Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5579
Hei!

Har i dag en router jeg skal bytte ut. Har fast ip fra min nettlevarndør som er bundt til mac adressen på min router i dhcp serveren deres. Tenkte å bare klone mac adrssen på min nye router sånn at jeg får samme ip og slipper nedetid. Er dette lovlig?
tror nok ingen kommer til å sette deg i fengsel nei
Ofte har disse routerne en bridge mode. Jeg vil tro de sår dette på for deg om du spør, så kobler du bare ny router inn i den porten de sier.
Det eneste som er shady er om det står noe i din kontrakt med isp’n din.
I Windows er det det enkelt å endre. En av grunnene er det du sier.
Se f.eks her https://www.howtogeek.com/192173/how...linux-and-mac/
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tror ikke noen som helst bryr seg om hva du gjør mtp spoofing. Fyr løs
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Hei!

Har i dag en router jeg skal bytte ut. Har fast ip fra min nettlevarndør som er bundt til mac adressen på min router i dhcp serveren deres. Tenkte å bare klone mac adrssen på min nye router sånn at jeg får samme ip og slipper nedetid. Er dette lovlig?
Vis hele sitatet...
Ingenting ulovlig med å bytte MAC. Det blir nesten som å putte en fiktiv adresse på postkassen din, ender bare opp med at postmannen går forbi den.

Jeg kan tenke at kanskje det kommer noen etter deg om du med vilje tar en MAC-adresse til noen andre, men det er massevis med ledige adresser, eller adresser som ikke kommer til å være på samme MAN / sløyfe til leverandør.
Sist endret av Herren med hatt; 25. september 2020 kl. 15:58.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det ikke slik at det er for få mac adresser og at utdelingen av en mac adresse, skjer via produsenten. Altså at det ikke er regulert av noen? Så om du har en lik MAC adresse som noen andre er det en ren tilfeldighet, og dersom man kommer seg inn på et nettverk ved å spoofe en mac adresse, så er ikke det et innbrud i seg selv, men siden så og si alle slike løsninger også krever at man har en form for passord\id som viser at det faktisk er deg som logger på med den pcen, vil det bli sett på som et "innbrud" om man logger seg på med noen andres mac adresse og id ?
Vil nok regnes som "innbrudd" om du spoofer en MAC adresse for å få tilgsng til et sted du ikke var ment å ha tilgang. Er til og med ulovlig å endre på URLer dersom målet er å bryte å få tilgang til ting som ikke er ment for deg.
Sist endret av ruskelusk; 4. oktober 2020 kl. 18:38.
Uvaksinert 👍
Nå gjelder ikke dette ruteren da, men nye ios (iPhone) endrer jo mac adressen hele tiden på trådløst som standard. Det er for å bedre anonymisere brukeren. Innmari teit når man har utstyr som detektere ip konflikter.
Sitat av ruskelusk Vis innlegg
Vil nok regnes som "innbrudd" om du spoofer en MAC adresse for å få tilgsng til et sted du ikke var ment å ha tilgang. Er til og med ulovlig å endre på URLer dersom målet er å bryte å få tilgang til ting som ikke er ment for deg.
Vis hele sitatet...
jeg vil tro at dersom www.side.com har en underside som heter www.side.com/admin som ikke er passord beskyttet, så vil jeg si at det ikke er et innbrud før man eventuelt endrer ting på siden. Det vil være som å gå fra huset sitt ulåst. Nei, du har ikke brutt deg inn om du stikker nesa inn og roper "er du hjemme", men går du rundt å filmer\tar ting så begår du i det minste tyveri.. akkurat som hvis du tar noe i hagen til andre folk som ikke er ditt..