Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3291
Begynner å bli lei av å spise på mine vanlige steder i Oslo.

Så lurer derfor på hva som er deres steder å anbefale å spise i Oslo?
Habibi er veldig godt, om de fortsatt eksisterer?
Sitat av Asket Vis innlegg
Habibi er veldig godt, om de fortsatt eksisterer?
Vis hele sitatet...
De eksisterer, men har flyttet inn i det såkalte strøget.
Nøkkelpersoner fra Habibi åpnet også sitt eget sted: Mela café.

Jeg er begeistret for Norvegan, Cultivate food, Falafel & juice og King Falafel
Brasilia! Fantastisk sted, det koster litt men service og mat er verdt prisen
morkakespisende
- Cafe Di Roma ved Olaf Ryes Plass har fantastisk pizza men det står et forpult stillas over fasaden på bygget.
- Carmel Grill på bunnen av Kirkeristen har åpent til 3.30 hver natt. Byens beste fyllamat etter min mening og hvor vindaloo later som han tar bilder av dyr for å kikke opp under dameskjørt.
- Ellers ble jeg veldig sjarmert av Himalayan Nepali Restaurant ved gamlebyen. De har noe slags dumplings som gav meg troen på menneskeheten tilbake i et par timer.

Fett å lese andres forslag--jeg har også vært på Habibi en håndfull ganger og maten der har ikke skuffet enda. De er vel godt over 20 år gamle nå?
Kverneriet for burger. Way down south hvis du har lyst på litt bbq
Nektar er vel absolutte favoritten om dagen.
Så kommer Palace Grill og A'laise på delt andreplass, så ulike stiler men på sin egen måte superbra.
For helge-brunsj er det få som slår Wandelay.
Sitat av Turelli Vis innlegg
De eksisterer, men har flyttet inn i det såkalte strøget.
Nøkkelpersoner fra Habibi åpnet også sitt eget sted: Mela café.
Vis hele sitatet...
Er det fortsatt bra? Spiste ofte i det gamle lokalet deres.
Var et bra sted å ta med damer.
Sist endret av vindaloo; 26. oktober 2023 kl. 20:06.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er det fortsatt bra? Spiste ofte i det gamle lokalet deres.
Vis hele sitatet...
Jeg kan egentlig bare svare for Mela, har kanskje vært på Habibi én gang siden de flyttet.
Mela er bra.
Fortsatt bra på Habibi, ellers er the Golden Chimp jævla digg. Teketopa, Vintage Kitchen (dyre middager, men ok pris på lunsj, som er danske smørrebrød), ZZ pizza, Ghandi 1947, Hot Shop(om vil svi av litt kroner), La Cetta (digg döner), Hyde, Katla, Sapporo Ramen på Vulkan, Hrimnir, Chengdu , Shanghai 2k18(bestill to dager i forveien for autentisk meny), Nam Fa. Er mye bra der ute, det meste avhenger av lommeboka og interessen for matopplevelser.
Kampen Bistro
Sitat av moret Vis innlegg
For helge-brunsj er det få som slår Wandelay.
Vis hele sitatet...
Får vel løpe og utnytte det mens man ennå kan.

Hva mener folk er det beste stedet for indisk da?
Spørs på hva du er ute etter, men her er mine favoritter

Burger; jønk. Litt dyrere og hakket «finere» så har du døgnvill

Falafel; king falafel

Shawarma; hungry birds (visstnok syrisk shawarma, top 3 kyllingshawarma jeg noensinne har spist noen sinne, helt fantastisk og veldig original)

Indisk; kan ikke slå feil hos Punjab, Grønland. Rimeligste indiske i byen, ellers anbefaler jeg indispice, såvidt jeg har skjønt er dette en restaurant drevet i generasjoner, lager maten med autentiske «ovner, griller» aner ikke hva det kalles.

Litt mer fine dining; klosteret- fantastisk meny som endres etter hvilke råvarer som er best den årstiden, ekstremt gode på vin.
Kafeteria august, super atmosfære, men mest egnet til tapas og god drikke etter min mening

Pizza- stykke, ZZpizza, Mad Love (NY inspirert, kan kjøpe slices) og jungel pizza
Sist endret av Door145; 27. oktober 2023 kl. 02:10.
hrimnir for ramen.
Kverneriet for burger.
Statholdergaarden mat og vin kjeller for en fint oppleves som ikke koster skjorta.
Golden chimp, beste dumplings.
Foccaceria for en god lunsj.
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Hva mener folk er det beste stedet for indisk da?
Vis hele sitatet...
Jewel of India, Frogner. Noen ville nok si Listen to Baljit, rett ved siden av, jeg var der en gang og det var nok. Har vært på de fleste indiske i Oslo.

Andre:

Xin chao (vietnamesisk)
Thai Orchid (thai)
Szhechuan Chengdu (kinesisk)
I really like Hyde and Hot Shop for their tasting menus. Obviously a bit of a luxury since it comes out to around 1k per person, but if you're looking for something that tastes so good you can't stop smiling - highly recommend.

Szhechuan Chengdu as others have said for Chinese - but be sure to book a table, they're always full.

Izakaya is the Japanese basement bar with snacks, real good but gets real expensive if you want to actually feel full.

Las cazuelas sabor a Mexico is pretty basic but pretty good texmex, doesn't try to be something it's not and the prices are decent.

Registan is Uzbek food, if you want to try plov and manty give it a go - it's not mind blowing on a global scale but you don't have any other Central Asian options in Oslo (correct me if I'm wrong). On a similar note, I wish there were more options from the caucasus as well, Georgian and Armenian food is so dreamy, I really miss it.
Jeg har ikke vært på mange indiske, men den nede på Aker Brygge var innmari god. Tydeligvis ekstremt populært. Fullt begge gangene jeg har vært der. New Delhi?
Sitat av Asket Vis innlegg
Jeg har ikke vært på mange indiske, men den nede på Aker Brygge var innmari god. Tydeligvis ekstremt populært. Fullt begge gangene jeg har vært der. New Delhi?
Vis hele sitatet...
Hva heter du snakker om her?
Miss Gin på
Løkka, og tror de har flere steder, har Banh Mi baguetter. De er the shit.

Andeconfit sandbitch på Mathallen vulkan, men litt usikker på om de fortsatt er der.

Trancher for entrecôte med stil.
Det var New Delhi Tjuvholmen, Kenny.
Sitat av supranaut Vis innlegg
- Carmel Grill på bunnen av Kirkeristen har åpent til 3.30 hver natt. Byens beste fyllamat etter min mening og hvor vindaloo later som han tar bilder av dyr for å kikke opp under dameskjørt.
Vis hele sitatet...
Falafel i rull + litt up skirt
Dinner.
Habibi.
Jewel of India.
Nighthawk Diner (dagen derpå)
Honsan (Crispy Duck)
Lofthus Samvirkelag (Reindsdyrspizza)
Albert's (croque Madame)
Nodee Sky Bar (ICHIBAN)

Kommer garantert på mer senere ��
morkakespisende
Sitat av ronniba Vis innlegg
Nighthawk Diner (dagen derpå)
Vis hele sitatet...
Nighthawk er dessverre lagt ned. For den som ikke vet hadde de en american-style diner ved Birkelunden. De ansatte måtte til og med snakke amerikansk-engelsk og jeg antar at det hele bare var akkurat litt for harry for Ola Nordmann. R.I.P.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Falafel i rull + litt up skirt
Vis hele sitatet...
Falaffel in skirt.
Sist endret av supranaut; 27. oktober 2023 kl. 19:39.
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Begynner å bli lei av å spise på mine vanlige steder i Oslo.

Så lurer derfor på hva som er deres steder å anbefale å spise i Oslo?
Vis hele sitatet...
Anbefaler Pane Vino, Trondhjæmsveien 37. Byens beste italienske pizza.
anbefaler denne nr 18:
"PANE & VINO 223,-
(M, HM, G, SU) Tomatsaus, mozzarella,
biff, steinsopp, trøffelolje, toppet med
en håndfull fersk ruccola og høvlet parmesan og oregano"

DAMN!!!
Sist endret av Struphuggu; 27. oktober 2023 kl. 19:41. Grunn: Skrev feil
Sitat av supranaut Vis innlegg
Nighthawk er dessverre lagt ned. For den som ikke vet hadde de en american-style diner ved Birkelunden. De ansatte måtte til og med snakke amerikansk-engelsk og jeg antar at det hele bare var akkurat litt for harry for Ola Nordmann. R.I.P.
Vis hele sitatet...
Det var kjipt, likte å spise amerikanske pannekaker der med en stor shake dagen derpå.

Ser nå at Albert også er lagt ned, noe som er veldig kjipt.
morkakespisende
Sitat av Struphuggu Vis innlegg
Byens beste italienske pizza.
Vis hele sitatet...
Store sko å fylle. Jeg er villig til å prøve når jeg kommer hjem om 2 ukers tid. Får se om det slår Cafe Di Roma, eller Mad Love ved Botsparken som nevnt over.

Videre, hvor er byens beste sushi?
Sist endret av supranaut; 27. oktober 2023 kl. 20:17.
Sitat av supranaut Vis innlegg
Nighthawk er dessverre lagt ned. For den som ikke vet hadde de en american-style diner ved Birkelunden. De ansatte måtte til og med snakke amerikansk-engelsk og jeg antar at det hele bare var akkurat litt for harry for Ola Nordmann. R.I.P.



Falaffel in skirt.
Vis hele sitatet...
Har de ikke fortsatt en på Frogner?
morkakespisende
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Har de ikke fortsatt en på Frogner?
Vis hele sitatet...
Hadde de en på Frogner? Jeg ser nettsiden fortsatt er oppe. Google sier "permanently closed." De har en instagram-konto som ikke har posts siden 2019. Tror det er R.I.P. der også med mindre en medfreak vil ta joggeskoene fatt for å sjekke.
Sitat av supranaut Vis innlegg
Store sko å fylle. Jeg er villig til å prøve når jeg kommer hjem om 2 ukers tid. Får se om det slår Cafe Di Roma, eller Mad Love ved Botsparken som nevnt over.

Videre, hvor er byens beste sushi?
Vis hele sitatet...
Beste er Sabi Omakase, altså ingen konkurranse engang.
Men Nodee, og de rolls'a, er deilig dekadente.
Og så er Alex en klassiker
Sitat av supranaut Vis innlegg
Store sko å fylle. Jeg er villig til å prøve når jeg kommer hjem om 2 ukers tid. Får se om det slår Cafe Di Roma, eller Mad Love ved Botsparken som nevnt over.

Videre, hvor er byens beste sushi?
Vis hele sitatet...
Alex, Nodee, Jonoe, Sabi.
Beste jeg har fått servert i Oslo må ha vært en Cry Baby på Woodstock i Oslo, stedet er vel long gone?

Men i disse dager forsøker jeg å holde meg unna alt som ikke er gressforet kjøtt. Pampas og vilt, m a o
Sist endret av ketoDaddy; 27. oktober 2023 kl. 20:52.
Bor ikke i Oslo, men når jeg er der med bestemor så har vi spist på Bristol. Er veldig fint inni, men litt vanskelig å få bord og dyrt og tror jeg.
Jeg elsker budapest kaken, men smaker som sagt sikkert ekstra godt fordi det er veldig sjeldent og nesten som meg og min bestemor "sin greie". Hadde aldri betalt for noe så dyrt selv bare så det er sagt. Nevnte bare siden det er der jeg spiser om jeg spiser i Oslo
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Bor ikke i Oslo, men når jeg er der med bestemor så har vi spist på Bristol. Er veldig fint inni, men litt vanskelig å få bord og dyrt og tror jeg.
Jeg elsker budapest kaken, men smaker som sagt sikkert ekstra godt fordi det er veldig sjeldent og nesten som meg og min bestemor "sin greie". Hadde aldri betalt for noe så dyrt selv bare så det er sagt. Nevnte bare siden det er der jeg spiser om jeg spiser i Oslo
Vis hele sitatet...
De har også en sinnsykt god kakao der. Verdt å teste
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Bor ikke i Oslo, men når jeg er der med bestemor så har vi spist på Bristol.
Vis hele sitatet...
Sitat av ronniba Vis innlegg
De har også en sinnsykt god kakao der. Verdt å teste
Vis hele sitatet...
Hotell barer generelt er et bra alternativ hvis man bare skal ta noen øl eller må slå i hjel litt tid i Oslo sentrum.
  • God plass
  • Deilige sofaer
  • Peis
  • Digge toalett/rene doer
Hyggelig å se at så mange ikke er påvirket av rentesituasjonen og inflasjonen. Eller er det kanskje noen som lever i fornektelse eller som om kalenderen viser 2013? For de som er flinke å prioritere eller bare har rom for å gjøre mer av hyggelige ting sier jeg bare vi lever bare en gang, nyt god mat, godt drikke og gode venner. Og la andre tilberede, styre med å rydde opp og bestille inn råvarer.

For de som begynner å kjenne at det er blitt trangere med stadig prisvekst, lavere kjøpekraft og stadig stigende rente vil jeg si at en kan fortsatt nyte god mat selv om det strammer seg til. Lag mat fra bunnen av, kok kraft på skrog og avskjær, bak selv og unngå porsjonspakninger av ferdigretter. Lag store porsjoner hver gang på hverdagsmat, og frys ned selv. Smaker bedre en fjordland og er billigere.

Så når helgen kommer og du har lyst på god mat og godt selskap send noen meldinger og si velkommen til middagsselskap - BYOB. Litt innsats i meny og valg av råvarer gjør at herremåltid for deg og 5-6 av dine gode venner koster deg lite. Høsten er tiden for lun hygge og klassiske retter som både varmer og metter. Gryter som putrer i timesvis lager seg nesten selv og du slipper å møte gjestene i døren svett i panna og superstresset for at tidskjema er i ferd med å ryke.

Kvelden i forveien kan du feks gjøre klar dessert, du velger naturligvis en dessert som både tåler å bli tilberedt i forveien og som blir bedre av å få stå en stund før servering. Feks ostekake, eller tiramisu. Dekk feks bordet kvelden i forveien med duk og pen oppsetning, rensk og skjær råvarer etter din første kaffekopp på morningen. Brun evt. løk, grønnsaker og stek sopp etter at du har brunet kjøttet og fått god stekeskorpe. Skal du ha forrett er høsten perfekt for suppe, og det kan også lages fra bunnen av kvelden før eller på i god tid før gjestene kommer. Sleng hovedretten i ovnssikker gryte og slapp av med en god bok til gjestene kommer.

Du møter dine gjester i døren med lav hvilepuls og lave skuldre fordi du har gjort ting i stand i god tid i forveien, du har valgt ut en meny som er innenfor ditt budsjett og du har tatt deg god tid og smakt til underveis slik at du er sikker på at maten er perfekt. Siden gjestene har med sine egne dirkkevarer kan du outsourse stresset med velkomstdrinker til den som er så heldig å være første mann på døra.

Siden du har startet tidlig med matlaging så er hele boligen overfylt av gode dufter, lukten av høst og det er det første dine gjester vil merke når du åpner døren og ønsker dem velkommen.

Ps: har du plass i kjøleskap kan du gjøre desserten klar på fat i forveien. Ferdig pimpa, med evt. saus i spenstig mønster. Bare reduser saus til tykkere konsistens eller juks til med "syltepakke".
Sist endret av _abc_; 28. oktober 2023 kl. 13:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Har de ikke fortsatt en på Frogner?
Vis hele sitatet...
Nah, there's an "American style diner" called BFF Oslo, but it's a mess - both thematically (massive menu, strange mix of concepts), and execution-wise. Massive, greasy, expensive, and flavorless.

Nighthawk was of course sort of a gimmick as well, but at least the food held up to scrutiny, because even a theme restaurant is a restaurant at the end of the day.
Burger: Kverneriet, Døgnvill Burger og Kompis

Italiensk/pizza: Restaurant Ludo, Prima Fila, Ruffino og Villa Paradiso.

Fransk: Brasserie France, Brasserie Blanch og Den Lille Ostebutikken(her bør du bestille bord ettersom restauranten ikke er den aller største.)

Andre: Lorry, Tekehtopa, Kolonialen, Fiskeriet, Tavernaen og Der Pepper’n Gror.
Vika grill var fantastisk i sin tid... 30kr for en kebab

....nå er det bare duekjøtt og spermadressing
30 kr for en kebab? Håper dette var på 80-tallet en gang.
Sitat av Asket Vis innlegg
30 kr for en kebab? Håper dette var på 80-tallet en gang.
Vis hele sitatet...
La vel ned for 3-4 år siden.... var vel 40kr mot slutten der... vennlige priser.... mye salat da
Jeg er overraskt av at så mange har råd til å spise ute regelmessig.

Mitt favorittsted er McDonalds på Alna senter. Er der kanskje en gang i mnd. Men prisene har gått opp en del der også.
morkakespisende
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Mitt favorittsted er McDonalds på Alna senter. Er der kanskje en gang i mnd. Men prisene har gått opp en del der også.
Vis hele sitatet...
Tror det ligger en bra oppskrift på intern-- FANT DEN!
https://www.daringgourmet.com/big-mac-sauce/
Jeg kan på alle måter anbefale Waaberi restaurant på grønnland. Det er en somalisk restaurant hvor alle hovedretter koster 125 kroner. Maten er helt fantastisk, billig og det er hyggelig bekjening. Be alltid om grønn chilisaus, og banan til middagsretten. Krystallklart godt vann følger alltid med uten at man trenger å spørre. Og te får man i blant gratis. Det er grønnlands billigste restaurant. Jeg anbefaler nummer 5 som er pasta og nydelig biff som smaker fortreffelig med banan og chilisaus.


https://restaurantguru.com/Waaberi-Oslo