Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4343
Hei!

Jeg har søkt en god del på nettet og fant ut at dette er noe jeg trenger hjelp til :P

Jeg har laget en nettside som skal ha en grunnstofftabell. Under tabellen har jeg laget en meny som skal gjøre det lettere å finne ut hva og hvor gruppen i periode systemet er og heter, ved hjelp av å hover effekt over en av valgmulighetene i menyen.
Men jeg klarer det ikke! :P
Kan noen plis hjelpe mej?

Tabellen

(Footer, header etc. har blitt fjernet for å gjøre det ryddigere! )

Tusen hjertelig takk for den som ser på dette, om du vil kan du få en #takk til ..." på html, css eller nettsiden for folk å glane på.

PS. helt nederst på css filen er koden slik jeg sist forlot den. Og fargene er ikke permamente, det var bare noe i mellomtiden når jeg skrev dette.
Sist endret av Fyllingz; 8. desember 2011 kl. 18:13.
Kan ikke så mye om periodesystemet, men finner ikke hydrogen og helium, pleier ikke de å stå øverst til venstre der hvor li og na står?
Sitat av Awareness Vis innlegg
Kan ikke så mye om periodesystemet, men finner ikke hydrogen og helium, pleier ikke de å stå øverst til venstre der hvor li og na står?
Vis hele sitatet...
Helium (He) er øverst til høgre med meg, viser den ikke med deg? Isåfall hva OS og internettleser har du ?

hydrogen (H) derimot skal jeg legge inn senere. Må bare velge hvordan jeg skal gjøre det
Sist endret av Fyllingz; 8. desember 2011 kl. 18:47.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Helium (He) er øverst til høgre med meg, viser den ikke med deg? Isåfall hva OS og internettleser har du ?

hydrogen (H) derimot skal jeg legge inn senere. Må bare velge hvordan jeg skal gjøre det
Vis hele sitatet...
Fant helium, men skal ikke egentlig helium ligge øverst til venstre?

har ikke noe med nettleseren eller oset og gjøre tror jeg.
Sitat av Awareness Vis innlegg
Fant helium, men skal ikke egentlig helium ligge øverst til venstre?
Vis hele sitatet...
Niks, det er en edelgass og derfor skal dette stoffet ligge i gruppen som har full oktett i ytterste skall.
Sitat av Knask Vis innlegg
Niks, det er en edelgass og derfor skal dette stoffet ligge i gruppen som har full oktett i ytterste skall.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg også stusset litt på, at det er en edelgass og skal ligge sammen med edelgassene...
Men som du ser på dette bildet så ligger hydrogen øverst til venstre og helium skal ligge sammen med hydrogen, ivertfall på det periodesystemet jeg har sett, men gjør ikke det på det jeg har bilde av.
http://www.kjemi.no/spor/bilder/sp_039.gif

mulig jeg husker feil.
Sist endret av Awareness; 8. desember 2011 kl. 18:57.
Du har blandet mellom Helium og Hydrogen :P

Hydrogen er helt til venstre som er på en måte korrekt, fordi det er bare 1 elektron. Mens Helium er en edelgass fordi det har fullt hus. 2 av 2 elektroner i K skallet

I tillegg er ikke edelgassene med i det bildet fordi de nettopp er edelgasser :P
sjekk ut en vanlig "periodic table" neste gang
Sist endret av Fyllingz; 8. desember 2011 kl. 18:59.
Sitat av Knask Vis innlegg
Niks, det er en edelgass og derfor skal dette stoffet ligge i gruppen som har full oktett i ytterste skall.
Vis hele sitatet...
Må korrigere meg selv litt her.
Bruk av ordet oktett blir feil.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Du har blandet mellom Helium og Hydrogen :P

Hydrogen er helt til venstre som er på en måte korrekt, fordi det er bare 1 elektron. Mens Helium er en edelgass fordi det har fullt hus. 2 av 2 elektroner i K skallet
Vis hele sitatet...
Ja, blanda litt... men mener å huske at helium lå under hydrogen siden det er grunnstoff nr 2, men er mange år siden jeg så på det periodesystemet så det kan godt hende jeg husker feil. ingen av de periodetabellene på google viser helium sammen med hydrogen, så det er nok jeg som tuller..
On Topic:
Noen som vet hva som kan bli gjort? :S
Du kan benytte deg av for eksempel jQuery til å løse problemet ditt:

Kode

<script type="text/javascript">
$(document).ready(function(){
  $("#alkalieListe").hover(function(){
    $(".alkalie").addClass("hover");
  },
  function () {
    $(".alkalie").removeClass("hover");
  }
);});
</script>
Da gir du id = "alkalieListe" til elementet i listen over grupper, mens alle alkaliemetaller må du gi class = "alkalie". Da får du følgende kodesnutt:

Kode

<ul>
<li id="alkalieListe">Alkalie</li>
</ul>

<ul>
<li class="alkalie">Grunnstoff</li>
<li class="alkalie">Grunnstoff</li>
<li class="alkalie">Grunnstoff</li>
</ul>
Pass da på at du får med deg

Kode

<script src="http://code.jquery.com/jquery-latest.js"></script>
i head-delen av HTML-dokumentet. CSS-filen må da også inneholde styling for klassen hover.

Kan gjerne få flere tips fra API-et til jQuery.
Sist endret av hosjmeister; 8. desember 2011 kl. 19:29.
Hover klassen?

Blir det i mitt tilfelle;

#Tabellen #G1a .hover {
Stilig-stuff:her;
}

?

Fordi jeg gjør noe feil :P

Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Hover klassen?

Blir det i mitt tilfelle;

#Tabellen #G1a .hover {
Stilig-stuff:her;
}

?

Fordi jeg gjør noe feil :P
Vis hele sitatet...

Oppdaterte akkurat nettsiden med kodene...
Sist endret av Fyllingz; 8. desember 2011 kl. 19:56.
Dette må også legges i HEAD-delen av dokumentet.

Kode

<script type="text/javascript">
$(document).ready(function(){
  $("#alkalieListe").hover(function(){
    $(".alkalie").addClass("hover");
  },
  function () {
    $(".alkalie").removeClass("hover");
  }
);});
</script>
Styling for hover:

Kode

.hover {
 //fancy ting her
}
EDIT: Det fungerer fint når jeg prøver på mitt dokument..
Sist endret av hosjmeister; 8. desember 2011 kl. 20:13.
Her fungerer det fortsatt ikke, testet på windows med chrome også.

Kan du skrive koden for mej? :O
for css delen altså.

Trenger jeg addclass og remove også? 0.o
Sist endret av Fyllingz; 8. desember 2011 kl. 20:19.
Når jeg har testet har jeg brukt følgende kode i CSS-filen:

Kode

.hover  {
	font-size: 20px;
}
Jeg kopierte kildekoden fra siden din (hope you don't mind), slik at jeg fikk testet med ditt oppsett. Fungerer helt fint her
Sitat av hosjmeister Vis innlegg
Når jeg har testet har jeg brukt følgende kode i CSS-filen:

Kode

.hover  {
	font-size: 20px;
}
Jeg kopierte kildekoden fra siden din (hope you don't mind), slik at jeg fikk testet med ditt oppsett. Fungerer helt fint her
Vis hele sitatet...

Rareste jeg har opplevd idag... :P

Åh! Det fungerer ikke med bagrunnsfarger! da skjønner jeg hvorfor jeg har strevd :P

Kan jeg lage det til slik at jeg får bakgrunnsfarge og?

Det virker som at .hover ikke målretter seg for <a>, jeg har prøvd å fått det til men uten håp eller peiling hvordan :P
Sist endret av Fyllingz; 8. desember 2011 kl. 20:53.