Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 9646
Jeg såg på CSI nå, og der var det en som ble drept av 230V eller 110V som jeg tror det er i USA (Ja, jeg vet at MYE av det i CSI ikke stemmer).
Men det er vel som godt som umuligt å bli drept av 230V. Fordi da vil jordfeilbryteren slå ut. Det er vel over 25mA som er faregrensen. Og en jordfeilbryter kutter før det er jordfeil med denne spenningen.

Så er de muligt å dø av 230V/110V?
Ja, det er det...pappan min sa det, og han har utdannelse innen elektronikk
Spørs vel hvor fasene treffer kroppen og om du er f.eks. våt. Eller er jeg på bærtur?
Det kommer vel ann på hvor lenge man berører kilden, jeg har tatt i 230V uten av å få varige men av det (kan betviles )
Ja, nå slutta jeg etter GK Elektro så ikke stol altfor mye på meg, men jeg mener nå at man kan dø av det bare det er høy nok ampere.

Kanskje man ikke blir drept av den elektrisiteten som går i hus pga. jordfeilbryteren som du nevner, det veit jeg ikke noe om, men man kan jo ha 230/110V utenfor hus med høyere ampere, og da kan du ihvertfall bli drept.

Vondt gjør det uansett
Det er sant det du sier hafsal, det vel egentlig amperen du skal se etter. Og det er ikke mange milliamperene man tåler før hjertet stopper.
Du kan dø av det. Men, det er ikke voltstyrken som teller. Det er Ampere styrken som teller.

uansett, med styrken man har i huset (ihvertfall her i Norge) så kan man helt fint dø. Det kommer helt ann på hvor i kroppen strømmen går. Strømmen bør så absolutt ikke gå i nærheten av vitale steder som hjerte, hjerne og nervecentralene.
Blazer's Avatar
Trådstarter
Jeg har gått GK Elektro Vk1 Auto Vk2 Auto. Men det skal litt til å bli drept av det. I allefall i Norge. Det kommer jo selvsagt ann på om du er våt eller tørr, men viss du er våt, så går strømmen på utsiden av kroppen, i stede for inn i kroppen. Og skulle det skje at strømmen tok veien gjennom hjertet, så tror eg jordfeilbrytern kutter før det gjør omfattende skade. 25mA tror jeg er grensen. Derfor betviler jeg at man kan dø ved å ta på to ledere i elektriske installasjoner i hus.
Hvis man får strømmen igjennom armen vil den gå bort til hjerte noe som er veldig farlig, men kan overleves. Det som er farlig er at strømmen "endrer" pulsen på hjerte, og det er farlig. Så ja dødeligt vil jeg tro det vil være.
Man kan uten tvil dø av det, og selv om man er heldig er det en ganske ubehagelig opplevelse.
25mA er _"smerte"_grensen(veldig vondt, muskelkramper), ikke "faregrensen". Er en god del mer som skal til før det vanligvis er farlig, men når man får støt er det som regel flere faktorer som spiller inn, og man får som regel ikke all strømmen direkte inn i seg.

Electrical Safety

(1) Injury Factors. There are three factors which determine the extent of injury one can receive from an electrical shock.
(a) The amount of current that flows through the body. This is called the amperage.
1. Power of Electricity.
a. The amount of current that may kill a person is small. It is a tiny fraction of one ampere, even as little as 50 milliamperes (ma) (1 milliampere = 1/1000 ampere). For comparison, a 20 watt bulb draws 200 ma. A one-quarter horsepower electric drill draws about 4 amperes.
b. If the amount of current is 1 ampere or more, the heart and breathing muscles may be immobilized. Heavy currents produce deep burns. The severity of burns and injury depends on the length of time the body is in the electrical circuit. One or two seconds can damage the heart.
c. Electrical Current Intensities and Their Effects.
Current in Milliamperes(ma) Effect on Body
Less than 1/2 ma No sensation
1/2 to 2ma Threshold of perception
2 to 10ma Muscular contraction(mild to strong)
5 to 25ma Painful shock(inability to let go)
over 25ma Violent muscular contraction
50 to 200ma Ventricular fibrillation
over 100ma Paralysis of breathing
(b) Path of Current. How an electrical current flows in the body can determine the extent of injury a person receives. Current which passes from one arm to the opposite leg can endanger breathing or heart action, especially when the current is over 50ma. The danger lies in the fact that another part of the body may become involved in the circuit, which could effect vital portions of the body.
(c) The length of time that the current flows.
Vis hele sitatet...
Sist endret av TheGEEK; 20. januar 2006 kl. 00:00.
50mA og hjertet går offline. Nå er det et virrvar av måter man kan dø av 230VAC, men hovedgrunnen til at man får heftige skader er følgende: AC, alternating current, ie vekselspenning. Ettersom musklene reagerer på spenning, vil man om strømmen finner en vei til a) jord b) den andre lederen få en "åpne/lukke på musklene" frekvens på nærmere 100-150 Hz (ved 50Hz spenning) dvs man har ikke sjanse til å få sluppet ledningen. Hvis man ser folk som rister pga støt, drep strømmen eller dytt vedkommene bort fra det han/hun får støt av.

Neste hovedgrunn er at strøm går den letteste veien. Den letteste veien er via et jernholdig og flytende stoff kallt blod. Også her dreper to ting. a) Strømmen går via hjertet, igjen 50mA, samt at man kan sprenge hjertet pga Hz, hjertet er en muskel. b) Ved høy A vil blodet i årene koagulere og ergo lage en ganske heftig blodpropp.

Så lenge strømmen IKKE finner en vei til jord, er det ikke noe problem. (ikke stort ihvertfall, siden man fint klarer å slippe)
Jeg var våt på hendene og tok i to ledere direkte fra en kontakt. En i hver hånd. Jeg fikk meg et veldig sjokk og kaldsvetta litt etterpå, men har ikke fått noen varige men. (Var 25mA på kretsen.)
Sitat av Dark
Du kan dø av det. Men, det er ikke voltstyrken som teller. Det er Ampere styrken som teller.
Vis hele sitatet...
Ampere er jo antall volt dividert på resistansen. Så å si at voltstyrken ikke teller, er som å si at farten ikke teller ved et bilkræsj.

Bare for å kverulere litt.
6mA direkte i hjertet så er du dau, garantert - så får dere regne selv på resistansen i kroppen etc, den varierer jo tross alt. En vanlig jordfeilbryter for bad etc slår ut på 30mA, spenningen (volt) har endel å si, siden om du går opp på voltstyrke så får du transportert strømmen "lengre".. hehe teit måte å forklare det på men så dere fatter...

jeg har elektronikkutdannelse så jeg vet hva jeg prater om
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Jordingen er nok det viktige her...

Med mindre du er jordet, evt holder i noen som fører at kroppen bruker det som leder mellom a og b er sjansen liten for å dø.
Jeg har fått meg en inni helvetes blå karamell engang jeg og, men siden jeg hverken var våt eller holdt i noe annet gikk det helt bra (gjorde jo noe inni helvetes vondt og den typen smerte er helt annerledes enn alt annet).
Men er jo mange eksempler på at folk har tatt i en vannkran og i en ødelagt elektrisk artikkel og omkommet. Derfor MÅ man ha jording på alle gjenstander på bad og kjøkken (og helst over alt ellers)
Tenk dere sånne strøm-gjerder for innhengning av dyr. Man får de i forskjellige størrelser, men 10000 volt er vel ikke unormalt der, eller er jeg helt på jordet nå(tok dere den) Du dør ikke av å ta på den selv om du får deg en karamell. Det er antall A som dreper deg, ikke antall V
Sitat av RipZ
Ampere er jo antall volt dividert på resistansen. Så å si at voltstyrken ikke teller, er som å si at farten ikke teller ved et bilkræsj.

Bare for å kverulere litt.
Vis hele sitatet...
Kverulering eh? "voltstyrke", nytt begrep? volt er spenning og strømstyrken er målt i ampere.
Sitat av sxterbx
Tenk dere sånne strøm-gjerder for innhengning av dyr. Man får de i forskjellige størrelser, men 10000 volt er vel ikke unormalt der, eller er jeg helt på jordet nå(tok dere den) Du dør ikke av å ta på den selv om du får deg en karamell. Det er antall A som dreper deg, ikke antall V
Vis hele sitatet...
Se for deg en mygg komme i 1000 kilometer i timen og kræsjer rett i hodet på deg. Tror du at du dauer? Det tviler jeg på. Årsaken er at farten ikke er den eneste faktoren som teller inn. Også vekten spiller en rolle. Disse to utgjør en kinetisk energi, og det er denne energien som tar liv. Farten spiller altså en rolle, men er likevel ikke den eneste faktoren som spiller inn. Det samme gjelder for volt.

Har man lav nok resistans i en krets, vil antall ampere bli veldig høy, selv om spenningen ikke er noe særlig høy. Hvis jeg kommer inn i kretsen, vil resistansen øke, og antall ampere avta. Selv om det skulle være snakk om flere kiloampere før jeg går inn i kretsen, trenger jeg ikke dø av å komme inn i kretsen av den grunn. Kan vi da konkludere med at ampere ikke spiller noen rolle? Nei.

Det som betyr noe, er antall ampere vi får gjennom hjertet i det vi blir en del av kretsen. Denne amperen blir bestemt ut i fra resistansen og volten.

Når det gjelder strømnettet i hus, er jeg litt usikker. Men så vidt jeg har skjønt, vil strømnettet hele tiden prøve å levere 230 V. Om man kortslutter kretsen (ved f.eks å putte strikkepinner i en kontakt og i tillegg røre ved bakken), vil resistansen avta kraftig. Resultatet er at det må bli sendt mer ampere for å opprettholde antall volt. (ohms lov V = RI).
Sitat av RipZ
(ohms lov V = RI).
Vis hele sitatet...
Sikkert bare en glipp, men må bare rette på dette. Ohms lov er U = RI, der U er tegnet for spenning.
jeg fikk en gang strøm i hodet når jeg var liten. fra en avkuttet ledning til en lampe, fikk ingen varige men.
Sitat av lack
Sikkert bare en glipp, men må bare rette på dette. Ohms lov er U = RI, der U er tegnet for spenning.
Vis hele sitatet...
Ja, bruker selv tegnet U for spenning i fysikken. Men på wikipedia operer dem f.eks med V.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ohms_law
Okei, det er vel tydeligvis like gyldig ser det ut som. Og jeg lærte noe nytt i dag også.
grunnen til at man har 10000V i ett slikt strømgjerde er fordi at man som regel vil skremme bort kua og ikke grille den
Selvfølgelig kan du dø av 230v selv om du har jordfeilbryter!
Jordfeilbryteren går jo kun om strøm til jord overstiger dens verdi. Den slår jo ikke ut om man tar på to ledere! Da kan man komme opp i strømmer som 10000ma og 16000ma som er vanlige sikringsstørrelser før noe slår ut. Kroppen tåler ikke akkurat det. Men tror dem rekner med at et menneske er 1Kohm??. 230V/1500ohm = 0,23A. Dette om du tar på en leder med hvær hånd.
Om man bare tar på en leder og er i kontakt med jord vil jordfeilbryteren slå ut, det er jo en av grunnene til at den eksisterer.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Viss du får en spenning på 230V som passerer rett gjennom hjertet, så kan vel dette herpe litt? For er vel spenningen som fører til muskelsammentrekninger, og det kan umulig være så sunt for hjertet å bli trekt sammen til kamrene ryker :P he he...

Men anyways, har selv fått 230V fra kontakten, men det var jo egentlig ikke så fælt..
Du skal forresten egentlig ha tilsyn de neste 24 timer etter å ha fått høy spenning i deg

Og er ganske sikker på at jeg hadde daua viss jeg hadde fått strømmen fra den gamle arbeidsplassen i meg...
Kan jo ha noe med at de kjørte på rundt 207 000 Ampere der :P
Men så var det til gjengjeld ikke mer enn 4-5 Volt heller da :P
det er nok ampere som sørger for kramper og slikt, hadde du fårr 207 000 ampere i deg hadde du vært passelig svart etterpå, og død for den saks skyld

edit: doh, leste posten helt feil:P sry
Sist endret av Popp; 20. januar 2006 kl. 11:02.
King of Spooning
Acidous's Avatar
He he.. Er en grunn til at det var påbudt å bruke noen jævlige sveisehansker(ligna stygt på det i alle fall) når vi jobba da :P
Er spenningen for lav vil den ikke kunne passere. Men det finnes ingenting som "ER" feks 100A.
Man kjører spenning på en last, størrelsen på lasten bestemmer hvor stor strømmen blir.
f.eks hvorfor det ikke er farlig å ta på bilbatterier selv om disse kan levere flere 100 ampere.
12V / 1000ohm (menneskets motstand) = 0,012A (12ma) ikke dødelig.
230V / 1000ohm = 0,24A (240ma) dødelig





Tar du foreksempel på en høyspentledning med 10.000V:
10000V / 1000ohm = 10A som betyr Veldig død ;P
Sist endret av Taerc; 20. januar 2006 kl. 13:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
No er vel 1kOhm liten resistans i eit menneske? 3kOhm-3Mohm er vel meir vanlig?
i el.tek boka står det ca 1500ohm

og foresten med det sama det ble nevnt høyspennning som gir ca 10A så står det også at dette vil føre til at hender som berører linja smelter/brenner vekk, farlige saker de der høytspenningsmastene
Sist endret av Popp; 20. januar 2006 kl. 14:13.
Har det noe å si om det er vekselstrøm eller ikke? Syns jeg hørte lærern min nevne noe om at hvis det er vekselstrøm så endrer det hjerterytmen etter hvor fort strømmen veksler.
Har stappet to strikkepinner i en kontakt to ganger. Er vel 230V i en vanlig kontakt, men vet ikke hvor mange ampere det er. Det eneste jeg husker (var liten) var at jeg skvatt litt.
en i klassen min klippa over hovedstrømmen til huset, da fikk an all strømmen som sirkler rundt i huset gjennom kroppen. han fløy to meter bakover. og våkna på sykehuset, på intensiven for dem med hjerteproblemer. legen sa han va heldig som va i live.

hvor mye strøm har han fått gjennom seg?
Sitat av handy.
en i klassen min klippa over hovedstrømmen til huset, da fikk an all strømmen som sirkler rundt i huset gjennom kroppen. han fløy to meter bakover. og våkna på sykehuset, på intensiven for dem med hjerteproblemer. legen sa han va heldig som va i live.

hvor mye strøm har han fått gjennom seg?
Vis hele sitatet...
Hvis han klippet etter hovedsikringen(første boks etter at strømledningen har kommet inn i huset)fikk han ikke mer enn hovedsikringen(vår er på 63 A)
Klippet han før hovedsikringen (utenfor husveggen) fikk han vel ganske mange fler amp i seg, sikringen til den ledningen skal jo tåle strømforbruket til flere nabohus også så...

Og trådstarter; ikke alle hus har jordfeilbryter. Tror det begynte å komme på 80 tallet(rett meg hvis det er feil)

Har ikke fått 230 volt i meg selv, men satte en gang i en lampe fra et loppemarket, den var kortsluttet så når jeg satte i kontakten lyste hele veggutaket opp
Kan ta bilde av kontakten viss dere vil se den(den har fått litt større og svartere hull )
Henriksen: Selvfølgelig var det mer strøm inne i bildet. For at en sikring skal så ut med en gang, må det mye mer strøm igjennom enn det som står på den. Regner med at det er en B eller C sikring som stod i skapet. For at sikringen skal slå ut da, må det være minst 5* merkestrøm på B og 10* merkestrøm på C-sikring hvis jeg ikke husker helt feil(gidder ikke slå opp i boka ).

D.v.s. at du trenger 315A på B-sikring og 630A på C-sikring for at den skal slå ut med en gang.

Ellers kan det vel nevnes at skal til sykehuset hvis du har fått strøm gjennom deg. Det vil si fra hånd til hånd, eller hånd til fot.
Sist endret av sagn_jdi; 20. januar 2006 kl. 16:53.
Sitat av Atle
Selvfølgelig kan du dø av 230v selv om du har jordfeilbryter!
Jordfeilbryteren går jo kun om strøm til jord overstiger dens verdi. Den slår jo ikke ut om man tar på to ledere! Da kan man komme opp i strømmer som 10000ma og 16000ma som er vanlige sikringsstørrelser før noe slår ut. Kroppen tåler ikke akkurat det. Men tror dem rekner med at et menneske er 1Kohm??. 230V/1500ohm = 0,23A. Dette om du tar på en leder med hvær hånd.
Om man bare tar på en leder og er i kontakt med jord vil jordfeilbryteren slå ut, det er jo en av grunnene til at den eksisterer.
Vis hele sitatet...
Overbelastningsvernet/sikringen løser ikke ut om du har stått å ha holdt i lederne veldig lenge uansett, og så store strømmer som 10A eller 16A går det ikke engang om du er helt toast, og blodet ditt koker. Men før det tror jeg vi ligger på rundt noen MegaOhm, det varierer veldig på hvor fuktig du er på fingrene da, og sikkert litt på hvordan kroppen din er oppbygd, mye fett, mye muskler, tykk hud, osv.

Men du kan lett dø av 230V hvis du "holder" lenge nok med gjennomgang gjennom hjertet. Hjerterytmen kan fuckes opp, og du kan dø optil to døgn senere.

Det er mye vanligere å få strøm i seg mellom jord, og da har du bare 30mA som trengs til for at JFB løser ut.
Jordfeilbryteren er ikke beregnet til å løse ut ved gjennomgang av mennesker heller, men for å koble ut kurser med jordfeil. Så det er ikke noe å satse på at JFB, skal koble ut heller, du har nok skadet hjertet ditt for mye før det skjer.
Sist endret av BakkiZ; 20. januar 2006 kl. 17:36.
Det er ikke Volt som avgjør om du dør av elektrisitet, det er selve strømmen (som måles i Ampere). Tror et vanlig menneske kan overleve etter et støt på 0,3A, men i et støpsel er det rund 10/20A.
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Hvis noen får strøm igjennom hjerte regionen så bør de gå til lege med en gang, selv om de føler seg friske. Hjertet kan stoppe opp i ettertid.
Her ser jeg mange feil...

1) Jordfeilbrytere er på 30mA minimum, men de slår ut vanligvis på mellom 22-24mA

2) For å få en jordfeilbryter til å slå ut, må det gå mere strøm igjennom ene fasen, enn den andre. Hvis strømmen i L1(fase 1) er på 5.0A og strømmen i L2(fase 2) er på 5.3A, vil en jordfeilbryter på 30mA garantert slå ut.

3) En jordfeil bryter vil ikke slå ut om du holder i fasene, heller ikke om du holder i ene fasen og i jordlederen(har prøvd selv).

4) Ved 30mA begynner faresonen til hjertet. Ved all strømgjennomgang via hjertet skal man til sykehus i 24 timer på observasjon.

5) Hvis man f. eks. holder i ene lederen, og kommer borti den andre med samme arm, får man kun litt smerte, men kan ikke dø, i verste fall koke opp til muskler og hud i hånda/armen.


Det som var på CSI i går var bare tull, selv om han helte vann på personen så hadde han begge lederne på samme område av kroppen. Strømmen vil alltid gå den raskeste veien, den med minst motstand. Hadde personen tatt en leder i hver hånd på vedkommende, så hadde han mest sannsynlig gått i vei...

Hilsen Elektriker Tuck :P


Sitat av mathias_idsoe
Det er ikke Volt som avgjør om du dør av elektrisitet, det er selve strømmen (som måles i Ampere). Tror et vanlig menneske kan overleve etter et støt på 0,3A, men i et støpsel er det rund 10/20A.
Vis hele sitatet...
Ved for liten spenning vil ikke strømmen klare å komme igjennom kroppen, du må ha ihvertfall 50V.

En ubrukt stikkontakt har ca 0A. Strømmen bestemmes av motstand, ved berøring på lederene vil strømmen bestemmes av motstand i lederene frem til kroppen, og motstanden i selve kroppen.
Sist endret av aphex; 20. januar 2006 kl. 17:42.
Sitat av mathias_idsoe
Det er ikke Volt som avgjør om du dør av elektrisitet, det er selve strømmen (som måles i Ampere). Tror et vanlig menneske kan overleve etter et støt på 0,3A, men i et støpsel er det rund 10/20A.
Vis hele sitatet...
Du får ikke støt på 0,3A, det er like teit som å si at jeg skal løpe 100KG

A, (Ampere) er bare en betegnelse på strømmengde, altså hvor sterk strøm av elektroner som strømmer igjennom kroppen din.

I støpslet er det en spenning på 230V mellom fasene, og halv spenning mellom en av fasene og jord. Stikkontakten kan likevel være sikret 10A eller 16A. Det vil si at sikringen går hvis det går så mye støm i den kursen.
Det er ikke halv spenning mellom fase og jord, men spenning delt på roten av 3.. Ca. 130V blir det på et 230V anlegg. I et 400V-anlegg vil det være 230V mellom fase og jord.
Ja faen, stemmer sagn_jdi, alt drives jo av 3-fase generator og IT har jordet nullpunkt, og da blir det roten av tre ja.
hvis du støtes bort av en stikk kontakt så overlever du..
blir du sittendes fast så kan du dø

volten har inenting å si.. amper derimot er det som gjør forskjellen imellom liv og død

nå er det heller ikke så mye resistans i huden vår så vi mennesker er svært ømfintlige for elektrisitet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er relativt stor resistans i eit menneske. http://acept.la.asu.edu/courses/phs1...appendixC.html

Det virkelig skremmande er alt over eit par hundre kHz, for da vil du ikkje føle spenninga... da vil du berre brenne opp musklane
Det har så uendelig mye å si hvordan personen er kledd. Dersom han er fuktig på nevene og setter hver neve på hver sin fase, samt har litt dårlig hjerte dør man fort.

Noen sier at "så og så mange ampere er faresonen". Kanskje litt sant, men all strøm er strøm. Og strøm er farlig. Strøm har potensiale til å drepe, iallefall dersom man er maks uheldig.
Kan noen av dere forklare meg hvorfor likestrøm vistnok skal være farligere?
Svetter du masse er det stor sjanse at du dør, tenker jeg. Uten vann blir du bare svidd (hvis Den grønne milen har rett). Jeg har opplevd å ha finger oppi 60w lyspære som barn(ikke spør hvorfor). Vondt var det ja, men ingen dødsrisiko. Fikk iallfall en fin tidlig erfaring

Vet noen hvor mye ampere har en elektrisk stol i USA? Bare et lite off-topic spørsmål.
Sakset fra http://en.wikipedia.org/wiki/:
A current flow of around 8 amps is usual. The body of the condemned would heat up to 138°F (59°C), and the electric current would cause severe damage to internal organs.
Odne: Høres rart ut at DC skal være mer farlig enn AC. DC er lavspenning opp til 1500V, mens AC er bare opp til 1000V.

Men du kan jo ha rett for det om.

marsboer: Hvordan klarte du å få fingeren inn i ei 60W's lyspære?
Sitat av sagn_jdi
Odne: Høres rart ut at DC skal være mer farlig enn AC. DC er lavspenning opp til 1500V, mens AC er bare opp til 1000V.

Men du kan jo ha rett for det om.

marsboer: Hvordan klarte du å få fingeren inn i ei 60W's lyspære?
Vis hele sitatet...
hva prater du om? AC betyr Alternating Current og DC betyr Direct Current. Det betyr ingenting om lavspenning og høyspenning. (?)