Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  537 149380
Hørte nettopp på radioen at det var ganske stor forskjell på oppslutningen om smitteverntiltakene i Oslo og Bergen. Det kom litt mer brått på i høst i Bergen, så folk er vel mindre tilvent.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hørte nettopp på radioen at det var ganske stor forskjell på oppslutningen om smitteverntiltakene i Oslo og Bergen. Det kom litt mer brått på i høst i Bergen, så folk er vel mindre tilvent.
Vis hele sitatet...
Det er vel dette det står mer om her:

Bergenserne la om livene etter smitteverntiltak – Oslo levde nesten som før
Dette gjelder sikkert for Bergen også, men husk at "Oslo" også på mange måter inkluderer
VELDIG mange mennesker som reiser ut og inn hver dag for å jobbe, samt en befolkning
større en Oslos egen som bor i områdene rundt og som bruker Oslo ofte.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Dette gjelder sikkert for Bergen også, men husk at "Oslo" også på mange måter inkluderer
VELDIG mange mennesker som reiser ut og inn hver dag for å jobbe, samt en befolkning
større en Oslos egen som bor i områdene rundt og som bruker Oslo ofte.
Vis hele sitatet...
Klart, poenget er vel at de som har levd med en jevn smitterisiko over tid reagerer mindre på nye tiltak enn de som var relativt skjermet og så fikk det brått i fleisen. Det har selvsagt ikke med hvor man har postadresse å gjøre.
Sist endret av *pi; 3. november 2020 kl. 14:39.
Da kan det se ut til at vi må forvente oss strengere tiltak fremover.

Bruker de fleste i Oslo munnbind der det er anbefalt om dagen? Bor ikke i Oslo selv. Så det kan sikkert noen av dere som bor i Oslo svare på ��
Min opplevelse av toget til og fra Oslo er at ca, 8 av 10 bruker.
Når man går rundt mye mindre.

Jeg kan ikke husk sist gang noen satte seg ved siden av meg uten.
Jeg prøver å reise mest utenfor rusj-tiden, og da er det ca litt over halvparten som bruker det. Det er tross alt bare påbudt hvis det er umulig å holde avstand. Det er strengere i Lørenskog (rett øst for Oslo hvis du ikke er kjent) der er det påbudt innendørs på offentlige steder.
Hm-om mange trosser tiltakene-kanske en robot-oppringing til alle mobiler som er for nær hverandre er enn vei å gå? No lignende med i USA der robot-calls med "stay home stay safe" gjøres.
Sitat av hollow Vis innlegg
Hm-om mange trosser tiltakene-kanske en robot-oppringing til alle mobiler som er for nær hverandre er enn vei å gå? No lignende med i USA der robot-calls med "stay home stay safe" gjøres.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg ikke hjelper på noen. Jeg var en tur innom fastlegen igår. Der er det slik, at en må vente ute. Så kom det en mann, og ville inn. Han spurte meg, om en måtte vente ute. Jeg svarte ja. Han kvitterte med, "noe så idiotisk!". Tror en del rett ut er for teite til å forstå en del av mottiltakene.
Mot slike klovner hjelper nok ikke en telefon, om det er en person eller robot. Men evolusjonen kan jo gjøre et innhogg.
Kom hjem i istad og bakset meg inn i den lille heisen i bygget med handleposer, pappesker og klarte akkurat få trykket på riktig knapp uten å miste alt jeg hadde i hendene. Selv om man ikke har med pikkpakk i heisen så har jeg aldri opplevd mer enn to mennesker i den, selv om vektbegrensning og godkjenning ser ut til å passe for tre. Uansett, før døren i heisen rakk å lukke seg så hoppet det en fyr inn i heisen, pesende og superglad for at han rakk heisen og ikke trengte å vente. Uten maske og snakket og pustet meg rett i ansiktet med max en halvmeters avstand. Coroana meter brølte jeg av full hals før jeg fikk tenkt meg om å karen rygget forskremt ut av heisen. Enkelte folk er idioter! Han har bodd lengre enn meg i gården så han vet jo at den heisen er trang som en likkiste. Tulling!
Syns jeg også for en tid tilbake hørte snakk om en mutasjon. (Men da melom mennesker?)

Danske myndigheter stenger nå ned Nordjylland.
Årsaken er at en mutasjon av koronaviruset har spredd seg fra mink til mennesker.

Er det grunn til å bli nervøs av dette?
Ikke det at jeg har for vane henge med mink bønder, men man vet aldri.

Edit
Jeg ser nå at det i første omgang er minken som bør bli bekymret.
15 millioner mink må slaktes
Sist endret av vindaloo; 5. november 2020 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hmmm,

"The worst case scenario is that we have a pandemic that starts from the beginning with its origin point in Denmark,"

https://www.thelocal.dk/20201105/how...n-and-outbreak

Kan uansett by på problemer for vaksinen.

Tenk om det blir en bølge med denne varianten også.
Sitat av magnet Vis innlegg
Hmmm,

"The worst case scenario is that we have a pandemic that starts from the beginning with its origin point in Denmark,"

https://www.thelocal.dk/20201105/how...n-and-outbreak

Kan uansett by på problemer for vaksinen.

Tenk om det blir en bølge med denne varianten også.
Vis hele sitatet...
Worst case scenario tittelen er jo misvisende-virus skal muterere-det er en naturlov- på samme måte som at på jorden skal et eple følge tyngdekraftens lov og falle til jorden.
Sitat av hollow Vis innlegg
Worst case scenario tittelen er jo misvisende-virus skal muterere-det er en naturlov- på samme måte som at på jorden skal et eple følge tyngdekraftens lov og falle til jorden.
Vis hele sitatet...
Problemet her er at det muligens har smittet fra menneske til mink og tilbake, det blir et massivt problem om dette skjer med flere dyrearter.
Heldigvis ikke så mye som smitter fra dyr til menneske i vår del av verden,
men når det først skjer så er til gjengjeld også konsekvensen ofte store f.eks Kugalskap
Økningen i smitten fortsetter. Oslo tar nye grep. Sosial nedstegning. Det betyr stengte kinoer, treningssentrene må stenge, full skjenkestopp.Utestedene kan ha åpent men får ikke skjenke. Faktisk så klargjør de at sosial instramning og nedstegning også gjelder i privat regi. Feks konfirmasjoner, bryllup osv. Nå skal vi faktisk sitte hjemme bak lukket dør de neste ukene. Og kanskje er det akkurat denne type tiltak og medisin vi trenger nå. For om vi slurver nå så ender jo vel med tiltak som de har i feks i noen eu land, med portforbud der utgangspunktet all aktivet utenfor hjemmet er forbudt, men du kan fylle ut skjema for å gå å handle, lufte hunden men da må alltid munnbindet være på.
Nødvendig med grep nå , ingen tvil.
Hadde noen kommet med mat til meg kunne jeg blitt inne frem til påsken.

Men hvor mange restauranter & utesteder som kan gå dukken denne høsten
og vinteren, spesielt uten jule bord ( som for mange steder er helt avgjørende)...

det kan bli stygt.
Ja slike tiltak de kommer definitivt med en pris. Endel vil sikkert bukke under nå, vi får håpe tilskuddene fra staten raskt finner sine mottakere slik at det bremser den negative utviklingen. Det blir jo ennå tyngre også innen kultur og underholdningsbransjen med slike tiltak, og de hadde heller ikke sine beste dager nå forut for innskjerpingene.

Så kan vi jo komme dit at vi får snøballeffekten. At noen bedrifter kneler takler vi, men om mange nok bedrifter kneler innenfor en kort tidsrom så kan vi risikere at veldig mange blir indirekte berørte også kneler de feks pga tap på fordringer, også når de går under så rammes nye osv. Ja nei vi får tenke at det er bra med tiltak, også satser vi på at statlige støttepenger regulerer det meste av negative effekter.
Sist endret av _abc_; 6. november 2020 kl. 16:07.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
For om vi slurver nå så ender jo vel med tiltak som de har i feks i noen eu land, med portforbud der utgangspunktet all aktivet utenfor hjemmet er forbudt, men du kan fylle ut skjema for å gå å handle, lufte hunden men da må alltid munnbindet være på.
Vis hele sitatet...
Virker ihvertfall som folk her i Bergen har skjønt tegningen.
Sentrum har vært rimelig dødt i dag og i går, selv midt i det
som normalt er den travleste tiden.

Portforbud på dagtid slik de har hatt i mer folketette land med
høy smitte vil nok ha liten effekt her i Norge, sammenlignet med de
innstrammingene som allerede er iverksatt. Portforbud nattestid
likeså, da utendørs trafikk om natten nå er særdeles begrenset
ettersom utelivet i praksis har stengt.

Så vil det jo vise seg om strategien gir resultater.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Virker ihvertfall som folk her i Bergen har skjønt tegningen.
Sentrum har vært rimelig dødt i dag og i går, selv midt i det
som normalt er den travleste tiden.
Vis hele sitatet...
Mulig det har noe med de nye, brutale sanksjonsmetodene til Bergen kommune å gjøre...

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns jeg også for en tid tilbake hørte snakk om en mutasjon. (Men da mellom mennesker?)

Danske myndigheter stenger nå ned Nordjylland.
Årsaken er at en mutasjon av koronaviruset har spredd seg fra mink til mennesker.

Er det grunn til å bli nervøs av dette?
Vis hele sitatet...
Storbritannia har stengt innreise ifra Danmark nå,
Norge vurderer det samme.
Sist endret av vindaloo; 7. november 2020 kl. 15:26.
Smittetallene stiger hver eneste dag nå og det tross at det er strammet inn både i kommunene og på landsbasis. Og folk som skal inn til landet må på relativt kostbare karantenehoteller i ti dager ved ankomst Norge. Det er vel er ordning som mange kan stå bak? Redusere importsmitten? Den andre smitten gjør vi jo vårt beste for å slå ned. Vi holder oss mer hjemme, vi bruker masker og vi er ennå mer nøye på å holde god og tilstrekkelig avstand. Ja faktisk er det mange som gjør en så stor innsats i forhold til sosial distansering at det koster, at vi kan se økt trykk på psykiske lidelser. Men vi må ta denne kampen sammen, det er eneste måten å unngå fæle dødstall på.

Men hva gjør vi med utenlandsstudentene? Jo studentene i norden de slipper karantenehotell når de reiser hjem til Norge på juleferie. WTF???

Så nærmere jul så er tanken altså at alle andre som skal på julebesøk skal på karantenehotell og dermed være påvist smittefri før de får vandre fritt i gatene eller reise hjem til jul sammen med familien, mens norske studenter i norden de kan bare kjøre på å reise rett hjem til juleribbe, romjulsfester og nyttårsklemmer?

Husker ikke hvor stort antall studenter vi har som studerer i norden men dette virker jo nesten å undergrave den felles innsatsen folket gjør nå? Og hvor skal en som jobber i stockholm måtte på karantenehotell mens norske studenter i stockholm bare kan reise rett hjem til mor i julen?

Nei dette virker for dumt. WTF?

https://www.nrk.no/norge/reagerer-pa...ent-1.15241497
Sist endret av _abc_; 13. november 2020 kl. 09:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De må jo i karantene, da. Men de kan altså gjennomføre den i hjemmet sitt, sånn som andre som har et hjem i Norge.
Beklager dårlig formulert der ser jeg nå. Så da presiserer jeg;

Men er det forskjell i smitterisiko på en gjestearbeider i stockholm og en student? De skal kanskje begge to hjem til norsk jul med familien, den som jobber i stockholm skal på karantenehotell fordi risikoen er for stor for smitte om de har hjemmekarantene. Mens studentene, de har jo selvsagt ikke vært på eksamensfester, juleavslutninger eller i andre store grupper rett før de reiser på juleferie til mor?
Sist endret av _abc_; 13. november 2020 kl. 09:33.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men er det forskjell i smitterisiko på en gjestearbeider i stockholm og en student? De skal kanskje begge to hjem til jul med familien, den som jobber i stockholm skal på karantenehotell fordi risikoen er for stor for smitte om de har hjemmekarantene. Mens studentene, de har jo selvsagt ikke vært på eksamensfester, juleavslutninger eller i andre store grupper rett før de reiser på juleferie til mor?
Vis hele sitatet...
Det er gjerne en forskjell i inntekt.

Uansett, hvis du leser artikkelen du linker til, så er det for å hindre forskjellsbehandling mellom studenter i andre land og i Norden. Du har rett til å gjennomføre karantene i ditt folkeregistrert hjem, men akkurat de som studerer i Norden må av ulike praktiske grunner bytte adresse.

Hvorvidt andre nordmenn i utlandet også burde slippe hotell hvis de har et egnet sted å ha karantene, er en annen sak. Men prinsippet er altså at man skal ha lov til å være i hjemmet sitt, og en student har gjerne hjemmet sitt hos foreldrene og ikke på studenthybelen. En som har flyttet til Danmark for å jobbe og har folkeregistrert seg der, har hjemmet sitt i Danmark.
Ok så det du sier er altså; lese, forstå også reagere

Helt fint, jeg tar den Pi.

Ha en fin helg
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er gjerne en forskjell i inntekt.
Vis hele sitatet...
Når jula er over har jeg mistet inntektsgrunnlaget mitt i 10-ti måneder. Men så fort noen griner over 10-ti dager i karantene så klarer ikke den komplett handlinglamma dysfunksjonelle borgerlige regjeringen å stå i sutringa til noen studenter? 10 tusen i karantene er mindre enn hva jeg omsatte for hver eneste uke pre-mars. Regjeringa gjør bare noe når deres egen velferd er truet. Alle vi andre som tar dritten.

Har ikke lenger ord for hvor frustrende og provoserende dette er. Må logge av mens jeg enda har taster på tastaturet.

Ikke noe personlig grunn til det sitatet *pi det var helt tilfeldig, jeg har jo sett at dette er argumentet det sutres over.

Akkurat som disse polakkene som griner over tapt inntekt 10 dager. Med to helger snakker vi en ukes lønn. Vanvittig at sånn i det hele tatt skal få spalteplass i avisene.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Smittetallene stiger hver eneste dag nå og det tross at det er strammet inn både i kommunene og på landsbasis
Vis hele sitatet...
Akkurat dette er jo tross alt som forventet, vi er jo tross alt bare på fjerde døgnet med noen innstramminger som det er verdt å snakke om.
Sist endret av Dough; 13. november 2020 kl. 10:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da samfunnet åpnet litt opp igjen benyttet jeg muligheten til å reise inn til kontoret. Jeg innrømmer at jeg sleit litt med å forstå hva som var vitsen med å stenge ned igjen siden jeg typisk hadde hele bussen for meg selv. Type, fem andre i hele fartøyet midt i rushen. Det var aldri utfordrende å holde solid avstand noe sted. I går måtte jeg derimot ta en helt annen buss i en helt annen retning på et helt annet tidspunkt og fikk observere elever på den videregående skolen på bussen. Jeg ser helt klart rom for forbedringer. Det første problemet er at de var altfor mange. Det er ikke elevenes skyld, og det blir nok litt urimelig å forvente at de skulle vente i flere timer på å spre seg selv ut over flere busser. Det man derimot kunne og burde forvente av de er et absolutt minimum av mental tilstedeværelse.
  • Ingen gadd å vente til passasjerene inne på bussen hadde gått av før de selv trengte seg på i samla flokk. Det er idiotisk under de beste forhold, men å lage ekstra trengsel i døra som varer fire ganger så lenge som nødvendig midt i en pandemi..?
  • Det foregående punktet hadde imidlertid langt mindre å si enn man skulle tro, for ingen gadd å bevege seg innover i bussen. Alle ble bare hengende i døra. Det var ledige sitteplasser innover, for faen! Men de blokkerte hele veien fordi de var for opptatte med å plapre til å innse at både de og andre kunne få det bedre om de flytta seg.
  • De flytta seg ikke for subtile hint. De flytta seg ikke for åpenbare hint. Først måtte jeg fysisk brøyte meg frem med albuer og mangel på høflighet for å slippe å stå most inni døra. Da kom jeg langt inn i bussen og fikk holdt litt avstand. Og jeg snakker ikke om sånn "prikke noen pent på skuldra og si 'unnskyld?' med et smil"-brøyting - jeg snakker sur dørvakt. Måtte virkelig bruke makt. Heve stemmen, bruke mine 190cm for alt de var verdt og *måke* de til siden.
  • Deretter måtte jeg brøyte meg tilbake og geleide ei spedbygget gammel dame på hvertfall 80 til en trygg sitteplass da hun kom på ved neste holdeplass. Hun hadde ingen mulighet til å navigere ut av mosh piten uten assistanse. At en person som opplagt er i risikogruppa i det hele tatt gikk ombord i bussen sliter jeg litt med å forstå, men som ordtaket sier: Lev farlig, dø ung, etterlat deg et vakkert lik.
  • Ingen av skoleelevene brukte munnbind.
  • Flere av de var synlig snørrete og hosta.
Og jeg understreker at ingen av de mente noe vondt, var bevisst kjipe eller frekke. Den eneste som var ubehøvla ombord var meg. De reagerte omtrent på samme måte som potetsekker når jeg skyfla de rundt, og tok seg overhode ikke nær av at jeg jeg lekte brøytebil i midtgangen. De bare var i tåka. Sånn som tenåringer er.

Jeg har ingen faktiske tall på hvor relevante de er som smittevektor, men dersom de er det så vil det være helt riktig å stenge videregående skoler til personlogistikken er rydda opp i. Dersom det jeg så var representativt er det helt utenkelig at elevene vil greie å huske disse instruksene i mer enn noen mikrosekunder.

Dersom noen noensinne var i tvil om jeg er en gammel og sur gubbe, så antar at denne ranten ryddet all resterende usikkerhet av veien. Men herregud, er det mulig?!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg har ingen faktiske tall på hvor relevante de er som smittevektor, men dersom de er det så vil det være helt riktig å stenge videregående skoler til personlogistikken er rydda opp i. Dersom det jeg så var representativt er det helt utenkelig at elevene vil greie å huske disse instruksene i mer enn noen mikrosekunder.
Vis hele sitatet...
Jeg velger å ikke linke til artikkelen jeg leste det i, da det er bak betalingsmur hos en lokalavis, men de henviser til siste rapport fra FHI. Der kommer det frem at smitten nå øker mest blant nettopp tenåringer - altså gruppen 13-19 år. Er enig i at det virker å være mye som kan forbedres der, og inntrykket mitt er at tiltak dessverre ikke blir gjort før det er for sent. Det virker ofte som om det må et utbrudd til før noe blir gjort, selv når det er åpenbart at utbruddet vil komme. Lett for meg å sitte her og synse, men synes det å vente akkurat litt for lenge er noe som gjentar seg litt for ofte.

Som student observerer jeg også en god del halvveis håndtering. Det er mye som er bra, og vi får nå utdelt munnbind til den fysiske undervisningen vi har, men så skal alle kohorter samles i én forelesning, og alle 100+ skal da inn én trang dør på likt, og da har selvsagt mesteparten tatt munnbindet av. Og så er det det med en meter avstand. Den meteren er tilsynelatende kun målt til venstre og høyre fra hvert sete, men forran og bak er det visst ikke så nøye.
Ifølge en ny studie er DNA fra koronavirus funnet langt inne i ventilasjonssystemet på et større sykehus i Sverige. Om det er infeksjonsdannende materiale eller kun dødt materiale er sålangt uvisst.
https://www.nature.com/articles/s41598-020-76442-2
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Har ikke lenger ord for hvor frustrende og provoserende dette er. Må logge av mens jeg enda har taster på tastaturet.
Vis hele sitatet...
Det ser mest ut som du sutrer over din situasjon - og fordi du merker det, skal jaggu alle andre merke det. At du klager over at folk får situasjonen sin opp i media understrekar det.

Faktum er jo at det er ikkje enkle vurderinger rundt detå stenge ned samfunn. Det har konsekvensar, og det vert ikkje rettferdig - uansett korleis vi gjer det. Nokon merkar det meir enn andre, og i uproporsjonalt stor grad er dei som har det bra frå før minst påverka.

Eg forstår for all del frustrasjonen din, men eg forstår ikkje at du tar det ut på resten av samfunnet. Kvifor ikkje rette fokuset mot manglande støtte for din situasjon, framfor å forlange at resten av samfunnet skal ha det like vondt?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Da samfunnet åpnet litt opp igjen benyttet jeg muligheten til å reise inn til kontoret. Jeg innrømmer at jeg sleit litt med å forstå hva som var vitsen med å stenge ned igjen siden jeg typisk hadde hele bussen for meg selv. Type, fem andre i hele fartøyet midt i rushen. Det var aldri utfordrende å holde solid avstand noe sted. I går måtte jeg derimot ta en helt annen buss i en helt annen retning på et helt annet tidspunkt og fikk observere elever på den videregående skolen på bussen. Jeg ser helt klart rom for forbedringer. Det første problemet er at de var altfor mange. Det er ikke elevenes skyld, og det blir nok litt urimelig å forvente at de skulle vente i flere timer på å spre seg selv ut over flere busser. Det man derimot kunne og burde forvente av de er et absolutt minimum av mental tilstedeværelse.
  • Ingen gadd å vente til passasjerene inne på bussen hadde gått av før de selv trengte seg på i samla flokk. Det er idiotisk under de beste forhold, men å lage ekstra trengsel i døra som varer fire ganger så lenge som nødvendig midt i en pandemi..?
  • Det foregående punktet hadde imidlertid langt mindre å si enn man skulle tro, for ingen gadd å bevege seg innover i bussen. Alle ble bare hengende i døra. Det var ledige sitteplasser innover, for faen! Men de blokkerte hele veien fordi de var for opptatte med å plapre til å innse at både de og andre kunne få det bedre om de flytta seg.
  • De flytta seg ikke for subtile hint. De flytta seg ikke for åpenbare hint. Først måtte jeg fysisk brøyte meg frem med albuer og mangel på høflighet for å slippe å stå most inni døra. Da kom jeg langt inn i bussen og fikk holdt litt avstand. Og jeg snakker ikke om sånn "prikke noen pent på skuldra og si 'unnskyld?' med et smil"-brøyting - jeg snakker sur dørvakt. Måtte virkelig bruke makt. Heve stemmen, bruke mine 190cm for alt de var verdt og *måke* de til siden.
  • Deretter måtte jeg brøyte meg tilbake og geleide ei spedbygget gammel dame på hvertfall 80 til en trygg sitteplass da hun kom på ved neste holdeplass. Hun hadde ingen mulighet til å navigere ut av mosh piten uten assistanse. At en person som opplagt er i risikogruppa i det hele tatt gikk ombord i bussen sliter jeg litt med å forstå, men som ordtaket sier: Lev farlig, dø ung, etterlat deg et vakkert lik.
  • Ingen av skoleelevene brukte munnbind.
  • Flere av de var synlig snørrete og hosta.
Og jeg understreker at ingen av de mente noe vondt, var bevisst kjipe eller frekke. Den eneste som var ubehøvla ombord var meg. De reagerte omtrent på samme måte som potetsekker når jeg skyfla de rundt, og tok seg overhode ikke nær av at jeg jeg lekte brøytebil i midtgangen. De bare var i tåka. Sånn som tenåringer er.

Jeg har ingen faktiske tall på hvor relevante de er som smittevektor, men dersom de er det så vil det være helt riktig å stenge videregående skoler til personlogistikken er rydda opp i. Dersom det jeg så var representativt er det helt utenkelig at elevene vil greie å huske disse instruksene i mer enn noen mikrosekunder.

Dersom noen noensinne var i tvil om jeg er en gammel og sur gubbe, så antar at denne ranten ryddet all resterende usikkerhet av veien. Men herregud, er det mulig?!
Vis hele sitatet...
Det der er jo bare en helt vanlig dag på bussen. Både før og etter Korona. Blir jo vant til å leke snøplog også.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det ser mest ut som du sutrer over din situasjon - og fordi du merker det, skal jaggu alle andre merke det. At du klager over at folk får situasjonen sin opp i media understrekar det.

Faktum er jo at det er ikkje enkle vurderinger rundt detå stenge ned samfunn. Det har konsekvensar, og det vert ikkje rettferdig - uansett korleis vi gjer det. Nokon merkar det meir enn andre, og i uproporsjonalt stor grad er dei som har det bra frå før minst påverka.

Eg forstår for all del frustrasjonen din, men eg forstår ikkje at du tar det ut på resten av samfunnet. Kvifor ikkje rette fokuset mot manglande støtte for din situasjon, framfor å forlange at resten av samfunnet skal ha det like vondt?
Vis hele sitatet...
Sorry ass men hvorfor skal jeg ikke kunne mene noe om dette i et demokratisk samfunn? Dette er da virkelig ikke bare meg, jeg trur vi kommer fra to vidt forskjellige steder geografisk og miljø mtp hvordan man er rammet og hvordan man ser på det. Det er greit at dette er vanskelig å innføre de rette tiltakene på rett tid men det fritar da ikke befolkningen til å mene noe om det. eller mener du ærlig og oppriktig at alt som skjer er 100% optimalt uten rom for forbedring?

Det er ikke bare jeg som har reagert på at tiltak først var altfor milde for deretter å ta tid, og når de først ble innført skulle det gå enda 4-fire døgn å få de innført! Det er jo kjekt sånn at de som bryr seg minst rekker en 3-dagers på byen og attpåtil en ekstra dag å reparere på. Det er helt vanvittig at det skal gå så langt at Erna først må bli observant på overtid for så å begynne å personlig ringe ordførere rundtomkring for at det skal skje noe. Dette handler jo ikke om meg, det handler tvertimot alle som rammes. Dess lenger tid det tar å få inn tiltak som virker dess lenger må vi også stå i de. Det er tydelig en todelt befolkning her i byen hvor en stor del har etterlyst tiltak mens ting bare fortsatte å gå sin vante gang. Nå hadde jeg spesielle grunner til å følge ekstra med akkurat i uke 44 så derfor var jeg godt kjent med utviklingen som igjen naturligvis medfører at man blir ekstra engasjert hvis man er normalt oppegående. Jeg har sett tilbake på den uka her og det er ikke til å unngå den harde sannhet at det var den uka ting gikk helt ut av kontroll her. Ikke i et omfattende antall smittetilfeller men det var ikke lenger enkelt-klynger, de var spredt og det begynte bli en større ikke ubetydelig andel UTEN kjent smittevei. Da burde varsellampene ha lyst lokalt og nasjonalt. Det handler overhodet ikke om at jeg vil at alle andre skal ha det like vondt. Tvertimot hadde jeg gjerne sett at ting ble løst med mindre konsekvenser for flertallet og fått inn tiltak tidligere så ALLE kunne blitt rammet mindre. Nå lyser det jo stor usikkerhet blant de som styrer om dette i det hele tatt blir noe å lempe på tiltak til jul...

Ellers er det jo bare å gratulere Oslo med ny rekord. Det er seriøst noe som skurrer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Sorry ass men hvorfor skal jeg ikke kunne mene noe om dette i et demokratisk samfunn? Dette er da virkelig ikke bare meg, jeg trur vi kommer fra to vidt forskjellige steder geografisk og miljø mtp hvordan man er rammet og hvordan man ser på det. Det er greit at dette er vanskelig å innføre de rette tiltakene på rett tid men det fritar da ikke befolkningen til å mene noe om det. eller mener du ærlig og oppriktig at alt som skjer er 100% optimalt uten rom for forbedring?
Vis hele sitatet...
Nåh. Eg har aldri sagt at du ikkje har rett eller lov til å meine det, ei heller skrive det - berre at det ikkje er så fordømt interessant eller konstruktivt.

Viare har eg aldri påstått at myndigheitene agerer på 100% optimalt vis. Difor kom eg m.a. med spørsmål om kvifor du ikkje rettar kritikken din mot mangelen på kompenserande tiltak for din situasjon... Det du kjem med her er enkelt og greit stråmenn.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er ikke bare jeg som har reagert på at tiltak først var altfor milde for deretter å ta tid, og når de først ble innført skulle det gå enda 4-fire døgn å få de innført! Det er jo kjekt sånn at de som bryr seg minst rekker en 3-dagers på byen og attpåtil en ekstra dag å reparere på.
Vis hele sitatet...
Nei, du er ikkje den einaste. Og så da? Antydninga di om at det er for å la folk drikke er forøvrig relativt smaklaus, og fell greit inn i mønsteret av at du ikkje ser for deg legitime grunner til å ikkje ønske full nedstenging.

Resten av innlegget ditt er stortsett i samme tone, og totalt uinteressant. Hugs at det tar ei tid frå smitte til vi ser resultatet, og frå tiltak til vi ser resultatet.
Sitat av Dough Vis innlegg

Akkurat dette er jo tross alt som forventet, vi er jo tross alt bare på fjerde døgnet med noen innstramminger som det er verdt å snakke om.
Vis hele sitatet...


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Hugs at det tar ei tid frå smitte til vi ser resultatet, og frå tiltak til vi ser resultatet.
Vis hele sitatet...

Takk for påminnelsen.

Sitat av vidarlo Vis innlegg

Nei, du er ikkje den einaste. Og så da? Antydninga di om at det er for å la folk drikke er forøvrig relativt smaklaus, og fell greit inn i mønsteret av at du ikkje ser for deg legitime grunner til å ikkje ønske full nedstenging.
Vis hele sitatet...
Jeg har da ikke antydet at der er for å la folk drikke selvom det sikkert kan tolkes sånn hvis man virkelig vil være vanskelig.

Det er bare en av de mange unødvendige konsekvensene når det vedtaes før helga men ventes innført før midnatt natt til tirsdag.

Apropo kida,

Antall meldte tilfeller gikk opp i alle aldersgrupper sist uke. Økningen var størst i aldersgruppen 13-19 år (75%) som nå har det høyeste antall meldte tilfeller ift befolkningstallet.

Ref Ukesrapporten
Sist endret av Dough; 14. november 2020 kl. 10:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kari Jaquesson har vært rimelig langt ute å kjøre lenge nå.
Tror ikke det er så veldig mange som tar henne seriøst lenger.
Allikevel er det bra at Dr Wasim Zahid her tar seg tid til å plukke
de sprø meningen hennes fra hverandre bit for bit, i tilfelle det var noen tvil.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da var vi der da. Et hyggeligere R-tall basert på at folk sitter hjemme og i all hovedsak omgåes kjente og nødvendige "nærkontakter".

Alle gleder seg nå til en "normal" jul å igjen kunne være sosiale med etterlengtede kyss, klapp og klem mens vi egentlig ikke vet noe som helst om smitte i samfunnet.

Smitten i samfunnet er fortsatt basert på testing etter de samme prinsipper. Du tester deg hvis du har symptymer og det er da også "naturligvis" færre som tester seg ettersom smitten tilsynelatende går ned. Med det resultatet er det også flere positive blant de som tester seg!

Så vet vi egentlig noe som helst annet enn å ønske en riktig god jul og en lang og god "hang-over" å starte 2020 med?


Nye FHI-tall: Veksten har stoppet opp. Smitten faller. Men bak tallene ligger en urovekkende trend.

Ukesrapport uke 47
▼ ... noen måneder senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Kari Jaquesson as. Trodde ikke hun kunne bli stort verre, men det her tar kaka.

Når man er lege og jobber ræva av seg slik som Wasim Zahid og veldig mange andre leger har gjort det siste året.
Og som følge av den innsatsen han har lagt ned også selv har blitt smittet av covid, ja da
kommer Kari og mener at fyren har faket sykdommen og stort sett juger om det meste annet også.
Stilig!
Kari har jo vist i mange år at ho er helt ute å kjører.
Husker det var noe greier hvor ho mente at hjelpearbeidere i Syria egentlig var terrorister og at Assad var helten i historien.
Nesten så man savner den tiden hun da hun bare fatshamet folk i debattprogramner og ba unge feminister suge pikk.
En liten avsporing på en fredags formiddag

https://www.youtube.com/watch?v=Ny_SovoQFx8
Spørs vel om ikke den muterte varianten traff oss før vi trodde, kanskje alt en stund før jul? Fra mars og til slutten av november og fra siste uke i november til nå er det neste like mange døde her til lands. Og økningen i dødstakten startet ganske bratt, og det var vel ingen spesielle lettelser i forkant som forklarer det? Altså det var vel ikke mer besøk hos de gamle alt i november enn tidligere? Skjønner at julen bidro, men en måned før jul alt så steg dødstallene ganske bratt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nesten så man savner den tiden hun da hun bare fatshamet folk i debattprogramner og ba unge feminister suge pikk.
Vis hele sitatet...

Kan så vidt erindre at "vær varsom plakaten" en gang hadde et punkt der det stod noe om å beskytte individet mot seg selv eller noe slikt. Dvs at journalister ikke skulle gi objektet taletid om det var innlysende at de ikke viste sitt eget beste.

Dessverre så ble det punktet redigert bort i en senere gjennomgang av vær varsom plakaten, noe som er veldig trist. For om den fortsatt var der så hadde vi kanskje sluppet å hørt noe mer fra denne Jaqueson. Det er jo uansett bare en endeløs strøm av tøv som kommer fra den dama så hun burde jo blitt hindret tilgang på enhver mikrofon og fått permanent ban på skriftlige leserinnlegg.
Men sammenligningen av koronas ankomst med Blücher på vei inn Oslofjorden ? Står den seg?
Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke vi tar et skikkelig skippertak, altså total lockdown i hele landet i 3 uker. Da vil de som er syke bli ferdig med sykdom, og de andre beskyttes. Istedetfor skal vi liksom drive på med en liksom lockdown i nesten 1 år? Ikke snakk om økonomiske tap for vi hadde ikke tapt 1/4 av det vi har tapt på ett år, på tre uker. Det faktum at folk kan bevege seg fritt inn og ut av Oslo, og frem til ganske nylig utenlands også er jo helt bakvendt? Altså, det jeg sliter med å forstå er at om dette viruset er så dødsalvorlig, hvorfor håndterer vi det ikke mer alvorlig? Hvorfor er kjøpesentrene fulle men barene stengte? Jeg er ingen fan av konspirasjoner, men man begynner jo å lure om det finnes en annen agenda bak dette når man ser på den elendige håndteringen.
Sitat av hollow Vis innlegg
Men sammenligningen av koronas ankomst med Blücher på vei inn Oslofjorden ? Står den seg?
Vis hele sitatet...
Nei det kan den vel ikke gjøre? Blücher ble vel senket på første kanonskudd i Drøbak om jeg husker korrekt. Korona'n den er her fortsatt, og til tross for knallhard innsats fra landets medborgere og tidvis gode politiske grep (stundom håpløst bakpå) så er vi fortsatt ikke ute av faresonen. Og det virker som selv viktige greier som prøveanalyser og sekvensiering av prøver tar langt lengre tid en godt er. Selv ikke vaksineringen går like raskt som en skulle ønsket seg.

Det blir vel som om Oscarsborg skulle fyrt på Blücher med alt de hadde av kanoner, og Blücher likevel hadde glidd uskadd hele fjorden inn?

Sitat av extrawelt Vis innlegg
Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke vi tar et skikkelig skippertak, altså total lockdown i hele landet i 3 uker. Da vil de som er syke bli ferdig med sykdom, og de andre beskyttes. Istedetfor skal vi liksom drive på med en liksom lockdown i nesten 1 år? Ikke snakk om økonomiske tap for vi hadde ikke tapt 1/4 av det vi har tapt på ett år, på tre uker. Det faktum at folk kan bevege seg fritt inn og ut av Oslo, og frem til ganske nylig utenlands også er jo helt bakvendt? Altså, det jeg sliter med å forstå er at om dette viruset er så dødsalvorlig, hvorfor håndterer vi det ikke mer alvorlig? Hvorfor er kjøpesentrene fulle men barene stengte? Jeg er ingen fan av konspirasjoner, men man begynner jo å lure om det finnes en annen agenda bak dette når man ser på den elendige håndteringen.
Vis hele sitatet...
Tusenvis av grensepasseringer uten testing, selv etter at regjeringen etter nyttår sa at "Nå! Nå skal det være OBLIGATORISK testing for ALL innreise til landet. Selv ikke det klarte de håndheve. Og i køene som oppsto på Gardermoen så var vel sjansen for å BLI smittet helt enorm de første dagene, eller kanskje hele første uken. Passasjerer stod opp mot 3 til 4 timer i kø, skulder ved skulder. Og en hel haug andre passasjerer valgte å gå utenom den "obligatoriske" testingen. Og hvorfor er sjåfører av tungtransport unntatt fra testingen? Det er jo ikke slik at de kun befinner seg i lastebilen sin? Neida. Det er inne på bensinstasjoner, de er å får seg mat, dusjer, og sikkert i kontakt med andre under lossing og lasting. De burde blitt testet, de også ved innreise. Eller så burde det vært krav om blodfersk bekreftelse på at de er smittefrie.

Jeg er tilbøyelig til å være enig. Kjør en knallhard lockdown i noen uker. Ja det ville blitt kjipt, men om vi etterpå ha stålkontroll på alle innreisende og tar kostnaden så ville vi sikkert kommet bedre ut både økonomisk og psykisk enn hva som skjer nå med den lange seigpiningen.

Og regjeringen valgte jo å lytte til sine kjernevelgere, feks Hurtigruten og åpnet opp for reiser og "egenkontroll" og vi så åssen det gikk.

Regjeringen har gjort endel veldig bra valg og endel veldig dårlige valg. Men nå med siste runde rundt mutasjonen, og det at vi viste at smitten ville øke uansett mutasjon etter jul pga all reisingen og store sammenkomstene også klarte ikke regjeringen å skalere opp testingen i forkant. Det er rett og slett elendig. Jeg skjønner at det var tungt i mars ifjor å gå opp tempoet på testing. Men før jul burde slikt ha blitt rutine og de burde ha hatt en plan for håndteringen av større smittetrykk. Men nei.
Sist endret av _abc_; 29. januar 2021 kl. 21:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av extrawelt Vis innlegg
Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke vi tar et skikkelig skippertak, altså total lockdown i hele landet i 3 uker. Da vil de som er syke bli ferdig med sykdom, og de andre beskyttes. Istedetfor skal vi liksom drive på med en liksom lockdown i nesten 1 år? Ikke snakk om økonomiske tap for vi hadde ikke tapt 1/4 av det vi har tapt på ett år, på tre uker. Det faktum at folk kan bevege seg fritt inn og ut av Oslo, og frem til ganske nylig utenlands også er jo helt bakvendt? Altså, det jeg sliter med å forstå er at om dette viruset er så dødsalvorlig, hvorfor håndterer vi det ikke mer alvorlig? Hvorfor er kjøpesentrene fulle men barene stengte? Jeg er ingen fan av konspirasjoner, men man begynner jo å lure om det finnes en annen agenda bak dette når man ser på den elendige håndteringen.
Vis hele sitatet...
Du skjønner vel at dette er en balansegang.
At vi taper store summer på dette, og at hvis stenger for mye for lenge,
ja da har vi tilslutt ikke noe å åpne opp for igjen.

Vi skal ikke bare overleve.
Vi skal også leve etterpå.
Blucher, det var vel en «sammenligning» som å stå å se blucher komme inn fjorden uten å fyre noe som helst...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Du skjønner vel at dette er en balansegang.
At vi taper store summer på dette, og at hvis stenger for mye for lenge,
ja da har vi tilslutt ikke noe å åpne opp for igjen.

Vi skal ikke bare overleve.
Vi skal også leve etterpå.
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg jo, er ikke dum. Men alle med IQ over 65 klarer vel å se at det ville vært mer bærekraftig med en total og kortvarig lockdown istedenfor dette tullet? Ta en titt på hvordan New Zealand og Australia har håndtert pandemien. Der er det nesten ingen tilfeller lengre, festivaler og konserter er igjen på plass og livet er så si tilbake til normalen.

Istedenfor sløser staten bort millioner på bedriftsstøtte til bedrifter som kanskje hadde gått konkurs likevel, barn og unge sliter psykisk mer enn noen gang tidligere. Du sier "vi skal jo også leve etterpå" men forstår dere ettereffekten og konsekvensene av traumer for barn og unge som sitter hjemme med voldelige foreldre for eksempel? Nok er nok sier nå jeg. På tide å åpne øyenene og lære av land som faktisk har håndtert dette på en svært vellykket måte istedenfor å dra dette ut frem til 2022.