Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2121
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ettersom MSN har blitt stadig verre over de siste X årene har jeg i det siste lekt med tanken om å starte et nytt IM-system.

Tanken er at det skal være lett i filstørrelse, lett å installere, og selvfølgelig lett å bruke. Jeg kunne egentlig tenkt meg å ta utgangspunkt i MSN som det var for noen store versjoner siden. Type 7.5 og liknende, bare uten crap som video- og lydstreaming. Dette synes jeg ikke trenges da det finnes gode løsninger for dette allerede.

Det jeg lurer på til å begynne med er om noen har noen idéer om selve gjennomførbarheten av dette, om hva vi kan vente oss av brukere. Deretter andre gode idéer. Tilslutt om noen eventuelt hadde hatt lyst til å være med på prosjektet.

For min del ville det blitt kodet i C# .NET, noe som er godt støttet på de fleste Windows-maskiner og også støttes på Linux-systemer med Mono framework.
Det finnes såpass mange der ute, at det er vel ikke noen vits å lage?

Men det hadde jo vært et tøft prosjekt da
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Mange, ja, men få som faktisk er verdt å bruke. MSN selv blir stadig mer retardert og de fleste andre klienter er enten stygge, buggy eller begge deler. Andre systemer later ikke til å være like utbredt, og derfor ønsker jeg å gjøre dette til en klient som er rask og lett å installere og naturligvis bruke, i motsetning til mange andre klienter i dag.
Sist endret av robhol; 23. oktober 2010 kl. 14:29.
Sitat av robhol Vis innlegg
Mange, ja, men få som faktisk er verdt å bruke. MSN selv blir stadig mer retardert og de fleste andre klienter er enten stygge, buggy eller begge deler. Andre systemer later ikke til å være like utbredt, og derfor ønsker jeg å gjøre dette til en klient som er rask og lett å installere og naturligvis bruke, i motsetning til mange andre klienter i dag.
Vis hele sitatet...
Som daglig bruker av både skype og pidgin kjenner meg ikke igjen i dine beskrivelser. Klientene er noenlunde lettkjørt og gjør heller lite av seg om man ikke får et anrop. Lykke til med prosjektet, men jeg ser ikke nødvendigheten av det (bortsett fra forskertrangen)
Kan med stor sikkerhet si at det er et dødt marked. Førsteposten din får meg også til å umiddelbart tenke Pidgin. Liten, lett, multiplatform, støtter alle protokoller du kan tenke deg og inneholder ikke noe useless crap what-so-ever... open-source og gratis er den også. Hjelp heller til å videreutvikle der, dersom du brenner for å kode en IM-klient.

edit: og med dødt så mener jeg overfylt.
Sist endret av Exmagician; 23. oktober 2010 kl. 14:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lag ein god jabberklient. Jabber er ein open protokoll (XMPP), har brukbar userbase sidan facebook chat og google chat er basert på den. Støtter kommunikasjon mellom servere, så ein med google chat kan fint snakke med facebook chat brukere via XMPP.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Lag ein god jabberklient. Jabber er ein open protokoll (XMPP), har brukbar userbase sidan facebook chat og google chat er basert på den. Støtter kommunikasjon mellom servere, så ein med google chat kan fint snakke med facebook chat brukere via XMPP.
Vis hele sitatet...
Pidgin kan også koble seg opp mot Google Talk + Facebook-chat Og IRC. MSN. ++
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av loathsome Vis innlegg
Pidgin kan også koble seg opp mot Google Talk + Facebook-chat Og IRC. MSN. ++
Vis hele sitatet...
Jepp. Men skal en først lage noko relatert til IM er jabber i mine auge den einaste utfordraren til lukka walled gardens... Og då er jo det ein fin hest å hoppe på.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
lol, minner meg om "før i tiden" da jeg lagde en OK netsend klient i batch

Keep it up! MSN er håpløs nå, og det er svært få fungerende gode erstatninger
Sitat av loathsome Vis innlegg
Pidgin kan også koble seg opp mot Google Talk + Facebook-chat Og IRC. MSN. ++
Vis hele sitatet...
Pidgin er da vitterlig en klient, ikke en protokoll. Det robhol beskriver er både og, noe som I mine øyne må være noe så helt utrolig å oppfinne hjulet på nytt.
Tror problemet blir å få folk til å bruke den. Selv er jeg mer fan av skype enn MSN messenger f.eks, men siden alle vennene mine bruker MSN, og kun er fåtall bruker andre klienter holder jeg meg til MSN gjennom pidgin eller digsby.

For atfolk skal gidde ta i bruk din klient, så må vennene dems være tilgjengelige på din protokoll. Derfor tror jeg å gå for Slashdot sitt forslag, og ruke en allerede eksiterende protokoll, slik at folk kan bruke din klient - men likevel få kontakt med venner som bruker andre klienter.

Men det finnes allerede veldig mange gode programmer som gjør akkurat dette.
Liten, lett, multiplatform, støtter alle protokoller du kan tenke deg og inneholder ikke noe useless crap what-so-ever...
Vis hele sitatet...
Pidgin tar fanden tute meg 11 megabyte på Ubuntu 10.10. (pidgin+pidgin-data+libpurple). Bare amerikanere kaller noe sånt "lite og lett".

Det jeg lurer på er hvordan en klient skal være hvis den ikke skal "se stygg ut". Hva synes trådstarter ikke ser stygt ut?
Jeg vil meget gjerne ha en msn-lignende klient med GODE proxy løsninger (HTTPS), til OSX. Som har webcam muligheter (trenger tho ikke videosamtale shit)

Orginale msn-klienten til OSX suger, og de andre er ikke innenfor min smak.

Gjerne lik MSN 7.5 eller 8.0 =)
Personlig bruker jeg emesene som klient for msn. Fungerer utmerket. Denne versjonen tar deg tilbake til msn på 6.0 stadiet.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Jeg vil meget gjerne ha en msn-lignende klient med GODE proxy løsninger (HTTPS), til OSX. Som har webcam muligheter (trenger tho ikke videosamtale shit)

Orginale msn-klienten til OSX suger, og de andre er ikke innenfor min smak.

Gjerne lik MSN 7.5 eller 8.0 =)
Vis hele sitatet...
Adium er jo genialt. :-) http://adium.im/
Sitat av Zalox Vis innlegg
Personlig bruker jeg emesene som klient for msn. Fungerer utmerket. Denne versjonen tar deg tilbake til msn på 6.0 stadiet.
Vis hele sitatet...
Denne var nice. Nå bytter jeg ut amsn med emesene, er bare noe med amsn som svir i øynene. Designet er ekstremt stygt, ikke smooth som emesene sitt
Sitat av flexd Vis innlegg
Adium er jo genialt. :-) http://adium.im/
Vis hele sitatet...
Adium har ikke gode nok proxy muligheter desverre...

Noe jeg har oppdaget er at alle msn klienter kun har mulighet til HTTP, og ikke HTTPS
Det finnes masse plugins.. Skriv en selv om du ikke er fornøyd :-)
Miranda IM er en veldig simplistisk klient for Windows.

Jeg skjønte heller ikke om planen din var å lage en ny protokoll eller bare en ny klient til en eksisterende protokoll.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Planen var i hvert fall ikke å starte en listetråd med MSN-klienter...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
En god command line msn-klient som kjører under windows hadde ikke vært feil for min del. Jeg vet de finnes, men de jeg har testet har ikke vært særlig gode
En god messenger klient skal ha følgende egenskaper.

+ Tekstkommunikasjon
Fordel: faner i et vindu for alle samtaler

+ Mulighet for tale
Fordel: Tillat enveis tilkobling

+ Mulighet for video
Fordel: Tillat enveis tilkobling

+ Mulighet for å sende/motta filer
Fordel: Pause/fortsett-funksjon, visning av fil-størrelse og hastighet


Missliker sterkt at WLM er blitt slik det er i dag.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Det er ikke, og var aldri, snakk om lyd, video, osv. Bare tekst-IM. Det er definitivt IKKE snakk om en klient til MSN. Det er/var snakk om et nytt system.
Jeg skjønner fortsatt ikke hva du legger i system. Det er et forferdelig upresist begrep som lett kan misforstås. Snakker vi om protokoll eller klient? Jabber/XMPP-protokollen er f.eks åpen og fin. Den har bare ikke så mange lettbrukte klienter fordi protokollen er litt komplisert. Men den har masse aktivitet rundt seg.
Sist endret av fuzzy76; 25. oktober 2010 kl. 14:41.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
En protokoll med tilhørende server og klient.
Hvorfor spiller det noen rolle for deg hva slags protokoll som brukes?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
men hvor en ny protokoll når det finnes åpne protokoller? Man trenger ikke nødvendigvis å støtte hele protokollen. Man får ikke særlig utvikling om alle skal starte fra scratch hver gang noen prøver seg.
Klagene du kommer med går jo på all bloaten i selve klienten fra Microsoft, så da er det jo forståelig at folk foreslår andre klienter istedenfor. Det hadde jo løst alle problemene dine.

Selv skjønner jeg ikke poenget med å lage en ny protokoll når eksisterende protokoller gjør alt du vil. Man kan bare la være å eksponere det man ikke vil ha. Det er nok av eksempler på folk som vil lage sin egen protokoll, men som ikke skjønner at folk ikke gidder å installere nok en klient når alle vennene er på eksisterende nettverk. Greit at det kan være morro å gjøre som en øvelse, men om du ikke har noen unik funksjonalitet tror jeg det blir vanskelig å få folk til å forlate alle vennene sine på de gamle nettverkene.

Jeg har allerede nevnt Jabber/XMPP, men OSCAR som brukes i ICQ og AIM er også en helt kurant protokoll som dekker alt du trenger.
Sitat av robhol Vis innlegg
En protokoll med tilhørende server og klient.
Vis hele sitatet...
Hva om vi lager en lett og kryptert json basert IM-løsning? Da kan klienter lett implementeres i en rekke språk (json er veldig lett å parse).
Skjønner så hva du mener, både msn og skype er blitt ellendig i det siste, men fungerer passe til sitt..

det er nettopp en av grunnene til at jeg enda foretrekker IRC. mIRC og andre lette minimalistiske applikasjoner foretrekker jeg best da.