Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1426
Om jeg oppretter en konto i en utenlandsk bank med mitt pass som ikke er norsk, vil denne være rapporteringspliktig til Norge da?
Sånt går ikke etter passet ditt men hvor man skatter til...
Er passet i EØS/Schengen sonen?
Det kommer ann på. Det er ingen automatisk rapportering, men de fleste EU-baserte banker vil nok etterkomme en formell henvendelse fra norske skattemyndigheter.

Du kan f.eks. sjekke Revolut, Wise.com eller Thekingdombank.com.
Trådstarter
11 0
Sitat av Stormen Vis innlegg
Det kommer ann på. Det er ingen automatisk rapportering, men de fleste EU-baserte banker vil nok etterkomme en formell henvendelse fra norske skattemyndigheter.

Du kan f.eks. sjekke Revolut, Wise.com eller Thekingdombank.com.
Vis hele sitatet...
Ja, men hvordan vet de at jeg har evt tilknytning til Norge, når jeg bruker et annet pass?

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Er passet i EØS/Schengen sonen?
Vis hele sitatet...
Ja stemmer.
Sist endret av Exitico; 6. januar 2024 kl. 15:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Exitico Vis innlegg
Ja, men hvordan vet de at jeg har evt tilknytning til Norge, når jeg bruker et annet pass?



Ja stemmer.
Vis hele sitatet...
Mtp hvor godt samarbeid det er mellom europeiske banker ville jeg vært varsom med å føle deg trygg nok bare ved å lage en utenlandsk bankkonto.

Sveits er derimot kjent for å være paradis for folk med mye penger... Er nok tryggest å prøve å opprette konto der.
Sitat av Exitico Vis innlegg
Om jeg oppretter en konto i en utenlandsk bank med mitt pass som ikke er norsk, vil denne være rapporteringspliktig til Norge da?
Vis hele sitatet...
Der du har døgnhvile er vel ordbruken for hvor du skal skatte til.
De vil ikke vite at du har tilknytning til Norge, men du vil nesten alltid få spørsmål om å bevise bostedsadresse. Passet i seg selv er kun legitimasjon. De må også oppfylle andre krav iht AML (Anti hvitvasking) og KYC (kjenn kunden din). For dette ber de typisk om bankutskrifter og kopier av fakturaer. Er de noenlunde oppegående vil de også gjøre en rask sjekk av telefonnummer og se om du står oppført i et nasjonalt register. Skulle du forfalske dokumentene vil det være straffbart, og noe jeg absolutt ikke anbefaler.
Trådstarter
11 0
Sitat av ErlendR Vis innlegg
De vil ikke vite at du har tilknytning til Norge, men du vil nesten alltid få spørsmål om å bevise bostedsadresse. Passet i seg selv er kun legitimasjon. De må også oppfylle andre krav iht AML (Anti hvitvasking) og KYC (kjenn kunden din). For dette ber de typisk om bankutskrifter og kopier av fakturaer. Er de noenlunde oppegående vil de også gjøre en rask sjekk av telefonnummer og se om du står oppført i et nasjonalt register. Skulle du forfalske dokumentene vil det være straffbart, og noe jeg absolutt ikke anbefaler.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Bostedadresse i det landet konto blir opprettet i er ikke noe problem. Og levere feks leiekontrakt/faktura med adresse.
Når det gjelder overføring av penger fra norsk bankkonto, vil det lønne seg å kjøpe krypto og så veksle..deretter sette inn i den utenlandske kontoen?

Dette gjelder penger fått på ærlig vis og ikke noe kriminelt eller hvitvasking.
Sitat av Exitico Vis innlegg
Takk for svar. Bostedadresse i det landet konto blir opprettet i er ikke noe problem. Og levere feks leiekontrakt/faktura med adresse.
Når det gjelder overføring av penger fra norsk bankkonto, vil det lønne seg å kjøpe krypto og så veksle..deretter sette inn i den utenlandske kontoen?

Dette gjelder penger fått på ærlig vis og ikke noe kriminelt eller hvitvasking.
Vis hele sitatet...
Kryptovaluta kan spores og Skatteetaten blir stadig flinkere til å følge pengestrømmene, så det er nok ikke noe som fungerer. Billigste måten jeg har sett for å overføre penger er å bruke Wise. Fungerer bedre enn kryptovaluta, fordi man slipper alt arbeidet med dokumentering for Skatteetaten. Har du leiekontrakt og adresse i utlandet vil nok det bety at du bor der? I såfall har du "nexus", eller det som kalles for livsinteresser i landet du bor i (som regel hvor du er bosatt). Verdt å sjekke skatteavtalen landet har med Norge. I mange tilfeller slipper du å betale norsk skatt, hvis du bor i et annet land.

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet ditt. Nesten alle land (med visse unntak, slik som USA og UAE) har skatteavtaler med Norge som innebærer rapportering. I mange tilfeller gjelder det kun hvis den norske stat sender en formell forespørsel om en spesifikk konto eller person.
Sist endret av ErlendR; 10. januar 2024 kl. 15:41. Grunn: glemte legge ved
Trådstarter
11 0
Sitat av ErlendR Vis innlegg
Kryptovaluta kan spores og Skatteetaten blir stadig flinkere til å følge pengestrømmene, så det er nok ikke noe som fungerer. Billigste måten jeg har sett for å overføre penger er å bruke Wise. Fungerer bedre enn kryptovaluta, fordi man slipper alt arbeidet med dokumentering for Skatteetaten. Har du leiekontrakt og adresse i utlandet vil nok det bety at du bor der? I såfall har du "nexus", eller det som kalles for livsinteresser i landet du bor i (som regel hvor du er bosatt). Verdt å sjekke skatteavtalen landet har med Norge. I mange tilfeller slipper du å betale norsk skatt, hvis du bor i et annet land.

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet ditt. Nesten alle land (med visse unntak, slik som USA og UAE) har skatteavtaler med Norge som innebærer rapportering. I mange tilfeller gjelder det kun hvis den norske stat sender en formell forespørsel om en spesifikk konto eller person.
Vis hele sitatet...
Takk igjen. Så du mener Wise eller Revolut er bedre å bruke enn krypto for overføringer?

Er kjent med at Dubai er tilbakeholden ift. rapportering.
Hva om man oppretter et firma i Dubai med tilhørende konto?

Dette gjelder arv som skal "skjules" i påvente av rettsak mot kreditor(privat).
Sitat av Exitico Vis innlegg
Takk igjen. Så du mener Wise eller Revolut er bedre å bruke enn krypto for overføringer?

Er kjent med at Dubai er tilbakeholden ift. rapportering.
Hva om man oppretter et firma i Dubai med tilhørende konto?

Dette gjelder arv som skal "skjules" i påvente av rettsak mot kreditor(privat).
Vis hele sitatet...
Det siste du sa der. Snakk med en advokat der nede så hjelper han deg. Bruker du Wise/Revolut, kan du like gjerne sende en kopi av overføringen til Skatteetaten selv.
Sist endret av WierdoZ; 10. januar 2024 kl. 19:14.
Sitat av WierdoZ Vis innlegg
Det siste du sa der. Snakk med en advokat der nede så hjelper han deg. Bruker du Wise/Revolut, kan du like gjerne sende en kopi av overføringen til Skatteetaten selv.
Vis hele sitatet...
Ville ikke brukt wise eller revolut.
Et enkelt google søk viser endel tråder på reddit hvor folk har fått pengene låst opp til 8 måneder etter å ha brukt tjenesten.

Bare overfør det til krypto helst en usd crypto slik at verdien ikke endrer seg
Trådstarter
11 0
Sitat av andreas929 Vis innlegg
Ville ikke brukt wise eller revolut.
Et enkelt google søk viser endel tråder på reddit hvor folk har fått pengene låst opp til 8 måneder etter å ha brukt tjenesten.

Bare overfør det til krypto helst en usd crypto slik at verdien ikke endrer seg
Vis hele sitatet...
Når vi er inne på krypto, vil midler på en Ledger/privat wallet være en god løsning?