Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2363
Hei. Nytt medlem her.
Vet ikke helt hva jeg skal skrive, eller hva jeg vil.
Jeg er en relativt ung mann, er gift, har barn. Har god utdanning og god jobb. Har hus, bil, båt, hytte og alt det der. Tror jeg egentlig har et liv som mange misunner.
Problemet er at jeg sitter ikke pris på noen av tingene. Finner ikke glede i noe. Alt er bare mørkt og meningsløst og mange dager så har jeg ikke lyst å leve lenger. Har ingen å prate med om dette, og jeg vet ikke hva som er feil i livet mitt. Hadde jeg visst det, så hadde jeg prøvd å reparere det.

Har funnet ut av selvmordsmetode og har alt utstyr klar, men jeg tror ikke at jeg egentlig ønsker å dø.

Leker ofte med tanken på å bare stikke av. Skaffe noen kontanter, sette seg i bilen og bare kjøre, men dette ville bare ført til masse rot og komplikasjoner senere.

Hva er rett å gjøre her? Prate med lege? Lykkepiller? Føler ikke jeg kan prate med min kone heller. Kjenner andre som er deprimerte og jeg hater å høre på når de forteller om det. Jeg vil ikke være han der som syter over hvor fælt alt er.
Du starter med å ringe 116 123 (hjelpelinja til Mental Helse. Gratis og anonymt) og prater litt med dem, og så lager du en time hos fastlegen din så henviser han deg til noen du kan prate med mer fast.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Du må snakke med noen profesjonelle. Det kan godt være du er deprimert. En ting som er sikkert, er at dette er tanker du kan jobbe deg ut av.

Her er det mange gode hjelpetelefoner og chattetjenester.
Du må ta ansvar for din egen lykke.
Nøkkelen ligger i pusten, start med pusteøvelser hver dag.

25-35 dype pust etterfulgt av å holde pusten.
Gjør et par runder om morgningen, også en kald dusj.

Dette kalles wim hof metoden: https://www.youtube.com/watch?v=Y1ial3Rc7Xg&t=119s
Du kan kontakte meg
Det du beskriver ts, det er det som kalles suicidal episode. Det at du faktisk har gått til anskaffelse av utstyr og aktivt gjort forberedelser er noe som egentlig tilsier at du bør ta deg en time out og bli lagt inn. Anbefaler deg å kontakte fastlege, legevakt, eller en hjelpetelefon og fortelle åssen du har det akkurat nå, hvordan ting har vært tidligere og hva som har skjedd from mot idag. At du har følgt fravær av glede, ikke funnet glede i livet og generelt har sett mørkt på ting. Det tyder på at du kan ha en depresjon som må behandles. Men hos deg virker depresjonen å gått så langt at du trenger akutt hjelp. Du har gått fra å være nedstemt til å tenke på døden som en løsning. Også har du også gått videre fra det å tenke på døden. For du har aktivt gjort forberedelser, du har planlagt og du har skaffet utstyr. Det i seg selv er alvorlige varselflagg, og vil legen ta på alvor. Men husk å si ting som de er. Ikke pynt på ting eller la være å si hvordan du har det, for om du ikke er ærlig når du ber om hjelp så vil de ikke kunne gi deg rette hjelpen.

Depresjoner er noe som rammer nesten halvparten av oss en eller flere ganger i livet. Det er gode sjanser for å bli helt bra, og relativt greit å behandle. Ofte så blir behandling både medisiner og terapi. Hva som er best for deg må du la fagfolk avgjøre. Og de står klare til å hjelpe deg. Men for at du skal få den hjelpen du trenger nå er det viktig at du tar første skrittet. Og det er å be om hjelp. Enten fastlege, legevakt, politiet eller en hjelpetelefon. Og vær ærlig. Ikke hold igjen. Husk du snakker med folk i helsevesenet. Deres jobb er å hjelpe folk. Og de har vært borti slikt tidligere, de dømmer ikke, de stiller ikke krav eller har forventinger. De vil bare hjelpe deg.

Lykke til ts. Dette kommer til å ordne seg helt fint. Men ta ansvar for deg selv nå og gå til fastlegen eller legevakten idag. Ikke utsett det eller tenk at slikt går over. Dette må du ta tak i, selv om det er vanskelig.
Trådstarter
8 3
Takker for alle svar.
Pratet litt med en sånn hjelpetjeneste. Følte ikke det var så mye hjelp, men verdt et forsøk.
Ville anbefalt deg virkelig å gjøre som andre i tråden sier, nemlig å ta kontakt med lege eller psykolog/psykiater.

Du sier du er gift og har barn, og det er en veldig skummel tanke å skulle tenke på at du vil ta ditt eget liv. Hva det gjør til både din kone og dine barn vil nok ødelegge dem fra innsiden og ut. Tanken på barn som skal vokse opp uten en far tærer hardt inn på de fleste av oss, fordi det er et reint helvete som nok kommer til å få barna dine til og bli relativt utilfreds med seg selv og de rundt seg. Så jeg håper virkelig, virkelig at du velger å ta kontakt med noen for å fortelle dem hvordan du føler deg.

Depresjoner og suicidale tanker er ting som man kan overkomme. Det er ikke uunngåelig, selv om det kan virke sånn. Om du ikke gjør det for deg selv, vær så snill og gjør det for din kone og dine barn.

Jeg ville også anbefalt deg å muligens prøve eller eksperimentere med nye hobbyer som kan vekke interessen din. Siden det virker som du har livet såpass på stell at ingenting tilfredsstiller deg lenger. Hva med å begynne og trene? Lese? Padle? Sykle? Game? Jogge? Sjakk? Tegne? Vet at mye av dette kan virke som helt meningsløst, men det er viktig å kunne finne på noe annet som kan holde deg unna tanken på å ende det hele.
Sist endret av Sopphuet; 7. desember 2018 kl. 21:13.
Sitat av Harald Vis innlegg
Hei. Nytt medlem her.
Vet ikke helt hva jeg skal skrive, eller hva jeg vil.
Jeg er en relativt ung mann, er gift, har barn. Har god utdanning og god jobb. Har hus, bil, båt, hytte og alt det der. Tror jeg egentlig har et liv som mange misunner.
Vis hele sitatet...
Velkommen til freak, høres ut som mange kan misunne deg ass, menne det er jo andre.

Sitat av Harald Vis innlegg
Problemet er at jeg sitter ikke pris på noen av tingene. Finner ikke glede i noe. Alt er bare mørkt og meningsløst og mange dager så har jeg ikke lyst å leve lenger. Har ingen å prate med om dette, og jeg vet ikke hva som er feil i livet mitt. Hadde jeg visst det, så hadde jeg prøvd å reparere det.
Vis hele sitatet...
Det er sikkert ingenting feil i livet ditt, at det i det hele tatt føles sånn er i min mening sunt. Har du tenkt igjennom hva som gir mening og hva som ikke gir mening? Jeg mener, du er sikkert kommet dit at livet er meningsløst for alle, eneste meningen med livet er den du gir den selv. Det kan være mange ting som gjør at livet føles meningsløst så la oss prøve å nøste opp i det Hvorfor er kidsa og kona meningsløst? Bil, hus og hytte er jo bare ting, så der er ingen mening å hente..

Sitat av Harald Vis innlegg
Har funnet ut av selvmordsmetode og har alt utstyr klar, men jeg tror ikke at jeg egentlig ønsker å dø.

Leker ofte med tanken på å bare stikke av. Skaffe noen kontanter, sette seg i bilen og bare kjøre, men dette ville bare ført til masse rot og komplikasjoner senere.
Vis hele sitatet...
Tja, når man er død er man jo død og har jo ikke meninger om noe lengre, evig søvn.. Menne, tror du ikke at du kunne snakket med kona og tatt noen måneder på veien?

Sitat av Harald Vis innlegg
Hva er rett å gjøre her? Prate med lege? Lykkepiller? Føler ikke jeg kan prate med min kone heller. Kjenner andre som er deprimerte og jeg hater å høre på når de forteller om det. Jeg vil ikke være han der som syter over hvor fælt alt er.
Vis hele sitatet...
Du kan jo alltid få henvisning til DPS og en psykolog, alt etter hvor langt du har tenkt selv, vil det være til hjelp eller ikke... Og yo det er ingenting galt i å "syte" noen ganger.. Av å til, blir eksistensen for meget for enhver, det viktige er å finne noen som lytter og forstår at det mest sannsynlig er forbigående.. Men er veldig nyskjerrig på hvor i depresjonen du er... Så igjen, hva tenker du om at at er meningsløst?
Hei Harald, detta livet her er ikke alltid noe man føler man blir klok på. Jeg har vært langt nede sjø og gjort mange destruktive ting(heldigvis så har det gått bra for min del). Jeg tror det er viktig å lære seg selv å kjenne.

Hva vil du Harald? Hva gjør deg glad? Hva er dine behov? Hva er du stolt av? Hva er du skuffet over?

Jeg vet veldig godt at dette A4 livet ikke passer så godt for meg, men jeg er nå godt voksen og har begynt å glede meg til helgene da jeg kan spise frokost med familien min. Jeg har funnet lykken i summen av alle di små tinga. Også passer jeg på å ha tid til de sære tinga som gjør meg til meg.

Uansett hvor bedritent du føler livet er akkurat nå, så kan det forandre seg på er øyeblikk. Det er så fullt av små og store nyanser. Og det føles veldig rart ut for meg nå at jeg på et punkt kunne tenke meg å drite i hele driten.

For å sitere en av mine favoritt skapninger: buy the ticket, take the ride!

Håper det løser seg..

For å sitere en kompis av meg: strømmen gikk her en kveld, så vi fikk ikke sett på TV. Ble sittende å prate med kjerringa, trivelig dame det!
Sist endret av Taxidriver; 7. desember 2018 kl. 21:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Godkveld Harald. Jeg tipper du har fått mange gode svar. Du er ikke alene når d gjelder å stille spørsmål over hvorfor i H vi må være her. Og du er helt i orden og v dine fulle 5 når du spekulerer i livet og en ev avgang. Slutten kommer tidsnok. Ta vare på dine.for du har selv bestillt dem. Lykke til ��
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
8 3
Takker for alle svar. Føler meg mye bedre nå. Syns fremdeles det meste er meningsløst, men får vel bare komme seg gjennom dette livet og prøve å ha det mest mulig gøy på veien.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Høres helt latterlig ut, men et av de beste tipsene jeg har fått var i fengsel: ta del i andres glede, virkelig anstreng deg for å være glad på andres vegne.

Funker sikkert ikke for alle, men det gjorde mye for meg. Man får så mye ekstra glede i livet i tilliegg til dine egne oppturer
Fra professor i psykologi Jordan Peterson.

1. If really depressed, try antidepressants, they help a lot of people.
2. One of the many causes of depression is lack of order and the chaos that comes from the lack of structure.
3. If you don't have a job and structure, your circadian rhythms will be messed up, which affect your mood.
4. Of all the positive emotion, very little will come from attaining things, they'll come from seeing that things are working as you pursue a goal you value.
5. No job + No relationships or no friends + Addiction problem or health issues = Almost impossible to help you.
6. Get a job, even if it's not the one you want.
7. Find friends and date.
8. Ask yourself "What would I have to do to have a successful day that I would do?
9. Learn to negotiate with yourself:
- Establish some aims. If you have none, go for the least objectable aim you can find.
. There's always something that you can do that would be a small step forward.
10. Small, accruing gains, that repeat, are incredibly powerful.
11. Focus on fixing things that you CAN fix.
12. You're very sensitive to the story your environment is telling you.
13. Life can be meaningful enough to justify it's suffering.
14. Two choices:
A) Nothing means anything.
B) Everything matters.
15. If B), you have responsability, do you want that?


3. års psykologi student. Jeg har noe kunnskap om tema, men ikke ferdig utdannet. Du kan kontakte meg på PM om du ønsker for ulike metoder du kan gjøre selv.
Hva gjør at du ikke føler du kan prate med noen om dette?
Sist endret av DrPerception; 29. januar 2019 kl. 00:49.