Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1554
Hei,

Ønsker tips til hvordan jeg kan prute på boliglånsrenta mi i banken.

Jeg føler at jeg har en relativt høy rente i forhold til andre jeg kjenner.

Jeg har boliglån i Nordea. Jeg er premium next kunde (det beste kundeforholdet man kan ha hos de?) og boliglånet mitt er på 6,3% (det blir lagt til 0,25% om 6 uker).

Boliglånet mitt er på ca 3 millioner, og husets verdi er på litt over 4 millioner, mao belåningsgraden er på 75%. Lønna mi tilsvarer at jeg kan få ca 3,5 mill i lån.

Det jeg har gjort til nå er å søke boliglån i et par andre banker. Jeg tenker å høre hva de kan tilby før jeg går tilbake til nordea med at jeg har fått et bedre tilbud på boliglånet mitt. Hvis du ikke kan matche eller bedre boliglånet mitt hos Nordea , taper de meg som kunde.

Er dette en ok framgangsmåte? Noen andre tips?
Jeg skjønner ikke alt dette gnelderet om å bytte bank til grønnere gress, trur mye av det er hype og clickbait. Det er nok for de fleste ganske marginalt å hente da det er den samme styringsrenta som setter renta for alle bankene.

Jeg har førstehjemslån som liksom skal være det beste og den har økt like mye og fra februar er den også 5,64% nominell.

Før du bruker mye mer tid på å søke lån kan du sjekke her hva du kan forvente:

https://renteradar.no/ og her https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

Det var ganske marginalt om noe i det hele tatt hva jeg kunne spare men som sagt førstehjemslån jeg sammenligner med.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg skjønner ikke alt dette gnelderet om å bytte bank til grønnere gress, trur mye av det er hype og clickbait. Det er nok for de fleste ganske marginalt å hente da det er den samme styringsrenta som setter renta for alle bankene.

Jeg har førstehjemslån som liksom skal være det beste og den har økt like mye og fra februar er den også 5,64% nominell.

Før du bruker mye mer tid på å søke lån kan du sjekke her hva du kan forvente:

https://renteradar.no/ og her https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

Det var ganske marginalt om noe i det hele tatt hva jeg kunne spare men som sagt førstehjemslån jeg sammenligner med.
Vis hele sitatet...
Det er gode linker du gir, men at det ikke er mye å spare vet jeg ikke helt.
For OP har en forferdelig rente og kan sannsynligvis spare mange tusen i året, kanskje flere hundre tusen over hele lånets løpetid.
Du har noe rett i at det er mye hype og clickbait.

Når en bank har tilbud "rente fra 5,6%" så er det ikke majoriteten som får denne renten, men gjerne noen få unntak. Feks de som har under 50% belåningsgrad, eller har et splitter nytt hus som har en bra energimerking.

Jeg hadde 1,6% i rente når styringsrenta var 0%.

Men differansen mellom lånet mitt og styringsrenta er større enn noen gang.

Hadde jeg fått 0,5% bedre rente hos en konkurrent ville det utgjort endel tusen når boliglånet er på 3 mill.

Før du bruker mye mer tid på å søke lån kan du sjekke her hva du kan forvente
Vis hele sitatet...
Regner med banken går i pluss så lenge de går litt over styringsrenta. Jeg tror de fleste har fått med seg at bankene har rentefest om dagen og går med historiske overskudd.
Sist endret av IneartheDx; 20. desember 2023 kl. 18:16.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg skjønner ikke alt dette gnelderet om å bytte bank til grønnere gress, trur mye av det er hype og clickbait. Det er nok for de fleste ganske marginalt å hente da det er den samme styringsrenta som setter renta for alle bankene.

Jeg har førstehjemslån som liksom skal være det beste og den har økt like mye og fra februar er den også 5,64% nominell.
Vis hele sitatet...
Tja, nå sier jo OP at hen har 6,3% i dag. Sammenlignet med deg er jo det 0,66% å hente. Selv har jeg nettop fått tilbud på nytt lån med 5,35% (i den verste banken av de alle hvis man skal tro kommentarfeltene). Da er forskjellen 0,95.

Om man tar utganspunkt i OPs 3mill, og 30 års løpetid blir det en forskjell i månedlige kostnader på ca 1200,- med din rente, og 1700,- med min. Om det er marginalt eller ikke kan man tolke selv.

For å dra det ett hakk lenger kan man tenke seg at man tar den forskjellen, 1700,- og betaler ned ekstra hver måned. Da betaler man ned lånet ca 5 år raskere, og sparer rundt 650k i kostnader. Ikke helt trivielt i mitt hode.

Til OP: sjekk om du kan få noe avtale om bedre rente ved å bruke fagforening som argument. Fagforening er sensitiv/taushetsbelagt informasjon, så man trenger som regel ikke mer enn å kunne sannsynliggjøre et medlemsskap og mulighet for bedre rente for å bruke det i forhandling med banken.
Sitat av Ritzkerk Vis innlegg
Til OP: sjekk om du kan få noe avtale om bedre rente ved å bruke fagforening som argument. Fagforening er sensitiv/taushetsbelagt informasjon, så man trenger som regel ikke mer enn å kunne sannsynliggjøre et medlemsskap og mulighet for bedre rente for å bruke det i forhandling med banken.
Vis hele sitatet...
Hvis man er med i NITO eller har en årslønn på over 650k så kvalifiserer man seg til å bli "Premium Next" kunde hos Nordea som gir endel fordeler.

Så i praksis har jeg den beste renta de kan tilby meg.

Men jeg ønsker meg under 6% rente i første omgang.

Ville du anbefalt meg å endret fra 30 til 25 års løpetid på lånet?



NITO-medlemsfordeler
Som NITO-medlem får du våre beste fordeler og laveste boliglånsrente. Du kvalifiserer direkte til kundekonseptet Premium eller Premium Next (under 34 år) uavhengig av inntektsnivå
Vis hele sitatet...
https://www.nordea.no/privat/fagforbund/nito/

Ser ut som Nordea tilbyr 5,36% effektiv rente om jeg flytter lånet tilbake til de..
Sist endret av IneartheDx; 20. desember 2023 kl. 18:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er også Nordea Premium kunde. Litt mer enn deg i lån, dog høyrere lånegrad.
Ny rentejustering fra 01.04.24: 5,24 nom, 5,49 eff.

Det betyr at jeg har over 1% bedre enn deg, eller at du betaler 2500,- pr mnd i renter mer enn meg.

Ring banken din i morgen og krev bedre rente. Så legger du inn en søknad i Sbanken samtidig. Det er automatisert ordning og ikke forpliktende tilbud. Da har noe noe konkret å true med om de ikke justerer ned renta.

Du betaler latterlig mye renter.
Sist endret av reklame; 20. desember 2023 kl. 23:15.
www.renteradar.no
Betalte 300 kr tror jeg, og de pruter for deg. Resultat ble 1800,- kr mindre å betale på boliglånet!
Sist endret av Andyffs; 21. desember 2023 kl. 15:10. Grunn: Edit
Fisk rundt å se hva andre banker tilbyr. Så kontakter du banken å sier at du har blitt tilbydd X rente, kan dere matche det?
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Fisk rundt å se hva andre banker tilbyr. Så kontakter du banken å sier at du har blitt tilbydd X rente, kan dere matche det?
Vis hele sitatet...
Har gjort dette i storskala, sluttresultatet er at ja, etter du har negotiated den beste mulige renta, så kan Bulder bank tilby en enda bedre rente, uten pruting. SR-Bank, Sparebanken Vest, Sparebanken Øst, Sbanken vil ikke gi deg samme eller lavere rente enn Bulder. Da ang. 50% belåningsgrad og 25års annuitetslån ~1.2mKr.

Det koster 700kr i tinglysningsgebyr for hver gang du flytter lånet, men det er en særdeles enkel affære og ingenting som stopper seg fra å ha kodebrikke i nærbanken, huslån hos Bulder, brukskonto hos Lunar og høyrentesparekonto hos den med best tilbud hos Finansportalen, f. eks. 7% årlig avkastning, BSU konto med ~9% rente, etc. Bare vær forsiktig ang. årlige kostnader for bankkort (men har mange bankkontoer uten) og se på effektiv rente ikke nominell pga. kan være dyrere pga. kostnader.

Det er bare en ting å gjøre OP, gi helt faen i banken din, du skylder dem ingenting og begynne med å ringe dem og si at du kan få bedre renter andre plasser. Bruk finansportalen.no, når dem gir deg et tilbud som er bedre men ikke like bra, legg på og flytt lånet, de ringer deg opp igjen senere på året om de noengang engang kan tilby noe bedre. Få fingeren ut og gjør det! Det høres skummelt ut men det er faktisk 0 stress og ingenting de kan gjøre om de blir hissige av å miste lånet ditt!

Sparte inn hele tinglysninggebyret på 1 mnd med å bytte bank så var en no brainer.
Sist endret av vurezo; 21. desember 2023 kl. 16:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Oppdatering.
Ble ringt av Nordea idag etter å ha lagt igjen en tilbakemelding på renteradar.

Jeg ble tilbudt 5,54% nominel rente.

Har to søsken som nylig har fått hjelp med bolig og har 5,49% nominell i DnB. Jeg tror jeg skal klare å slå meg til ro med dette tilbudet.

Enkel utregning viser at jeg sparer litt over 2000 kr /mnd ved ny rente. Det blir ca 25k i året jeg kan bruke på noe mer gunstig enn å betale renter til banken.

Etter en runde med diverse banker så ser jeg hvordan man kan få bra rente;
- lav belåningsgrad (det er forskjell på om belåningsgraden er 60%, 75% eller 85%). Høyere belåningsgrad gir dårligere rente.
Sist endret av IneartheDx; 4 dager siden kl. 19:06.