Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2240
Jeg har en liten uføregrad gjennom nav og jeg takler ikke lenger jobben min som bpa fordi jeg er så utrolig lei av yrket etter årevis som personlig assistent og også pga ytterligere nedsatt arbeidsevne. Men så er det også sånn at jeg har en fysioterapeut som virkelig anbefaler meg å jobbe med noe annet fordi jeg har en fysisk skade som sliter med å helbrede seg nettopp pga den fysiske delen av bpa jobben. Så han anbefaler meg virkelig å jobbe med noe annet.

Greia er at jeg nylig har fått innvilget den uføregraden jeg har og jeg har en klage inne hos nav for å forsøke å øke graden litt, samtidig som jeg er 50% sykmeldt pga denne skaden som jeg går til fysioterapi for.

Så er det sånn at jeg har ikke fullført vgs og har derfor ingen utdannelse heller. jobbmarkedet for folk uten utdannelse og vgs er jo betydelig mindre. Nå har jeg bestemt meg for å avslutte bpa stillingen og gå over til støttekontankt stilling med halv lønn av det jeg er vant til. Så hvordan forholder jeg meg til NAV i denne casen? Kan jeg bruke det som argument for høyere uføregrad at jeg nå får lavere lønn fordi de regner jo uføregrad basert på tap av inntekt og nå blir inntekten lavere. OG ikke minst: kan jeg bruke den fysiske skaden jeg har som et argument for å få en form for legeerklæring og dermed en midlertidig aap ordning eller noe lignende mens den skaden helbreder seg mens jeg er i et annet yrke?

Hvordan går jeg videre med å avslutte bpa jobben min og gå over til lavere lønnet støttekontankt stilling på en måte som gjør at jeg blir best mulig økonomisk sikret?
Setter veldig pris på råd
Du blir ikke mer ufør bare fordi du får lavere lønn. Snakk med fastlegen din eller din nav-kontaktperson.
Trådstarter
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Du blir ikke mer ufør bare fordi du får lavere lønn. Snakk med fastlegen din eller din nav-kontaktperson.
Vis hele sitatet...
Okey, synes bare det er så noija å ha dialog med nav. Er liksom usikker på om ting man sier blir brukt mot meg igjen i neste omgang. Er derfor jeg hører her først
Om du vil øke uføreprosenten så er det fastlegen du må snakke med. Det er igrunn han som bestemmer om du skal bli ufør. Det fikk iallfall jeg beskjed om da jeg starta prosessen.
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Om du vil øke uføreprosenten så er det fastlegen du må snakke med. Det er igrunn han som bestemmer om du skal bli ufør. Det fikk iallfall jeg beskjed om da jeg starta prosessen.
Vis hele sitatet...
skjønner. takk for innspill
utdannelse er bare bullshit med mindre det gir sikret tittel som siving, lege, jurist eller skit. men selv da er det fortsatt bullshit med mindre du er med i de sosiale sirklene som garanterer deg jobb. så ikke føl deg nedfor fordi du ikke er «utdanna»

hvor mye hjelp du får fra nav kommer an på veilederen du har fått tildelt. noen er chillere enn andre og noen er helt evneveik til å sette seg inn i klienten sin sko og vil ikke hjelpe deg «fordi».. jepp. trynefaktor, trynefaktor og atter trynefaktor fy faen..

uansett hvordan skader man seg som fucking bpa assistent? med mindre du er en av de som synes det er mentalt belastende å bli sett med handicappa folk i offentligheten. hvis det er saken har jeg lite til overs for deg for å være helt ærlig..
Trådstarter
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
utdannelse er bare bullshit med mindre det gir sikret tittel som siving, lege, jurist eller skit. men selv da er det fortsatt bullshit med mindre du er med i de sosiale sirklene som garanterer deg jobb. så ikke føl deg nedfor fordi du ikke er «utdanna»

hvor mye hjelp du får fra nav kommer an på veilederen du har fått tildelt. noen er chillere enn andre og noen er helt evneveik til å sette seg inn i klienten sin sko og vil ikke hjelpe deg «fordi».. jepp. trynefaktor, trynefaktor og atter trynefaktor fy faen..

uansett hvordan skader man seg som fucking bpa assistent? med mindre du er en av de som synes det er mentalt belastende å bli sett med handicappa folk i offentligheten. hvis det er saken har jeg lite til overs for deg for å være helt ærlig..
Vis hele sitatet...
Har aldri sagt at det er mentalt belastende å bli sett med handicappede mennesker. Jeg ble skadet da jeg gjorde store mengder hagearbeid.
Du kan alltids ringe Nav og spørre.
Problemet er bare at hvis du ringer tre ganger og får snakke med tre forskjellige mennesker, så er det stor sannsynlighet for at de tolker lovverket på tre forskjellige måter.
Også har du den som sitter med papirene dine og tar avgjørelsen som kanskje tolker det på en fjerde måte, bare sånn for å gjøre det enkelt for deg
Trådstarter
Sitat av SaySo Vis innlegg
Du kan alltids ringe Nav og spørre.
Problemet er bare at hvis du ringer tre ganger og får snakke med tre forskjellige mennesker, så er det stor sannsynlighet for at de tolker lovverket på tre forskjellige måter.
Også har du den som sitter med papirene dine og tar avgjørelsen som kanskje tolker det på en fjerde måte, bare sånn for å gjøre det enkelt for deg
Vis hele sitatet...
Ikkesant. Der har du smørja, haha
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Kan jeg bruke det som argument for høyere uføregrad at jeg nå får lavere lønn fordi de regner jo uføregrad basert på tap av inntekt og nå blir inntekten lavere.
Vis hele sitatet...
Dette skjønner ikke jeg meg på eller, noen med erfaring som kan forklare dette?

OG ikke minst: kan jeg bruke den fysiske skaden jeg har som et argument for å få en form for legeerklæring og dermed en midlertidig aap ordning eller noe lignende mens den skaden helbreder seg mens jeg er i et annet yrke?
Vis hele sitatet...
Sykemelding.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette skjønner ikke jeg meg på eller, noen med erfaring som kan forklare dette?

Sykemelding.
Vis hele sitatet...
Hva skal jeg med sykemelding når jeg sier opp den faste stillingen?

Når det kommer til det med at hele uføregraden settes utifra hvor mange prosent tap av inntekt du har, så stemmer det. Har jo akkurat fått innvilget en grad. Først må du ha en nedsettelse som de godtar som årsak og så regner de på tapet du har i inntekt fra før og etter problemet inntraff
Et det vanlig å bruke bpa til hagearbeid?
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Et det vanlig å bruke bpa til hagearbeid?
Vis hele sitatet...
Brukerstyrt personlig assistent. Brukeren selv velger hva de ønsker hjelp med i x antall timer i uka. Om det er å dra på butikken, vaske hjemme, dra på kino eller gjøre hagearbeid er jo helt og holdent opp til hver bruker å avgjøre.
Har ikke jobbet som det selv, men har truffet mange i slike stillinger og vært sammen med en som jobbet som det. Og de har fortalt at det er voldsomt mye forskjellig de driver med.
Oppdragene er vel like forskjellige som folk.
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Hva skal jeg med sykemelding når jeg sier opp den faste stillingen?
Vis hele sitatet...
Snakk med legen din om det, en sykemelding gjort riktig sjekker inn på det du spør om.

kan jeg bruke den fysiske skaden jeg har som et argument for å få en form for legeerklæring og dermed en midlertidig aap ordning eller noe lignende mens den skaden helbreder seg mens jeg er i et annet yrke?
Vis hele sitatet...
Du sykemeldes fra den arbeidsavtalen du ikke kan utføre å kan jobbe med det du kan (har lyst til). Forstår det som at du allerede er 50% sykemeldt.

AAP starter uansett først etter 12 måneder sykemelding.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Snakk med legen din om det, en sykemelding gjort riktig sjekker inn på det du spør om.



Du sykemeldes fra den arbeidsavtalen du ikke kan utføre å kan jobbe med det du kan (har lyst til). Forstår det som at du allerede er 50% sykemeldt.

AAP starter uansett først etter 12 måneder sykemelding.
Vis hele sitatet...
Ok, den er god. Takk for hjelpen
Tap an inntekt er ikke det samme som at du frivillig velger å gå ned i lønn.

Er du 40% ufør så jobber du 60% at du bytter jobb til en annen 60%stilling med lavere lønn har ingen ting å si.

Be om et møte med veilederen din og fortell at du ønsker å øke graden av ufør og spør hvordan prosessen vil være og hvilke muligheter du har.
Det stemmer. Nav gjør deg ufør
Sitat av Buzzin Vis innlegg
Det stemmer. Nav gjør deg ufør
Vis hele sitatet...
Det er fastlegen som bestemmer om du er ufør. Nav bare sjekker at fastlegen din har dokumentert det godt nok og eventuelt sender deg på arbeidsutprøving først.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det er fastlegen som bestemmer om du er ufør. Nav bare sjekker at fastlegen din har dokumentert det godt nok og eventuelt sender deg på arbeidsutprøving først.
Vis hele sitatet...
Fastlegen sender en legeerklæring som EN DEL av uføresøknaden. Det er ikke fastlegen som bestemmer. Man må igjennom kartlegging og evnt arbeidsevnevurdering/utprøving igjennom nav som legges ved søknaden sammen med legeerklæringen. Hadde det vært så «enkelt» at fastlegen bestemmer det så hadde nok langt flere vært uføre. Nav overprøver fastlegen titt og ofte.