Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1334
Hei alle.

Har en Acer Aspire 5920G , 1.8 GHz dual core, 3Gb Ram :
http://www.pcworld.com/product/30318...-notebook.html

Noe jeg kan bygge ut eller noen program jeg kan bruke for å øke ytelsen til maskinen?
-Overklokking kan jeg ikke...

Takker for tips
Ifølge denne forumposten skal denne maskinen klare opptil 8gb ram: Re: what is maximum RAM size supported by ACER ASPIRE 5920G

Så hadde kjøpt 2 x 4GB ram som passer og en SSD disk.
Trådstarter
Ok, supert

Hva oppnår jeg med å oppgradere Ram?
-Hva blir bedre/lettere for maskinen?
Det eneste du enkelt kan "bygge ut" er å sette inn mer RAM eller bytte til harddisk av typen SSD.
4 GB ser ut til å være maks RAM for denne maskinen.

Du kan ikke øke ytelsen ellers noe særlig mer enn slik den var fra fabrikk uten å overklokke.
Men du kan rense unna dritt som har fått lov til å samle seg der, som har gjort maskinen treig.

Se f.eks.:http://www.wikihow.com/Make-Your-Computer-Run-Faster

Et annet tips om du sliter med windowsmenyer: Gå inn på systemegenskaper (du kommer dit ved å høyreklikke på min datamaskin, og velg egenskaper).
Avansert - Ytelse: Innstillinger - Visuelle effekter - Egendefinert (ev. tilpass for best ytelse, da blir alt slått av) - slå av alt som har med animasjoner å gjøre, sklidende innhold, toning av menyer.

I samme vindu kan du også gå til Avansert og slå på best ytelse for programmer.
Klikk på Endre under virtuelt minne, og øk tildelt plass.
Sist endret av Grimdoc; 16. august 2014 kl. 16:31.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er flere som selger 8gb ram kits til denne maskinen:

Acer Notebook Aspire 5920G Serie

This systems memory can be upgraded to 8GB.
Vis hele sitatet...
Litt billigere kit på ebay:

2x 4GB DDR2 667Mhz RAM = 8GB Memory Acer Notebook Aspire 5920G 5930 6530
Game disconnected
pokemon's Avatar
Vet det ikke er det du spør om, men var jeg deg ville jeg ikke kostet på denne maskinen noe som helst, skulle du betalt 1000kr for ram (kilde kun fra ebay linken til turbolego) kunne du vell like godt spytte inn 1300 kroner til å kjøpe deg en ny, bedre maskin? https://www.komplett.no/asus-x551ma-156-hd/816387
Sitat av pokemon Vis innlegg
Vet det ikke er det du spør om, men var jeg deg ville jeg ikke kostet på denne maskinen noe som helst, skulle du betalt 1000kr for ram (kilde kun fra ebay linken til turbolego) kunne du vell like godt spytte inn 1300 kroner til å kjøpe deg en ny, bedre maskin? https://www.komplett.no/asus-x551ma-156-hd/816387
Vis hele sitatet...
For prisen på den maskinen får han kjøpt både RAM og SSD. Dessuten er maskinen du linker til skikkelig low-end. Prosessoren N2820 ligger på nivå med Core 2 Duo i ytelse, så da vil jeg si at «bedre maskin» er noe diskutabelt i denne sammenhengen, spesielt når den nye maskinen har harddisk og ikke SSD.

mercen: Ville startet med å oppgradere til SSD, gjerne kombinert med en clean install av Windows. Sjekk ut Samsung 840 EVO eller Crucial MX100 i ønsket størrelse, disse er greie og rimelige valg. Så kan du heller vurdere om du trenger mer minne når du har sett effekten SSD har. Med SSD blir maskinen svært snappy, og det er antakeligvis den beste oppgraderingen man kan gjøre for å blåse liv i eldre utstyr.
Trådstarter
Takker for tips!

Så jeg kan både bruke DDR2 eller DDR3 brikker her? ( jeg fulgte linkene deres )


Bare et par sspørsmål vedr. Ram-brikker :
-Hva er forskjellen på DDR2 og DDR3 , og kan de brukes begge to, så lenge begge brikkene er av samme type/identiske?
- 667MHz og 1600MHz, hva står det for ?
- CL9-9-9-24, og f.eks. CL6-6-6, hva er forskjellen der ?
-Regner med at DIMM er størrelsen fysisk på brikkene?
-Minnespesifikasjonkrav, 14900, 15000, hva er forskjellen der?

# Da skal jeg vel kunne det meste innen Ram

Supert hvis noen tar seg 2minutter til å svare, det setter jeg pris på !
Kjører du forskjellige RAM-brikker vil de kjøre på samme hastighet, og det vil være den tregeste. 667MHz og 1600MHz er hastigheten. Har du to RAM-brikker der den ene er på 667 og den andre på 1600 vil begge kjøre 667.
Sist endret av Xernox; 17. august 2014 kl. 21:02.