Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1027
Kan man registrere bil på et NUF? Det har jo norsk organisasjonsnummer..
Man kan, men det er sjeldent noe å spare på det (brukes den privat må du skatte privat, og avslutte NUF kan fort bli dyrt om du angrer)
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Man kan, men det er sjeldent noe å spare på det (brukes den privat må du skatte privat, og avslutte NUF kan fort bli dyrt om du angrer)
Vis hele sitatet...
Kan namsmann ta bilen om den står på Nuf? De kan ta pant i aksjer i Nuf vet jeg..men ikke eiendeler😇
Når personer med ENK og NUF har betalingsproblemer så er det ganske vanlig at selskapene blir slått konkurs pga småting som å f.eks. ikke ha betalt Brreg. og andre administrasjonskostnader, så hvis du tror dette er et smart loophole så håper jeg i det minste du oppdaterer denne tråden når det slår tilbake på deg.
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Når personer med ENK og NUF har betalingsproblemer så er det ganske vanlig at selskapene blir slått konkurs pga småting som å f.eks. ikke ha betalt Brreg. og andre administrasjonskostnader, så hvis du tror dette er et smart loophole så håper jeg i det minste du oppdaterer denne tråden når det slår tilbake på deg.
Vis hele sitatet...
Beklager det tror jeg er feil - for et NUF er en egen juridisk entitet. Om ts har betalingsproblemer kan såvidt jeg vet ikke noen angripe hans NUF å slå det konkurs pga hans private gjeldsforpliktelser.

Med mindre selskapet har garantert for hans gjeld. Og om noen forsøker å berge stumpene er det vel lite trolig at de setter sitt NUF i en umulig skvis?

Om noen har pant i bilen da hjelper det ikke å registrere kjøretøyet på NUF, for panten følger bilen og ikke eier.
Sist endret av _abc_; 4. februar 2024 kl. 19:10.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Beklager det tror jeg er feil - for et NUF er en egen juridisk entitet. Om ts har betalingsproblemer kan såvidt jeg vet ikke noen angripe hans NUF å slå det konkurs pga hans private gjeldsforpliktelser.

Med mindre selskapet har garantert for hans gjeld. Og om noen forsøker å berge stumpene er det vel lite trolig at de setter sitt NUF i en umulig skvis?

Om noen har pant i bilen da hjelper det ikke å registrere kjøretøyet på NUF, for panten følger bilen og ikke eier.
Vis hele sitatet...
Det er ikke pant i bilen. Og jeg mener namsmann kan ta beslag i evt. aksjer i et NUF, men ikke eiendelene. Dette i motsetning til i et AS eller ENK.

Overføring av eiendeler, som for eksempel en bil, til NUF kan påvirke verdsettelsen av foretaket, men det vil ikke direkte påvirke aksjeverdien, da det ikke er aksjer i tradisjonell forstand.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Drev self ett NUF foretak for en stund. Personlig hadde jeg positive opplevelser. Var heller ikke så innmari dyrt heller og avslutte hvis ikke jeg husker feil. Kostet riktignok rundt 7000-ish for og stifte da, men NUF har mange fordeler Norge ikke gir sine grundere. Vil nesten si at Norge er rett og slett fiendtlig til sine grundere men jaja.