Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1389
Har snakket med Hyperx og fått dem til å sende meg en ny mikrofon til headsettet mitt gratis,da jeg mistet det gamle. Men nå spør de plutselig om personnummeret mitt for å kunne sende det. Dette er et seriøst selskap, men har aldri vært borti at jeg må gi ut mitt personalnummer. Er det bare å stole på dem og håpe på at ingen shady kundeveileder som tar det selv?

"In order to be able to ship in Norway, a PID (Personal Identification Number) number will also be needed.

You can find this number on your driving license, passport or identity card."
Sist endret av Roaccu; 3. desember 2019 kl. 14:39.
Det er mulig de bruker det for fortolling, selv om det høres litt spesielt ut. Personnummer er uansett ikke sensitiv informasjon, så jeg ville ikke tenkt altfor mye på det.

https://www.datatilsynet.no/rettighe...fodselsnummer/
Jeg har blitt spurt om det flere ganger, bl.a. fra Ebay Global Shipping Program. Jeg bare ignorerer det, det kommer fram allikevel.
ALDRI legg ut personnummer skriftlig på nett feks epost. Det forsvinner aldri og kan misbrukes på mange måter...
Sitat av Mordekai Vis innlegg
ALDRI legg ut personnummer skriftlig på nett feks epost. Det forsvinner aldri og kan misbrukes på mange måter...
Vis hele sitatet...
Åh? Gi gjerne et stempel
Sitat av Sinken Vis innlegg
Åh? Gi gjerne et stempel
Vis hele sitatet...
Det er vel slik i Norge at et fødselsnummer mer kan anses som et unikt brukernavn. Men hvis noen virkelig er ute for å ta deg, kan et fødselsnummer være første opplysningen som lettere gir deg opplysning 2, og deretter 3, 4 og 5. Men ja, er enig i at det er lav risiko å utgi dette.