Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7676
Hei! Fikk i oppgave og måle opp skolen min, finne ut hvor mye effekt som blir brukt, ca. kostnader, og hvor tykk kablen inn må være.
Dette er egentlig greit, untatt den siste.
Hvordan kan jeg finne ut hvor tykk den må være?

Jeg vet jo alt dette:
23000 m2
35W/m2 som vil si 819000W, eller 819kW i timen.
Det er en 400v spenning inn på skolen, men må gange med kvadratroten av 3, som blir 692,82v.

DET vil si at det er 1182,12 A i kablene, og da kommer spørsmålet mitt:
Hvordan går jeg frem for å finne ut hvor tykk kabel jeg må ha?



Jeg vet det er i mot reglene å spørre om lekser, ja, men jeg spør bare om fremgangsmåten her.

EDIT: Det er kabel lagt i jord! Ganske viktig del :P
tror lengden på kabelen også har noe å si.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
tror lengden på kabelen også har noe å si.
Vis hele sitatet...
Ja, og hvilket materiale kabelen er laget av.
Ettersom je har regnet meg frem til (gikk litt fort i svingene her, så kanskje noen bør se over det), så bør du ha en 25mm2 (3 AWG) ved en lengde på 10 meter og med 5% akseptabelt tap. Mye mulig at jeg tenker helt feil nå.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Vi fikk ikke vite noe om lengde..

Vi fikk bare vite at det er en kabel lagt i jord.
Første du må finne ut er vell hvor store sikringer det er, hvor mye strøm som bygget bruker har ikke noe og si siden kablene må være tykke nok til og tåle maks strøm på sikringene + litt til uansett.

derreter er del vell bare og bruke en eller annen kalkulator på nettet som regner ut hvor tykk kabel du må ha, til gitt amp og spenning?
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Første du må finne ut er vell hvor store sikringer det er, hvor mye strøm som bygget bruker har ikke noe og si siden kablene må være tykke nok til og tåle maks strøm på sikringene + litt til uansett.

derreter er del vell bare og bruke en eller annen kalkulator på nettet som regner ut hvor tykk kabel du må ha, til gitt amp og spenning?
Vis hele sitatet...
Du kan jo ha hvilken som helst tykkelse kabel på sikringen, så jeg vil jo ikke tro det spiller noen rolle...
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Du kan jo ha hvilken som helst tykkelse kabel på sikringen, så jeg vil jo ikke tro det spiller noen rolle...
Vis hele sitatet...
Nei? hvis du har en 16 amp sikring f.eks må du ha en kabel som takler minst 16 amp.

Har du for tynn kabel kan det resultere i brann hvis du trekker for mye strøm, og da er poenget med sikringen litt borte
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Nei? hvis du har en 16 amp sikring f.eks må du ha en kabel som takler minst 16 amp.

Har du for tynn kabel kan det resultere i brann hvis du trekker for mye strøm, og da er poenget med sikringen litt borte
Vis hele sitatet...
Jeg har nok missforstått litt, men vi fikk ingen mer informasjon enn det jeg har sagt over, og at vi skulle finne ut hvor tykk kabel vi måtte ha. Hørte noe om en paralellkobling også, men vet ikke hvor relativt det var.
Strømføringsevnen til kabelen skal være høyere enn sikringsstørrelsen. Du leser av strømføringsevnen til kabelen i egen tabell. Dette burde dere ha fått utlevert hvis dere har fått beskjed om å dimensjonere kabelen.

Du skal ikke gange, men dele 400 med 1,73(roten av 3). Du får da 230V.

35W*2300m2 blir dessuten 805kW.
Angående kostnader kan du ta en ca pris på kr 1/kWh.
På et døgn vil dette koste kr 19320(805*24)....

Strømmen gjennom kabelen blir 3500A.
Å finne én kabel med riktig tverrsnitt som kan føre tror jeg du skal slite med.
Jeg kan si såpass at en kabel som skal føre 183A i jord må ha et tverrsnitt på 70mm2.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Du skal ikke gange, men dele 400 med 1,73(roten av 3). Du får da 230V.
Vis hele sitatet...
Nei.

På eit trefasesystem vil du ha P=U*sqrt(3)*I, ikkje P=U*I.

Det gir 805e3W/400*sqrt(3)V=1166A - slå opp i tabell på strømføringsevne, bla opp NEK400 for å korrigere for forlegningsfaktor, og hey, there you go. I tillegg er jo samtidighetsfaktor høgst relevant, for all varmen er ikkje på samtidig. Skulle eg tegna det hadde eg trulig sagt 60% samtidighetsfaktor, og lagt inn 240mm^2 for å ha framtidige muligheter til utvidelse... Å bytte nedgravd kobber er dyrt

Forøvrig roter OP litt med uttrykk som kW i timen - watt er effekt, altså per definisjon energi per sekund. Watt per time blir difor energi per sekund per time - eit meiningslaust mål. Watt er momentaneffekten.
Sist endret av vidarlo; 14. september 2013 kl. 00:07.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei.

På eit trefasesystem vil du ha P=U*sqrt(3)*I, ikkje P=U*I.

Det gir 805e3W/400*sqrt(3)V=1166A - slå opp i tabell på strømføringsevne, bla opp NEK400 for å korrigere for forlegningsfaktor, og hey, there you go. I tillegg er jo samtidighetsfaktor høgst relevant, for all varmen er ikkje på samtidig. Skulle eg tegna det hadde eg trulig sagt 60% samtidighetsfaktor, og lagt inn 240mm^2 for å ha framtidige muligheter til utvidelse... Å bytte nedgravd kobber er dyrt

Forøvrig roter OP litt med uttrykk som kW i timen - watt er effekt, altså per definisjon energi per sekund. Watt per time blir difor energi per sekund per time - eit meiningslaust mål. Watt er momentaneffekten.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser første post ser du at han bruker roten av 3 til å regne ut ny spenning på 692V. Det var dette jeg refererte til.

Watt er effekt pr. time. Energi er effekt X antall sekunder og måles i joule.
Jeg mener watt er 1j/s, og dermed et mål for omformet energi. Energi per sekund som slashdot tidligere har sagt. Det skal dog sies at dette ikke er mitt fagfelt og mange år siden jeg lærte om el, men jeg tror ikke mine små grå lurer meg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei.

På eit trefasesystem vil du ha P=U*sqrt(3)*I, ikkje P=U*I.

Det gir 805e3W/400*sqrt(3)V=1166A
Vis hele sitatet...
Her må du holde parentes og begrepsbruken din litt strammere i tøylene herr /.

I motsetning til regnestykket ditt to gir nemlig begge disse to 1166A som svar:
805e3W / (400 * sqrt(3)V) = 805e3W/400/sqrt(3)V = 1166A
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei.

På eit trefasesystem vil du ha P=U*sqrt(3)*I, ikkje P=U*I.

Det gir 805e3W/400*sqrt(3)V=1166A .
Vis hele sitatet...
400V skal ikke være med i regnestykket i det hele tatt.
Tviler sterkt på at de benytter fase-fase til oppvarming i tn-anlegg...
Å tenke trefaseregning blir uansett håpløst når vi kun har 1 nøytralleder som all strømmen skal gå gjennom. Hvis det derimot var et IT-nett ville riktig regnestykke for 3-fase blitt 805000/230/1,73= 2023A i hver leder.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
400V skal ikke være med i regnestykket i det hele tatt.
Tviler sterkt på at de benytter fase-fase til oppvarming i tn-anlegg...
Å tenke trefaseregning blir uansett håpløst når vi kun har 1 nøytralleder som all strømmen skal gå gjennom. Hvis det derimot var et IT-nett ville riktig regnestykke for 3-fase blitt 805000/230/1,73= 2023A i hver leder.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri vært borti at det er brukt fase-N i varmeelementer. Kun fase-fase med lasten jevnt fordelt over alle tre fasene.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
DET vil si at det er 1182,12 A i kablene, og da kommer spørsmålet mitt:
Hvordan går jeg frem for å finne ut hvor tykk kabel jeg må ha?
Vis hele sitatet...

1182,12A er den totale strømmen når man legger sammen alt.
Men du må bruke samtidighetsfaktor, husker ikke helt hva de forskjellige satsene er på forskjellige bruksområder.
Da får du et mer riktig tall du kan bruke til dimensjonering.

Deretter må du ha forlegningsmåten som er jord, slå opp i tabellen i montørhåndboka eller nek:400:2010 underforlengningsmåte jord(d1, om jeg ikke husker feil) og se hvor stor belastningsstrøm som kan gå igjennom kabelen.

Les litt her.

Det er en fordel hvis du har tilgang til montørhåndboka eller nek:400:2010



Sitat av Freaken Vis innlegg
Jeg har aldri vært borti at det er brukt fase-N i varmeelementer. Kun fase-fase med lasten jevnt fordelt over alle tre fasene.
Vis hele sitatet...
Det kommer an på om varmeelementet er lagd for 400V eller 230V
Sist endret av Tido; 14. september 2013 kl. 03:51.
Sitat av Tido Vis innlegg
Det kommer an på om varmeelementet er lagd for 400V eller 230V
Vis hele sitatet...
Det er riktig. Det jeg mente er at nesten alle ovner er laget for maks 230V.
99% av ovnene som blir brukt i norske offentlige bygg, er 230v.


Uansett, vil tro en del av oppgaven går ut på å regne på hvor mye effekt skolen bruker, slik at man må regne med å sette opp en hovedsikring.
Ut fra hovedsikringen så vil man da beregne kabelen.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
23000 m2
35W/m2 som vil si 819000W, eller 819kW i timen.
Det er en 400v spenning inn på skolen, men må gange med kvadratroten av 3, som blir 692,82v.

DET vil si at det er 1182,12 A i kablene, og da kommer spørsmålet mitt:
Hvordan går jeg frem for å finne ut hvor tykk kabel jeg må ha?
Vis hele sitatet...
Bare for å gjøre en ting klart; 400V er RMS, altså er sqrt(3) allerede innbakt. Du dimensjonerer for RMS, ikke for Vpeak.

Ellers kan du ikke si at 819kW er 819kW/h. W = j/s. Bruk benevningene så kan du ikke regne feil...

Edit:

Det er en lett oppgave. Finn ut antall W (W/m2 * m2 = W) og regn ut I (P/U). Når du vet I slår du opp i NEK400. Om ovnene er 230V eller 400V betyr ikke noe.

Btw; 400V/sqrt(3) = ~230V, så man tar ut 230V mellom fase og jord.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei.

På eit trefasesystem vil du ha P=U*sqrt(3)*I, ikkje P=U*I.

Det gir 805e3W/400*sqrt(3)V=1166A - slå opp i tabell på strømføringsevne, bla opp NEK400 for å korrigere for forlegningsfaktor, og hey, there you go. I tillegg er jo samtidighetsfaktor høgst relevant, for all varmen er ikkje på samtidig. Skulle eg tegna det hadde eg trulig sagt 60% samtidighetsfaktor, og lagt inn 240mm^2 for å ha framtidige muligheter til utvidelse... Å bytte nedgravd kobber er dyrt

Forøvrig roter OP litt med uttrykk som kW i timen - watt er effekt, altså per definisjon energi per sekund. Watt per time blir difor energi per sekund per time - eit meiningslaust mål. Watt er momentaneffekten.
Vis hele sitatet...
Det meste du sier er rett, men sqrt(3) skal ikke være med i det hele tatt siden man dimensjonerer for RMS.

Det er enkelt og greit:

Regn ut antall W (P) ved å gange P/A med A og finn I ved å dele P på U (400V).

Nå har du strømmen og trenger bare en tabell for å finne rett dimensjon etter norske regler...

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
400V skal ikke være med i regnestykket i det hele tatt.
Tviler sterkt på at de benytter fase-fase til oppvarming i tn-anlegg...
Å tenke trefaseregning blir uansett håpløst når vi kun har 1 nøytralleder som all strømmen skal gå gjennom. Hvis det derimot var et IT-nett ville riktig regnestykke for 3-fase blitt 805000/230/1,73= 2023A i hver leder.
Vis hele sitatet...
Det er klart du må ha med 400V, det er jo spenningen Det som ikke skal være med er sqrt(3) siden 400V er RMS.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://cr4.globalspec.com/thread/312...r-calculations

Det har ingen ting med effektivverdi (Vrms) eller toppverdi (Vpeak) å gjere. I så fall ville faktoren vore sqrt(2)...

Forøvrig vil eit korrekt balansert trefasesystem ikkje krevje nøytralleder. Det kan du sjå enklast på ein trefasemotor. Den kan sjåast på som tre seperate belastninger, kopla til ein felles nøytralleder om du koplar den opp i stjerne.

Og ved eit stort anlegg, der oppvarming er stor del av lasta, kan du balansere det rimelig bra, slik at du ender opp med relativt liten straum til nullpunktet.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Watt er effekt pr. time. Energi er effekt X antall sekunder og måles i joule.
Vis hele sitatet...
Her roter du. Watt er per definisjon joule per sekund. 1W = 1J/s. Energi er joule, medan watt er effekt.
Sist endret av vidarlo; 14. september 2013 kl. 17:38.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Her roter du. Watt er per definisjon joule per sekund. 1W = 1J/s. Energi er joule, medan watt er effekt.
Vis hele sitatet...
Er enig i det over, men ser ikke hva jeg har rotet med.
En lyspære på 50W trekker 50W i timen. Akkurat som en varmeovn på 2000W trekker 2000W i timen.

Energi måles i joule og er effekt(i timen) * tid (sekunder).
En lyspære på 50W= 50W i timen = 180k joule i timen.
I løpet av en halvtime vil den ha trukket 25W og 90k joule.
Sist endret av pkk1990; 15. september 2013 kl. 12:13.