Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 864
Hallo.

Skal forsøke å fikse en HDD for en venn.

Dette var en WD Elements 2TB, men er ribba, så den er satt i en dockingstasjon.

Problemet er nå at den vises ikke noe sted.

Den vises dog i diskpart og diskmanagement, men der må den initieres, hvor jeg bare får "Data error (Cyclic Redundency Check)".

Jeg har forsøkt å assigne den til en bokstav i Diskpart, med list disk, select disk 3, men når jeg skal ta list volume så er den ikke der.

Prøvde også en chkdsk hos min venn, men den ble ferdig på under 1 sekund (riktignok /f, tok ikke /r.)

Jeg har også forsøkt både Spinrite og HDD Regenerator, men ingen av dem ville se disken. Kan dette være fordi den står i en USB-dockingstasjon?

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? Skal jeg legge frem en smart-scan?

Det er bare noen dokumenter som skulle vært hentet, og vet ikke om min venn er keen på å betale tusenlapper for dette, hehe.

EDIT: Forøvrig finner jeg dette litt merklig, for Spinrite skulle da funnet disken uansett når jeg boota med den.

Man hører disken spinner fint inni der, værtfall.
Sist endret av Bruskork1; 14. august 2014 kl. 17:02.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Crc-feil tyder på at data er korrupt på disken, siden den gir en slik feil før man i det hele tatt får montert filsystemet kan det bety at enten master boot record eller partisjonstabellen er ødelagt. Før du avfeier reparasjonsprogrammene kan du prøve og koble disken direkte til hovedkortet i stedet for dockingen viss det er mulig, da mange slike programmer ikke har god støtte for slikt.
Jeg anbefaler også et program som heter TestDisk, dette er gratis og finnes til win Linux og Mac.
En live Linux som heter ultimate boot cd er spesiallaget for slikt som dette og er gull verdt, denne har blant annet testdisk og mange andre verktøy innebygd, men kan være noe knotete og bruke.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Nydelig, skal prøve ut dette, takk for tips! Med ultimate boot CD, tenker du da på hirens?
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Ok, oppdatering.

Jeg tok den ut av dockingstasjonen og boota opp med forskjellige ting her. (HDDRegenrator, Spinrite og Ultimate boot CD (testdisk)).

Det virker som at både partisjosntabellen er borte OG disken er full av dårlige sektorer, noe som gjør at analysering vil ta MANGE timer. Jeg prøvde forsåvidt photorec i håp om å dra ut bilder og tekstfiler fra disken, men scanninga vil ta litt over 600 timer.

Så det jeg har kommet frem til er at jeg må kjøre clonezilla og klone disken, forså å jobbe utifra imaget.

Hvis ikke må man vel ty til hos noen som rekonstruerer data. (Hvorfor får dè det til og ikke jeg? Endrer de direkte på tabellene eller noe?).

Spinrite ville forøvrig ikke slutte å scanne etter USB-devices, så den fikk jeg ikke testa gitt.


Noen som vet om jeg kan klone bare bilder og sånt fra en disk, eller MÅ jeg klone hele disken? (Har bare 500gb disk ledig.)