Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2343
Halla, jobber på en plass der jeg har sett at noen av kollegaene kjøper ting på nett på bedrift for og slippe og betale MVA, tenkte på det nå og skal kjøpe ps5 til brodern, har snakka med sjefen og han sa det var greit, noen som vet hvordan man gjør dette og om det bare blir trekt MVA eller at det er noe annet som kan skje hvis jeg tar det på bedrift?
Det enkleste er vel å spørre sjefen? Tipper det bare trekkes fra lønn, har gjort liknende triks hvor jeg har skrevet timer mot innkjøpte varer. Men husk at du ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven, så sjekk betingelsene først.
Skjønner ikke helt hvorfor sjefen synes dette er greit. Er jo bare firmaet som må betale moms istedenfor.

Momsen må betales uansett. Er ikke et momsfritak på varer kjøpt til firma
Familiebedrift, onkel som eier, syns vel det grei greit for jeg noen ganger blir betalt i kontant lol
Skattesvindel er skikkelig lol. Håper det biter deg i ræva i nær fremtid!
Sitat av supercali Vis innlegg
Skattesvindel er skikkelig lol. Håper det biter deg i ræva i nær fremtid!
Vis hele sitatet...
Wow mulig du skulle fått deg en bruker på kvinneforum.no
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Er ikke et momsfritak på varer kjøpt til firma
Vis hele sitatet...
Det er dog en del muligheter for å skrive momsen for bedrifter.
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Momsen må betales uansett. Er ikke et momsfritak på varer kjøpt til firma
Vis hele sitatet...
Nei, men du får igjen mva ved neste mva-melding...
*skrive av på skatten*
Sitat av Unsub Vis innlegg
Nei, men du får igjen mva ved neste mva-melding...
Vis hele sitatet...
Om firmaet går i underskudd ja.
Teoretisk.

Er i såfall dårlig butikk.
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Om firmaet går i underskudd ja.
Teoretisk.

Er i såfall dårlig butikk.
Vis hele sitatet...
Like mye myter om moms som strømprisene.

Momsoppgaven er helt uavhengig av bedriftens resultat.

Hvis TS sin onkels bedrift kjøper en PS til 10 lapper ink mva så får bedriften en refusjon på 2000,- på neste momsoppgave. Ferdig.

Hvordan onkel løser dette med kreativ bokføring er uvisst da det vil være ren svindel å avhende dette videre uten moms uten å ta det som tap.
Du mister en god del forbrukerrettigheter når du handler som bedrift i stedet som privatperson. Så der risikerer du en hel del.
Sitat av Dough Vis innlegg
Like mye myter om moms som strømprisene.

Momsoppgaven er helt uavhengig av bedriftens resultat.

Hvis TS sin onkels bedrift kjøper en PS til 10 lapper ink mva så får bedriften en refusjon på 2000,- på neste momsoppgave. Ferdig.

Hvordan onkel løser dette med kreativ bokføring er uvisst da det vil være ren svindel å avhende dette videre uten moms uten å ta det som tap.
Vis hele sitatet...

Nei det er det ikke.

Om du vær måned får igjen moms så går firmaet i minus. Det vil jo da si at firmaet har et høyere forbruk en inntjening(fakturering).

Det er ikke en myte det er fakta.
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Nei det er det ikke.

Om du vær måned får igjen moms så går firmaet i minus. Det vil jo da si at firmaet har et høyere forbruk en inntjening(fakturering).

Det er ikke en myte det er fakta.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke få igjen moms, betaler bare mindre...

Om jeg en måned fakturerer kunder 80k + mva og handler varer for 40k + mva, så betaler mine kunder meg 100k, jeg betaler 50k til mine leverandører og i neste mva-melding så betaler jeg staten 10k i mva.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Trenger ikke få igjen moms, betaler bare mindre...

Om jeg en måned fakturerer kunder 80k + mva og handler varer for 40k + mva, så betaler mine kunder meg 100k, jeg betaler 50k til mine leverandører og i neste mva-melding så betaler jeg staten 10k i mva.
Vis hele sitatet...
Helt riktig.

Men her snakker de om å ikke betale moms.
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Helt riktig.

Men her snakker de om å ikke betale moms.
Vis hele sitatet...
Ja, du kjøper på firma og tar ut privat, gjennom kontant betaling til sjef/skrive av timer ol og firma skriver av moms.
Resultatet er at privatpersonen som får varen ikke betaler momsen.

Regner med det er dette det refereres til..
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Wow mulig du skulle fått deg en bruker på kvinneforum.no
Vis hele sitatet...
Fordi jeg mener at å jobbe svart er en kjip greie? Og nei, jeg mener ikke å kjøpe julegaver gjennom firmaet, men å motta lønnen kontant. Her er et annet sitat fra deg.

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Og folk som driver med trygdesvindel fortjener og bli røvkjørt av staten uansett. Og det uten glidemiddel
Vis hele sitatet...
2 sider av samme sak, snylting på fellesskapet. Kanskje vi begge skal fortsette diskusjonen på kvinneforum.no?
Med mindre bedriften har sløv regnskapsfører / revisor så bør jo det som kjøpes ha litt relevans til hva de driver med, men det kan tolkes ganske bredt.
Så ps5 er sikkert noe bedrifte trenger for å bedre sosialt miljø.
Sitat av supercali Vis innlegg
Skattesvindel er skikkelig lol. Håper det biter deg i ræva i nær fremtid!
Vis hele sitatet...
Så jævla korrupt som staten Norge er så er det bare tilpass.

Jeg applauderer alle som bevist driver sivil ulydighet til egen fordel.
Staten bryr seg ikke om deg som person, staten bryr seg bare om deg som en ressurs de kan bruke til den er tom.

Det hadde vært greit om det var likt for alle i dette landet, men er det noe dette året har bevist - så er det faktisk slik at det er ikke like regler for alle i dette landet.

Stat og regjering har selv lagt opp til dette, de behandler ikke folk likt.
Fuck all, gjør som du vil og prøv å ikke bli tatt.
Sitat av Lyd-Same Vis innlegg
Så jævla korrupt som staten Norge er så er det bare tilpass.

Jeg applauderer alle som bevist driver sivil ulydighet til egen fordel.
Staten bryr seg ikke om deg som person, staten bryr seg bare om deg som en ressurs de kan bruke til den er tom.
Vis hele sitatet...
Du er ikke en ressurs, du er en kostnad. En gjennomsnittlig norsk borger koster samfunnet betraktelig mer enn det vi betaler i skatter. I snitt omlag 9 millioner gjennom livet.

https://www.regjeringen.no/no/dokume...2013/id714050/

En enklere måte enn å tråle gjennom et langt dokument er å se på statsbudsjettet, for at det skal gå i null må det tilføres omlag 400 milliarder fra oljefondet neste år. Det er kostnader som ikke betales over skatteseddelen.

Så det er ikke sivil ulydighet å snyte på skatten, det er en egoistisk handling som tar fra fellesskapet. Derfor er også terskelen lav for å rapportere slike individer.
Den konklusjonen forteller meg at det er noe veldig feil med målestokken din. For hvis alle disse borgerne skulle forsvinne ville økonomien kollapset umiddelbart. Oljen renner ikke fra nordsjøen til oljefondet av seg selv.
Jeg lurer på noe med moms/skatt. Jeg får med meg firma som kjøper ting til bedriften som skal brukes innad slipper moms?

F eks verktøy til byggfirma, PC, Skjermer til konferanserom.

Dere skjønner hva jeg mener. Har jeg misforstått?
Sitat av Lyd-Same Vis innlegg
Staten bryr seg ikke om deg som person, staten bryr seg bare om deg som en ressurs de kan bruke til den er tom.
Vis hele sitatet...
Noensinne vært på et sykehus? Da ser du fort at staten bryr seg om deg.
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Nei det er det ikke.

Om du vær måned får igjen moms så går firmaet i minus. Det vil jo da si at firmaet har et høyere forbruk en inntjening(fakturering).

Det er ikke en myte det er fakta.
Vis hele sitatet...
Men nå snakket vi om en for periode frem til neste mva-melding. En mva-melding sier ingenting om resultatet til bedriften. Og nei det er ikke hver måned men annen-hver. Det også mange andre faktorer med mva som gjør det til en dårlig måling på hvor godt bedriften gjør det. Jeg leverer selv MVA-melding og det er ganske uinteressante tall som ikke representerer noe særlig hvordan jeg gjør det, den viser hva jeg har solgt av momspliktige varer/tjenester (ikke alle varer/tjenester er momspliktig) og hva jeg har kjøpt med fradragsberettiget moms (ikke all moms er fradragsberettiget).

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg lurer på noe med moms/skatt. Jeg får med meg firma som kjøper ting til bedriften som skal brukes innad slipper moms?

F eks verktøy til byggfirma, PC, Skjermer til konferanserom.

Dere skjønner hva jeg mener. Har jeg misforstått?
Vis hele sitatet...
Du slipper ikke moms men får det tilbake hvis du oppfyller vilkårene.


Får jeg mva tilbake?
Etter at virksomheten din er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, vil du få tilbake mva på varer og tjenester som kjøpes til virksomheten (inngående mva). I mva-meldingen motregnes inngående mva mot utgående mva (mva på det du selger). Nå ser du om du må betale inn eller får tilbake mva for den aktuelle perioden.

Du kan bare få tilbake mva på anskaffelser hvor selgeren er registrert i Merverdiavgiftregisteret og hvor det på salgsdokumentet er påført selgers organisasjonsnummer og bokstavene MVA.

Hvis dette mangler på en betalt faktura, kan du ikke kreve fradrag for inngående mva. Er du usikker på om selger er registrert for mva, skal du sjekke dette. Det kan du gjøre via "Finn virksomhet" hos Brønnøysundregistrene.

https://info.altinn.no/starte-og-dri...erverdiavgift/
Sist endret av Dough; 20. desember 2023 kl. 09:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.