Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1154
jeg underklokket pcen min pågrunn av overopphetting av cpu men nå får jeg litt lag i spill selvom fpsen er over 60... så lurer på hva jeg kan gjøre?
Sitat av StoreJ Vis innlegg
jeg underklokket pcen min pågrunn av overopphetting av cpu men nå får jeg litt lag i spill selvom fpsen er over 60... så lurer på hva jeg kan gjøre?
Vis hele sitatet...
Du kan kjøle den ned.
Trådstarter
6 0
hva mener du?

jeg har tatt cpu viften på 100% og underklokket til 3.2ghz fra 3.6 så gikk jeg fra 86grader til max 37 men har fått lag nå uten at fps er under 60, kan det ha noe med voltage å gjøre? må jeg endre på den også?
Sist endret av StoreJ; 5. august 2014 kl. 20:33.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du nevner ikke hvor mye du klokket den ned, eller hvilke innstillinger du bruker. Selv om dette KAN fungere, så vil jeg heller tro klokken din er ustabil.

Underklokking er uansett ingen god løsning for å løse problemet, som svaret over meg, så burde du heller kjøle den ned, sjekk kjøleribbene på kjøleren din, og evt reseat kjøleren med ny fersk kjølepasta.

Dersom du lever i et støvete miljø, og ikke bruker filtere på luftinntak, så skal du ikke se bort ifra skjermkortet også er fult av støv.

Både cpu og gpu klokker seg ned dersom tempen bli for høy, verdt å merke seg.

Edit: Volten på cpu er det som spiller mest inn på temp, men igjen, bruk heller original-innstillinger og fiks ditt egentlige problem
Sist endret av Fleff; 5. august 2014 kl. 20:34.
Trådstarter
6 0
jeg har fått vekk alt støvet, men ny kjølepasta kan det ta ned gradene også da?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ja, dersom kjøleren ikke sitter ordentlig, evt pastaen er gammel(eller ferdig fra kjøleren din) så kan det hjelpe utrolig mye å bytte pasta.

Etter min egen erfaring, så blir pasta som er utsatt for mye varme over lenger tid (typisk 70-80c) kontra 30-40c fortere "slitt", altså uttørket.

Sist jeg byttet på cpu, så mener jeg å huske gradene sank med nesten 10c. Dette kan dog variere mye.
Sist endret av Fleff; 5. august 2014 kl. 20:46.
Trådstarter
6 0
pcen min ligger på 20-40c nå men jeg burde jo ikke ha noe lag når jeg har over 60 fps..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Som sagt igjen, en ustabil klokk kan gjøre mye, endre til default settings i bios heller.

Det er ikke bare fps som utgjør om du får lagg eller ikke.
Trådstarter
6 0
ja men vis jeg endrer til default da overhetter den bare.. men må ikke jeg skifte voltage også når jeg under eller over klokker?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg føler vi begge gjentar oss selv.

Du må få sjekket cpu kjøleren din, og helst reseate den med ny pasta, den skal klare å kjøle cpuen din uten at du må klokke den ned, sjekk også at viften faktisk spinner.
Trådstarter
6 0
følte det samme... men hvor kan jeg få kjøpt den limen da?
Hvilken kjøling har du i kabinettet generellt? Er viktig med fersk luft, ellers driver bare pcn å varmer opp luften som er sperret inne i kabinettet.

Kan du stille opp RPM på viftene som er koblet til hovedkortet og montert på kabinettet kan dette også hjelpe MYE på miljøet i PC'n. Hvor effektivt det er, kommer ann på kabinettet ditt og oppsettet til viftene.

Best airflow oppnår du med og få kald luft inn i bunnen av kabinettet og varm luft raskt ut fra toppen, da varm luft stiger og vil klare å "rømme" fortere ovenpå kabinettet.
Sist endret av WayGone; 5. august 2014 kl. 22:09.