Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2492
hei!
jeg tenker at jeg skal begynne å prøve meg på å gro no grønt, men trenger litt hjelp.
jeg har funnet noen deler på amazon som jeg tenkte å ha plantene i og sånt, og bare lurte på om jeg kunne få innspill til forskjellige ting.
for eksempel hva slags jord jeg skal bruke og hvordan jeg skal passe på plantene.

tenkte å bruke dette teltet : https://www.amazon.com/Quictent-Eco-...ateway&sr=8-23

og dette lysoppsettet: https://www.amazon.com/Phlizon-Therm...ateway&sr=8-15


er det noe mer jeg trenger til oppsettet mitt?
Du bør være forsiktig med å handle ting på nettet fordi tollerne kan fort tipse politiet og informere om at du har bestilt dyrke utstyr. Skal du være 100% sikker så hadde jeg dratt til Sverige og kjøpt det og tatt det med hjem. Viktig å være forsiktig fra dag 1.
10l bøtter på europris koster 20kr eller noe, de er fine å ha blomster i, et sko tørkebrett koster 50kr og der er det plass til to 10l bøtter, jord har de og på europris, tror jeg kjøpte alt jeg trengte på europris bortsett fra lys.
Sist endret av Kjelldriver; 2. mai 2019 kl. 11:31.
Utstyr til å måle pH, et termometer, pluss næring kan være greit.

Har et spørsmål ang samme tema, så låner tråden litt. Lurte på om det hadde vært mulig å lage et dyrke'telt' av pallekarmer? Går det an å stable oppå hverandre til ønsket høyde, tette igjen sprekker og bore hull til lufting for å ha det i en bod eller uthus?
fantasien setter grenser, tenk på ventilasjon og godt nok lys først (reflektive overflater som mylar el bare "hvitt" hjelper holde strømkostnadene nede).

deretter ville jeg tenkt på evt oppbygning av fukt (mugg osv, mht på der hvor du har det, som gulv, tak vegger..) og hvor praktisk oppsettet er.

veldig lett og dyrke noe brukbart, alt man leser om ang temaet er mer for å gjøre det bedre, g pr watt etc..

start enkelt om du ikke har råd el vil investere mer, og husk kullfiltre om noen kan lukte det du dyrker.
Utstyr til å måle pH, et termometer, pluss næring kan være greit.

Har et spørsmål ang samme tema, så låner tråden litt. Lurte på om det hadde vært mulig å lage et dyrke'telt' av pallekarmer? Går det an å stable oppå hverandre til ønsket høyde, tette igjen sprekker og bore hull til lufting for å ha det i en bod eller uthus?
Vis hele sitatet...
hvor får man tak i ph måleutstyr og næring? og hvor får man tak i kullfilter?
Dyrketeltet du ser på er 36' altså ca 90cm høyt, det er for lavt til noe annet praktisk bruk en stiklinger og ev. morplanter. du bør ha minimum 150cm høyde og helst 2 meter+ for å kunne dyrke på en fornuftig høyde, acstanden mellom toppen av planten og ledlyset du ser på må være 45cm for 60x60 dekning altså halvparten av høyden i teltet du ser på bare der. I tilleg må du ha plass til ventilasjon og potter, det betyr i beste fall 20cm høye planter, det vil ikke bli store avlingen ut av det.
Ambefaler deg som andre å begynne i et simpelt 60x90x220 klesskap, finner de billig på finn.no, det gir bedre stealth en et dyrketelt er mer stabilt og billigere, den hvite overflaten inni der mer en nok refleksjon om du har ok lys.
Ellers ville jeg aldri kjøpt dyrkeutstyr før jeg har frø. Kjipt å invistere i masse utstyr og så låser det seg på at du ikke klarer å få fatt i noe annet en tomater å dyrke, det er liksom ikke like gøy.

Ellers mener jeg som andre har vært inne på her, før du kjøper noe som helst, bruk 20-30 timer på å lese, bruk dyrkeforumene, les grow-journals fra start til ende og les nybegynerveiledninger. det vil gjøre at du får et vellykka første grow. det gjør det og lettere for deg å finne ut hvilke dyrkemåte og stil som passer best for deg.

Den siste og viktigste tingen jeg vil si til deg dersom du skal begynne å dyrke er at du må holde kjeft om det, hold det hemelig, ikke deal, ikke fortell venner, ikke si det til kjæresten din, hold kjeft om det!!!
Hvis ingen vet, blir du heller ikke tatt, dyrk diskre og til eget forbruk, aldri ta risikoer! De fleste som blir tatt blir tatt på grunn av egen dumskap.

Ps: Noen gode norske nettbutikker:
https://www.gartnerbutikken.no/
https://dyrkehuset.no/

Selv mener jeg at det er unødvendig å måle PH om man dyrker i litt gode store potter med jord, i kokkos og anndre hydroponiske medier er det derimot en absolut nødvendighet
Sist endret av sovtek; 2. mai 2019 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ikke si det til kjæresten din
Vis hele sitatet...
lifehack, jeg har heldigvis ikke kjæreste.

jeg har et loft i huset mitt som ingen noengang er oppe på, så tenkte å putte et skap der, og jeg har allerede en del frø.
takk for alle de fine svarene, det hjelper meg mye.

dyrk diskre og til eget forbruk
Vis hele sitatet...
så jeg burde ikke gro for å videreselge?
Sitat av xX_fleinsopp_Xx Vis innlegg

så jeg burde ikke gro for å videreselge?
Vis hele sitatet...
Jeg ville sagt at det kommer veldig an på hvem du skal videreselge til. Dele litt godsaker med gode venner som du stoler på er nok ikke så risky. Selge stort til folk for fortjeneste ender somregel i fengsel. Om du kan få det til/tør å ta risken må du vurdere selv.
Sitat av xX_fleinsopp_Xx Vis innlegg
så jeg burde ikke gro for å videreselge?
Vis hele sitatet...
Vil si det er en dårlig ide ja, selv om det er til gode venner så går ryktene fort, og du blir plutselig "dealeren" i gjengen.
Når jeg dyrka selv hendte det en sjelden gang jeg solgte litt til svært gode venner, men som regel sa jeg nei. De fikk stort sett altid røyke gratis på meg når de var på besøk eller vi var ute på tur sammen da. Jeg gjorde og et nummer ut av å nevne den gode weeden jeg hadde fått kjøpt. Loose lips sinks ships osv...
Er formålet ditt at du skal tjene kroner på gro selv, kjør på.

Sier vel seg selv at det nødvendigvis ikke er det lureste. Men det kommer helt an på hva du har tenkt med den lille plantasjen.
Anonym bruker
"Definert Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av xX_fleinsopp_Xx Vis innlegg
lifehack, jeg har heldigvis ikke kjæreste.

jeg har et loft i huset mitt som ingen noengang er oppe på, så tenkte å putte et skap der, og jeg har allerede en del frø.
takk for alle de fine svarene, det hjelper meg mye.


så jeg burde ikke gro for å videreselge?
Vis hele sitatet...

Ska jeg å gjøre, har tenkt på ipkamera å noen form for autovanning, så slipper man klatre opp, har en luke i taket liksom. Så kan man bare logge inn å sjekke at allt er ok, temp å allt synlig på en skjerm.
loft blir vanligvis helvetes varme om sommeren, sørg for veldig god ventilasjon og kullfilter.. :P
loft blir vanligvis helvetes varme om sommeren, sørg for veldig god ventilasjon og kullfilter.. :P
Vis hele sitatet...
jeg kan ventilere ved å putte et rør fra teltet til et hull i taket.


har tenkt på ipkamera å noen form for autovanning,
Vis hele sitatet...
hva er et ip kamera og autovanning? og hvor kan jeg få tak i de?

og btw til alle som leser denne tråden og kan litt, jeg hadde satt pris på om noen kan hjelpe/guide meg til et setup? sånn ish eksatkt setup og kanskje hvor man får tak i det. hadde sat pris på det

og hva slags næring trenger man til plantene? har noe vanlig blomsternæring og lignende næring kjøpt på plantasjen. funker det?
Sist endret av xX_fleinsopp_Xx; 4. mai 2019 kl. 01:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Google! Finn guider og les de! Herre min hatt!
Et ip kamera er et kamera tilknyttet dataen din. Autovanning sier seg selv. Automatisk vanning.
Du burde ikke drive med dette her. Du kommer til å drite deg ut.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
10l bøtter på europris koster 20kr eller noe, de er fine å ha blomster i, et sko tørkebrett koster 50kr og der er det plass til to 10l bøtter, jord har de og på europris, tror jeg kjøpte alt jeg trengte på europris bortsett fra lys.
Vis hele sitatet...
hva slags telt/oppbevarings sted hadde du plantene? har de også kullfilter, luftesystem og rør og slikt?
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
No offence, men enig med Splooge999 her. Alt du spør om finner du hvis du gidder å google det. Finnes masse på YouTube om du foretrekker video.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har spørsmål i samme kategori.
Jeg har noen få planter som er ca 30X30 cm, de har bare fått sollys. Har potta om. Kan jeg finne et sted ute og dyrke de der? Kan av div årsaker ikke ha de hjemme stort lenger men bor rett ved skogen og det er mange fine steder utenfor stiene med gode solforhold. Kan jeg da plante rett i jorda eller burde jeg ha med bøtte? Tenker kanskje at røttene kan råtne i en bøtte...
Noen som ha laget spacebucket og hatt en suksessfull plante?