Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  273 35650
Sitat av BrageP Vis innlegg
Om eg ikkje hugsar heilt feil er 17. mai grunnlovsdagen - med andre ord ikkje ein barnedag, isdag, pølsedag, FN-dag, multikultironk-dag, og sånn sett ikkje heller ein vifte-med-eit-flagg-i-bunad-dag. Dette er ting som har kome etter kvart.

Etter mi meining bør grunnlovsdagen handle om ei støtte til grunnlova sine hjørnesteinar om demokrati, ytrings- og prentefridom - dei verdiane det moderne Noreg vart tufta på.

Å syne eit norsk flagg den norske grunnlovsdagen er det vel ingen som kan seie er upassande, men kva slags signal ligg det i at flagg frå t.d. diktatur vaiar i den norske vårlufta på sjølvaste grunnlovsdagen? Ville det vore naturleg med hakekrossen til Nazi-Tyskland i 17. mai-toget i 1939, eller Sovjetunionen sitt flagg i 17. maitoget i 1988?
Vis hele sitatet...
Hva den er ment som og hva den er brukt som er to forskjellige ting. Jeg husker jeg så et program hvor de gikk rundt i Oslo og spurte folk hvorfor vi feiret 17. mai, og utrolig mange svarte feil og hadde ikke peiling. Veldig mange svarte ting som "Norges bursdag", "Det var da krigen tok slutt". Selvfølgelig var det litt klipping der, så jeg aner ikke hvor stor prosentandel av befolkningen det er som ikke vet hvorfor vi egentlig feiret 17. mai.

Men poenget er uansett at dette er Norges nasjonaldag, og jeg mener at årsaken til at vi feirer denne dagen ikke nødvendigvis er konstant. Sammen med at befolkningen endrer seg så vil også både hvorfor man feirer nasjonaldagen og hvordan man feirer den endre seg. Og jeg synes det er litt for konservativt å være redd for at tint endrer seg.

Nå har jo folk ulike meninger, men for meg er det som er viktig med 17. mai essensen i denne dagen. (som jeg har sagt før). Det at det er akkurat den dagen man skrev under grunnloven er ikke akkurat det jeg ser på som viktig. Men andre gjør kanskje det. For meg handler det rett og slett om å feire oss som en samlet nasjon, at vi står sammen i et fritt og demokratisk land. Det er en dag hvor man kan uttrykke glede og ha en stor folkefest.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg trodde 17mai var en dag hvor vi feiret friheten vi har her til lands, ikke at vi feiret Norge? Sa hvorfor skal man kun fa lov til a flagge med det norske flagg?

Det bor da mange folk her i landet som ikke er etniske norske, og burde etter min mening fa lov til a flagge med hvilket som helst flagg dem vil, sa lenge flagget ikke representerer noe uetisk eller ulovlig.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det som er problemet, hvordan skal man kontrollere det?
Hvem bestemmer hvor grensen går?
I tillegg så vet jeg at trolig veldig få innvandrere virkelig bryr seg om å ha sitt eget flag, det er nok bare glade for å få bo i et land som Norge.
Men man har alltid ekstremister av forskjellige folkegrupper som tar ting på tuppen... hvorfor bare ikke ha en enkel regel som vi holder, og etter tid blir tatt på som en norm... Det er snakk om 1 dag i et helt år! ALLE ANDRE DAGER får folk springe rundt i gatene med hvilket som helst flag de vil! Det kan for all del ha sin egen liten marsj kalt multikultur dagen eller liknende... men 17. Mai har vært, dagen vi feirer Norge, Norges grunnlov og flagget som symboliserer starten på en ny tid!
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg trodde 17mai var en dag hvor vi feiret friheten vi har her til lands, ikke at vi feiret Norge?
Sa hvorfor skal man kun fa lov til a flagge med det norske flagg?
Vis hele sitatet...
Det er norges nasjonaldag hvor vi feirer at vi ble selvstendige fra Danmark. Vi feirer at vi fikk noe vi kunne kalle for vår egen nasjon, at vi fikk en egen grunnlov, så det er jo selvsagt at 17.mai er en feiring av Norge. Flagget vårt er ett symbol for Norge.

Det bor da mange folk her i landet som ikke er etniske norske, og burde etter min mening fa lov til a flagge med hvilket som helst flagg dem vil, sa lenge flagget ikke representerer noe uetisk eller ulovlig.
Vis hele sitatet...
Hva er dere så redde for? Det må være rom for noen ulikheter også i dagens samfunn. Ett tog en gang i året hvor man kun tillater norske flagg er vel strengt tatt ikke så farlig?
Sist endret av caperno; 26. april 2013 kl. 15:47.
Hva faen... Det er NORGES nasjonaldag, og derfor skal NORGE være hovedpunktet - de lever i Norge, derfor skal de ikke gå rundt på nasjonaldagen med et annet flagg. faen.
Vi feirer en grunnlovsdag, og det er ganske patetisk å feire denne med forbud mot ytringer som er beskyttet av nevnte grunnlov.
Det er dessuten en stor forskjell mellom å forby og å oppfordre, noe en del folk ser ut til å ikke ha fått med seg.
Jeg ser ikke problemet med å la folk ta med andre flagg, det viser bare en felles glede for Norges grunnlovsdag.
Jeg mener også at de skal ha Norske flagg i toget; for det er jo Norge vi feirer? Sine egne flagg kan jo de ha på sin egen nasjonaldag, og når de først kommer til Norge synes jeg at de skal klare å sette seg inn i noen av kulturene her, akkurat på samme måte som at vi skal sette oss inn i andres kulturer når vi flyttet til andre land. Tror ikke innbyggere i Sverige ville likt at en gjeng nordmenn gikk å flakset med Norske flagg på deres nasjonaldag. Og for å ikke skape missforståelser, så har ikke noe som helst imot innvandrere, bare for å få det sagt.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Hva er dere så redde for? Det må være rom for noen ulikheter også i dagens samfunn. Ett tog en gang i året hvor man kun tillater norske flagg er vel strengt tatt ikke så farlig?
Vis hele sitatet...
og på den andre siden blir det helt latterlig å begynne å FORBY noe som er en av norges største verdier, et noenlunde fungerende demokrati der alle får gjøre som de vil så lenge ingen blir skadet.

ser du for deg at politiet skal gi ut bøter til noen som viser et amerikansk flagg ellernoe? hvordan skal dette håndheves?

usj, jeg blir kvalm av hele mentaliteten rundt dette.
som oftest er det de samme personene som ikke vet hvorfor vi engang feirer 17. mai som har disse synspunktene.

ja til flere flagg.
Jeg mener ikke at vi skal forby bruk av andre flagg, bare at det er Norge vi feirer, og ikke Kongo, Iran, Afganistan osv.
Jeg tror heller vi bør vektlegge å gjøre det klart for innvandrere at de har lov om det absolutt ønsker, men at det kan være andre mennesker som syntes det er krenking av nasjonaldagen... altså ikke skape en lov imot det, men ikke reklamere for at HEI DET ER GREIT AT DERE TAR DERES EGNE FLAG! for noen syntes det ikke er det... gi mer en pekepin på at faktisk noen vil reagere og noen bryr seg ikke. Og at det får være opp til dem og gjøre hva de tenker er mest respektfult og moralsk rett og gjøre for dem.
Sitat av somnium Vis innlegg
og på den andre siden blir det helt latterlig å begynne å FORBY noe som er en av norges største verdier, et noenlunde fungerende demokrati der alle får gjøre som de vil så lenge ingen blir skadet.
Vis hele sitatet...
Det som er latterlig er å tillate andre nasjoners flagg i 17.mai toget. Dette er allerede forbudt, så det er ikke snakk om å forby noe her.

ser du for deg at politiet skal gi ut bøter til noen som viser et amerikansk flagg ellernoe? hvordan skal dette håndheves?
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at vi skal håndheve denne regelen like strengt som amerikanerne gjør. Se på det som en signallov.

usj, jeg blir kvalm av hele mentaliteten rundt dette.
som oftest er det de samme personene som ikke vet hvorfor vi engang feirer 17. mai som har disse synspunktene.
Vis hele sitatet...
Hva er galt med litt nasjonalisme? Jeg lurer også på om du hadde støttet ett krav om at man på offentlige arrangementer også skulle synge de andre nasjoners nasjonalsanger.
Vi må stikke fingeren i jorda. Et stort antall trauste norske kvinner og menn i hus og hytte vil føle seg provosert av å se fremmede lands flagg i 17m-toget. Personlig bryr jeg meg ikke, da jeg ser på Norge som et militært og kulturelt underbruk av USA, og mener man like gjerne kunne gå over til amerikanske flagg. Men de fleste, eller i hvert fall veldig mange, vil bli provosert, som sagt. Er det noen som helst grunn til å så ondt blod på denne måten? Og innvandringsbarna vil helt sikkert bli (minst!) like lykkelig av å få lov til å vifte med norske flagg. Barn er som folk flest, dvs de foretrekker å høre til majoriteten. Alt i alt: En totalt forvrøvlet ide, og hakekorsfolket vil godte seg.

Ellers mener jeg det er grunn til å ta det med ro. Vel var innvandringspolitikken en katastrofe i sin tid, og har ført til ubehagelige tilstander enkelte henseender. Man hadde virkelig ikke behøvd å prakke statsborgerskap på de som kom for å arbeide og på deres slektninger, men kunne ha delt ut 5 og 10 års arbeidskontrakter. Gestearbeiderne kunne etterpå ha reist tilbake til Pakistan med fulle lommer og (forhåpentligvis) enkelte gode impulser fra vårt samfunn. Men uansett, i løpet av 2-3 generasjoner vil kulturell og genetisk assimilering/integrering ha funnet sted, og alle vil vifte med det til enhver tid gjeldende flagg og fryde seg over landets forbedrede gen-pool. Cheers!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Det som er latterlig er å tillate andre nasjoners flagg i 17.mai toget. Dette er allerede forbudt, så det er ikke snakk om å forby noe her.
Vis hele sitatet...
er dette forbudt? kan du henvise meg til noen lover ang. dette? det har jeg i så fall ikke fått med meg, i så fall må jeg korrigere min tidligere uttalelse.

Hva er galt med litt nasjonalisme? Jeg lurer også på om du hadde støttet ett krav om at man på offentlige arrangementer også skulle synge de andre nasjoners nasjonalsanger.
Vis hele sitatet...
uff. det kan vitterlig ikke sammenlignes. å heve et annet flagg tar hverken tid eller energi fra noen andre enn de som hever flagget.

hva som er galt med litt nasjonalisme? det er du et prakteksempel på, at noen blir forstyrret og ønsker å forby noe bare fordi noen VISER et ANNET BILDE på et TØYSTYKKE en spesiell dag.
Sitat av somnium Vis innlegg
hva som er galt med litt nasjonalisme? det er du et prakteksempel på, at noen blir forstyrret og ønsker å forby noe bare fordi noen VISER et ANNET BILDE på et TØYSTYKKE en spesiell dag.
Vis hele sitatet...
Vil ta det litt på spissen her og vise at tøystykke symboliserer noe..
Jeg ville ha likt å si du si det samme om Norges befolkning dro på seg et TØYSTYKKE ved BILDE av deg på, og gikk rundt med det...
Der er alltid en symbolsk verdi bak enhver avbilding... I dette tilfellet handler det om å ha et flag som vi bruker for å feire nasjonen vår, et flag for å vise at vi alle bor innenfor grensen der dette er vårt nasjonsflag, et flag som minner oss om det vi har vært igjennom, og det vi har overkommet.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Vil ta det litt på spissen her og vise at tøystykke symboliserer noe..
Jeg ville ha likt å si du si det samme om Norges befolkning dro på seg et TØYSTYKKE ved BILDE av deg på, og gikk rundt med det...
Der er alltid en symbolsk verdi bak enhver avbilding... I dette tilfellet handler det om å ha et flag som vi bruker for å feire nasjonen vår, et flag for å vise at vi alle bor innenfor grensen der dette er vårt nasjonsflag, et flag som minner oss om det vi har vært igjennom, og det vi har overkommet.
Vis hele sitatet...
hele poenget er at vår feiring av vår nasjon, ikke blir noe mindre verdt selv om noen andre hever et annet flagg.
Sitat av somnium Vis innlegg
hele poenget er at vår feiring av vår nasjon, ikke blir noe mindre verdt selv om noen andre hever et annet flagg.
Vis hele sitatet...
Men flagget vårt blir... representasjonen av Norge som et eget land blir svekket... Vi er fremdeles et eget demokratisk land, men fullverdig et land.... ikke en åpen dør av muligheter for alle som ønsker å komme hit uten begrunnelse eller poeng...
Jeg er ikke imot innvandrer om det kommer er for å søke sikkerhet eller for å skaffe et bedre liv... men jeg er imot mennesker som kommer til Norge for å godte seg på velferden vi har uten og gi noe tilbake. Det er dette jeg tror Norges flag representerer, hard arbeid gir god livsstil, flaget vårt minner oss på dette! Akkurat som Amerika flagget minner dem på månelandingen osv. hvor flaget deres har blitt representert.
Sist endret av ingis95; 26. april 2013 kl. 16:30.
Mange sinte, bittre svar her. Ser ikke helt problemet. Hva er så forferdelig med dette? At noen går rundt med eget lands flagg på 17. mai gjør ikke at vår "nasjonaldag" blir noe mindre "verdt".

Edit: Ser at jeg skrev så og si det samme som Somnium her.
Sist endret av ClosetotheEdge; 26. april 2013 kl. 16:31.
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Mange sinte, bittre svar her. Ser ikke helt problemet. Hva er så forferdelig med dette? At noen går rundt med eget lands flagg på 17. mai gjør ikke at vår "nasjonaldag" blir noe mindre "verdt".
Vis hele sitatet...
Jeg er redd det er mer en prinsippsak, om hvor mye vi lar oss kontrollere av demokratiet... Jeg har alltid syntest at for mye demokrati er big no, no... for lite er også big no, no! Som allting ellers, så er det en perfekt balanse....
Sitat av Oransje Vis innlegg
Enig.

14. Mai er for meg først og fremst en frihetsdag og ikke en feiring av nasjonen. Som innvandrer skjønner jeg godt at de har lyst til å gå med sin nasjons flagg: Sett deg selv i deres situasjon.
Vis hele sitatet...
Ja, du må gjerne flagge med ditt eget flagg 14 Mai, men ikke 17 Mai.

Sett deg selv i deres situasjon? Er jo det jeg gjør i allefall. Jeg spør meg selv om det er fornuftig å gå å veive med det norske flagget i andre land på deres nasjonaldag. Selv om jeg måtte ha flyktet til et annet land, så ville jeg ikke flagget med det norske flagget. Da hadde jeg heller satt det opp på verandaen 17 Mai som en liten symbolsk feiring.

Jeg synes ikke dere som flytter til Norge ikke skal få lov til å flagge litt. Men valget av dagen (17 Mai) blir helt feil.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Men flagget vårt blir... representasjonen av Norge som et eget land blir svekket... Vi er fremdeles et eget demokratisk land, men fullverdig et land.... ikke en åpen dør av muligheter for alle som ønsker å komme hit uten begrunnelse eller poeng...
Jeg er ikke imot innvandrer om det kommer er for å søke sikkerhet eller for å skaffe et bedre liv... men jeg er imot mennesker som kommer til Norge for å godte seg på velferden vi har uten og gi noe tilbake. Det er dette jeg tror Norges flag representerer, hard arbeid gir god livsstil, flaget vårt minner oss på dette! Akkurat som Amerika flagget minner dem på månelandingen osv. hvor flaget deres har blitt representert.
Vis hele sitatet...
Og hva har folk som kommer hit for å "godte seg på velferden" med at de vil gå med sitt eget flagg på 17. mai? Hvorfor dro du inn dette i diskusjonen i det hele tatt?

Vet ikke med deg, men jeg minnes ikke på at hardt arbeid gir god livsstil, når jeg ser det norske flagget. Trenger forøvrig ikke et flagg for å vite det..
Sitat av somnium Vis innlegg
hele poenget er at vår feiring av vår nasjon, ikke blir noe mindre verdt selv om noen andre hever et annet flagg.
Vis hele sitatet...
Blir kanskje ikke mindre verdt, men det er upassende.
Sitat av somnium Vis innlegg
er dette forbudt? kan du henvise meg til noen lover ang. dette? det har jeg i så fall ikke fått med meg, i så fall må jeg korrigere min tidligere uttalelse.
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker på om det er forbudt med lov, eller om det kun er en regel. Men det er jo dette vi diskuterer ut i fra?

uff. det kan vitterlig ikke sammenlignes. å heve et annet flagg tar hverken tid eller energi fra noen andre enn de som hever flagget.
Vis hele sitatet...
Dette handler da ikke om tidsforbruk.

hva som er galt med litt nasjonalisme? det er du et prakteksempel på, at noen blir forstyrret og ønsker å forby noe bare fordi noen VISER et ANNET BILDE på et TØYSTYKKE en spesiell dag.
Vis hele sitatet...
Hva er det som er så forstyrrende med at man kun bruker norske flagg i toget på denne ene spesielle dagen?
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Og hva har folk som kommer hit for å "godte seg på velferden" med at de vil gå med sitt eget flagg på 17. mai? Hvorfor dro du inn dette i diskusjonen i det hele tatt?

Vet ikke med deg, men jeg minnes ikke på at hardt arbeid gir god livsstil, når jeg ser det norske flagget. Trenger forøvrig ikke et flagg for å vite det..
Vis hele sitatet...
Da har du trolig ikke fulgt med på hva flagget representerer, hvordan ideen kom frem og hva symbolismen bak det betyr....
Det er snakk om inspirasjonskilde... Flag har alltid vært inspirasjon, representasjon og motivasjon... Det er som et oldschool emblem....
Grunnen til at jeg dro det inn er fordi det er den rettningen vi beveger oss mot...
Jeg har reist mye og sett forskjellige grad av demokrati og norge er den beste... hvorfor? fordi vi har holdt oss delvis strenger til enkelte ting....
Sitat av caperno Vis innlegg
Hva er det som er så forstyrrende med at man kun bruker norske flagg i toget på denne ene spesielle dagen?
Vis hele sitatet...
Tror det handler litt om at man ønsker at folk skal få i tog med norsk flagg av fri vilje og ikke fordi det er en regel man må følge om man ønsker å være med å feire 17. mai. Det er kjempe flott om innvandrere vil feire med norsk flagg - men i mine øyne blir det å lage regler rundt det litt unødvendig. Hvorfor må man ha en slik regel? Er man redd for at det plutselig skal bli masse ikke-norske flagg i toget som er med å ødelegger feiringen?

Og hvis det å fjerne en slik regel plutselig fører til at man får masse ikke-norske flagg i toget vil jeg si det sier veldig mye om situasjonen i landet, og man må stille seg spørsmålet - Hvorfor?
17. mai handlar om Norge, at vi fekk grunnlov, og vart sjølvstendig. Joa, det handler om frihet, men om norges frihet, og ingen andres.

Det er ein grunn til at vi heiser det norske flagget på denne dagen, og det er for å feire vår nasjon som sjølvstendig. Når du har bursdag, kven sitt namn står det på kaka?
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Det er ein grunn til at vi heiser det norske flagget på denne dagen, og det er for å feire vår nasjon som sjølvstendig. Når du har bursdag, kven sitt namn står det på kaka?
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig i denne analogien. Når man feirer 17. mai blir det feil å representere flagget som hvilket navn det står på pakke. Jeg føler det at man vaier med f.eks. Iransk flagg blir litt som å si "Hei, se jeg er fra Iran og også jeg er stolt og glad i Norge og vil feire denne dagen på deres vegne". Jeg ville ikke tolket det som at man feiret et annet land. Men kanskje der hele forskjellen i debatten - at man har litt forskjellig synspunkter på hva man mener når man svaier med flagget på denne dagen?
Sist endret av etse; 26. april 2013 kl. 16:49.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg er uenig i denne analogien. Når man feirer 17. mai blir det feil å representere flagget som hvilket navn det står på pakke. Jeg føler det at man vaier med f.eks. Iransk flagg blir litt som å si "Hei, se jeg er fra Iran og også jeg er stolt og glad i Norge og vil feire denne dagen på deres vegne". Jeg ville ikke tolket det som at man feiret et annet land. Men kanskje der hele forskjellen i debatten - at man har litt forskjellig synspunkter på hva man mener når man svaier med flagget på denne dagen?
Vis hele sitatet...
Så det blir som å gi et bursdagskort som sier, Hei, jeg hadde bursdag i går, gratulerer med dagen?
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av InternetFriend Vis innlegg
Vi feirer en grunnlovsdag, og det er ganske patetisk å feire denne med forbud mot ytringer som er beskyttet av nevnte grunnlov.
Det er dessuten en stor forskjell mellom å forby og å oppfordre, noe en del folk ser ut til å ikke ha fått med seg.
Vis hele sitatet...
Dette er vel i grunn meir eit moralsk spørsmål enn eit juridisk. Juridisk ville det mildt sagt vore paradoksalt å gå rundt å rope verboten og rive flagg ut av hendene på born, samstundes med at ein feirar ytringsfridomen i grunnlova.

På den andre sida hadde det vore utenkjeleg for meg å reise til USA, for ikkje å snakke om land som Iran eller Saudi-Arabia og vifte med det norske flagget på deira eigen nasjonaldag. Kanskje er eg heilt på viddene og er overkjensleg for andre si nasjonalkjensle, eller kanskje er det rett og slett slik at folk som i ytste konsekvens vil vifte med diktatorflagg når vi feirar demokratiet ikkje har skamvit.

Jeg ser ikke problemet med å la folk ta med andre flagg, det viser bare en felles glede for Norges grunnlovsdag.
Vis hele sitatet...
Ville du ta tenkt på same måte dersom du var frå Saudi-Arabia og eg kom frå Noreg og vifta med krossen i midten av flagget i andletet på deg på nasjonaldagen?
burde vært möderatör
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er ganske ekstremt å kreve at man skal kunne bruke andre nasjoners flagg i tog på selveste nasjonaldagen. Jeg lurer egentlig på hvor mange innvandrere som støtter dette forslaget. Jeg tipper det er svært få.

Dette er enda ett forslag som kommer fra hvite mennesker godt planta på venstresiden, og som innvandrere flest bare rister på hodet over.
Vis hele sitatet...
Er det egentlig så ekstremt? Når var det dagens ungdom ble så til de grader nasjonalistiske? Mange unger og tenåringer pleier jo å gi totalt faen i 17. mai toget, ikke faen om de deltar med mindre de absolutt må. Det er bare først når media nevner bruk av andre flagg i feiringen at folk går totalt banananas, skriker ut om landsforræderi, beskyttelse av norske tradisjoner og at norsk-pakistanerne bør "sendes tilbake der de kom fra".

For å oppklare:
"– Dette er flagg i papir med norsk flagg på én side, og et annet flagg på andre sida, for elevene som ønsket det, sier hun."
http://www.smp.no/nyheter/article7457099.ece

Dere som er imot dette: hvordan skal et evt. forbud mot andre flagg enn det norske på 17. mai håndheves? Skal vi ha politi gående rundt i toget på flagginspeksjon? Skal de ta flaggene fra etniske småunger som bare ønsker å feire sammen med resten av landet? Eller skal vi bare kaste de som bruker feil flagg ut av Norge, enkelt og greit? Det er jo den perfekte løsningen for så mye annet...
Sitat av etse Vis innlegg
Tror det handler litt om at man ønsker at folk skal få i tog med norsk flagg av fri vilje og ikke fordi det er en regel man må følge om man ønsker å være med å feire 17. mai. Det er kjempe flott om innvandrere vil feire med norsk flagg - men i mine øyne blir det å lage regler rundt det litt unødvendig. Hvorfor må man ha en slik regel? Er man redd for at det plutselig skal bli masse ikke-norske flagg i toget som er med å ødelegger feiringen?
Vis hele sitatet...
Jeg er overbevist over at innvandrere flest ønsker å delta i feiringen av 17.mai, og jeg er også overbevist om at de ønsker å feire med norsk flagg. Likevel, så er det viktig med noen regler også her, slik som under andre arrangement. De som hadde oppfordret til bruk av andre nasjoners flagg hadde nok for det meste vært hvite etniske nordmenn. Innvandrere flest rister bare på hodet av slike tullete forslag.

Og hvis det å fjerne en slik regel plutselig fører til at man får masse ikke-norske flagg i toget vil jeg si det sier veldig mye om situasjonen i landet, og man må stille seg spørsmålet - Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke vi hadde sett noe særlig til ikke-norske flagg i toget dersom regelen ble fjernet. Likevel så er jeg altså for at man fortsatt respekterer regelen. Årsakene til at jeg ikke ønsker å tillate det er av prinsipiell art.

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Er det egentlig så ekstremt? Når var det dagens ungdom ble så til de grader nasjonalistiske? Mange unger og tenåringer pleier jo å gi totalt faen i 17. mai toget, ikke faen om de deltar med mindre de absolutt må. Det er bare først når media nevner bruk av andre flagg i feiringen at folk går totalt banananas, skriker ut om landsforræderi, beskyttelse av norske tradisjoner og at norsk-pakistanerne bør "sendes tilbake der de kom fra".
Vis hele sitatet...
Ja, det er ekstremt fordi vi snakker om nasjonaldagen. De fleste andre mennesker i de fleste andre nasjoner tenker nok akkurat det samme som meg. At mange gir faen er greit nok det - det skal de få lov til. For mange andre så er dagen svært høytidelig.

Dere som er imot dette: hvordan skal et evt. forbud mot andre flagg enn det norske på 17. mai håndheves? Skal vi ha politi gående rundt i toget på flagginspeksjon? Skal de ta flaggene fra etniske småunger som bare ønsker å feire sammen med resten av landet? Eller skal vi bare kaste de som bruker feil flagg ut av Norge, enkelt og greit? Det er jo den perfekte løsningen for så mye annet...
Vis hele sitatet...
Hvordan håndheves det i dag? Jeg vet ikke. Uansett så kan vi vel spørre andre land hvordan de håndterer det? Norge er vel blandt de landene som ikke tar flagg så altfor høytidelig når det kommer til straffeloven.
Sist endret av caperno; 26. april 2013 kl. 17:06.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg er uenig i denne analogien. Når man feirer 17. mai blir det feil å representere flagget som hvilket navn det står på pakke. Jeg føler det at man vaier med f.eks. Iransk flagg blir litt som å si "Hei, se jeg er fra Iran og også jeg er stolt og glad i Norge og vil feire denne dagen på deres vegne". Jeg ville ikke tolket det som at man feiret et annet land. Men kanskje der hele forskjellen i debatten - at man har litt forskjellig synspunkter på hva man mener når man svaier med flagget på denne dagen?
Vis hele sitatet...
rekner med at iran har ein nasjonaldag, og eg er rimelig sikker på at evt. norske innvanderer ikkje går rundt og vaier det norske flagget. Fleirkulturelt eller ikkje, norge har eit flagg som representerer vår nasjon, vår land, og 17. mai er norges dag. Vi kaller det ikkje for "nasjonaldagen" uten grunn.

Vist ordet nasjon fortsatt er uklart for deg, så betyr det meir eller mindre land.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Enig med det du sier, men til hvor stor grad skal vi la andre mennesker som har kommet til Norge for en periode der det er Krig i hjemlandet eller at de kom til Norge i går og sier at "Nei, jeg vil gjøre dette"...
Skal virkelig vi som har bodd I norge hele livet måtte gå gjennom konstant endring fordi vi må være oppdaterte på multikultur? og hvor stor grad skal vi la mennesker som ikke har bodd her lenge få være med å bestemme hvordan Norge skal være? Jeg sa tidligere at jeg bor I new zealand nå, og trust me, Norge er et land langtifra preget av rasisme, trakassering og lignende. Men å tillate alt skaper rasisme.... Jeg kan ta inn et eksempel fra situasjonen her...
Maoriene som bodde her i New Zealand før Britene kom skrev under på en threaty med Britene som sa at det ville overgi New Zealand til britene i trade mot mat osv. I dag sier mennesker av maori stammene at Britene har tatt over New Zealand på urettferdigvis... det har ført til at New Zealand har gitt ekstra store tilskudd på Maoriene, som gratis skole, ekstra barnepenger osv.
Enda om over 50% av arbeidsløse er av maori etnisitet... De rett og slett er over demokratiske mot dem... noe som har bygget opp en utrolig stor rasisme bevegelse her I new zealand. Splittelsen er utrolig synlig på skole, fritid og i media. Det er bare noe å tenke på når det gjelder Norge også! Tenkte det var et viktig innlegg.
Vis hele sitatet...
Altså, for meg er dette litt som med ekteskap for homofile - det påvirker ikke meg overhode, men det vil glede de det gjelder. Så lenge jeg ser glade unger, folk i finstas og hører barnekorps torturere instrumenter mens du marsjerer nesten i takt, så er jeg fornøyd! Hvorvidt jeg ser et somalisk flagg eller ikke påvirker ikke meg overhode. Hvis noen derimot får en bedre dag av det, så la dem kjøre på! Det er ikke slik at man skal legge seg på rygg og la gjestene overta huset, men her er det snakk om å tillate ting som ikke har noen negative konsekvenser for noen. Hadde det vært snakk om å gi folk uten statsborgerskap stemmerett eller noe slikt, så hadde jeg vært kritisk. Men tillatelse til å vifte med et tøystykke i grelle farger? Meh.

Når noen forbyr meg å gjøre noe uten god grunn, så får jeg lyst til å gjøre det bare på trass. Slik tror jeg det er for mange. Men, hvis jeg faktisk får lov, så kan det hende jeg lar være. Hvis man møter folk med åpenhet og lar de utforske grenser - spesielt der det ikke gjør noe om de vleger noe annet - så tror jeg det er større sannsynlighet for at de lander på riktig side med tiden. Kanskje vil noen som ønsker å bruke Pakitstans flagg i dag om noen år føle seg så godt mottatt og velkomne at de heller velger å bruke det norske? Hvis vi nekter dem å bruke andre flagg kan vi i alle fall garantere at de aldri vil skifte mening.

En annen ting er denne frykten for at det knapt skal bli et norsk flagg igjen å se (ikke primært i dine poster, men flere andre her presenterer det synet). Dersom nordmenn stod i fare for å bli en minoritet i eget land, så ville dette helt klart være en legitim bekymring, men da ville også avviklingen av nasjonaldagen være det minste vi hadde å stri med. Så, hvis vi istedenfor forholder oss til tallene slik de er i dag, så ser vi at majoriteten av flaggbærerne har Norges flagg som sitt naturlige primærvalg, og av de resterende er det slettes ikke sikkert at de nødvendigvis vil velge noe annet. Dette er et evig paradoks; hvis vi tillater noen må vi tillate alle, men oftest er det veldig få som gidder å benytte seg av muligheten som tilbys - enten det er å male elg på husveggen sin, være mann og gå i kjole eller eie mer enn tyve jaktrifler. Altså ikke et problem, hverken individuelt eller demokratisk.

Et problem som stadig dukker opp og skaper forvirring hver gang man skal debattere slike ting er at noen mennesker har fått det for seg at å utvise respekt for andre menneskers kultur innebærer å undertrykke sin egen. Et eklatant eksempel her er en skole i Drammen som hadde vintermarkering isteden for juleavslutning på skolen. Det denne mentalt tilbakestående rektoren åpenbart ikke har forstått er at det finnes ikke en eneste muslim i dette land som ble glad av dette, som følte seg verdsatt eller respektert. Og her er vi tilbake til 17. mai - hvis du vil vifte med det norske flagget og synge Millom Bakkar og Berg så det ljomer, så gjør det! Er du stol av landet ditt, så vis det! Men du viser ikke at du er glad i ditt land ved å nekte andre å vise at de liker sitt!

Avslutningsvis - veldig mange av de som gikk med andre lands flagg under fjorårets 17. mai (og det var ikke særlig mange) hadde samtidig et norsk flagg, en sløyfe, eller gikk sammen med søsken som hadde det. Tilhørighet til to land er normen for ganske mange. Dersom den ene halvdelen forsøker å tvinge frem et valg, så er det allerede gitt hva de velger. Og det er neppe hensikten.
Synes en virkelig burde respektere muslimer nok til å ofre noe for dem.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Så det blir som å gi et bursdagskort som sier, Hei, jeg hadde bursdag i går, gratulerer med dagen?
Vis hele sitatet...
Nei. Mer som å komme å si "Hei jeg er fra Iran. Gratulerer med dagen, jeg er glad i deg og."
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
rekner med at iran har ein nasjonaldag, og eg er rimelig sikker på at evt. norske innvanderer ikkje går rundt og vaier det norske flagget. Fleirkulturelt eller ikkje, norge har eit flagg som representerer vår nasjon, vår land, og 17. mai er norges dag. Vi kaller det ikkje for "nasjonaldagen" uten grunn.

Vist ordet nasjon fortsatt er uklart for deg, så betyr det meir eller mindre land.
Vis hele sitatet...
Man feirer norge, og er er fullt mulig å feire Norge selv om man står med et annet land. Men det virker som enkelte legger litt andre verdier i det å vaie med flagget enn meg. Man kan fint stå med et Iransk flagg å si "Hipp hurra for Norge". Jeg vil si at da er beskjeden helt tydelig "Jeg feirer Norge på Norges nasjonaldag". Og i mine øyne får da flagget ikke mer betydning enn at de sier "Jeg er fra Iran og jeg feirer idag Norge og deres nasjonaldag".
Sist endret av etse; 26. april 2013 kl. 17:30.
burde vært möderatör
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Hva skjer etterpå da?
Må vi slutte og synge ja vi elsker sammen, mens vi sitter på terrasen og nyter ferske bakevarer på Røde, hvite og blå servietter, samt at vi ser på at vimpelen vaier i vinden og man puster inn og tenker, jøye meg! Dette er livet, enkelt, ekslusivt og paradis! Vi er en stolt nasjon, med et flag vi alle bærer...
Flagget i seg selv, symboliserer hvem vi er, hva nasjonen vår står for!
Etter litt bestemmer vi oss for å ta våre vakre bunader ofte bestående av svart, rødt, blått og hvite farger, med skimt av gull og sølv! Plutselig ser vi kommende 200 mennesker vandrende med oransje, grønne, rosa og verden vet hva av farger av flag. Booom! Der var den følelsen av dagen vi alle slapper av på, gone...990
En enkel dag, der alle er likeverdige gjennom å ha lignende uniformer og klær! En dag vi alle bærer disse for å hedre et land i prakt!
Jo.... hørest avslappende ut.... men det er noe med å beholde den tradisjonen som den har vært så lenge som gjør den avslappende og spesiell! Jeg mener at hva som har skjedd i andre land er at de har gitt opp på tradisjonen, ikke at de har nektet ting...
Vis hele sitatet...
99,9% av befolkningen vil sannsynligvis fortsette å bære det norske flagg på 17. mai uansett om dette forslaget blir godtatt eller ikke. Det vil fortsatt være et overhvelmende hav av bunadskledde nordmenn som bærer norske flagg. Innvandrere er ikke ute etter å ødelegge nasjonaldagen vår, herregud det får da være grenser for hvor paranoid man kan være. Norge anno 2013 er uansett ikke det samme Norge som for 100, 500 eller 1000 år siden. Samfunnet vårt er hele tiden i utvikling, og takk for det. Hvis vi hadde hatt alle de samme tradisjonene og skikkene som for 1000 år siden ville vi fortsatt levd i kaos og skitt. Folk fra andre kulturer er kommet for å bli. Deal with it. Du kan ikke få hjerteinfarkt av å se 200 indere i swag nasjonaldrakter, som forresten er langt penere enn bunader. That's racist :V
Sitat av caperno Vis innlegg
Ja, det er ekstremt fordi vi snakker om nasjonaldagen. De fleste andre mennesker i de fleste andre nasjoner tenker nok akkurat det samme som meg. At mange gir faen er greit nok det - det skal de få lov til. For mange andre så er dagen svært høytidelig.

Hvordan håndheves det i dag? Jeg vet ikke. Uansett så kan vi vel spørre andre land hvordan de håndterer det? Norge er vel blandt de landene som ikke tar flagg så altfor høytidelig når det kommer til straffeloven.
Vis hele sitatet...
Nesten ingen andre land feirer nasjonaldagen sin på samme måte som nordmenn gjør. I Norge er 17. mai en folkefest hvor gatene er fulle av forskjellige mennesker. I de aller fleste andre land driter folk i nasjonaldagen fullstendig eller så blir det kanskje holdt et par militærparader eller whatever. Det som gjølr nasjonaldagen vår så vellykket er ikke at de fleste går i bunad eller hvor mange norske flagg det er overalt. Det er at hele befolkningen samles som en enhet og feirer sammen. Hvis vi får enkelte grupper til å føle seg uvelkomne (ved å f. eks. ta fra dem flagg) vil dette være et enormt steg tilbake for integreringen i Norge, som er LANGT VIKTIGERE enn hvilke flagg folk velger å gå med.

Har forresten ikke peiling på om dette håndheves i dag i det hele tatt. Det høres jo helt absurd ut...

Sitat av caperno Vis innlegg
Hva blir det neste påfunnet fra "caffè latte-klassen"? Krav om å bytte ut nasjonalsangen med en internasjonalsang, kanskje?
Vis hele sitatet...
Fun fact: kaffe latte er mer populært på Jessheim enn noe annet sted i Norge. Si meg, er du fra bygda eller sivilisasjonen?
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Men poenget er uansett at dette er Norges nasjonaldag, og jeg mener at årsaken til at vi feirer denne dagen ikke nødvendigvis er konstant.
Vis hele sitatet...
Naturlegvis er årsaka til at vi feirar 17. mai konstant. Det ligg vel i namnet "grunnlovsdag".

Sammen med at befolkningen endrer seg så vil også både hvorfor man feirer nasjonaldagen og hvordan man feirer den endre seg.
Vis hele sitatet...
Dersom vi kjem til eit punkt der feiringa av grunnlovsdagen i røynda blir feiringa av noko heilt anna enn grunnlova - kan det skuldast noko anna enn historieløyse?


For meg handler det rett og slett om å feire oss som en samlet nasjon, at vi står sammen i et fritt og demokratisk land. Det er en dag hvor man kan uttrykke glede og ha en stor folkefest.
Vis hele sitatet...
For meg kan du feire påskeharen på 17. mai om du vil, men i tråd med grunnlovsdagen si historie kan det aldri verte.

Vi kan vere rett stolte av dei sivile fridomane i grunnlova, og å feire dei ein gong i året er ikkje berre flott, men gjer det òg enklare for nye slekter å forstå dei prinsippa det moderne Noreg vart bygd på - det er i alle fall ikkje noko ein kan få inn med is, pølser, flagg og bunad åleine.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Nesten ingen andre land feirer nasjonaldagen sin på samme måte som nordmenn gjør. I Norge er 17. mai en folkefest hvor gatene er fulle av forskjellige mennesker. I de aller fleste andre land driter folk i nasjonaldagen fullstendig eller så blir det kanskje holdt et par militærparader eller whatever. Det som gjølr nasjonaldagen vår så vellykket er ikke at de fleste går i bunad eller hvor mange norske flagg det er overalt. Det er at hele befolkningen samles som en enhet og feirer sammen. Hvis vi får enkelte grupper til å føle seg uvelkomne (ved å f. eks. ta fra dem flagg) vil dette være et enormt steg tilbake for integreringen i Norge, som er LANGT VIKTIGERE enn hvilke flagg folk velger å gå med.
Vis hele sitatet...
De fleste land har en eller flere dager hvor man flagger for å vise sin stolthet ovenfor nasjonen. Når det gjelder integreringen, så vil jeg si at denne styrkes av at alle inkluderes under ett flagg, fremfor i ett tog med ørten forskjellige flagg. Jeg mener ikke at man skal ta flaggene fra barna, men lærere skal ikke oppfordre elevene sine til å bruke andre flagg, og derfor er det viktig å ha en slik regel. De færreste barn bryr seg nok uansett ikke særlig om hvilket flagg de bærer på.

Fun fact: kaffe latte er mer populært på Jessheim enn noe annet sted i Norge. Si meg, er du fra bygda eller sivilisasjonen?
Vis hele sitatet...
Caffe Latte er den nye Chardonnay.
Sist endret av caperno; 26. april 2013 kl. 18:23.
Sitat av BrageP Vis innlegg
Naturlegvis er årsaka til at vi feirar 17. mai konstant. Det ligg vel i namnet "grunnlovsdag".
Vis hele sitatet...
For mange er det mer "nasjonaldag" enn det er "grunnlovsdagen". Så hva om man sier man feirer nasjonaldagen i stede for grunnlovsdagen? Jeg mener fortsatt ikke det er så enkelt å bare si det er konstant - folk endrer seg. Og selv om dagen offisielt handlet om å feire grunnloven så kan man ikke si at det er det dagen handler om hvis folk flest feirer dagen av helt andre årsaker.

Jeg tror det er mye viktigere å tenke på hvilke verdier dagen har for oss som nasjon enn å tenke på hva som var den opprinnelige grunnen.

Sitat av BrageP Vis innlegg
Dersom vi kjem til eit punkt der feiringa av grunnlovsdagen i røynda blir feiringa av noko heilt anna enn grunnlova - kan det skuldast noko anna enn historieløyse?
Vis hele sitatet...
Det skyldes kanskje at man er historieløse - men jeg tror samtidig det handler om at vi er dynamiske, en nasjon i forandring. Hvilke verdier vi knytter opp mot nasjonaldagen endrer seg - og som jeg sa i stad kan man fort gå fra å feire "grunnlovsdagen" til å feire "nasjonaldagen".

Sitat av BrageP Vis innlegg
For meg kan du feire påskeharen på 17. mai om du vil, men i tråd med grunnlovsdagen si historie kan det aldri verte.

Vi kan vere rett stolte av dei sivile fridomane i grunnlova, og å feire dei ein gong i året er ikkje berre flott, men gjer det òg enklare for nye slekter å forstå dei prinsippa det moderne Noreg vart bygd på - det er i alle fall ikkje noko ein kan få inn med is, pølser, flagg og bunad åleine.
Vis hele sitatet...
Hvor mange feirer 17. mai som i praksis noe mer enn en fridag hvor de hyller nasjonen med å gå i fint tøy, spise is og god mat?

Jeg tror ikke vi må undervurdere hvor lite folk egentlig kan om norsk historie. Og jeg tror at med tiden vil mer og mer historien om hvorfor man feirer 17. mai bli glemt. Og det er ikke nødvendigvis er direkte negativ ting (selv om det selvfølgelig heller ikke er positivt). Det er bare en konsekvens av et samfunn i endring og det at det har gått lang tid.
har garantert blitt sagt her flere ganger, men sier det igjen! KILDEKRITIKK!

http://maniskmegge.wordpress.com/201...r-pa-facebook/

Er snakk om ett norsk flagg på ene siden og nasjonalitetene på andre siden.
ingen grunn til å få helt noia.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Lol, hele saken var bare bullshit!

Presisering om flaggbruk

Små papirflagg laga av elever, de fleste norske og noen få med en "utenlandsk side", har fått nettsted som ikke bryr seg om Vær Varsom-plakaten til å spre usannheter.

For Aspøy skole var det aldri noen prinsippsak å få med de små hjemmelagede papirflaggene i årets barnetog.
Vis hele sitatet...
Welp, da har jeg lagt "fyret.nu" til min liste med nettsider som poster bullshit, sammen med nyhetsspeilet ol.

Men interessang debatt likevell!
Er Norges dag vi snakker om, over mitt lik om noen mørkhudede eller sandnegere får gå med sitt lands flagg på denne dagen! Dette er ene og alene det mest idiotiske jeg har lest, og jeg har vært borti mye. Tror den rektoren får noen ukjente på telefonen i framtiden for og i det hele tatt komme med dette forslaget, er faktisk så idiotisk jeg tror ting står stille i hodet hennes.


Nei gud forby, er nesten så jeg bytter ut flagget med knokejern og ser etter utlendinger om dette trer i noe kraft (Usannsynlig da, men)....
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Er Norges dag vi snakker om, over mitt lik om noen mørkhudede eller sandnegere får gå med sitt lands flagg på denne dagen! Dette er ene og alene det mest idiotiske jeg har lest, og jeg har vært borti mye. Tror den rektoren får noen ukjente på telefonen i framtiden for og i det hele tatt komme med dette forslaget, er faktisk så idiotisk jeg tror ting står stille i hodet hennes.


Nei gud forby, er nesten så jeg bytter ut flagget med knokejern og ser etter utlendinger om dette trer i noe kraft (Usannsynlig da, men)....
Vis hele sitatet...
Er du seriøs nå eller er det innlegget lik stil som profilbildet ditt?
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Er Norges dag vi snakker om, over mitt lik om noen mørkhudede eller sandnegere får gå med sitt lands flagg på denne dagen! Dette er ene og alene det mest idiotiske jeg har lest, og jeg har vært borti mye. Tror den rektoren får noen ukjente på telefonen i framtiden for og i det hele tatt komme med dette forslaget, er faktisk så idiotisk jeg tror ting står stille i hodet hennes.


Nei gud forby, er nesten så jeg bytter ut flagget med knokejern og ser etter utlendinger om dette trer i noe kraft (Usannsynlig da, men)....
Vis hele sitatet...
håper dette er ironisk ment ellers høres dette rimelig psycho ut
Hei, Mozzie. Du er veldig tøff, men jeg tror kanskje du burde ta med deg meningene dine 50 år tilbake. Ville passet bedre der.

Det folk ikke ser ut til å forstå at det er ingen som tvinger et nordmann til å ta med seg et amerikansk flagg i 17. mai-toget. Eller å bytte ut ønskelåten din med Kumbajah. Det er snakk om å la de som vil veive et annet flagg gjøre det, og det koster dere ingenting å akseptere det.
Navbruker fra Moss
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Lol, hele saken var bare bullshit!

Presisering om flaggbruk



Welp, da har jeg lagt "fyret.nu" til min liste med nettsider som poster bullshit, sammen med nyhetsspeilet ol.

Men interessang debatt likevell!
Vis hele sitatet...
Enda godt det bare var ellers hadde det blitt revolusjon
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Er Norges dag vi snakker om, over mitt lik om noen mørkhudede eller sandnegere får gå med sitt lands flagg på denne dagen! Dette er ene og alene det mest idiotiske jeg har lest, og jeg har vært borti mye. Tror den rektoren får noen ukjente på telefonen i framtiden for og i det hele tatt komme med dette forslaget, er faktisk så idiotisk jeg tror ting står stille i hodet hennes.


Nei gud forby, er nesten så jeg bytter ut flagget med knokejern og ser etter utlendinger om dette trer i noe kraft (Usannsynlig da, men)....
Vis hele sitatet...
Heia rasime og godt gjennomtenkte kommentarer!
Ekstra plusspoeng for faktisk a ha lest traden! (spesielt posten rett over deg)
men uansett. det er vår nasjonaldag og jeg er ikke den eneste som syntes at "innflyttere" skal respektere vår egen nasjonaldag. vi feirer jo for at Norge har blitt selvstendig, hvorfor skal det dras inn andre flagg fra andre nasjonaliteter når det er Norge vi feirer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aarlien Vis innlegg
vi feirer jo for at Norge har blitt selvstendig, hvorfor skal det dras inn andre flagg fra andre nasjonaliteter når det er Norge vi feirer.
Vis hele sitatet...
Etter den logikken burde vi jo feira 26. oktober?
Sitat av aarlien Vis innlegg
men uansett. det er vår nasjonaldag og jeg er ikke den eneste som syntes at "innflyttere" skal respektere vår egen nasjonaldag. vi feirer jo for at Norge har blitt selvstendig, hvorfor skal det dras inn andre flagg fra andre nasjonaliteter når det er Norge vi feirer.
Vis hele sitatet...
pakistan sin nasjonal dag blir feiret stort i norge , hadde vi hvite norske troppet opp der og veiva med norske flagg hadde det sikkert blitt leven
Så logikken her er å trekke frem et land som du mener det ikke ville vært hyggelig å feire nasjonaldagen i som utlending, og bruke det som en mal for hvordan vår feiring skal eksludere folk utenfra? Fantastisk.
Sitat av InternetFriend Vis innlegg
Så logikken her er å trekke frem et land som du mener det ikke ville vært hyggelig å feire nasjonaldagen i som utlending, og bruke det som en mal for hvordan vår feiring skal eksludere folk utenfra? Fantastisk.
Vis hele sitatet...
les hva jeg skriver , pakistan sin nasjonaldag blir feiret av pakistanere i norge og feiret ganske stort , ikke noe galt i det men jeg ville ikke troppet opp og veiva med det norske flagget fordi jeg respekterer at den dagen er det dems nasjonal dag

Og hvis masse hvite norske hadde troppet opp med norske flag den dagen så hadde det sikkert blitt leven