Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 789
Jeg vet ikke om overskriften sier så mye. Men det har seg slik at jeg og min samboer har et lån på bolig. Nå har hun fått innvilget at lånet flyttes fra Nordea til statens pensjonskasse. Jeg får ikke lånet der siden jeg ikke har en jobb tilknyttet staten. Jeg må derfor skrive under på noe de kaller en realkausjon der jeg samtykker til at den ideelle andel av bolig pantsettes.

Dette er det ikke lett å bli klok på. Blir jeg da leietaker igjenn? Og at det blir mer skatt på meg og mindre renter på henne siden den banken er gunstigst på renter?

I følge noe som kalles grunnboutskrift eier jeg i følge henne 25%...Gir jeg da avkall på dette om lånet flyttes over på henne? Det skal siest at jeg betalte meg inn i boligen hennes etter at hun hadde eid den forige i mange år. Så det er ikke rettferdig at jeg skal eie mer.

Jeg er helt grønn på dette og statens pensjonskasse hadde en helt elendig service når jeg spurte om rådgivning. De sa rett ut at alt var opp til oss å finne ut av.


Er det noen som er gode på økonomi som kan gi meg en pekepinn?
Jeg er ikke forbruksøkonom. Dette er ikke økonomisk råd. Slik jeg forstår det er det ikke nødvendighvis noe problem at et boliglån står på bare en person. Er dog noen fallgruver med skat og kausjon man må gjøre riktig.

Slik jeg forstår det kan dere gjøre for eksempel slik:

1) Hele lånet står på dama de
2) Dere må så fordele hvor mye av lånet dere skal betale. I dette eksempelt betaler hun 75% av lånet og du skal betale 25%

Da er det to ting du må passe på her.
1) Siden du har gitt realkausjon til banken må du passe på at lånet faktisk blir betalt. Jeg og min dame har løst dette ved at vi har en felles konto der vi betaler inn hver vår prosent av lånet. Vi kan så begge se at lånet trekkes derifra.
2) Dette må føres korrekt i selvangivelsen. Ferdig utfylt så vil 100% av lånet stå på damen din. Hun må da finne posten både for lån og for renter. Så trekker hun fra 25% (din del) av beløpet. Du fører så disse 25% i din selvangivelse.

I følge noe som kalles grunnboutskrift eier jeg i følge henne 25%
Vis hele sitatet...
I forbindelse med endring av lån ville jeg ha sjekket opp at det ikke er noe rot med eierandeler. Søk opp boligen og få gratis grunnboksutskrift på https://seeiendom.kartverket.no/
Sitat av Kongen Vis innlegg
Jeg er ikke forbruksøkonom. Dette er ikke økonomisk råd. Slik jeg forstår det er det ikke nødvendighvis noe problem at et boliglån står på bare en person. Er dog noen fallgruver med skat og kausjon man må gjøre riktig.

Slik jeg forstår det kan dere gjøre for eksempel slik:

1) Hele lånet står på dama de
2) Dere må så fordele hvor mye av lånet dere skal betale. I dette eksempelt betaler hun 75% av lånet og du skal betale 25%

Da er det to ting du må passe på her.
1) Siden du har gitt realkausjon til banken må du passe på at lånet faktisk blir betalt. Jeg og min dame har løst dette ved at vi har en felles konto der vi betaler inn hver vår prosent av lånet. Vi kan så begge se at lånet trekkes derifra.
2) Dette må føres korrekt i selvangivelsen. Ferdig utfylt så vil 100% av lånet stå på damen din. Hun må da finne posten både for lån og for renter. Så trekker hun fra 25% (din del) av beløpet. Du fører så disse 25% i din selvangivelse.



I forbindelse med endring av lån ville jeg ha sjekket opp at det ikke er noe rot med eierandeler. Søk opp boligen og få gratis grunnboksutskrift på https://seeiendom.kartverket.no/
Vis hele sitatet...


Takk, det var et veldig bra tips. Jeg skal sørge for at vi får en slik konto.