Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6021
Hej


Jeg har lagd en ny video fra en cold-war bunker jeg utforsket tidligere.

Hvis dere vil se den så ligger linken her:

https://youtu.be/aY1yFDzrOZU
Egentlig litt merkelig at den ligger der såpass relativt fri for vandalisme etter å ha stått åpen såpass mange år.
Ja det er det i grunn.

Forøvrig er den visst tilbake i grunneiers hender nå.
Sitat av olavXO Vis innlegg
Forøvrig er den visst tilbake i grunneiers hender nå.
Vis hele sitatet...
Tenker du på Franzefoss? Det er vel ganske mange år siden anlegget ble overført til de. Tror de forsøkte å holde de avstengt noen år men at de ga opp til slutt fordi folk bare fant nye måter å bryte seg inn på.
Det står et skilt med advarsel om at anlegget er kamerovervåket og hvis man går inn der hvor du går inn Olav så blir du anmeldt. Det er ihvertfall ifølge skiltet
Den sjansen der tar jeg vel stort sett hver gang jeg filmer på et sted.
Ikke så jeg noe skilt heller, selvom det ikke er noe særlig til unnskyldning.

Skal oppdatere tråden hvis jeg hører noe om anmeldelse.
https://imma.gr/66953x7f1c9

Skiltet har blitt flyttet fra hoveddør til den lille inngagen du gikk inn.
Jeg har mine tvil om den video-overvåkningen for å være ærlig. Det er nok ingen som gidder å følge med på denne, og de tar nok ikke være på filmen i en veldig lang periode. Nå tenker jeg at det skiltet / lappen har hengt der ganske lenge, og mest sannsynlig kun for å skremme folk. Dersom det er et kamera der så må de i såfall fange personen gå inn/ut av stedet + få tak i ansiktet til personen.
Ja, altså jeg er usikker på den selv, men er det lenge siden du var der olavXO?
Sant som Riddler sier over her. Sjeldent de skilta er der for noe mer enn og skremme.
Ja selve materialet fra bunkeren er fra i fjor en gang så vet ikke hvordan det står til der nå.
Åja, men materialet er jo ikke så gammelt da. Sikkert minimale endringer på innsiden, bare ``varsel-skiltet`` som er flyttet
Aye, da har jeg akkurat fått bekrefta at det pongo4 sier stemmer.

Det er nå plassert et viltkamera over den gule døren går fra luftvern-fundamentet og ned til aggregat rommet.

Hvorvidt det er aktivt vet jeg ikke, men da var det for en gangs skyld ikke løgn at et hjemmesnekra kameraskilt faktisk var ekte
Så er bare spørsmålet hvor lang tid det tar før kameraet blir stjålet
Jeg er i kontakt med de som nå disponerer anlegget, og det står et kamera der, dette er for å holde vandaler og innbruddstyver unna anlegget og eventuelt gjøre identifiseringen lettere dersom det skulle skje.
Alle forsøk på innbrudd eller hærverk vil nå bli politianmeldt.
For tiden er det en liten gruppe forsvarsansatte som har dette anlegget som et prosjekt på fritiden, de jobber for å gjenopprette bunkeren til sin opprinnelige stand, de har ryddet opp innvendig og begynt å få på plass lys i de fleste rommene og gangene.
Gruppen har som mål å få anlegget "operativt" og innhente historien rundt dette slik at de kan lage et lite lokalt museum angående hvordan denne bunkeren var en del av planverket for forsvaret av Østlandet.
Jeg har avlevert endel informasjon jeg har liggende samt noen effekter jeg har hatt liggende, om noen andre føler seg kallet til å "avlevere" effekt fra dette anlegget så hadde det vert fint.
For det er mye som har forsvunnet i årene dette har stått åpent.

Ikke for å kuppe tråden din olavXO, men jeg har også video fra denne på youtube kanalen min.
Sist endret av Espen K; 1. mars 2017 kl. 18:46. Grunn: .
Javell ja.
Jeg har aldri vært inne i bunkeren selv, men av det som både Espen K og olavXO filmer viser det jo at det har en bra stand fremdeles.
olavXO's Avatar
Trådstarter
Ja bunkeren er i bra stand selvom det da tydeligvis er noen som ikke holder fingrene for seg selv som EspenK sier, ganske synd at folk skal stjele fra sånne plasser egentlig.

Nå er vel forøvrig Hankekleiva stridsanlegg godt dokumentert og på kanten til oppbrukt i UE miljøet så syns egentlig det er greit at eierene nå vil lage noe ut av det, håper de lykkes.

Artig informasjon det her.
Sist endret av olavXO; 1. mars 2017 kl. 20:24.
Dette anlegget er jo ikke så enkelt å komme frem til heller. Ligger langs fjellsiden på grensen til Holmestrand og parkering må man evt gå et lite stykke for å komme frem.
Best å benytte muligheten for å bevare det før herværk ødelegger hele stedet. Så å lykkes vil de nok klare.

Men siden du kan bekrefte det med kamera olavXO, har du vært der i det siste eller hørt med noen?
Sitat av Espen K Vis innlegg
Jeg er i kontakt med de som nå disponerer anlegget, og det står et kamera der, dette er for å holde vandaler og innbruddstyver unna anlegget og eventuelt gjøre identifiseringen lettere dersom det skulle skje.
Alle forsøk på innbrudd eller hærverk vil nå bli politianmeldt.
For tiden er det en liten gruppe forsvarsansatte som har dette anlegget som et prosjekt på fritiden, de jobber for å gjenopprette bunkeren til sin opprinnelige stand
Vis hele sitatet...
De må ha litt av en jobb forran seg. Sist gang jeg var innom der, så virket det som om det var hengsler som var kuttet både her og der. Er vel muligens ikke så veldig lett å reparere?
Sitat av Jerazol Vis innlegg
De må ha litt av en jobb forran seg. Sist gang jeg var innom der, så virket det som om det var hengsler som var kuttet både her og der. Er vel muligens ikke så veldig lett å reparere?
Vis hele sitatet...
Det meste kan sveises på plass dersom det er på plassen, men når det kommer til ting som er borte er ikke dette lett å fikse.
Luken som dekker åpningen fra luftvernstillingen er borte, merkelig egentlig om noen har båret den med seg for den veier jo endel kilo.
Samtidig er den ene innvendige blå metalldøren fra RFK stillingen borte, denne er også stjålet.

Det er også endel jobb innvendig, alt av inventar var jo enten stjålet eller utført hærverk på.
tilogmed ledninger var klippet av flere steder i samme rommet så det er kun hærverk, men noen steder er kabler fjernet og det er tyveri.

Jeg har vert innom og de begynner å få ting på plass der, det er koblet opp endel nye kabler så det er lys i nesten hele anlegget nå. Men dette må drives av et aggregat som de har med seg når de jobber der.
Videre så er anlegget ryddet for søppel og drit som lå slengt og kjøkkenet er revet da det var mugnet, de har også tørket opp anlegget ved å lufte det og tette lukene der det kommer vann inn.
Noen av GL10 lukene lekker vann, men de skal få tak i pakning til disse så samtlige blir tette. Pakningene var vanlige og fult mulig å få tak i fremdeles.

Så om dette får stå i fred for tyver og vandaler kan det bli et artig sted å besøke i fremtiden, da med tillatelse.

Som UE sted er denne bunkeren nok oppbrukt og veldig mange har vert innom for å kikke.
Oppbrukt?
Jeg har søkt en del på denne bunkeren, men ikke så mye å finne sammenlignet med andre steder.