Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  122 11753
Ser at Oslo byråd mener at rusmisbrukere i Oslo har det alt for godt.
Er de virkelig så naive at de ikke ser mer enn godene?
(da mener jeg "godene" som er gratis mat)

Som flere kommenterte under lenken, så utfordrer jeg personen som kom med det utsagnet å bo sammen/som rusmisbrukere nå i vinterstiden, så skal h*n få se hvor "for godt" rusmisbrukere har det i Oslo.


Lenke


Hva syntes dere?
Det er tydelig at denne tullebukken ikke vet hva han snakker om.
Mitt tips til han er å dra hodet ut av ræva, gni sin egen dritt ut av øynene for så å ta en nærmere titt på hva slags velferdstilbud hovedstadens narkomane har for så å veie dette opp med den tvungne livsstilen mange blir nødt til å velge.

Tror ikke man trenger å være rakettforsker for å forstå at her er det snakk om mange folk som sliter og innerst inne har et inderlig ønske om å få et bedre liv.
Det hele koker ned til hvor man setter grensen for hva man finerer som "eget valg". For min del er eget valg alle situasjoner der man har flere alternativer å velge mellom, uten at eksogene momenter av tvang er tilstede. Ut ifra det standpunktet tar narkomane et valg om å være narkoman hver dag, og med dette tatt i betraktning kan en fort føle narkomane får for mye av oss andre.

Men samtidig så skjønner jeg godt at om man tar høyde for mange av de narkomanes oppvekst og miljø så har de så dårlige forutsetninger at en fint kan argumentere for at det ikke eksisterer realistiske alternativer. Da snakker vi plutselig om tvang, og de narkomane trer inn i offerrollen. Ser man slik på det får narkomane alt for lite hjelp i forhold til det de kunne fått.

Det hele blir litt filosofisk for meg og før ville jeg nok meldt pass. Men etter å ha møtt flere narkomane enn jeg liker å innrømme, og etter å se utviklingen fra helgerøyker til sprøytenarkoman hos folk i vennekretsen, så heller jeg faktisk bare mer og mer mot Oslo Byråds standpunkt.
Sist endret av Tøffetom; 23. desember 2011 kl. 19:55.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Det hadde eksistert narkomane uansett om alle "goder" hadde blitt inndratt. Dette er ofte ikke lengre snakk omvalg, men en livsstil som i svært mange tilfeller kan likestilles med sykdom.

Man kan jo spørre seg hvorfor det finnes narkomane andre plasser i verden der man faktisk risikerer dødsstraff, eller i det minste en god porsjon juling av å drive med/bruke droger. Kanskje de søker spenning? Det virker ihvertfall som om det er slik enkelte snusfornuftige bedreborgere med hue godt plantet opp i røven ser på det.

Innfør en human narkotikapolitikk, flere og varierte behandlingsplasser og en smule respekt så kan det jo tenkes det skjer noe.
Tror problemet er at mange politikere anser narkomane som personer med individuelle motivasjonsproblemer i stedet for å erkjenne at rusmisbruk faktisk er ett samfunnsproblem som går langt forbi de individuelle valg og muligheter. Og avskrekkende praksis er dessverre svært integrert i det politiske systemet. Dette ser vi også i asylsystemet hvor myndighetene bevisst prøver å gjøre oppholdet så ille som mulig for at dem ikke vil at at asylsøkerene skal returnere eller at det skal gå rykter om at norge er ett komfortabelt sted å være i asyl. Når det gjelder rusmisbruk som samfunnsproblem har politikerene og samfunnet generelt vært svært blåøyde. Dem er livredde for å lage humane retningslinjer for narkomane i frykt for det nettopp hun fra byrådet påpeker, at det skal føre til at det de narkomane har det komfortabelt. Personlig er jeg overbevist at dette er en praksis som er helt i bakvendtland. En rusmisbruker trenger stabilitet og håp for en bedre fremtid, dette skjer ikke når samfunnet jobber aktivt for å straffe dem fordi de lider av en sykdom som ikke er akseptert.
Jeg synes denne "politikeren", eller hva de kaller han han ta seg en tur på byen, særlig i parkene der de av og til er narkomane, og se hvor godt de har det.
Jeg vil si at en rusmisbruker trenger incentiv for å forbedre seg, og at det er en grense for hvor mye en bør ta vare på dem. Rusmisbruk er faktisk ikke alltid så jævlig som folk skal ha det til. Med heroin som flyter gjennom årene betyr det veldig lite at klærne dine ikke er nyeste mote.

Om jeg hadde hatt gratis heroin, mat og bosted, som noen mener en skal gi narkomane, hadde jeg blitt narkoman på flekken. Det er en komfortabel livsstil.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg vil si at en rusmisbruker trenger incentiv for å forbedre seg, og at det er en grense for hvor mye en bør ta vare på dem. Rusmisbruk er faktisk ikke alltid så jævlig som folk skal ha det til. Med heroin som flyter gjennom årene betyr det veldig lite at klærne dine ikke er nyeste mote.

Om jeg hadde hatt gratis heroin, mat og bosted, som noen mener en skal gi narkomane, hadde jeg blitt narkoman på flekken. Det er en komfortabel livsstil.
Vis hele sitatet...
haha ja lykke til med det livet av og til når jeg leser sånne innlegg lurer jeg på hvor lang opp i ræva går det ann å plante hode sitt

fortell meg hvilken kilde du har på at det å være tungt rusmisbruker er en komfortabel lifsstil ?
Fordi jeg bruker heroin fra tid til annen sjøl.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg vil si at en rusmisbruker trenger incentiv for å forbedre seg, og at det er en grense for hvor mye en bør ta vare på dem. Rusmisbruk er faktisk ikke alltid så jævlig som folk skal ha det til. Med heroin som flyter gjennom årene betyr det veldig lite at klærne dine ikke er nyeste mote.

Om jeg hadde hatt gratis heroin, mat og bosted, som noen mener en skal gi narkomane, hadde jeg blitt narkoman på flekken. Det er en komfortabel livsstil.
Vis hele sitatet...

Insentivene de trenger er slike positive tiltak, gi de verdighet, gi de håp og noe å bygge på for å snu om på livet sitt. Å si at narkomane i Norge i dag har det altfor bra er en latterlig påstand. I tillegg skal det liksom være negativt at de har et minimum av levekår, som om folk skal bli fristet til et liv som narkoman hvis de ikke dør av sult og kulde på gaten og blir behandlet som dritt. Dette er en helt bakvendt og tragisk tankegang som jeg blir helt oppgitt av å se.

Og det har ikke blitt noen økning av narkomane i Sveits der de deler ut gratis heroin, det har derimot vært en nedgang i rekrutteringen til disse miljøene. Hvis det å få gratis heroin, etter å ha vært en hard misbruker over tid og feilet metadonbehandling og alle andre avrusningsopplegg, samt det å få utdelt mat av Kirkens Bymisjon, høres så fristende ut for deg at du hadde valgt å bli narkoman, hadde du vært så dum og talentløs at livet ditt hadde gått til helvete på en eller annen måte uansett. For hvem som helst andre er ikke dette en fristende livsstil som vil påvirke de valg en gjør i livet. Regner ikke med du mener dette halvseriøst engang.
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er tydelig at denne tullebukken ikke vet hva han snakker om.
Mitt tips til han er å dra hodet ut av ræva, gni sin egen dritt ut av øynene for så å ta en nærmere titt på hva slags velferdstilbud hovedstadens narkomane har for så å veie dette opp med den tvungne livsstilen mange blir nødt til å velge.

Tror ikke man trenger å være rakettforsker for å forstå at her er det snakk om mange folk som sliter og innerst inne har et inderlig ønske om å få et bedre liv.
Vis hele sitatet...
hvis de ønsker seg et bedre liv, kan de slutte og skyte den møkka i årene sine! heroin er frivillig. er det rettferdig at skattebetalerne skal mate rusmisbrukere som ikke bidrar med noe som helst?
Sist endret av Shellshock; 25. desember 2011 kl. 00:03.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
hvis de ønsker seg et bedre liv, kan de slutte og skyte den møkka i årene sine! heroin er frivillig. er det rettferdig at skattebetalerne skal mate rusmisbrukere som ikke bidrar med noe som helst?
Vis hele sitatet...
Se på det på en annen måte; er det rettferdig at noen har helt jævlige oppvekstvilkår som gir en svært god grobunn for rusmisbruk, mens andre vokser opp i en velstående velfungerende familie?
Har selv vært Sprøytenarkoman og det er slettes ikke noe som helst frivillig med det. mange vokser opp i feil miljø, mange har vært lenge på kjøret og har ikke stort valg annet enn å fortsette. Det vi trenger er flere Medisinske avrusningsplasser og bedre oppfølging etter man er blitt clean.

At Narkomane har det for godt er bullshit. var selv i en situasjon der jeg måtte være suicidal for å få raskt plass på avrusning. jeg var villig til å slutte. det var ingenting jeg heller ville enn å slutte med heroin. men siden jeg ikke prøvde å ta mitt eget liv satt de meg på venteliste.

Man kan stå på venteliste i over et år nå for tia. og etter 1 år er gått er det slettes ikke sikkert at man har noe motivasjon igjen i kroppen, om den fortsatt er i live.

Selv om man er motivert til å slutte med heroin kan man altså ende opp med å vente et helt år før man får hjelp.

Han som sier Heroin er frivillig og at å bruke dop er frivillig bør sjekke ut hva Avhengighet er.

Skulle det ikke da bare mangle at man har tilbud om mat og husrom?

Sitat av Shellshock Vis innlegg
hvis de ønsker seg et bedre liv, kan de slutte og skyte den møkka i årene sine! heroin er frivillig. er det rettferdig at skattebetalerne skal mate rusmisbrukere som ikke bidrar med noe som helst?
Vis hele sitatet...
Du må jo være skada. ellers har ikke noen fortalt deg om avhengighet og Abstinenser. Gjør litt reasearch før du lirer av deg slike latterlige utsagn.
Sitat av villmannen Vis innlegg
Se på det på en annen måte; er det rettferdig at noen har helt jævlige oppvekstvilkår som gir en svært god grobunn for rusmisbruk, mens andre vokser opp i en velstående velfungerende familie?
Vis hele sitatet...
men det finnes mange mennesker som vokser opp i dårlige kår, som ikke ender opp som narkomane? mens det samtidig finnes mange rike mennesker som ender opp som narkomane! Du kan ikke gi all skylden på Miljø? man er ansvarlig for sine egne handlinger! men når du kommer så langt at du setter sprøyter på deg selv! kan man ikke skylde på verden lenger.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
hvis de ønsker seg et bedre liv, kan de slutte og skyte den møkka i årene sine! heroin er frivillig. er det rettferdig at skattebetalerne skal mate rusmisbrukere som ikke bidrar med noe som helst?
Vis hele sitatet...
Fy deg, du skulle hatt deg en smekk på pungen! Frivillig? Det handler om at noen er AVHENGIGE! Tror du at ALLE folk tar seg en røyk eller en tablett frivillig? Noen folk er avhengige!

Skattebetalere ? DETTE er et DEMOKRATI! Vi skal hjelpe de som ikke har det like bra som alle andre.
Sist endret av ClaesGreve; 25. desember 2011 kl. 00:28.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
hvis de ønsker seg et bedre liv, kan de slutte og skyte den møkka i årene sine! heroin er frivillig. er det rettferdig at skattebetalerne skal mate rusmisbrukere som ikke bidrar med noe som helst?
Vis hele sitatet...
Jeg synes det bør være et minimum at skattepengene skal gå til at folk har minimum av behov dekket her i livet. Slutt å være så jævlig kald og egoistisk. Skattepengene skal gagne alle i samfunnet og ikke bare deg som nyter godt av et liv uten rus allerede.

Det er vel ingen som faktisk går inn for et liv som narkoman frivillig? For folk som har muligheten er det ofte mer fristende å holde seg i jobb så du får en stabil inntekt, trygghet, kjærlighet og økonomisk frihet. Det er en luksus mange ikke har og da synes jeg vi godt kan bruke skattepengene på litt medmenneskelighet.
Vi snakker om Narkomane her. ikke småfulle fjortiser som har lyst til å prøve en "Knips" for å se kul ut ovenfor vennegjengen.
For godt? For godt?! Hvordan faen kan man mene at noen har det for godt? Vil han at folk skal ha det dårlig, han da? For et motbydelig nek. Er det noen som har det for godt, så er det disse overlegne, selvtilfredse menneskene som lever i sin egen lille knappenålsverden og dømmer andre uten å ha den minste forutsetning for å sette seg inn i deres livssituasjon. Narkomane har det ikke for godt, og at vedkommende ikke klarer å se at å slutte med rusmidler ikke er et reelt alternativ for mange tunge misbrukere, sier for meg at han burde holde kjeft.
Sist endret av exocytose; 25. desember 2011 kl. 00:43.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Fy deg, du skulle hatt deg en smekk på pungen! Frivillig? Det handler om at noen er AVHENGIGE! Tror du at ALLE folk tar seg en røyk eller en tablett frivillig? Noen folk er avhengige!

Skattebetalere ? DETTE er et DEMOKRATI! Vi skal hjelpe de som ikke har det like bra som alle andre.
Vis hele sitatet...
jaja jeg skulle ønske jeg var et like bra varmhjertet menneske som deg som promoterer politisk vold. uansett avhengighet er et valg, det finnes mennesker som har vært på heroin i 20 år og har klart og slutte. jeg tok min første sigarett frivilig, det var ingen som holdt en pistol mot tinningen min og kommanderte meg! jeg tviler sterkt på at det har skjedd andre!
Det er ikke eplet som er råttent, det er hele fatet! Ikke glem at vi lever i en imperialistisk verden.

Om en snylter ikke har mulighet å snylte, vil han kanskje vurdere å få seg en jobb.. men intill videre er overlevelsen sikret..

I forhold til rus, så er det meget tabu i dag, noe som skyver ansvaret over på de som bestemmer, fordi dem velger va som er lov eller ikke. (patent medisin vs. gatedop) forskjellen er at de er proffe, mens gatedopet er amatør produsert. Vi vet ikke lenger hva som er rett og sannheten er ikke lenger til å tro. Men for eksempel Platon og hans venner brukte rus aktivt under deres filosofi..
Sitat av Shellshock Vis innlegg
jaja jeg skulle ønske jeg var et like bra varmhjertet menneske som deg som promoterer politisk vold. uansett avhengighet er et valg, det finnes mennesker som har vært på heroin i 20 år og har klart og slutte. jeg tok min første sigarett frivilig, det var ingen som holdt en pistol mot tinningen min og kommanderte meg! jeg tviler sterkt på at det har skjedd andre!
Vis hele sitatet...
Da kan du prise deg lykkelig over at det var en sigarett du inhalerte. Idioti det også, så hvorfor gjorde du det? Der finner du fort svaret ditt tror jeg.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
jaja jeg skulle ønske jeg var et like bra varmhjertet menneske som deg som promoterer politisk vold. uansett avhengighet er et valg, det finnes mennesker som har vært på heroin i 20 år og har klart og slutte. jeg tok min første sigarett frivilig, det var ingen som holdt en pistol mot tinningen min og kommanderte meg! jeg tviler sterkt på at det har skjedd andre!
Vis hele sitatet...
Du sammenligner Sigaretter med Heroin her. gå å legg deg nå tror jeg.

Sitat av Shellshock Vis innlegg
jaja jeg skulle ønske jeg var et like bra varmhjertet menneske som deg som promoterer politisk vold. uansett avhengighet er et valg, det finnes mennesker som har vært på heroin i 20 år og har klart og slutte. jeg tok min første sigarett frivilig, det var ingen som holdt en pistol mot tinningen min og kommanderte meg! jeg tviler sterkt på at det har skjedd andre!
Vis hele sitatet...
Når man bestemmer seg for å slutte må man jo bare vente et år på avrusningsplass. Hvis du tror det er like lett å slutte med Heroin som sigaretter tar du grundig feil. For å avruses Heroin må man ha medikamenter som hjelp. hvertfall om man er skikkelig nærkis.
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Da kan du prise deg lykkelig over at det var en sigarett du inhalerte. Idioti det også, så hvorfor gjorde du det? Der finner du fort svaret ditt tror jeg.
Vis hele sitatet...
Tja det er en betydelig forskjell på sigg og heroin! grunnen til at mennesker prøver tobakk er som regel nysjerrighet, mens grunnen til at folk setter sitt første skudd er ofte en annen! det er skjelden at mindreårlige tester heroin av nysjerrighet. røyking er skadelig, men det fører ikke til at mennesker ender opp på gata. Men ja jeg skal innrømme at de var en idiotisk handling uansett, men jeg lærte også at selv om det og slutte er hardt, så lønner det seg i lengden.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Tja det er en betydelig forskjell på sigg og heroin! grunnen til at mennesker prøver tobakk er som regel nysjerrighet, mens grunnen til at folk setter sitt første skudd er ofte en annen! det er skjelden at mindreårlige tester heroin av nysjerrighet. røyking er skadelig, men det fører ikke til at mennesker ender opp på gata. Men ja jeg skal innrømme at de var en idiotisk handling uansett, men jeg lærte også at selv om det og slutte er hardt, så lønner det seg i lengden.
Vis hele sitatet...
Du har ingen aning hvordan det er å være rusmisbruker. Du syter over å ha kommet over en stakkars sigg.

Hvis det er så lett å slutte, hvorfor tror du ikke folk bare slutter når det begynner å gå sideveis?

Du burde lese noen poster her på forumet om hvordan det er å være avhengig, hva abstinenser vil si. og hvordan folk kommer inn i et rusmiljø. det finnes mange slike poster her på forumet.

Desverre går det veldig tydelig fram at du ikke har lest noen av dem. Skjønner din tanke. Men du fremstår ganske Blærete når du legger ut om ting du helt klart ikke har peiling på.
Enig med Afasar her. Hvordan går det an å ha det for godt? Det virker som om holdningen er at rusmisbrukere skal ha det passe jævelig. Gud forby at det skal finnes en rusmisbruker som har det ganske greit - tross alt.

Det er litt som gratis-heroin-til-langtidsbrukere-debatten. Mindre stjeling, og å ty til prostitusjon for å få penger til heroin - i utgangspunktet vinn-vinn for samfunn og rusmisbruker.

Men den utålelige tanken er at noen heroinmisbrukere faktisk kan få økt livskvalitet og dager der man føler at ting kanskje er ok. Slikt vil man ikke ha. Rusmisbrukere skal ha det kjipt. Opplest og vedtatt.
Sist endret av Bearass; 25. desember 2011 kl. 01:39.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Tja det er en betydelig forskjell på sigg og heroin! grunnen til at mennesker prøver tobakk er som regel nysjerrighet, mens grunnen til at folk setter sitt første skudd er ofte en annen! det er skjelden at mindreårlige tester heroin av nysjerrighet. røyking er skadelig, men det fører ikke til at mennesker ender opp på gata. Men ja jeg skal innrømme at de var en idiotisk handling uansett, men jeg lærte også at selv om det og slutte er hardt, så lønner det seg i lengden.
Vis hele sitatet...
Sigg/heroin fortsatt idioti. Du var uvitende/dum. Der har du svaret.
Jeg vil si at fedme er et større problem en rusmisbrukere
Hva er alternativet? La rusmisbrukere dø som fluer pga underernæring? Stoppe pengeutbetalingene å la de begå selvmord en etter en for å bli kvitt abstinenser?

Vi vet jo at avrusningsplasser er det lite av. så det alternativet er ganske dødt. Men hva gjør man med de som må vente 1år på avrusning? skal man Ta pengene dems og ikke gi dem mat, for så å håpe på at de overlever 1 år til de kommer inn på avrusning?
Hele rusmiljøet er jo skapt av forbudet. Hvis en kunne kjøpe heroin på apoteket ville ikke store mengder rusmisbrukere samlet seg på Oslo S. Du ville hatt mindre stigmatisering og problemet ville vært marginalt. I tillegg kunne alle pengene som brukes til å håndheve "forbudet" bli brukt på behandling.

Hvis noen synes rusmisbrukere har det for bra kan de jo bare bli rusmisbruker selv, så kan de se hvor koselig det faktisk er.

Det burde finnes sprøyterom til alle som vil bruke det. Alle som ønsker behandling burde fått det på dagen. I tillegg burde alle mulige stoffer bli solgt på apotek mot resept. Å få resepten burde være en formalitet. Du drar til legen, sier hva du vil ha, og så ramser legen opp bivirkninger og farer med stoffet. Du får et hefte med instruksjon om hvordan man bruker det, og så kan du gå å kjøpe så mye du klarer å stappe i deg. Da ville hele det kriminelle markedet bli utslettet over natten. Dette ville også redusere kriminelle behov for våpen.

Så kan en jo spørre seg; tar heroinavhengige heroin for å få gratis mat eller for at de er avhengige? Hvis det er fordi de får gratis mat, burde vi muligens slutte å dele ut mat. Dessverre er Norge et fritt land, og ingen kan hindres i å gi bort gratis mat til hvem som helst. Hvis det er fordi de er avhengige må selve årsaken til avhengigheten adresseres, dette er mye vanskeligere, det er derfor politikerne kaster bort penger på politiaksjoner som går ut på å flytte narkomane 500 meter lengre vekk isteden for å sette istand sosiale tiltak (hindre fattigdom, tilrettelegge arbeidsplasser, øke velferden til de fattigste, lavere terskel for utdanning) og setter i stand et fungerende psykisk helsevesen.

Akkurat de samme argumentene som blir brukt mot heroinavhengige av han (eller hun, husker ikke) kan jo brukes om psykisk syke. De får gratis mat, behandling og medisiner. Til og med samtaler med psykolog får de. Dette bidrar til å gjøre det psykisk syke miljøet mer "sementert". Å sulte dem vil nok bedre deres psykiske helse. Og når du har trukket den slutningen, kan du jo si det samme om fysisk syke, arbeidsledige, trygdede eller ethvert segment av befolkningen som du selv bedømmer som uheldig.
Når det kommer til rusmisbruk så har jeg et litt deterministisk syn. Alle av mine venner som har et rusproblem er folk som har hatt det dårlig i oppveksten, foreldre med alkoholproblemer, fraværende foreldre, dårlige karakterer på skolen, begynner tidlig og drikke og røyke sigaretter, prøver marihuana. Bruker det mye fordi de ikke har det godt, kjenner flere som bruker endel amfetamin nå også.

Jeg synes det er helt rettferdig at mennesker som har hatt dårlige oppvekster og må ty til rus for å løse sine problemer for hjelp og ikke blir etterlatt og fortalt at: "Det var ditt valg" og "Hvorfor kunne ikke du bare begynne på NHH sånn som meg og sånn som pappa"
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Når det kommer til rusmisbruk så har jeg et litt deterministisk syn. Alle av mine venner som har et rusproblem er folk som har hatt det dårlig i oppveksten, foreldre med alkoholproblemer, fraværende foreldre, dårlige karakterer på skolen, begynner tidlig og drikke og røyke sigaretter, prøver marihuana. Bruker det mye fordi de ikke har det godt, kjenner flere som bruker endel amfetamin nå også.

Jeg synes det er helt rettferdig at mennesker som har hatt dårlige oppvekster og må ty til rus for å løse sine problemer for hjelp og ikke blir etterlatt og fortalt at: "Det var ditt valg" og "Hvorfor kunne ikke du bare begynne på NHH sånn som meg og sånn som pappa"
Vis hele sitatet...
Helt enig! Vi hjelper jo alle andre i samfunnet som tar dårlige valg, eller ufrivillig havner i dårlige situasjoner. Å ikke hjelpe rusmisbrukere setter en presedens som vil være uheldig. "Personer med selvforsynte problemer skal ikke få hjelp." Skal vi la han som kjørte for fort og sklei ut av veien blø ihjel siden det var hans egen feil?

En kan jo argumentere for at alle som ikke får jobb har skyld i det selv, og derfor ikke fortjener å få penger fra staten. Men heldigvis er det ikke et sånt samfunn vi lever i. "Alle skal med" sa Jens en gang, og jeg synes at det er riktig, men måten han prøver å implementere det er helt feil. Mange av verdens problemer er nettopp personer med noble intensjoner som har elendige gjennomføringer. Hele rus-politikken er et godt eksempel på dette.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Når det kommer til rusmisbruk så har jeg et litt deterministisk syn. Alle av mine venner som har et rusproblem er folk som har hatt det dårlig i oppveksten, foreldre med alkoholproblemer, fraværende foreldre, dårlige karakterer på skolen, begynner tidlig og drikke og røyke sigaretter, prøver marihuana. Bruker det mye fordi de ikke har det godt, kjenner flere som bruker endel amfetamin nå også.

Jeg synes det er helt rettferdig at mennesker som har hatt dårlige oppvekster og må ty til rus for å løse sine problemer for hjelp og ikke blir etterlatt og fortalt at: "Det var ditt valg" og "Hvorfor kunne ikke du bare begynne på NHH sånn som meg og sånn som pappa"
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng! Jeg har erfart det samme. De få jeg kjenner som driver med hasj/pillemissbruk har hatt en trist oppvekst, de har foreldre uten utdanning, og de droppet alle sammen ut i VGS.

Landet vårt er bygd opp for å hjelpe de som trenger det mest! Alle har rett på hjelp i dette landet.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Veldig godt poeng! Jeg har erfart det samme. De få jeg kjenner som driver med hasj/pillemissbruk har hatt en trist oppvekst, de har foreldre uten utdanning, og de droppet alle sammen ut i VGS.

Landet vårt er bygd opp for å hjelpe de som trenger det mest! Alle har rett på hjelp i dette landet.
Vis hele sitatet...
Bra at du bidrar til å ytterligere stigmatisere rus(mis)brukere.
Rusmisbrukerer har det ikke godt, rett og slett! For en evneveik idiot han er som skrev artikkelen..
Sitat av JayL Vis innlegg
Rusmisbrukerer har det ikke godt, rett og slett! For en evneveik idiot han er som skrev artikkelen..
Vis hele sitatet...
Journalisten er jo ikke en idiot fordi han gjengir hva en politikker sier? Jeg ville forstått kritikk av politikeren, men av journalisten? Hvis ikke politikerens idiotiske synspunkt kom fram i pressen, ville noen kanskje stemme på personen igjen. Jeg synes det er fantastisk bra av journalisten å få fram hvor meningsløs politikk denne politikeren fremmer.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Veldig godt poeng! Jeg har erfart det samme. De få jeg kjenner som driver med hasj/pillemissbruk har hatt en trist oppvekst, de har foreldre uten utdanning, og de droppet alle sammen ut i VGS.
Vis hele sitatet...
Som du vet om ja. Du sier nok dette i beste mening, men du generaliserer en stor gruppe mennesker her. Jeg kjenner mange som droppet ut av VGS, røkte hasj, spiste piller mm. som har snudd tvert om på livene sine og som lever gode liv idag. Flere har også godt betalte jobber på tross av manglende VGS.

Det er viktig å huske at en rusmisbruker er en rusmisbruker uansett samfunnslag. Det er ikke bare de du ser på plata, men det er disse som synes best. De fleste rusmisbrukere her til lands er nok de som er tilsynelatende velfungerende med jobb og familie. Forskjellen er at disse får dopet sitt til legen eller på polet.
Jeg kjenner mange som hadde helt jævlige oppvekster og som er rusmisbrukere idag. Sett fra utsiden vil mange si at de har det helt forferdelig, men om man dømmer dem på deres premisser, har de gode liv. Kanskje ikke helt mainstream liv, og uten tvil med både oppturer og nedturer, men liv med mening og lykke. Dere som tror rusmisbrukere "rett og slett ikke har det godt" er trangsynte.
Er det ikke bra at alle har det godt da?
Satt på spissen, Uansett fordommer..

Folk som går på DRUGS gjør jo ingen noe vondt?
Og de er avhengi så det er jo ikke akkurat som om at de vill det selv.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Fordi jeg bruker heroin fra tid til annen sjøl.
Vis hele sitatet...
Det er stor forskjell på deg og en narkoman som ikke har et sted og bo og bruker dop 7 dager i uke 3 ganger om dagen, det er IKKE en konfortabel livstil - hilsen X narkoman.

Bruker du dop av og til rekker du aldri og bli skikkelig hekta, kanskje du har vært det kanskje ikke.. men det er ikke det samme og bruke heroin en gang i blant som å gå på det hver dag eller så lenge at du blir ordentelig avhengig, hva det gjør med kroppen og sinnet er ikke barnemat.

edit: Det er en grusom livstil som du kanskje ikke ser ordentelig før du kommer ut av det, du er utrolig usunt ikke bare for kroppen fysisk men også psykisk, ikke på grunn av dopen nødvendigvis men i tunge rusmiljøer er det kun rusen som betyr noe for alle og det er veldig lite omtanke og kjærlighet for hverandre, ikke minst er det mye vold og en utrygg livstil - dette gjør mye med et menneske og leve under over tid som ikke er bra, med andre ord er det et HARDT liv.
Sist endret av dopefish90; 25. desember 2011 kl. 16:44.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Journalisten er jo ikke en idiot fordi han gjengir hva en politikker sier? Jeg ville forstått kritikk av politikeren, men av journalisten? Hvis ikke politikerens idiotiske synspunkt kom fram i pressen, ville noen kanskje stemme på personen igjen. Jeg synes det er fantastisk bra av journalisten å få fram hvor meningsløs politikk denne politikeren fremmer.
Vis hele sitatet...
Mea culpa. Mente selvfølgelig politikeren som kom med sine meninger. Litt surrete i huet i dag..
Sitat av senmord Vis innlegg
Er det ikke bra at alle har det godt da?
Satt på spissen, Uansett fordommer..

Folk som går på DRUGS gjør jo ingen noe vondt?
Og de er avhengi så det er jo ikke akkurat som om at de vill det selv.
Vis hele sitatet...
Så når de bedriver vinnings kriminalitet for å finansiere misbruket, gjør de ingen noe vondt?

Nei, Nissenorge må få hodet ut av rævva å se det store bildet....

Så lenge vi fortsetter å kjøre på med den narko politikken vår så kommer vi ingen vei.

Ingen tunge rusmisbrukere som ønsker å være det. Det nekter iallefall jeg å tro...

Men jeg tror vi trenger et stort generasjonsskifte på tinget. få inn unge folk med ferske ideer og tankesett.... Da dette skjer er mye gjort. Mener nå jeg...
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg kjenner mange som hadde helt jævlige oppvekster og som er rusmisbrukere idag. Sett fra utsiden vil mange si at de har det helt forferdelig, men om man dømmer dem på deres premisser, har de gode liv. Kanskje ikke helt mainstream liv, og uten tvil med både oppturer og nedturer, men liv med mening og lykke. Dere som tror rusmisbrukere "rett og slett ikke har det godt" er trangsynte.
Vis hele sitatet...
Dette kommer jo an på hvem man snakker om. Det er jo forskjellig hvor ute å kjøre en er. Regner ikke med du snakker om han som bor på hospits/ikke vet hvor han skal sove neste natt, er så lutfattig at han er avhengig av Kirkens Bymisjon og vinningsforbrytelser, blir jaget rundt på gaten av politiet, inn og ut av fengsel, og nylig overlevde en overdose på et offentlig toalett. Har ikke oppfattet at den generelle holdningen på gaten blant rusmisbrukere er at de er fornøyd med livet sitt, eller at denne holdningen gjelder for noen nevneverdig del av dem. Det virker jo som det er denne gruppen politikeren refererer til, de tyngste misbrukerne, ikke de som i teorien går under betegnelsen rusmisbruker men som har egen bolig og er fornøyd med tingenes tilstand og ikke ønsker å slutte.

Bør vi også kutte ut utdeling av mat og bostøtte for dem som bare er fattig? Er dette et insentiv til at de vil forbli fattig? Er løsningen på fattigdom å ikke hjelpe dem meg grunnleggende menneskerettigheter, å gjøre livet deres så jævlig som mulig, med den tanken at "bare vi kjører dem nok ned i grusen så vil dette være et insentiv til å ta seg sammen og få seg en skikkelig jobb"? Eller bør slik behandling bare gjelde for gruppen som er rusmisbrukere?

Siden du virker å være enig med Haugli; er Kirkens Bymisjon sin utdeling av mat til de svakest stilte i samfunnet en uting og bør kuttes ut fullstendig, eller skal det fortsettes med men man bør utestenge de som er avhengig av narkotiske stoffer i tillegg til å være fattig?
Sist endret av Don Veto; 25. desember 2011 kl. 17:42.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sidenote: Mange av dere virker som om dere ikke har lest artikkelen engang. Det er en kvinne (Anniken) som har uttalt seg, imens mange av dere omtaler henne som «han».
[center]_______________________________[/center]

Forøvrig har jeg utifra artikkelen lite snøring på hva hun faktisk vil frem til. Om dette er dårlig journalistikk, dårlig kommunikasjon fra hennes side, eller dumskap fra min, vet jeg ikke.

«Du kan ta toget inn til Oslo S og du får bokstavelig talt utdelt sprøyter og brukerutstyr. Du kan kjøpe landets billigste heroin. Og du kan spise gratis frokost, lunsj og middag sju dager i uka i dette området. Og du kan også få andre nødvendigheter som du trenger. Jeg tror også at det er med på å opprettholde og sementere miljøene, sier Haugli til TV 2.»

Men også:

«– Det er jo klart at det er et hardt liv å være rusmisbruker, og det er viktig med lavterkeltiltak som medisiner og behandling. Men det er viktig å ha slike tiltak andre også steder enn i Oslo sentrum, presiserer helsebyråd Haugli.»
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Dette kommer jo an på hvem man snakker om. Det er jo forskjellig hvor ute å kjøre en er. Regner ikke med du snakker om han som bor på hospits/ikke vet hvor han skal sove neste natt, er så lutfattig at han er avhengig av Kirkens Bymisjon og vinningsforbrytelser, blir jaget rundt på gaten av politiet, inn og ut av fengsel, og nylig overlevde en overdose på et offentlig toalett. Har ikke oppfattet at den generelle holdningen på gaten blant rusmisbrukere er at de er fornøyd med livet sitt, eller at denne holdningen gjelder for noen nevneverdig del av dem. Det virker jo som det er denne gruppen politikeren refererer til, de tyngste misbrukerne, ikke de som i teorien går under betegnelsen rusmisbruker men som har egen bolig og er fornøyd med tingenes tilstand og ikke ønsker å slutte.
Vis hele sitatet...
Tunge rusmisbrukere klager hele tiden. De er blitt lært opp til det. Klage gir deg sympati, sympati gir deg omsorg. Du kan ikke tro på noe de sier.

Det er sant at det er endel rusmisbrukere som har det så ille at de vil slutte. De bør hjelpes, og en må få bukt med køen for behandling. Et års ventetid er altfor lenge; det bør skje med en gang. Men det er ikke det diskusjonen handler om.

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Bør vi også kutte ut utdeling av mat og bostøtte for dem som bare er fattig? Er dette et insentiv til at de vil forbli fattig? Er løsningen på fattigdom å ikke hjelpe dem meg grunnleggende menneskerettigheter, å gjøre livet deres så jævlig som mulig, med den tanken at "bare vi kjører dem nok ned i grusen så vil dette være et insentiv til å ta seg sammen og få seg en skikkelig jobb"? Eller bør slik behandling bare gjelde for gruppen som er rusmisbrukere?
Vis hele sitatet...
Vi bør bare gi veldig begrenset hjelp til fattige. De bør ha mulighet til å komme seg ut av uføret, men ellers bør de ha det helt forjævlig.

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Siden du virker å være enig med Haugli; er Kirkens Bymisjon sin utdeling av mat til de svakest stilte i samfunnet en uting og bør kuttes ut fullstendig, eller skal det fortsettes med men man bør utestenge de som er avhengig av narkotiske stoffer i tillegg til å være fattig?
Vis hele sitatet...
Hvis du leser artikkelen, innser du at politikerens utsagn handlet om at hun ønsket å gjøre det mindre komfortabelt å være rusmisbruker. Hun sa aldri at hun mente rusmisbrukerne burde sulte til døde. Jeg tror hun har et poeng i at rusomsorgstjenestene ofte bidrar til å skape et fellesskap som i seg selv gjør det vanskelig å komme ut av rusuføret.
Sist endret av Stratops; 25. desember 2011 kl. 20:56.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Vi bør bare gi veldig begrenset hjelp til fattige. De bør ha mulighet til å komme seg ut av uføret, men ellers bør de ha det helt forjævlig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Tankegangen at vi bør gjøre livet til de svakest stilte i samfunnet så jævlig som mulig for at liksom det skal få skikk på dem, kan sammenlignes med tankegangen til faren som jevnlig banker opp sin sønn for å gjøre ham til en mann og skjerpe seg. En elendig fremgangsmåte.
Sist endret av Don Veto; 25. desember 2011 kl. 21:18.
Så lenge du ikke arbeider for penger, fortjener du dem heller ikke. Folk som ikke bidrar til samfunnet er ikke verdt noe for samfunnet.
Stort sett er dagens politikere i Norge opptatt av karriere og penger. De som ikke har tak over hodet, penger eller makt har ingen innflytelse. Trist å se "myndighetspersoner" tråkke ned på folk som ikke har noen ting. Hun får betalt for tiden hun bruker til dette her og kan slippe å tenke på det om natten, imens de hun snakker om prøver å overleve.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Så lenge du ikke arbeider for penger, fortjener du dem heller ikke. Folk som ikke bidrar til samfunnet er ikke verdt noe for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Du bare bekrefter mitt inntrykk av samfunnet rundt meg. Å bidra til samfunnet betyr kun å bidra med penger.
Penger er ressurser.
Sist endret av Stratops; 25. desember 2011 kl. 21:54.
Penger er et kun et redskap og ikke egentlig viktig i den store sammenhengen.
Sitat av Johnnyblaze85 Vis innlegg
Så når de bedriver vinnings kriminalitet for å finansiere misbruket, gjør de ingen noe vondt?

Nei, Nissenorge må få hodet ut av rævva å se det store bildet....

Så lenge vi fortsetter å kjøre på med den narko politikken vår så kommer vi ingen vei.

Ingen tunge rusmisbrukere som ønsker å være det. Det nekter iallefall jeg å tro...

Men jeg tror vi trenger et stort generasjonsskifte på tinget. få inn unge folk med ferske ideer og tankesett.... Da dette skjer er mye gjort. Mener nå jeg...
Vis hele sitatet...
Det vell ikke bare narkiser som holder på med kriminalitet?
Unnskyld meg, men det er alle de "Wannabe-Mafia" Innvandrene som står får, og Norsk folk.
Greit nåkk at det er noen narkiser som slår seg vrang, men sett i det store flertall å er vell det bare lommerusk.

De fleste narkiser er narkiser fordi de har hatt en dårlig oppvekst, eller hatt feil venner. Det er vell Dealere som får narkotika inn i landet som skulle vært stoppet?
Nå vet jeg at det er masse mennesker her på forum som driver med narkotika, og det er jo seffølgelig helt greit, jeg har ikke noe imot det.
Men vist DU mener narkiser skal vekk fra gatene, så er det kildene til narkotika som må bort. Og det kommer aldri til å skje.

PEACE.