes det forstålig for de fleste,når vi skal prate med noen trenger vi et språk.
At den "noen" kan være en "computer" virker kanskje litt rart,
men både lavnivå/høynivå-språk i mange former vil kanskje få den til og forstå hva vi mener med uten for mange(bug) språkvansker
Sist endret av snippsat; 7. april 2014 kl. 15:18.
"WHAT DOES THE CODE SAY?"

"How every language shamelessly copies Lisp"

Neida.

Likte veldig godt "Talking to computers", hva med

"Hello world; Talking with computers"

Stor fan av boka "Hackers: Heros of the computer revolution", så hva med:
"Programming languages: Tools of the hackers"
Kan evt bytte ut "Hackers" med "Programming Revolution" eller "Tools" med "Languages".
Sist endret av Foxboron; 8. april 2014 kl. 02:48.
Nå har jeg ikke så god peiling selv på dette området, men her mine 2cents...

Hovedtittel: 60 years of MatriX
Undertittel: A Testament to Programming Languages(Din egen som jeg synes beskriver innholdet ganske bra=))
The Chronicle of Programming
The Programmers Chronicle
Nå er jeg ikke spesielt vel bevandret i kodeverdenen, men tanken som slo meg umiddelbart var noe som: "60 Years of programming: From talking to, to talking with computers".
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
The Codeprint: The Syntax & The Highlight.
The Evolution of Programming - 60 years of talking to computers.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Setter veldig pris på alle forslag og meninger - så 1000 takk, og bare fortsett å send inn!
Hva med "The languages of the programming revolution" ?
"The History of Computer Programming", som en åpenbar parallel til TAOCP.
Hva med noe inspirert av Darwins evolusjonsteori; On the Origin of Programming Languages
Fearless Programming Language Seduction
All the way there, but do we ever go back again? - Programming in retrospect

Absolute Poetry - for the silicone based.
Sist endret av nudo; 13. april 2014 kl. 03:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The Tech Testament.
Mmmm.. Alt begynner med t-er, slikt varmer meg. Får vi titte når det kommer utkast aus?
"Fifty Shades of Code"
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turelli Vis innlegg
The Tech Testament.
Mmmm.. Alt begynner med t-er, slikt varmer meg. Får vi titte når det kommer utkast aus?
Vis hele sitatet...
Jeg planlegger å publisere på LeanPub. Et par kapitler blir å finne i en gratis sample - ellers funker det sånn at man kan kjøpe early access og følge med etterhvert som boken utvikler seg.

Skal gjøre lenken kjent når jeg har kommet i gang...
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Tittel er valg (selv om det kan være at jeg ombestemmer meg) og et foreløpig omslag er designet. Se det her: http://blog.kjempekjekt.com/2014/04/...tel-og-omslag/

Nå gjenstår bare 99,999% av jobben - å faktisk skrive boken :-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Tittel er valg (selv om det kan være at jeg ombestemmer meg) og et foreløpig omslag er designet. Se det her: http://blog.kjempekjekt.com/2014/04/...tel-og-omslag/

Nå gjenstår bare 99,999% av jobben - å faktisk skrive boken :-)
Vis hele sitatet...
Blås en tusenlapp eller tre på å få nokon til å lage eit cover til boka di. Evt femti dollar på en inder...
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Blås en tusenlapp eller tre på å få nokon til å lage eit cover til boka di. Evt femti dollar på en inder...
Vis hele sitatet...
Men..., men, det er jo så gøy å gjøre det selv jo

Jeg sa foreløpig, men takk for tilbakemeldingen. Ser litt hjemmesnekra ut nå. Men for å være ærlig så er ikke det å lage cover til en programmeirngsbok verdens vanskeligste oppgave, og jeg tror jeg skal klare å komme opp med noe bedre på sikt...
"Talking to Computers" har i hvert fall en fin poetisk swing over seg. Likte det forslaget best av de du har satt opp.
Kan tolkes negativt, men det beste etter min mening er å bestemme tittel og forside til boka etter at boka faktisk er skrevet ferdig.
Jeg ville brukt "Talking with Computers" istedenfor "Talking to computers". Sistnevnte høres bare rart ut i mine ører.

Talking to brukes oftere om mer ensidige samtaler ("I gave my daughter a talking to." ; "Did you talk to him?","Yeah, I set the record straight. He knows what the deal is now"), imens 'talking with' oftere når man faktisk prater med noen ("Did you talk with him?","Yeah, we talked for hours.. he's, like, sooo dreamy!").


.. og ellers, lykke til. Å skrive er mye arbeid, særlig fra å komme fra 'ok' til utgivbart er regelrett slitsomt og gudsjammerlig kjedelig.
Sist endret av DumDiDum; 16. april 2014 kl. 02:39.
"Talking to computers" er det vel ikke noe feil med? Det vil implisitt foretelle at AI fortsatt er så rævvva at det ikke er en samtalepartner, men noe som snakkes til/instrueres.
Sist endret av nudo; 16. april 2014 kl. 08:06.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg ville brukt "Talking with Computers" istedenfor "Talking to computers". Sistnevnte høres bare rart ut i mine ører. ....
Vis hele sitatet...
Sitat av nudo Vis innlegg
"Talking to computers" er det vel ikke noe feil med? Det vil implisitt foretelle at AI fortsatt er så rævvva at det ikke er en samtalepartner, men noe som snakkes til/instrueres.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker nok også at Talking TO Computers er teknisk sett mest riktig / den beste beskrivelsen av situasjonen.... (instruere),

med mindre "talking to" utelukkende skaper denne negative assosiasjonen..., som i å "skjenne på". Men det mener jeg ikke er tilfelle.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
"Talking to computers" er det vel ikke noe feil med? Det vil implisitt foretelle at AI fortsatt er så rævvva at det ikke er en samtalepartner, men noe som snakkes til/instrueres.
Vis hele sitatet...
Men samtidig så er det å instruere datamaskina, og få den til å svare korrekt, så eg vil sei at talking with er vel så bra. Det handler ikkje om AI, men programmering, som er ei uttrykksform.

Sitat av tormaroe Vis innlegg
Jeg tenker nok også at Talking TO Computers er teknisk sett mest riktig / den beste beskrivelsen av situasjonen.... (instruere),
Vis hele sitatet...
Men samtidig synst eg talking with er meir poetisk tittel, og en draum eg trur mange har - og til dels følelse mange har
Sist endret av vidarlo; 16. april 2014 kl. 11:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men samtidig synst eg talking with er meir poetisk tittel, og en draum eg trur mange har - og til dels følelse mange har
Vis hele sitatet...
Hmmm, kanskje du har rett. Skal la dette marinere litt