Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1383
Hei,
Har en eldre pc som er tilknyttet jobb og som jeg fritt ikke kan installere på...ved formatering gir også pcn beskjed om å sende forespørsel til IT avdeling for godkjennelse.
Pcn er kassert av IT slik at forespørselen ikke kommer frem som normalt.

Kan man på noen måte formatere den uansett? For så å få lagt inn egen windows?
Du må nok kontakte den jobben og be dem fristille den. Eller formatere HDD på en annen PC.
Resetter du med USB? eller via Windows?

Dersom det er BIOS sperre kan det være litt klønete og komme seg forbi, kan være det er lettest og kontakte IT.
Hva slags modell er det?
Du må. Ok kontakte it ja. Moderne laptopper konfigureres til å bli "tamper-proof", slik at maskinen er totalt ubrukelig og umulig å opplåses, selv om bios batteri og harddisk erstattes.
Trådstarter
7 0
Sitat av TAketbrett Vis innlegg
Resetter du med USB? eller via Windows?

Dersom det er BIOS sperre kan det være litt klønete og komme seg forbi, kan være det er lettest og kontakte IT.
Vis hele sitatet...

Benytter USB, prøvd det meste nå x)

Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Hva slags modell er det?
Vis hele sitatet...
Det er en eldre Lenovo, T460S
Sist endret av kenny16; 28. januar 2024 kl. 13:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her er guide for hvordan du kommer inn i Bios.
Blir du da bedt om å skrive inn passord er må det resette. Det er mulig men mye jobb.
Har du prøvd å ta ut disken og sette den inn i en annen maskin, installere Windows og så sette disken tilbake i lenovoen?
Hvis ikke noe av dette funker ville jeg kontaktet it og spurt om de er villige til å hjelpe.
Sist endret av øyvind95; 28. januar 2024 kl. 13:50.
Trådstarter
7 0
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Her er guide for hvordan du kommer inn i Bios.
Blir du da bedt om å skrive inn passord er må det resette. Det er mulig men mye jobb.
Har du prøvd å ta ut disken og sette den inn i en annen maskin, installere Windows og så sette disken tilbake i lenovoen?
Hvis ikke noe av dette funker ville jeg kontaktet it og spurt om de er villige til å hjelpe.
Vis hele sitatet...

Har kun en eldre stasjonær tilgjengelig...men mulig en kan kjøpe "boks" for å lese av harddisken via usb på den
Må se litt videre
Trådstarter
7 0
Hei igjen,
For å teste kjøpte jeg en ny SSD og satte i laptopen og kjørte windows via USB....når installasjonen er gjennomført kommer det likevel til innlogging/oppstart/registrering med jobbmail - hvorfor?
Er det lagt inn noe sperre annet sted enn på selve harddisken?
Sitat av kenny16 Vis innlegg
Hei igjen,
For å teste kjøpte jeg en ny SSD og satte i laptopen og kjørte windows via USB....når installasjonen er gjennomført kommer det likevel til innlogging/oppstart/registrering med jobbmail - hvorfor?
Er det lagt inn noe sperre annet sted enn på selve harddisken?
Vis hele sitatet...
Er dette under oppsett av bruker?

Du kan i så fall prøve dette trikset her som normalt skal la deg sette opp lokal bruker.
Trådstarter
7 0
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Er dette under oppsett av bruker?

Du kan i så fall prøve dette trikset her som normalt skal la deg sette opp lokal bruker.
Vis hele sitatet...
Ja, når jeg har kjørt igjennom installasjon og koblet meg på nett kommer det til slutt pålogging av bruker, da MÅ jeg inn med firma epost for å komme videre...

da regner jeg med det ligger en "sperre" utenfor harddisk? For denne har jeg jo byttet

forsøker det du foreslår i første omgang!

Sitat av kenny16 Vis innlegg
Ja, når jeg har kjørt igjennom installasjon og koblet meg på nett kommer det til slutt pålogging av bruker, da MÅ jeg inn med firma epost for å komme videre...

da regner jeg med det ligger en "sperre" utenfor harddisk? For denne har jeg jo byttet

forsøker det du foreslår i første omgang!
Vis hele sitatet...
nei det gikk heller ikke, får ikke åpnet command prompt
Sist endret av kenny16; 30. januar 2024 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel, så lenge PC-en ikke er stjålet er det vel på tide å gå til IT.

SÅ mye verdt kan vel ikke en eldre jobb-PC være verdt?
7-8 år for å være eksakt. 6 tallet i T460 er 2016...
Trådstarter
7 0
Sitat av Jallamedalla Vis innlegg
Vel, så lenge PC-en ikke er stjålet er det vel på tide å gå til IT.

SÅ mye verdt kan vel ikke en eldre jobb-PC være verdt?
Vis hele sitatet...
hehe, nei stjålet er den ikke
Skjermen er defekt så fikk bare beskjed om å kaste den...men tenkte jeg kunne bruke den med ekstern skjerm da jeg tegner en del i fusion 360 og 3d printer. (den fungerer faktisk noenlunde til det)
Derfor jeg forsøker å få den i gang, men med sperren som ligger inne, tydeligvis utenfor harddisk så ser det mørkt ut...

Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Er dette under oppsett av bruker?

Du kan i så fall prøve dette trikset her som normalt skal la deg sette opp lokal bruker.
Vis hele sitatet...
joda, fikk åpnet til slutt, men får ikke bypass - må koble til nett
Sist endret av kenny16; 30. januar 2024 kl. 21:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.