Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3721
Sitter her på selveste juleaften og føler ingen verdens ting. Julestemningen er her ikke, og det heles føles vel omtrent ut som en helt vanlig dag. Savner når jeg var mindre og ikke kunne vente til juleaften kom. Det var hele årets høydepunkt. Nå er jeg litt bitter over at jeg nesten ikke klarer å glede meg noe spesielt over julen.

Når jeg tenker over det så sitter vi og feirer bursdagen til Jesus vår frelser, som jeg nesten tørr og påstå at 50% av oss ikke engang tror på. Greit nok at julen har skapt god stemning og tradisjoner iløpet av mange mange år, men hva er egentlig meningen med julen? Er den virkelig så flott som vi alle skal ha den til, eller er den litt oppskrytt?

Og ikke misforstå meg fordi jeg synes julen er koselig, men jeg undrer meg over den. Ikke minst glem, god jul
Samme her, har ikke stort med julefølelse i år. Akuratt som idag er en vanlig dag.
Familien min feirer jul, men ikke for Jesus sin skyld. Julen er en fin tid å komme sammen med nær familie, spise god mat og tilbringe tid sammen i den ellers mørke tiden.

Har ikke samme julestemning som jeg hadde som liten, men syntes fortsatt det er en koselig tradisjon.
Gratulerer, du har blitt voksen
Vet ikke hva med dere, men etter en pille med opiat, så fikk jeg julestemmningen på topp og koste/koser meg hele kvelden
Det kommer jo helt ann på hva man gjør ut av det og hva slags motivasjon man har. Dessuten tipper jeg litt av julefølelsen kommer tilbake hvis man har småbarn. Tror det er helt normalt å ha et langt stadie hvor jul mister mye av sin betydning. For meg har jul aldri handla om Jesus vår frelser.

Meningen med jul? Akkurat hva du gjør det til selv, personlig prøver jeg å kombinere lykke for meg selv meg omsorg for andre.
Joda jeg kan godt kose meg, men må det være jul for at familien kunne samles og kose seg? Og for du som mente at jula kun er for barn (virka værtfall slik etter hva du skrev) så lurer jeg på hvorfor det er så mange gamle mennesker, og så mange familier som elsker jula så mye?
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Joda jeg kan godt kose meg, men må det være jul for at familien kunne samles og kose seg? Og for du som mente at jula kun er for barn (virka værtfall slik etter hva du skrev) så lurer jeg på hvorfor det er så mange gamle mennesker, og så mange familier som elsker jula så mye?
Vis hele sitatet...

Mener ikke at folk som er eldre en 14 ikke digger jula, men den jula du hadde i barndommen kan du nok ikke få oppleve igjen. Slik jeg ser det blir jula mer og mer om og stresse med invitasjoner og matlagning. For og ikke snakke om julegavehandling osv, osv. Og selve "julefølelsen" blir litt borte oppe i det hele. Tror jula har blitt ødelagt av alt dette stresset.
Jula er den man selv har den til å være, man er sin egen lykkesmed.
God jul
De siste tre årene har jeg ikke hatt noe særlig julestemning, men i år kom snøen i perfekt tid, og så kom julemusikken, så julestemningen har vært her hele desember.

Jeg liker jula best fordi jeg får tilbragt litt tid med familien. Ikke bare familien hjemme, men vi får ofte gjester fra Bergen og steder på julaften der alle spiser god mat og forteller historier etc.

Etter min mening er julen en veldig artig dag og ikke noe oppskrytt

Ha en fortsatt god jul!
Spørsmålet kan jo og stilles; hvordan ville vi tilpasset oss andre tradisjoner, bygd på gudetro vi ikke vedkjenner oss, og alikevell følt det noenlunde naturlig og så ego-tilfredsstilt som idag? lol

Julen er fin den. Spist middag - kaker, kaffe og cognac - kost oss, skifter strenger på gitaren,.- God jul alle
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
For meg (ateist), min familie og sikkert 70% av Norge har ikke julen noe å jøre med Jesus.

Om julen er oppskrytt er det bare du som kan avgjøre, da ingen mener det samme om sånne ting.
Jeg har aldri forbundet julen og jesus, utenom det vi lærte på skolen da jeg var lita. Lenge forgudet jeg julen med alle gavene, familien og den gode stemningen, ikke minst lukten av nybakte julekaker! Etterhvert som tiden gikk mistet jeg julestemningen mer og mer, og nå betyr den ikke noe mer enn kjefting og stress i lange baner, slik at man kan spise en middag som egentlig ikke er så spesiell. Den gode familiestemningen jeg hadde før er borte, og for meg kan jeg noen ganger bli mer deprimert enn glad når julen kommer. Jeg liker veldig godt tanken med jula, men hvorfor kan det ikke være sånn hele tiden? Hvorfor må det være jul for at familien skal kunne ha det ekstra koselig sammen?
Jula er ikke oppskrytt, ikke i min bok. Den skifter karakter jo eldre du blir, handler om andre ting.
For meg handler jul om å komme hjem (studerer i København), se familie og venner, slappe av,
spise verdens aller beste mat, slippe å vaske klær selv og å gi/få fine/personlige gaver som sprer glede.
Etterhvert som enkelte familiemedlemmer blir gamle og helsen litt mer skrantende er det deilig å ha en
god "unnskyldning" til å bruke masse tid med dem, man vet aldri hvor lenge man har dem.

Alt i alt elsker jeg julen, selv om den blir litt utvannet av kjøpepress, juledekorasjoner, uendelige mengder julemusikk,
julegodteri og whatnot allerede fra slutten av oktober (hva skjer liksom?).
GOD JUL! :-)
Sist endret av miles; 25. desember 2010 kl. 00:14. Grunn: rydde
I min mening så får du et helt annet syn på jula når du blir litt eldre, sånn rundt 15års alderen. Når du er mindre er det liksom bare å sitte å se på askepott, Donald og mikkemus hele dagen mens du spent sitter å venter på pakker og gleder deg til god mat. Når du blir litt eldre forsvinner liksom det litt og du ''åpner øya''. Du legger bedre merke til alt kaoset som følger med jula. Stressa mødre på butikkene, ribba blir litt vell godt stekt og far står å banner og julegave-haugen blir mindre etterhvert som årene går.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Sitter her på selveste juleaften og føler ingen verdens ting. Julestemningen er her ikke, og det heles føles vel omtrent ut som en helt vanlig dag. Savner når jeg var mindre og ikke kunne vente til juleaften kom. Det var hele årets høydepunkt. Nå er jeg litt bitter over at jeg nesten ikke klarer å glede meg noe spesielt over julen.

Når jeg tenker over det så sitter vi og feirer bursdagen til Jesus vår frelser, som jeg nesten tørr og påstå at 50% av oss ikke engang tror på. Greit nok at julen har skapt god stemning og tradisjoner iløpet av mange mange år, men hva er egentlig meningen med julen? Er den virkelig så flott som vi alle skal ha den til, eller er den litt oppskrytt?

Og ikke misforstå meg fordi jeg synes julen er koselig, men jeg undrer meg over den. Ikke minst glem, god jul
Vis hele sitatet...
Kan ikke være mer enig!
Jul var den beste tiden før for meg. Steg opp tidlig for julekalenderen og satt meg i godstolen for å se tv'programmene!

Julaften, ja da var jeg også rask for å ta det som var i julestrømpen og satt meg for å se tv. For å ikke glemme, var det mye gaver! Det var min favoritt som sikkert er for deg også, men nå kjenner jeg ikke gleden for å åpne en gave lengre.

Synes det er greit å feire julen! Den samler familier, gir glede og får glede, tilbud og fri fra jobb/skole.
For noen familier er det kanskje ikke det samme med at familien blir samlet, eller at de ikke har råd til pakker osv...

Julen er jo fortsatt koselig, men i mindre grad. Har sikkert noe med at man blir gammlere.

GOD JUL til deg også!
ja? eller ihvertfall gjort til noe annet en jeg synes den burde være. Kunne droppet alt gavemaset (joda, barn kan få gaver, de er lette å glede) men det burde være om familie, venner, hvem enn du feirer med burde det bety noe mer enn hva som er inne papiret..

Takker for en flott vekkerklokke med gradvis lysvåkning! Kansje slutter jeg å forsove meg nå?
Sist endret av random42099; 25. desember 2010 kl. 00:33.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
ja? eller ihvertfall gjort til noe annet en jeg synes den burde være. Kunne droppet alt gavemaset (joda, barn kan få gaver, de er lette å glede) men det burde være om familie, venner, hvem enn du feirer med burde det bety noe mer enn hva som er inne papiret..

Takker for en flott vekkerklokke med gradvis lysvåkning! Kansje slutter jeg å forsove meg nå?
Vis hele sitatet...
Ouff, mener du seriøst det?? droppe gavene? :S
Mange kjøper jo gaver for å kjøpe. Isteden for mange tullgaver, så kan man heller kjøpe en ordentlig ting. Og om man virkelig ikke aner hva man skal gi så kan man jo heller droppe gaven, isteden for å kjøpe for å kjøpe? De fineste gavene, er de personlige gavene etter hva jeg synes Blir glad for en personlig gave, hjemmelagd eller kjøpt. Det viser bare at vennene/familien min bryr seg og kjenner meg.

Går forresten et program kalt "Gretten julefeiring" på nrk1 nå. Noe som kanskje passer til tema?
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Mange kjøper jo gaver for å kjøpe. Isteden for mange tullgaver, så kan man heller kjøpe en ordentlig ting. Og om man virkelig ikke aner hva man skal gi så kan man jo heller droppe gaven, isteden for å kjøpe for å kjøpe? De fineste gavene, er de personlige gavene etter hva jeg synes Blir glad for en personlig gave, hjemmelagd eller kjøpt. Det viser bare at vennene/familien min bryr seg og kjenner meg.

Går forresten et program kalt "Gretten julefeiring" på nrk1 nå. Noe som kanskje passer til tema?
Vis hele sitatet...
haha, sitter å ser på det
For meg er den 24 en helt vanlig dag som likegodt kan bestå av jobb eller buisniness. Det er klart det er god mat og greier, gaver som en får og i det hele tatt. Men lol, jeg har aldri forstått den magiske delen alle føler om julen. En eter hardt og dier sieg heil, så følger masse frooster med ribbe og fett så enn legger på seg flere kilo. Jula er noe spesiell etter min smak.
Litt som en slags piff i den kalde dystre vinteren, jeg liker at familien samles.
Feirer ikke jul for Jesus heller, det har blitt mer som en slags sosial tradisjon, lite julestemning men koselig å se igjen gamle fjes & godt hygge.
Økonomisk er det sikkert dyrt for mange, spørs helt åssen du legger det ann til.
En slags koselig måned som enkelte ganger lyser opp den kalde mørke vinteren
jeg elsker jula. litt tid med familien, henge med venner, fri fra jobb, masse mat, gaver osv : D sykt digg å sitte inn i chille når det er kaldt å mørkt ute også

men er helt sykt stress før jul på jobben. november, desember. alle skal pusse opp badene å drit da : P
Sist endret av -Robin-; 25. desember 2010 kl. 01:14.
Jeg tror faktisk jeg aldri har vært så deprimert og suicidal som idag. Ihvertfall ikke på en god stund.
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Jeg tror faktisk jeg aldri har vært så deprimert og suicidal som idag. Ihvertfall ikke på en god stund.
Vis hele sitatet...
Skal ikke si det er min beste dag heller. Kjefting, stress og styr gjør man ikke glad. Sitter alene på rommet mitt og har lyst å be alle som maser om jula om å dra seg til helvette, mens en full gjeng sitter stua og har det moro. Jeg skulle gitt mye for en fredfull jul med godt humør.
Sitat av Fleinaren Vis innlegg
Ouff, mener du seriøst det?? droppe gavene? :S
Vis hele sitatet...
ja, når det ikke lengre er fordi du har lyst til å gi noe fint til de du bryr deg om, men fordi det er det du skal. Så ser jeg ikke lengre verdien av det. Som sagt, barn kan man glede for mindre enn en 50lapp, så en liten ting eller 2 kan være koselig for små barn. om det så er for å holde dem opptatt
Selvfølgelig har julen blitt litt mindre spesiell etter man blir eldre, men jeg synes fortsatt den er fantastisk. Fokuset har flyttet seg fra gavene til samvær med familie/venner, og er som noen sier en god "unnskyldning" for å vise omtanke og kjærlighet Har aldri feiret den i forbindelse med jesus, og det har vel egentlig ingen andre i familien min heller.

Sitat av Mongotryne
Jeg har aldri forbundet julen og jesus, utenom det vi lærte på skolen da jeg var lita. Lenge forgudet jeg julen med alle gavene, familien og den gode stemningen, ikke minst lukten av nybakte julekaker! Etterhvert som tiden gikk mistet jeg julestemningen mer og mer, og nå betyr den ikke noe mer enn kjefting og stress i lange baner, slik at man kan spise en middag som egentlig ikke er så spesiell. Den gode familiestemningen jeg hadde før er borte, og for meg kan jeg noen ganger bli mer deprimert enn glad når julen kommer. Jeg liker veldig godt tanken med jula, men hvorfor kan det ikke være sånn hele tiden? Hvorfor må det være jul for at familien skal kunne ha det ekstra koselig sammen?
Vis hele sitatet...
Hvis pannekaker er favorittmaten din, hvorfor ikke spise det hver dag?
Stort sett hele Norge har fri fra jobb i jula, og det gjør det vel mye lettere for familien å samles.

God jul
Sitat av Antonald Vis innlegg
Selvfølgelig har julen blitt litt mindre spesiell etter man blir eldre, men jeg synes fortsatt den er fantastisk. Fokuset har flyttet seg fra gavene til samvær med familie/venner, og er som noen sier en god "unnskyldning" for å vise omtanke og kjærlighet Har aldri feiret den i forbindelse med jesus, og det har vel egentlig ingen andre i familien min heller.



Hvis pannekaker er favorittmaten din, hvorfor ikke spise det hver dag?
Stort sett hele Norge har fri fra jobb i jula, og det gjør det vel mye lettere for familien å samles.

God jul
Vis hele sitatet...
men hvorfor tviholde på denne gavetradisjonen? For meg gir det julen en sur bismak.

Så igjen, hva skal man gjøre for å avvikkle gavehysteriet? Om du ikke har energi til å "redde" hele vesten, så ihvertfall deg selv og de du feirer med. Bare noen tanker som har surret hos meg en stund
Sitat av EpicSnusBox
men hvorfor tviholde på denne gavetradisjonen? For meg gir det julen en sur bismak.

Så igjen, hva skal man gjøre for å avvikkle gavehysteriet? Om du ikke har energi til å "redde" hele vesten, så ihvertfall deg selv og de du feirer med. Bare noen tanker som har surret hos meg en stund
Vis hele sitatet...
Er vel forsåvidt enig med deg. Jeg har selv sluttet å gi gaver i hytt og gevær, men kjøper heller noe ekstra fint til de nærmeste. På den måten har en del av vennene mine en "tullgave" mindre de føler de er nødt til å kjøpe, og jeg føler heller ikke at noen av de er blitt sure fordi de ikke fikk noen gave. For jeg tror grunnen til alt gavehysteriet er at ingen vil "fornærme" noen ved å "glemme" å kjøpe gaver til de, mens sannheten er at de fleste kanskje heller blir lettet over at "da trenger jeg ikke kjøpe gave til de neste år".

My 2 cents
syntes igjen dette blir en tullete tråd. Akkurat som barnehagebarna spør når jeg jobber. Er ulver farlige, er ufoer usynlige.. Hva vil du fremtil? god jul og skål med jameson whiskey!
Jeg tror ikke på Jesus eller noe av det tullet.

Men serriøst, hvis dere ikke tror på Jesus, hvorfor i helvette feirer dere Jul?
Er dere så ødelagte at dere må ha en unnskyldning for å få til en familiesamling?
Sitat av illwill
Jeg tror ikke på Jesus eller noe av det tullet.

Men serriøst, hvis dere ikke tror på Jesus, hvorfor i helvette feirer dere Jul?
Er dere så ødelagte at dere må ha en unnskyldning for å få til en familiesamling?
Vis hele sitatet...
Det finnes mange andre feiringer man kan feire rundt juletider, f.eks Yule som ble feiret før kristendommen ble innført. Det er i det hele tatt ganske usannsynlig at jesus ble født i desember...
Sitat av Antonald Vis innlegg
Det finnes mange andre feiringer man kan feire rundt juletider, f.eks Yule som ble feiret før kristendommen ble innført. Det er i det hele tatt ganske usannsynlig at jesus ble født i desember...
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvorfor det er usannsynlig at han ble født i desember?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av illwill Vis innlegg
Jeg tror ikke på Jesus eller noe av det tullet.

Men serriøst, hvis dere ikke tror på Jesus, hvorfor i helvette feirer dere Jul?
Er dere så ødelagte at dere må ha en unnskyldning for å få til en familiesamling?
Vis hele sitatet...
Fordi en familiesamling passer ganske godt når alle har juleferie?
Sitat av illwill Vis innlegg
Jeg tror ikke på Jesus eller noe av det tullet.

Men serriøst, hvis dere ikke tror på Jesus, hvorfor i helvette feirer dere Jul?
Er dere så ødelagte at dere må ha en unnskyldning for å få til en familiesamling?
Vis hele sitatet...

Vi feirer at solen snur. =)
Jeg vet ikke hva jeg synes om jula lengere.

Jeg tror at når man var mindre, så var jul alltid så gøy. Nå som man blir gamlere, blir man mere voksen og jula er kanskje litt mere skuffende på den måten - at man ikke kan ha det så gøy som da man var liten. Det er vel en del av å bli voksen, og forhåpningene blir forminska med tanke på alt var så artig når man var mindre, noe som ikke er helt det samme når man blir voksen.

Jeg husker jula mi, for noen år siden. Alt var spennende.. jeg maset om gaver når jeg våknet. Kunne nesten ikke sove natten før. Hadde julekalender, med countdown, der vær dag gikk så jævlig sakte for at det skulle bli den 24. Jeg fikk sykt glede når jeg kunne åpne den siste skjokoladebiten på julekalenderen! På julaften, stod jeg opp, ordnet meg kakao og satt meg foran tvn for å se donald duck/mikke mus/askepott til kveldingen.. så var det gavene og julenissen! Himmelen.

Men, etter hvert som man blir voksnere, så er ikke alt så like spennende og det er ikke bare bare å smile når man våkner på julaften! Kan skrive litt om det som gjorde meg glad denne julaften - Maten og snakke med bekjente, det var joda koselig, så var det gavene, det var koselig, så var det å få mange meldinger God jul på mobilen, joda det var koselig. Altså, alt er bare koselig og ikke SUPERT som det var før, jeg tror jeg må begynne å ha litt mindre forventninger til jula nå som jeg er gamlere, så kan jeg heller sette extra pris på det som skjer.

Jeg er også, stor takknemelig for de som styrer og ordner mat, for at jula skal bli en fin tid for alle i familien! Jeg vil ikke sitte å være missfornøyd på julaften, fordi jeg respekterer dem som prøver å få jula til en fin tid for andre og jeg koser meg heller med en pils å slapper av i soffan.

Så nå at jeg kanskje virka litt suttrete her nå, men det er jeg altså ikke, hehe. God jul
Sist endret av FlyWithMe; 25. desember 2010 kl. 15:01.
Julen er helt grei den, men merker ofte at folk rundt meg prøver å gjennskape magien fra de var 10-12 år, og går helt i barndommen igjen og kjører på med julestrømpe, tegnefilmer og sånn på sofaen helt til de får liggesår. Dette trekker litt ned hos meg når de jeg snakker om er godt over 20 år.
Sist endret av nipraf; 25. desember 2010 kl. 15:32.
Skjønner veldig godt at man samles midt på vinteren, etter at dagene begynner å bli lysere. Mørketida går mot en slutt, og man feirer det med familie og venner. Gavehysteriet er jeg ikke stor fan av, men det er jo opp til en selv hvor mye man vil gjøre ut av det. Uansett, mennesker har tydeligvis hatt behov for å feire denne tida lenge, så jul stikker jo mye, mye lenger enn kristendommen. Jesu fødsel har jo egentlig ingenting med jul og gjøre.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Mange kjøper jo gaver for å kjøpe. Isteden for mange tullgaver, så kan man heller kjøpe en ordentlig ting. Og om man virkelig ikke aner hva man skal gi så kan man jo heller droppe gaven, isteden for å kjøpe for å kjøpe? De fineste gavene, er de personlige gavene etter hva jeg synes Blir glad for en personlig gave, hjemmelagd eller kjøpt. Det viser bare at vennene/familien min bryr seg og kjenner meg.

Går forresten et program kalt "Gretten julefeiring" på nrk1 nå. Noe som kanskje passer til tema?
Vis hele sitatet...
Eller bare kjøpe et gavekort der man vet at den personen pleier å handle, istedenfor å sende ut helt feil signaler ved å ikke gi noe til jul, som kanskje får den personen til å tro at det ligger noe annet bak.
Er jula oppskrytt?
Vis hele sitatet...
Tja, er hvertfall ikke like gøy som det var før når jeg var liten. Men god mat, familie og ferie får man jo aldri nok av
FlyWithMe beskriver akkurat hva jeg føler om julen. Største gleden ved jul er å få til julematen. Personlig ser jeg mer fram til Nyttårsaften når man kan ha det mer moro med venner. Jeg ser fram til julen når jeg for unger litt fram i tid, og kan prøve og gi dem julens magi som jeg følte når jeg var liten.
Julen og juleferien er en lang matorgie